Luni,
22.04.2024
Innorat
Acum
7°C

O singură ofertă pentru modernizarea „Litoralului Ardealului”. Firmele, interesate dacă terenul e liber de sarcini, de nivelul maxim al penalităților și dacă există bani

O singură ofertă pentru modernizarea „Litoralului Ardealului”. Firmele, interesate dacă terenul e liber de sarcini, de nivelul maxim al penalităților și dacă există bani

După o licitație eșuată, prin care autoritățile anunțau dezvoltarea infrastructurii în stațiunea turistică Ocna Sibiului, la cea de-a doua încercare a fost depusă o singură ofertă. Este vorba de o companie din București care în 2023 și-a dublat afacerile față de anul precedent.

Anunțat cu mult fast în 2019, apoi uitat în sertarele primăriei, ca până la urmă lucrurile să fie încurcate de rocadele guvernamentale, proiectul de dezvoltare a infrastructurii turistice din stațiunea balneoclimaterică Ocna Sibiului a ajuns la Compania Națională de Investiții (CNI). Prima licitație, organizată în vederea identificării unei companii care să execute lucrările, a avut loc în toamna anului trecut, fiind anulată din lipsă de oferte. Următoarea licitație a fost anunțată pentru data de 6 martie 2024. Conform rezultatelor publicate recent pe platforma de licitații publice, aflăm că o singură asociere a depus o ofertă.

Citește și: Investitorii ocolesc „litoralul Ardealului”. La licitația pentru proiectul de dezvoltare a infrastructurii turistice din Ocna Sibiului nu au existat ofertanți

Citește și: Încă o încercare pentru a dezvolta „litoralul Ardealului”: CNI reia licitația pentru modernizarea a două zone „pline cu vegetație înaltă” în Ocna Sibiului

Asocierea este condusă de compania Toderică Solutions, o companie înființată în anul 2017 în București, care are ca obiect de activitate „Lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale”. Potrivit site-ului propriu, compania are în desfășurare peste 100 de proiecte, alte peste 1.700 fiind realizate. Datele financiare disponibile la Ministerul Finanțelor arată că în ultimii doi ani de raportare, 2022 și 2023, compania a avut afaceri în creștere: 13 milioane lei, respectiv 28 milioane. Anul trecut compania a raportat și un profit net de peste 4 milioane de lei.

Din asocierea care a depus oferta pentru „Litoralul Ardealului” mai face parte și firma italiană Consorzio Krea, precum și doi subcontractanți.

În cadrul licitației au fost solicitate mai multe clarificări. Din răspunsul consolidat la solicitările înregistrate în cadrul procedurii de atribuire a contractului aflăm care au fost întrebările celor care au participat sau au dorit să participe la licitație. Astfel, pe lângă chestiuni tehnice, reprezentanții companiilor care s-au arătat interesate de proiectul de la Ocna Sibiului au vrut să știe, spre exemplu, dacă „amplasamentul lucrărilor va fi predat liber de sarcini, respectiv faptul că asanarea/deminarea, descărcarea arheologică sau exproprierile nu sunt în sarcina Executantului”.

„Amplasamentul lucrărilor va fi predat liber de sarcini, respectiv asanarea/deminarea, descărcarea arheologică sau exproprierile nu sunt în sarcina executantului”, a fost răspunsul CNI.

De asemenea, au fost solicitări de clarificări privind penalitățile. „Vă rugăm să ne comunicați clar și concis care este nivelul maxim al penalităților (de ex: la ce nivel maxim al penalităților operează rezilierea contractului) (...) Conform modelului de contract, pus la dispoziția ofertanților, valoarea penalităților de întârziere este nelimitată. Trebuie avut în vedere că pe plan internațional, dar şi în contractele de achiziție publică românești s-a stabilit o limită superioară la 15% din valoarea contractului pentru penalitățile de întârziere, valoare uzuală, rezonabilă și suficientă în condițiile în care autoritatea contractantă are responsabilitatea de a lua măsuri în cazul în care constată amplificarea pe parcurs a întârzierilor (de ex. rezilierea contractului). Nu este în interesul niciunei părţi să lase un contract să se deruleze în condiţiile amplificării întârzierilor doar pentru a aplica penalităţi mai mari. În plus, absenţa unei limite superioare a valorii penalităţilor de întârziere este contrară principiului proporţionalităţii prevăzut de art. 2 alin. (2) din Legea nr. 98/2016, reprezintă un abuz de drept din partea autorităţii publice, întrucât impune încheierea unui contract de adeziune care încalcă în mod flagrant principiul echilibrului financiar al contractelor administrative”, au fost alte nedumeriri înregistrate.

CNI a răspuns că valoarea penalităților nu poate fi limitată la un procent anume din valoarea lucrărilor neexecutate la termenul convenit, făcând trimitere la Legea contenciosului administrativ: „Astfel, regimul juridic al contractului în discuție este unul special, contractul de achiziție publica fiind încheiat în vederea realizării unei competente a unei entități publice. În acest context, una din principalele trăsături ale contractului de achiziție publică constă în specificitatea structurii juridice a acestuia, anumite clauze fiind introduse de către autoritatea contractantă în virtutea caracterului administrativ, de interes public, al contractului de achiziție publică și având rol de protecție a unui interes general superior, în sensul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 care instituie regula conform căreia principiul libertății contractuale este subordonat principiului priorității interesului public”.

Participanții la licitație s-au mai interesat „cum va fi considerată perioada de timp friguros în cadrul contractului, respectiv dacă va conduce la suspendarea lucrărilor sau diminuarea ritmului aferent execuției”, dar au cerut și o confirmare scrisă precum că „autoritatea contractantă deține fondurile necesare contractului supus achiziției”.

„Oferta trebuie să fie în corelație cu anunțul publicitar, documentele achiziției și în conformitate cu cerințele cuprinse în cadrul acestora, aceasta neavând legătură și neputând fi în corelație cu bugetul alocat de MDLPA”, răspunde CNI, precizând că ofertantul va include în propunerea financiară orice costuri legate de execuția tuturor lucrărilor prevăzute în documentație, inclusiv va lua în calcul eventualele deduceri, dacă sunt sub efectul unei legi, toate cheltuielile pe care le implică îndeplinirea obligațiilor contractuale, precum și marja de profit.

Amintim că investiția este prevăzută să aibă loc cu fonduri bugetare, valoarea lucrărilor fiind estimată la aproape 9,7 milioane lei fără TVA.

Evaluarea ofertei celor de la Toderică Solutions va avea loc până cel târziu pe 3 aprilie.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

4 comentarii

Rostogan

Acum 1 lună

Litoralul Ardealului? Poate denumirea sa fi fost corecta pentru cum arata Ocna acum 100-150 de ani. Ca acum, cu pensiuni care de care mai chicioase, nicio sansa.
Raspunde

Pop Ligia

Acum 1 lună

Dar de ce sa nu fie numităaceastă statiune care este cautata de sute de ani de oameni din toată lumea "Litoralul Ardealului"???Este un loc căutat f.mult ptr.apele si namolul ei curativ ptr.multe afecțiuni ale organismului !
Raspunde

Sibian

Acum 1 lună

Sa deschida si Lacul fara Fund! Il tin inchis, maram e monument al naturii, iar buruienile l-au napadit de nu se mai vede!
Raspunde

Badea Bălan

Acum 1 lună

Este locul din Transilvania unde sa adunat pisălăul sașiilor timp de 750 de ani!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus