Marţi,
17.06.2025
Partial Noros
Acum
23°C

CJ dublează bugetul Agendei pentru monumente. Dosarul rămâne la fel: cerere de finanțare cu 21 de anexe

CJ dublează bugetul Agendei pentru monumente. Dosarul rămâne la fel: cerere de finanțare cu 21 de anexe

Consiliul Județean Sibiu a anunțat că va aloca și în acest an bani pentru așa-numita „Agenda pentru monumente”. De data aceasta, bugetul va fi dublu față de anul trecut, iar dosarul care trebuie depus trebuie să fie la fel de consistent - 21 de anexe la cererea de finanțare.

Proiectele care vor fi finanțate din bugetul județean în 2024 trebuie să se refere la protecția monumentelor istorice, de pe raza administrativ-teritorială a județului Sibiu, aflate în proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice de drept privat.

Bugetul alocat în acest an este de 200.000 lei. Anul trecut, un total de 100.000 de lei au alocat autoritățile județene în premieră în cadrul așa-numitului program „Agenda pentru monumente”.

Conform anunțului publicat de CJ Sibiu, vor fi acoperite parțial costurile lucrărilor de întreținere, reparații, conservare, consolidare, restaurare, intervenție, punere în valoare a monumentelor istorice pentru care se solicită finanțare nerambursabilă. Spre deosebire de anul trecut, se vor lua în calcul doar proiectele pentru care se vor depune documentații în care se va arăta necesitatea lucrărilor, nu și a obținerii documentațiilor tehnice.

Astfel, la program pot participa atât persoane fizice, cât și juridice de drept privat. Cei interesați pot depune documentația completată la sediul CJ Sibiu sau în format electronic, cu semnătură digitală, pe adresa [email protected].

Documentația aferentă apelului de proiecte include modelul de cerere, lista documentelor care trebuie să o însoțească, precum și grila de evaluare. Cererea și lista anexelor ce trebuie atașate nu s-au schimbat față de anul trecut, cu mențiunea că a fost exclusă prevederea care se referă la „elaborarea documentațiilor tehnice”.

Dosarul care trebuie pregătit

Cererea de finanțare depusă de proprietarul unui monument istoric, persoană fizică, trebuie să fie însoțită de următoarele documente:

a) acte prin care se dovedesc veniturile solicitantului şi ale membrilor familiei sale;

b) declaraţie privind copiii, soţul/ soţia aflaţi în întreţinere şi copie de pe certificatele de naştere şi de starecivilă, după caz;

c) copie de pe documentele care atestă eventuala stare de incapacitate de muncă;

d) declaraţie pe propria răspundere a debitorului, cuprinzând şi veniturile, altele decât cele pentru care a depus acte doveditoare;

e) declaraţie pe propria răspundere, autentificată, din care să rezulte că:

1. monumentul istoric nu constituie obiectul unui litigiu;

2. monumentul istoric nu se află sub sechestru;

3. monumentul istoric nu este ipotecat;

4. se obligă să utilizeze monumentul istoric în scopul unor activităţi socioculturale, de învăţământ, sănătate, de cult, de binefacere ori altor activităţi asemănătoare sau de locuinţă (bloc ori unitate unifamilială);

5. se obligă să permită accesul specialiştilor şi, după caz, al publicului, la monumentul istoric, în condițiile stabilite prin contract, cu finanţatorul;

6. se obligă să asigure, în toate cazurile, paza şi securitatea obiectivului;

7. se obligă să obţină actele necesare lucrărilor de protejare sau de intervenţie, în conformitate cu legislaţia în vigoare;

f) extras de pe cartea funciară privind monumentul istoric;

g) cazier judiciar;

h) memoriu istoric, însoţit de documentar fotografic al situaţiei actuale (15 x 24 cm);

i) devizul estimativ al lucrărilor ce urmează a fi executate, în cazul lucrărilor de intervenție;

j) proiect de specialitate la nivel de expertiză tehnică, proiect tehnic cu caiet de sarcini şi detalii de execuţie, conform legislaţiei în vigoare, pentru lucrări de consolidare-restaurare, în cazul lucrărilor de execuție sau protecție, după caz, conform Legii nr. 50/1991;

k) situaţia lucrărilor efectuate anterior solicitării - descriere şi finanţare, după caz;

l) memoriu de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea lucrărilor, în baza criteriilor prevăzute de HG 1430/2003;

m) plan de finanţare, în baza graficului de eşalonare a lucrărilor;

n) plan de management, după caz;

o) alte documente justificative, din care să rezulte că solicitantul dispune de diferenţa de fonduri necesară lucrărilor, în raport cu sumele alocate;

p) dovada neblocării conturilor bancare în baza unui titlu executoriu;

r) dovada că solicitantul nu are restanţe la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor de sănătate, bugetele locale sau fondurile speciale;

s) declaraţie din care să rezulte că solicitantul nu a fost condamnat pentru abuz de încredere, gestiune frauduloasă, înşelăciune, delapidare, dare sau luare de mită, mărturie mincinoasă, fals, uz de fals, fals îndeclaraţii, deturnare de fonduri, evaziune fiscală;

t) autorizație de construire în termen de valabilitate, după caz;

u) mediatizarea sprijinului acordat de către Consiliul Județean Sibiu, prin afișarea siglei și prin mesajul: acțiune finanțată de către Consiliul Județean Sibiu;

v) dovada că monumentul istoric este inclus într-un program național și/ sau internațional (dacă este cazul).

O nouă grilă de evaluare

De menționat este că proiectele vor fi evaluate în acest an după o nouă grilă. Cele mai multe puncte vor fi acordate tot clădirilor aflate în precolaps, cu referire la starea fizică a monumentului.

Referitor la finanțarea solicitată, mai multe puncte va primi proiectul în care beneficiarul va demonstra capacitatea de asigurare integrală a cofinanțării.

A fost adăugat și criteriul „capacitatea de utilizare a monumentului istoric după execuția lucrărilor – plan de management”. Puncte în plus vor fi acordate și dacă monumentul va fi amplasat într-o zonă cu risc seismic ridicat (10), într-o zonă de protecție sau în vecinătatea unor monumente în lista patrimoniului mondial (5) sau într-o zonă construită protejată de interes național (5).

Documentația apelului poate fi consultată aici, inclusiv conținutul contractului pe care solicitantul îl va semna cu CJ Sibiu.

Perioada de depunere a propunerilor de proiecte este 10 aprilie – 31 mai 2024. Verificarea, evaluarea și selecția proiectelor va avea loc între 3 – 19 iunie 2024, iar rezultatele evaluării și selecției vor fi publicate pe data de 20 iunie.

Un singur proiect finanțat la prima ediție

Amintim că primul monument restaurat cu bani de la CJ Sibiu în cadrul Agendei pentru monumente a fost sediul Ordinului Arhitecților filiala Sibiu-Vâlcea. Este vorba despre clădirea de pe strada Mitropoliei nr. 17. Acesta a fost singurul proiect declarat eligibil în cadrul apelului din 2023 și acceptat spre finanțare; alte două proiecte au fost declarate neeligibile.

Citește și: În prima clădire finanțată prin „Agenda pentru monumente” au fost salvate elemente din perioada Renașterii transilvănene și perioada Barocă

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 785

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus