Sâmbătă,
20.04.2024
Ceata
Acum
7°C

La Sibiu a mai murit un biciclist într-un sens giratoriu. Cine împarte vina?

La Sibiu a mai murit un biciclist într-un sens giratoriu. Cine împarte vina?

În ciuda unor investiții demne de toată lauda în piste de biciclete precum cea de pe malul Cibinului ori cea de pe porțiunea reabilitată a Căii Dumbrăvii, Sibiul rămâne un oraș periculos pentru bicicliști. Azi dimineață unul dintre aceștia a fost omorât în sensul giratoriu de la intrarea în Sibiu dinspre Mediaș. 

Anul trecut, în vară, un alt biciclist a „scăpat” cu traumatisme la coloană, șold și mână după ce a fost lovit, tot într-un sens giratoriu, de un șofer care a și fugit. 

În primăvară, la fel, un alt biciclist a scăpat doar cu traumatisme la un picior, după ce a fost luat pe capotă în giratoriul de la Ramada. Acum mai bine de doi ani, un astfel de accident a fost și filmat într-un giratoriu din oraș.

Iar în giratoriul de pe Calea Dumbrăvii cu Mihai Viteazul, un alt biciclist a fost omorât în urmă cu nouă ani, tot de un șofer aflat la volanul unui camion, precum și în accidentul mortal de azi.

Lista accidentelor în care bicicliștii sunt loviți de mașini în sensurile giratorii este, însă, mult mai lungă și, din păcate, va rămâne mult timp deschisă.

În fața unei astfel de realități este un imbold cât se poate de uman acela de a căuta vinovați. Consider că vina pentru o astfel de realitate este larg împărțită.

Într-un mod confortabil, deoarece este cel mai la îndemână, Primăria și ai săi funcționari sunt așezați constant în capul listei celor vinovați pentru situațiile periculoase din trafic. E adevărat, sunt direct responsabili de amenajarea infrastructurii în oraș și, chiar dacă la nivel declarativ insistă pe faptul că alocă resurse pentru încurajarea „deplasării alternative”, implementarea punctuală a soluțiilor de fluidizare a traficului dă partea leului doar mașinilor personale. Logica este simplă: asemeni celor mai mulți funcționari, majoritatea celor care se deplasează prin Sibiu cu altceva decât cu autobuzele Tursib o fac cu mașina personală. Numărul mare de voturi vine de la șoferi, nu de la bicicliști, prin urmare doleanțele majorității sunt îndeplinite (chiar dacă, într-o înțelegere mai largă a subiectului, o astfel de rețetă nu poate fi aplicată în toate cazurile).

Dar așa ”se face”: când funcționarii Primăriei au avut anul trecut drept temă fluidizarea circulației în sensurile giratorii de pe strada Avrig (cel de la intersecția cu bd. Victoriei și cel de la intersecția cu Calea Poplăcii), aceștia au decis că în loc de o bandă de circulație pentru mașini, pot fi amenajate două benzi în fiecare sens. Și chiar dacă pe Calea Poplăcii sunt piste de biciclete marcate la marginea drumului, la intrarea în sensul giratoriu acestea dispar: nu mai era loc și pentru astfel de piste, abia au înghesuit cele două benzi pentru mașini. Autoturismele trebuie să aibă loc, bicicliștii să se descurce: să se dea jos și să meargă pe trotuar, eventual.

La intersecția Căii Poplăcii cu strada Avrigului. Sursa foto: Google Street View

Iar discuțiile despre lipsa de siguranță și confort a pistelor de biciclete marcate la marginea drumului de către Primărie nu reprezintă un subiect nou: acestea există de când era primar Iohannis. Lucrurile nu s-au schimbat, în ciuda faptului că fondurile nu au mai reprezentat vreo problemă. Exemplu relevant este modul în care a fost modernizată strada Podului, pentru care au fost accesate fonduri europene și pentru amenajarea unei piste de biciclete. Una care, acolo unde spațiul a devenit o problemă (adică la intersecția cu str. Muncitorilor) a fost urcată pe un fel de trotuar-pistă, redus la o variabilă lățime de câțiva zeci de centimetri. Adică, un alt fel de scenariu de tip „sens giratoriu”: bicicliști, pe aici vă descurcați cum puteți!

Pistă și trotuar amenajate pe strada Podului pentru bifat, nu pentru utilizat. Sursa: Google Street View

Exemple sunt din plin pentru a ilustra că, deocamdată, administrația Sibiului acordă întotdeauna prioritate fluidizării și siguranței deplasării cu mașinile personale acolo unde trebuie să aleagă. „Victime” ale acestei abordări nu sunt doar bicicliștii: pietonii sunt și mai năpăstuiți. După o continuă îngustare a trotuarelor în aproape orice proiect de „modernizare”, pietonii se văd văduviți chiar și de acestea: administrația locală a scăpat demult controlul parcărilor pe trotuarele orașului. Ba, mai mult, le-a încurajat, trasând locuri de parcare pe trotuare chiar și în zonele de case.

În cadrul unei astfel de realități, bicicliștii își aduc drept aport și propria vină. De la numărul infim de bicicliști care folosesc casca de protecție (un minim de efort pentru a rămâne întreg la cap, la propriu, în caz de accident), la vitejia vecină cu inconștiența de care dau unii dovadă în momentul în care se avântă în trafic. Și până la lipsa de respect față de pietoni, atunci când folosesc împreună cu aceștia liliputanele trotuare.

La fel ca și pietonii, în traficul urban bicicliștii reprezintă participanții extrem de vulnerabili. Prin urmare, precauția păstrată la niveluri ridicate este obligatorie pentru a ajunge întregi la destinația dorită. Există, din fericire, și piste de biciclete pe care poți să mai „visezi” privind pierdut peisajul urban în timp ce pedalezi. Dar acestea sunt zone de excepție: regula rămâne, deocamdată, că biciclistul va trebui să fie primul care își poartă grija. El va trebui să încerce să anticipeze virajele șoferilor din față, să urmărească atent în oglinzile retrovizoare dacă din mașinile parcate în față nu se deschide vreo portieră fără asigurare, să fie atent la pietonii care ies în stradă cu privirea în altă parte, din cauză că „nu se aude nicio mașină”.

Din punctul meu de vedere, însă, cea mai mare vină în toată această poveste o au șoferii. Chiar dacă – din impresiile-mi empiric construite – majoritatea șoferilor sibieni sunt atenți, lipsa de educație rutieră și empatie în trafic mormăie prohodul multora dintre bicicliști. Mai mereu limita legală de viteză este forțată, la fel ca și limitele celorlalte reguli de circulație, mai mereu cu toții sunt într-o grabă mereu mai justificabilă decât a celorlalți.

Cel mai bun exemplu este al celor doi bicicliști omorâți în sensurile giratorii din Sibiu: ambii au fost loviți mortal de mașini conduse de șoferi profesioniști, aflați în culpă, unul dintre ei fiind și instructor auto. Prin urmare, nu cred că de educație rutieră poate fi vorba în cele două cazuri, ci pur și simplu de lipsă de empatie: „sunt «mare», prin urmare voi să fiți atenți și să vă feriți!”.

Apoi mai sunt și cei care țin să afișeze o atitudine „de superioritate la volan” la cote cât mai ofensatoare. Sunt șoferi și șoferițe care, în cuști metalice pe patru roți, dar cu diferite embleme, pur și simplu nu se mai comportă precum membrii unei comunități de oameni. Grobieni, lipsiți de orice urmă de respect față de ceilalți și de regulile scrise sau tacit acceptate, șoferii din această categorie fac chiar un act de bravură din a-i șicana pe bicicliștii care le fură lor din șosea.

De la Poliție te-ai aștepta la stăpânirea și reducerea proporției acestor categorii care ajung să și conducă autovehicule. Însă capacitățile acestei instituții, la fel ca și în cazul Primăriei, sunt demult dovedite. Cu toate că există câțiva polițiști sibieni care fac cinste comunității prin felul în care se implică în acțiunile de conștientizare a locului și rolului pe care fiecare îl are în trafic, numărul acestora este atât de mic încât chiar și efortul lor de apreciat nu lasă prea multe urmări. Suntem aproape pe cont propriu.

A ne respecta reciproc pornește de la capacitatea noastră de înțelegere a realității în care trăim. A arunca vina doar pe alții este ilustrarea lipsei acestei educații, în sensul cel mai larg al acestei noțiuni.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

20 comentarii

Klaus

Acum 1 lună

Până și noua infrastructură este periculoasă - uită-te la capcanele mortale de pe sensurile giratorii de pe Calea Dumbrăvii. Orașul are nevoie de investiții majore pentru a face ciclismul sigur. M-aș aștepta să văd mai multe morți pe astfel de drumuri și Astrid trebuie să acționeze acum înainte de a fi târziu.
Raspunde

Sigura si eficienta!

Acum 1 lună

asta ar zice primaria Sibiu despre deplasarea cu bicicleta in oras - mai ales in giratorii - in care culmea, toate pistele vireaza la dreapta! Asta zic cei ce nu au fost vazuti niciodata in trafic pe bicicleta, cei ce nu au dat nicioodata cu janta in canalele din mijlocul pistelor, cei ce nu au avut norocul de o portiera deschisa pe toata latimea "pistei" chiar in fata lor, etc etc. Biciclitul a fost si ramane sport extrem de riscant in Sibiu.
Raspunde

Popa

Acum 1 lună

A mai fost un deces pe Stefan cel Mare pe pista de biciclete , in noiembrie '23 . Un sofer a deschis usa la masina ... Tragic ...
Raspunde

Claudiu

Acum 1 lună

Subscriu 100% Cât despre poza din articol, cea de pe Podului, nu doar că rămân centimetri și curba e fara vizibilitate din cauza casei ieșită in drum, curba la colțul casei e la 90 de grade. Nici pe jos nu o poți aborda fara să ieși în carosabil ! Ca să nu mai spun că pe celălalt sens de mers nici măcar nu există trotuar în curba aceea
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

HBomb

Acum 1 lună

Și care ar fi propunerea ta, dat fiind că strada Podului este așa îngustă? Pe unde ar trebui dusă pista aia de biciclete?
Raspunde

Claudiu

Acum 1 lună

Comentariul meu nu se dorea a veni cu propuneri câtă vreme exact cum spui, lucrurile stând exact cum sunt, rãul e deja făcut. Eu doar scoteam in evidență cat este de periculos locul respectiv după ce "gânditorii" din primărie au cheltuit o căciulă de bani pentru o pistă...doar ca să fie trecută la realizări. In rest, supraviețuiește cine poate sau are înger păzitor dibaci.
Raspunde

Biciclist

Acum 1 lună

Eu imi amintesc ca atunci cand a fost accidentul de acum 9 ani, Politia Sibiu a declarat ca nu au ce cauta biciclistii in sensurile giratorii, trebuie sa traverseze pe la trecerile de pietoni. Nu stiu daca e corect, dar eu am aplicat cu succes asta si inca traiesc.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Zzz

Acum 1 lună

inca nu ai dat de dorel cu bascula care sta pe tiktok la volan.
Raspunde

2cents

Acum 1 lună

Am mai zis-o: e doar o chestiune de timp pana vor fi noi victime. Daca nu ai loc de infrastructura ca la carte, nu incerca sa pui in loc o spoiala, mai devreme sau mai tarziu cineva o sa plateasca cu viata increderea in aceste spoieli cu vopsea rosie sau verde.
Raspunde

Ovidiu

Acum 1 lună

Infrastructura de rahat, soferi de toata jena. Fiind si sofer folosesc de foarte multe ori sensurile giratorii cu bicicleta respectand aceleasi reguli. Ma expun dar in acelasi timp soferii trebuie sa se invete ca si noi existam si avem nevoie de infrastructura care sa permita o traversare cat mai fluida a orasului de la A la B. Cea mai mare porcarie ca pistele de bicicleta nu traverseaza sensul giratoriu cu prioritate bicicletei asa cum este in Vest. Cred ca biciclistii ar trebui sa protesteze vis a vis de nepasarea Primariei si a Politiei Rutiere. Fiindca pe langa infrastructura si codul rutier necesita schimbari pentru a pune biciclistul si pietonul mai presus de sofer, asa cum este tot in Vest.
Raspunde

@Ovidiu

Acum 1 lună

Ne puteti da cateva exemple concrete unde "in Vest" pistele de bicicleta "traverseaza sensul giratoriu cu prioritate"?
Raspunde

Mihai Damian

Acum 4 săptămâni

In Vest nu exista zeci de sensuri giratorii in orase -- o prostie fara de seaman. Sunt semafoare adaptate pentru a fluidiza traficul.
Raspunde

Bogdan

Acum 3 săptămâni

Pentru decongestionarea traficului trebuie semafoare, nu sensuri giratorii, in special din cauza faptului ca majoritatea soferilor nu cunosc regulile de circulatie!!! Cea mai mare aberatie sens dupa sens giratoriu ca sa existe tot mai multe accidente!

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

HBomb

Acum 1 lună

Degeaba încerci, Traiane, să dai vina pe Primărie. În toate cazurile menționate este vina șoferilor, care nu se asigură când intră în intersecții sau sensuri giratorii, convinți că le ajunge să tragă cu coada ochiului ca să observe o siluetă masivă a unui automobil, ceea ce face ca bicicliștii să fie invizibili pentru acești șoferi. Este nepăsare la volan, conducere inconștientă. Am fost și eu în situația de a fi luat în bot pe mașini care pătrundeau în intersecție ca un tanc. Sensul giratoriu are niște reguli și ele trebuie respectate, nu are treabă Primăria cu disciplina în trafic.
Raspunde

Gheorghe Ion

Acum 1 lună

Bati campii cu o grație uimitoare. Trecem de exemplul pozei unde pista de bicicleta se termina brusc. Trecem de exemplele giratoriilor sibiene unde puteau marca benzile in giratoriu si unde duc si unde trebuie sa iasa (erau destule poze pe net cu giratoriile din alte orase "prea incarcate" cu marcaje, dar care la fata locului faceau o treaba excelenta). Trecem peste faptul ca pistele de biciclete iau toate canalele si denivelarile - sunt 2 gropane pe pista de pe milea care te omoara daca nu le stii - eu mi-am rupt roata in ele). Si iti dau un alt minunat exemplu al nepasarii marcajelor sibiene (sunt mai multe, dar mi e lene sa scriu) - pe Coposu, inainte de giratoriu, din 2 benzi se fac 3 - NU AU MARCAJE - sa stii care de pe ce banda se poate incadra pe ce banda. E la capitolul, descurcati-va fraierilor. Sunt curios in cazul unei julituri intre 2 masini ce zice politia, cui da dreptate. Si ca sa stii, noi traim in orasul unde s-a facut pista de bicicleta cu acelasi pret pe km ca o autostrada. Si cica mai urmeaza alti 3 km la acelasi scor. Atunci cum sa nu ai reglementat traseul de bicicleta in giratoriu? Nu stiu ilustrii din primarie? Sa cheme specialisti, nu e o problema cuantica de rezolvat. Dar nu le pasa, lor le trebuie sa dea bine pe hartie si atat. Cati mai mulți km de pista prin canale sau piste inguste la pret de autostrazi.
Raspunde

HBomb

Acum 4 săptămâni

@ Gheorghe Ion: Spusele tale arată că nu cunoști Codul Rutier. La intersecția cu Coposu nu trebuie să îți marcheze pe ce bandă ai voie să te încadrezi, ce spui tu este un nonsens. Te încadrezi pe ce bandă vrei tu în condițiile regulilor de circulație, adică dând prioritate celor care circulă deja pe acea bandă. La fel se explică dispariția pistelor de bicicletă înainte de snsul giratoriu, deoarece pentru a intra în sensul giratoriu ieși de pe pistă și, ca orice alt vehicul, te încadrezi pe benzile existente. Ca să folosesc și eu zisa celorlalți, eu așa fac și sunt viu. Iar pentru informarea ta, ca văd că vorbești după ureche, marcarea benzilor și amenajarea sensurilor giratorii nu pot fi făcute de Primărie după cum cred ei, ci trebuie să se conformeze normelor Poliției. Este trist că nu avem giratorii ca în Germania sau Suedia, dar mai întâi trebuie să avem legea și poliția ca acolo.

Raspunde

Florinski

Acum 1 lună

O sa vedeti ca il va scoate nevinovat pe șofer instanța asa cum a fost si in cazul accidentului din giratoriul de pe Calea Dumbravii cu Mihai Viteazu cu instructorul de la scoala de soferi Prima in urma cu 10 ani. Acolo nici macar nu au vrut sa arate familiei biciclistului omorat imaginile filmate de camerele video din zona. Politia l-a declarat vinovat pe sofer de producerea accidentului la cercetarile de la fata locului iar instanta l-a scos nevinovat.
Raspunde

CA

Acum 1 lună

.....in Rromania, fiecare zi in care nu mori pe strazi sau in spitale poti sa o consideri un miracol!!!
Raspunde

Florin

Acum 1 lună

Alo, ati gresit imaginea. Poza este de la intersectia din centru de langa spital si NU de la intrarea dinspre Medias
Raspunde

AMN114

Acum 4 săptămâni

Pistele pentru biciclete "by" municipalitatea Sibiu sunt o glumă tare proastă, fiind mult prea înguste. Exemplu de "vrem să fim și noi eco" dar nu ne pasă dacă într-adevăr este chiar loc pe acea "pistă" pentru o bicicletă pe sens. Cine ține la viața lui NU merge cu bicicleta acolo unde nu sunt piste separate de șosea. Cu părere de rău pentru domnul Deleanu, dar chiar nu poți avea pretenția ca toți cocalarii, bătrânii și femeile cu permis să aibă grijă de viața ta!

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus