De la Cârțișoara până la Bâlea Lac sunt 30 de kilometri și șase mașini lăsate pe marginea drumului drept reclame la firme de tractări. O rablă la cinci kilometri. Toate acestea numai pe partea din județul Sibiu a Transfăgărășanului. În vreme ce unii turiști și antreprenori nu văd nicio problemă la această formă de promovare a unei afaceri, iubitorii de natură spun că poluează, mai ales din punct de vedere vizual.
”Cine vrea să urce într-o rezervație naturală ca să vadă rable abandonate în fața peisajului?”, se întreabă un turist.
Un cititor al ziarului nostru ne-a trimis zilele trecute câteva fotografii cu două astfel de mașini-reclamă, dintre care una într-o avansată stare de degradare.
”Fenomenul mașinilor abandonate pe Transfăgărășan continuă să se manifeste într-un mod îngrijorător. După ce în iarnă am reclamat o epavă cu parbrizurile sparte și caroseria îndoită, care făcea reclamă unei firme de tractări auto și care încă se mai află acolo (vezi articolul de pe Turnul Sfatului), situația a continuat să se degradeze. În articolul menționat, reprezentantul firmei a declarat că „s-a închis Transfăgărășanul și n-am mai apucat să o iau jos”, asigurând în același timp că „dacă mă lasă cei de la drumuri, oricând mă duc după ea”. Această afirmație s-a dovedit a fi falsă.
Duminica aceasta, la doar trei zile de la deschiderea oficială a drumului, au apărut alte două vehicule abandonate, având roțile dezumflate și tobele de eșapament căzute. Ceea ce este și mai grav este faptul că proprietarul acestor vehicule, care este același pentru ambele mașini, a îndepărtat intenționat plăcuțele de înmatriculare.
Conform Codului Penal, cei care pun în circulație sau conduc o mașină neînmatriculată riscă pedepse severe, variind de la închisoare de la unu la trei ani sau amendă. De asemenea, șoferii care tractează remorci neînmatriculate riscă închisoare de la trei luni la doi ani sau amendă. Codul Rutier stipulează clar că este interzisă punerea în circulație a unui vehicul, fie el înmatriculat sau înregistrat, dacă nu are montate plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare atribuite de autoritatea competentă, ori dacă acestea nu sunt conforme cu standardele în vigoare.
Desigur, să nu uităm că ne aflăm în Rezervația Naturală Bâlea Lac sit Natura 2000”, ne-a scris O. G., acesta atașând și câteva fotografii ilustrative.
Contactat de reporterul Turnul Sfatului, proprietarul afacerii de tractări mașini a vorbit foarte relaxat și deschis despre această modalitate de a promova business-ul. El spune că atâta timp cât duc mașini cu reclame pe ele firme din Sibiu și Avrig, nu vede niciun motiv pentru care nu ar duce și el, mai ales că firma lui se află în Cârța, foarte aproape de Transfăgărășan.
În plus, în acest moment pe Transfăgărășan sunt mai multe mașini cu reclamă pe ele, unele adevărate epave, altele mașini ca oricare alta, cu actele la zi. Din punctul lui de vedere nu toate mașinile-reclamă poluează. ”Spre exemplu, una din cele două mașini are toate actele în regulă, sunt la zi cu ele, nu văd cum ar polua sau de ce nu aș avea dreptul de a o lăsa într-o parcare pe marginea drumului, exact ca orice alt șofer care urcă pe Transfăgărășan”, spune I. F.. Cealaltă mașină era întreagă anul trecut când a fost urcată, peste iarnă ea fiind vandalizată. La fel ca și cea a antreprenorului din Avrig, care activează tot în domeniul tractărilor auto.
Mașina prezentată în primăvară ca epavă abandonată se află în continuare pe marginea ”celui mai frumos drum din lume”.
Ce spun autoritățile
Proaspăt reales în funcție, primarul comunei Cârțișoara ne-a transmis că a fost ocupat cu campania electorală și nu a avut timp să vadă exact care este situația pe Transfăgărășan, însă se va apleca asupra problemelor de aici în zilele următoare.
De partea cealaltă, atât Poliția Rutieră cât și Direcția Regională de Drumuri și Poduri – administratorul drumului - au precizat public faptul că nu pot interveni din punct de vedere legal.
”CNAIR în calitate de administrator al drumului are obligația de a îndepărta doar autovehiculele abandonate pe carosabil, în conformitate cu prevederile OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice Art. 5 alin. 2: Administratorul drumului public sau, după caz, antreprenorul ori executantul lucrărilor este obligat să semnalizeze corespunzător, cât mai repede posibil, orice obstacol aflat pe partea carosabilă, care stânjenește sau pune în pericol siguranța circulației, și să ia toate măsurile de înlăturare a acestuia. În cazul autovehiculelor din afara carosabilului, în cazul în care sunt într-adevăr abandonate, autoritățile locale sunt cele care trebuie să ia măsuri, cu ajutorul Poliției, fiind singurele instituții care pot identifica proprietarul și, în cazul în care constată abandonul, să îndepărteze autovehiculul”, au informat oficialii DRDP Brașov.
Mai departe, polițiștii spun că din moment ce nu ocupă partea carosabilă nu pot interveni direct, prin urmare, ar trebui ca primăria care are zona în administrație să ia măsuri.
În concluzie, atâta timp cât în afară de un reporter din presa locală nimeni nu i-a contactat pentru a-și exprima dezaprobarea și nicio autoritate nu i-a informat oficial că acele mașini poluează, măcar vizual, dacă nu fizic, atunci proprietarii lor spun că nu există niciun motiv pentru înlăturarea lor.
Ministerul cheamă turiști din Germania
În tot acest timp, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului promovează Transfăgărășanul în Germania, cumpărând din bani publici reclamă pe taxiurile din orașele unde au loc meciuri la Campionatul European.
”Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) realizează în perioada 10 iunie – 15 iulie o campanie de promovare outdoor a României în Hamburg, Berlin, Munchen, Frankfurt – Germania, prin colantarea a 625 de taxiuri, campanie ce se desfășoară în contextul Campionatului European de Fotbal.
Astfel, România va beneficia de o expunere semnificativă, nu doar în rândul turiștilor din Germania, dar și în rândul potențialilor turiști din întreaga Europă care participă la acest campionat.
Colantarea taxiurilor oferă o expunere extinsă a brandului de țară către un public larg, iar designul creativ al colantării poate genera un impact vizual puternic și poate atrage atenția publicului într-un mod distinctiv.
Fiecare imagine are un cod QR unde se regăsește broșura generală a României în limba germană, cu ajutorul căreia vizitatorii vor obține informații relevante despre diferitele destinații din România.
Prezenţa noastră pe piața germană vine totodată şi în sprijinul touroperatorilor, agenţiilor de turism interesate şi companiilor aeriene ce desfăşoară deja o importantă activitate în această țară.
Germania este considerată ca fiind o piață prioritară, iar conform ultimelor date publicate de Institutul Național de Statistică, aceasta ocupă primul loc în clasamentul statelor emițătoare de turiști în anul 2023, cu un număr de 218.300 sosiri în anul 2023”, se arată în comunicatul de presă oficial al Ministerului.
În plus, Transfăgărășanul a fost promovat recent și în Franța. Dacă vor veni să ne viziteze țara turiștii vor vedea și epave-reclamă abandonate.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 12391
Ultimele comentarii
Acum 12 ore
Kokos
Acum 12 ore
Emil
Acum 12 ore
Suseanu Porumb
Acum 12 ore
Vivi Dragan
Acum 13 ore
Leonard (Leo)