Sâmbătă,
13.04.2024
Cer Senin
Acum
15°C

MApN - modificări la Legea apărării naţionale: Posibilitatea militarizării forţelor din cadrul MAI

MApN - modificări la Legea apărării naţionale: Posibilitatea militarizării forţelor din cadrul MAI

Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a pus în dezbatere publică un proiect de act normativ privind Legea apărării naţionale a României care prevede posibilitatea militarizării, în anumite condiţii, a forţelor de protecţie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

De asemenea, legea stabileşte competenţele şi modalitatea de angajare a capabilităţilor militare şi nonmilitare constituite la pace, în situaţia ameninţărilor hibride, scrie Agerpres

MApN apreciază că este necesară adoptarea legii şi din perspectiva armonizării cadrului normativ incident domeniului apărării, precum şi din necesitatea abordării apărării naţionale în contextul apărării colective în cadrul Alianţei Nord-Atlantice şi a Politicii de Securitate şi Apărare Comună a Uniunii Europene.

Potrivit expunerii de motive, prin soluţiile prefigurate prin prezentul proiect de lege se defineşte în mod cuprinzător apărarea naţională şi sunt introduse noi abordări ale relaţiilor specifice domeniului apărării la nivel conceptual, cât şi instituţional, respectiv:

- norma nu se mai raportează la "doctrina militară", ci la documentele de planificare a apărării la nivel naţional şi departamental, în vederea asigurării cadrului normativ de implementare a Strategiei naţionale de apărare a tării (SNA) şi a Strategiei militare (SM). Astfel, sunt prevăzute tipurile de forţe care participă la executarea acţiunilor prin care se implementează deciziile şi măsurile necesare apărării ţării şi modalitatea de determinare a necesarului de capabilităţi. Nu în ultimul rând, proiectul de act normativ prevede rolul Ministerului Apărării Naţionale de integrare şi conducere, într-o concepţie unitară, a acţiunilor tuturor forţelor participante la apărarea ţării, conform planurilor în vigoare;

- realizează cadrul normativ intern necesar implementării deciziilor adoptate în cadrul organizaţiilor în care România este membru;

- corelat asigură cadrul legal pentru transferul de autoritate şi completează domeniul Legii 291/2007 privind intrarea, staţionarea, desfăşurarea de operaţiuni sau tranzitul forţelor armate străine pe teritoriul României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi al Legii 121/2011 privind participarea forţelor armate la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român, cu modificările şi completările ulterioare;

- statuează principiul conducerii unice, interinstituţionale la nivel strategic;

- stabileşte competenţele şi modalitatea de angajare a capabilităţilor militare şi nonmilitare constituite la pace, în situaţia ameninţărilor hibride care nu impun instituirea uneia dintre măsurile excepţionale prevăzute la art. 93 din Constituţia României, republicată sau dispunerea uneia dintre măsurile prevăzute la art. 92 din Constituţie;

- asigură cadrul legal pentru angajarea capabilităţilor militare şi nonmilitare în afara teritoriului statului român pentru protejarea cetăţenilor români aflaţi în pericol;

- reglementează procesul periodic de desfăşurare a Analizei Strategice a Apărării (ASA), în corelare cu elaborarea SNA;

- asigură coerenţă efortului naţional de apărare şi iniţierea eficientă a măsurilor de răspuns, precum şi a necesităţii de adaptare şi conjugare a acţiunilor tuturor instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării prin militarizarea forţelor de protecţie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Pentru realizarea unei tranziţii fluente între diferitele faze ale operaţiei de apărare şi pentru asigurarea unui răspuns naţional omogen este obligatorie coordonarea şi sincronizarea, în special la nivel operativ şi tactic, a acţiunilor desfăşurate de către toate instituţiile din categoria celor destinate apărării. Astfel, militarizarea structurilor MAI la starea de asediu, mobilizare sau război va genera o serie de avantaje operaţionale esenţiale în ceea ce priveşte crearea unei imagini strategice integrate, capacitatea de coordonare a forţelor şi de planificare a acţiunilor. Totodată, va creşte capacitatea de integrare a forţelor MAI în cadrul dispozitivelor constituite în interiorul teritoriului naţional şi va asigura un grad ridicat de interoperabilitate şi complementaritate a acţiunilor în raport cu forţele militare, pe timpul diferitelor misiuni de asigurare a securităţii şi protecţiei populaţiei;

- corelează misiunile esenţiale ale Armatei României, potrivit prevederilor Constituţiei României, republicată şi în acord cu tratatele internaţionale la care România este parte, prin raportare la riscurile şi ameninţările la adresa valorilor constituţionale şi a intereselor şi obiectivelor naţionale de securitate în domeniul apărării. 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Vizualizari: 4943

Comentarii

7 comentarii

Av. Elena Radu

Acum 1 săptămână

MAPN a pus pe 01.04.2024 în consultare publică două proiecte de lege. Nu cred că ne așteaptă nimic bun. Fata de ceea ce scrie in ele, nu cred ca ne asteapta nimic bun si e cazul sa dati toti la o parte toate ideile ca orice semnal de alarma care vi se trage este conspiratie si sa incepeti sa va ganditi la viata voastra. Aceste proiecte de lege nu trebuie sa devina legi si sa fie aplicate, pentru ca vor face ce vor vrea cu noi! E vorba de: 1. o noua lege a apararii nationale: in care uită de apararea nationala, vorbesc numai de aia colectiva in cadrul NATO, UE si ”unor coalitii”, comanda armatei romane pot sa o transfere ”oricui”, principiile doctrinei militare a statului roman nu mai conteaza, iar in caz de agresiune armata sunt angajate TOATE RESURSELE UMANE (nemaiexistand nicio norma ca in legea actuala: ”Resursele umane se constituie din întreaga populație APTĂ DE EFORT PENTRU APĂRAREA NATIONALA, asa ca CSAT -ul poate sa dispuna ce vrea si sa faca cu noi ce vor) UITA de art 118 alin 1 din Constitutie: ”Armata este subordonată EXCLUSIV VOINTEI POPORULUI ....” ACEST PROIECT DE LEGE ESTE O MIZERIE!!!! I-au zis lege noua ca sa poata sa scoata din cea actuala si sa bage diverse care sa nu bata la ochi. Statul Major al Apărării, militarii, ofiterii din Armata Romana unde mama naiba sunteti? Chiar ati uitat de tot de juramant, de Constitutie, de tot? V-au luat aia de la NATO mintile că v-au bagat in seama si nu mai contează nimic pentru voi? Nici viata familiilor voastre? Chiar acceptati sa se dea o lege conform careia sa poata fi transformat teritoriul Romaniei in camp de lupta si sa faca niste unii ce vor pe teritoriul Romaniei? 2. O așa -zisă lege privind sistemul Național de Management Integrat al Situatiilor de criza Asta in conditiile in care avem deja: OUG nr 1/1999 privind privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență și OUG nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (pe care nu le abroga). Legifereaza in paralel pe langa astea ”acoperind” si starile reglementate de acestea, pe care le baga la termenul ”criza”. Criza = orice (care ameninta la nivel regional, national, international conditiile de viata, de sanatate, mediu, proprietate, stabilitate politica, economica, sociala, ordine publica, securitate si apărare natională si ”alte valori constitutionale”). Aprobarea optiunilor de raspuns se face prin hotarare a CSAT (adica act secret, de care noi nu avem niciun habar). SCOPUL REAL AL ACESTEI MIZERII DE LEGI = ”aplicarea integrată a măsurilor de răspuns la criză ÎN COORDONARE CU NATO SI UE” Cu alte cuvinte, orice situație ar apărea, NU SE MAI DECIDE NIMIC LA NIVEL NATIONAL SI IAR NI SE IMPUN MĂSURILE PE CARE LE DECID ALTII (NATO, UE). PS: ca sa intelegeti ca nu e nici de ignorat si nici de glumit pe tema asta, va reamintesc: OUG nr. 1/1999 (in baza careia s-a declarat starea de urgenta in martie 2020) a fost modificat in 2019. De ce? ”Pe motiv de NATO”. Si am vazut ce a insemnat si cum s-a aplicat. Daca nu ma credeti, cititi expunerea de motive a Legii nr. 164/2019 (PL-x nr. 128/2019) PS2: Pentru va vad ca mancatorii de rahat din presa incepura sa prezinte foarte frumos (”de bine”) proiectul de lege privind apararea nationala, il atasez colorat, ca sa va sara in ochi (cu mici comentarii, la prima citire).
Raspunde

Emil

Acum 1 săptămână

(Acest mesaj a fost șters din cauză că nu are nicio legătură cu subiectul)

Raspunde

Emil

Acum 1 săptămână

Modelul carabinierilor italieni ar decuraja caracatita mafiota din justitie si MAI.

Raspunde

Kukuruku

Acum 1 săptămână

Sigur ca da :)) legile pt oameni sunt aceleasi, nu ne militarizam si noi
Raspunde

Mos teaca

Acum 1 săptămână

Cați dintre basarabeni și bucovineni sunt SI cetățeni romani și deci statul roman ar trebui sa se angajeze intr-un conflict care nu este al lui ?! ,, asigură cadrul legal pentru angajarea capabilităţilor militare şi nonmilitare în afara teritoriului statului român pentru protejarea cetăţenilor români aflaţi în pericol; "
Raspunde

Ruj si lac de unghii

Acum 1 săptămână

Deci armata Zero a Romaniei, realizeaza ca e zero si se gandeste sa militarizeze politia Zero. E chiar de ras. Pai astia o sa fie primii care isi baga coada intre picioare si o iau la fuga. Pensatii, gelatii, botoxatele si epilatii ... Armata va trebui acum sa se doteze cu lac de unghii, botox, creme, gel si antigel.
Raspunde

Teo

Acum 1 săptămână

Avocații ce fac? Că ei au bani sa dea in judecată statul, guvernanții și să i bata cu propriile lor arme. Realitatea este că toți cei care ne tot anunță că suntem/sau vom ajunge intr un kkt, ei nu fac nimic. De ce nu se unesc casele de avocatura sa i bage in procese pe cei care scriu tot felul de legi împotriva democrației si a oamenilor? De ce nu fac nimic? Sa i dea in judecată pentru înșelăciune, frauda, căci democrația e o înșelăciune. Cu ce drept mă obligă pe mine sau pe tine să mă duc să impusc pe alții că așa vrea statul?! Unde era democrație (puterea poporului) când nu ne au întrebat dacă vrem sa fim sclavii FMI și BM 160mld euro? Unde sunt casele de avocatura sa lupte împotriva abuzurilor si nedreptăților pe care bipezii politicieni le au produs asupra cetățenilor acestui teritoriu Românesc? Ăștia se cred zei, autoritățile, dar avocații nu mișcă un deget. Se apărau pe ei înșiși dând in judecată statul pentru nedreptăți și , implicit, aparau poporul. Dar nu, avocații ne dau știri și pe activ*e.ne*s ca sa ne îmbolnăvească de nervi. Că vom pati nu știu ce. Dar ei nu mișcă nimic! Toți ne spun că suntem în kkt, ca sa ne mai și enervam. Ca si când, daca mă enervez as putea lua vreo decizie înțeleaptă. Ce fac ei, faptic, toți, care ne dau tot felul de vesti și anunțuri dezastruoase?? Ca si cu pesticidele din legume! Bai, l ai găsit cu eticheta înșelătoare și pesticide, insecticide, etc? Pușcărie! Ah, nu se întâmplă așa? De ce nu se întâmplă? Am inteles așadar că toate autoritățile - din oricare domeniu (și medical , cu doctorii) prin faptul că nu au făcut nimic bun pentru oameni, și ne mint, ne vor tuturor moartea. Și voi ați înțeles acest lucru?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus