Sâmbătă,
13.09.2025
Parțial Noros
Acum
24°C

Încă o casă de pe Calea Dumbrăvii propusă pentru demolare: proiect pentru o clădire cu terase retrase succesiv și parcare supraetajată „smart”

Încă o casă de pe Calea Dumbrăvii propusă pentru demolare: proiect pentru o clădire cu terase retrase succesiv și parcare supraetajată „smart”

Un nou proiect care vizează demolarea unor construcții vechi și construirea unei noi clădiri pe Calea Dumbrăvii este propus spre consultare publică. Investiția prevede construirea a șase apartamente și amenajarea a zece locuri de parcare supraetajate de tip automatizat.

Primăria Sibiu a publicat un anunț privind intenţia de elaborare a unui Plan Urbanistic de Detaliu (PUD) pentru un proiect de „demolare construcții existente şi construire locuinţe şi spaţii servicii”, propus pe Calea Dumbrăvii, la numărul 91.

Potrivit memoriului justificativ, pe parcela studiată există o clădire amplasată la stradă, cu funcţiunea de locuire şi două clădiri de dimensiuni reduse situate în partea posterioară a parcelei, având funcţiunea de locuinţă, respectiv de grajd. În același timp, construcţiile aflate pe parcelele învecinate au funcţiuni mixte ce cuprind locuinţe, spaţii de servicii şi comerţ.

Parcela care a generat studiul se află în proprietatea privată a companiei MAX Development SRL. Compania a fost înființată de Max Schweizer, un om de afaceri elvețian, care s-a stabilit la Sibiu. El este pasionat de arhitectură şi este cunoscut pentru transformarea unei vechi şi dărăpănate case din Oraşul de Jos într-o bijuterie arhitecturală și în unul din localurile de elită ale orașului, care îi poartă numele.

„Tema de proiectare prevede realizarea unui imobil cu funcţiuni mixte, de locuire şi servicii, cu regim de înălţime P+3E+M, funcţiuni (...) Amplasarea construcţiei se va face acordându-se maximă importanţă orientării faţă de punctele cardinale şi faţă de elementele valoroase ale peisajului natural. Datorită suprafeţei reduse a parcelei şi ţinând cont de regulile pentru asigurarea însoririi şi respectarea retragerilor impuse faţă de limitele terenului, în zona posterioară volumul clădirii este format din terase retrase succesiv, astfel încât să existe permanent o distanţă faţă de limita posterioară a parcelei egală cu înălţimea clădirii propuse”, scrie în memoriul justificativ de prezentare a viitorului proiect imobiliar.

În document, beneficiarul promite că noua construcţie va urmări ca prin soluţia volumetrică şi materialele folosite la exterior „să exprime caracterul programului, să asigure integrarea obiectivului în ambientul zonei, (însă nu prin mimetism şi ţinând cont de premiza restructurării întregii zone), folosindu-se la maxim deschiderea la bulevard şi propunându-se o expresie arhitecturală modernă şi contemporană. Se va acorda maximă atenţie respectării regulilor de însorire şi relaţionării cu peisajul înconjurător, atât urban cât şi natural”.

„Clădirea va fi astfel orientată încât să beneficieze de deschidere către punctele de interes ale peisajului urban (silueta centrului istoric), cât şi către peisajul natural (Munţii Făgăraş, Munţii Cindrel, etc.), etajele retrase permiţând crearea unor terase de pe care perceperea acestora să fie optimă”, mai scrie în memoriu.

Documentul mai descrie că accesul auto şi cel pietonal vor fi asigurate din Calea Dumbrăvii, locurile de parcare pentru locatari şi cele necesare spaţiului comercial sunt amplasate la nivelul parterului, iar accesul se va face controlat, prin uşa de garaj vitrată amplasată către stradă. 

Sunt propuse în total 10 locuri în sistem de parcare supraetajată tip Klaus. „Acest tip de parcare necesită construirea unei cuve din beton amplasată la cota -1,90m faţă de cota trotuarului (...)”. O parcare supraetajată tip Klaus este una care are la bază un sistem automatizat, care permite parcarea mai multor mașini pe o parcelă mai mică. Conform unuia dintre furnizorii unor astfel de sisteme, acestea sunt complet automate, respectiv sunt numite „Smart Parking”: Odată parcată mașina, restul etapelor sunt realizate complet automat, fără a mai fi nevoie de prezența șoferului. Mașina și platforma sunt mutate într-un spațiu liber din sistemul de parcare cu ajutorul unui robot. De asemenea, robotul returnează mașină solicitată în cabina de transfer, in asa fel incit iesirea se face cu fata, nemaifiind necesare manevrele de intoarcere. Un astfel de sistem a fost instalat și la noua clădire de birouri din Sibiu, care aparține companiei IT Perspectives.

În ceea ce privește spațiile care vor rezulta în urma realizării proiectului, se propun șase apartamente și o suprafață de 77 mp de spații comerciale.

După aprobarea PUD-ului, va urma realizarea fazelor de proiectare necesare demarării investiției. Memoriul justificativ poate fi consultat aici. Precizăm că un PUD (Plan Urbanistic de Detaliu) este un document de urbanism care detaliază modul în care se va realiza o anumită investiție imobiliară sau de construcție pe un teren specific. Acesta are rolul de a adapta prevederile Planului Urbanistic General (PUG) și ale Planului Urbanistic Zonal (PUZ) la particularitățile unui teren sau proiect anume.

Sibienii interesați sunt invitați să transmită observații și propuneri cu privire la intenția de elaborare a PUD-ului la adresa Primăriei în perioada 14-29 octombrie.

Precizăm că printre proiectele realizate de aceeași companie se mai numără construirea clădirilor de pe Calea Dumbrăvii nr. 40 și nr. 71, precum și alte proiecte imobiliare în Cisnădie.

Amintim că în această vară a mai fost publicat un anunț care prevede demolarea a două case și construirea unui bloc cu cinci niveluri supraterane. În cadrul consultărilor publice s-a cerut mai mult spațiu verde și mai multe locuri de parcare.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 11114

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

13 comentarii

John Doe

Acum 11 luni

Cu parcarea tip Klaus e ok, doar tip werner keul sa nu fie, că pe a 2a o cunosc locuitorii de pe Dumbrăvii și Dima ;)
Raspunde

Asdfasdf

Acum 11 luni

bine ca ii lasa sa construiasca ditamai vila pe un pic de teren si in restul orasului la un teren de 1000mp ai voie maxim 300 sa construiesti restul esti obligat sa ai spatiu verde...
Raspunde

Calu

Acum 11 luni

Pe unde te uiti, numa roboti... Sa ii vedem si la lucru ca de obicei sunt doar povesti cu crearea locurilor de parcare. Mai sunt cazuri pe C. Dumbravii. Tot pe strazile adiacente o sa parcheze majoritatea.
Raspunde

Troll.E.Buzu

Acum 11 luni

"Sunt propuse în total 10 locuri în sistem de parcare supraetajată tip Klaus" - nici nu ma asteptam sa fie altfel de parcare acolo, cu totii stim cine a inaugurat si incurajat genul asta de constructii pe Dumbravii, asa ca sa dam cezarului ce-i al cezarului. Iar "smart" este deja un pleonasm. Sa speram totusi ca parcarea nu va fi atat de smart incat sa si dispara intre proiect si realizare precum au mai fost cateva in urbea noastra. Una dintre ele tot cu "K" incepea si tot pe Dumbravii pretindea ca va fi. N-a mai vazut-o nimeni de atunci.
Raspunde

Bogdan

Acum 11 luni

„Parcarea tip Klaus” a fost șmecheria folosită în București de unii dezvoltatori imobiliari pentru a înșela numărul de locuri de parcare. Schema a funcționat cu succes în ultimii 10 ani. Mă mir că a durat atât de mult până a ajuns la Sibiu (nu insinuez că e o șmecherie, dar aș prefera să suflu în iaurt). Problema este că odată ce construcția este notată în CF, pe baza certificatului de edificare eliberat de primărie, autoritățile nu au cum să controleze dacă numărul de locuri de parcare impus de PUG este respectat sau nu. Mai exact, dacă lifturile din parcarea Klaus se defectează sau sunt mutate la un alt proiect (metodă folosită în București), numărul de locuri de parcare scade, desigur, iar primăria nu are la îndemână niciun instrument legal pentru a obliga dezvoltatorul sau proprietarii să asigure locuri de parcare conform Autorizației de Construire. De aceea este mai înțelept să nu se accepte astfel de parcări pentru a se asigura minimul cerut de lege. Mai bine ar fi ca numărul minim de parcări cerut de lege prin PUG să fie parcări standard, la sol sau subterane, iar aceste parcări tip Klaus (apropo... e un nume extrem de comic, mai ales în Sibiu) să nu fie luate în calcul pentru asigurarea numărului minim de parcări. M-am repetat de nu știu câte ori, dar nu mai reformulez - cred că ați prins ideea.
Raspunde

Nelu

Acum 11 luni

Pe calea Dumbravii , coeficientul de utilizare al terenului (CUT) este 30%. Deci pe parcela de 460 mp poate fi construită o suprafață de maximum 138 mp ( suprafața construită)
Raspunde

Sibian și eu

Acum 11 luni

Propunerile sunt fanteziste. Nu va fi niciodată o astfel de parcare. Imediat după aprobare va schimba termenii. Max e un "dezvoltător" al înghesuielii, iar administrația locală acționează la comanda peneleului, dar pe bani. Sibienii nu ar trebui sa comenteze din moment ce susțin prin vot o administrație pe față împotriva lor. Sibiul nu se modernizează, se transformă în Arhitecților.
Raspunde

Ion

Acum 11 luni

Ați făcut din frumoasa cândva Calea Dumbrăvii, o amestecătură de stiluri, de case, pierindu-i farmecul de alta dată. Unde sunt castanii, teii ?? Așa numiții dezvoltător sunt niște indivizi rapaci, bine susținuți de fdgr și pnl. Niciun proiect aprobat inițial intr-o formă, nu se respectă. Și?! Se întâmplă ceva ?! Nu! Se știe de toată lumea.
Raspunde

Unul

Acum 11 luni

Șnapani care controlează administrația publică locală să nu lucreze pentru oameni, ci pentru tunurile lor imobiliare. Ce jalnici sunt FDGR-ul și fufa de Fodor zilele astea. Vorbesc de vizionarul Carl Wolf, dar fac bujdiule comunistoide pe Dumbrăvii, fără parcări subterane! Ce i-ar mai plăcea lui Ceaușescu să vadă blocurile astea acolo în loc de case! Dar, cei care fac și aprobă astea tot oamenii securității ceaușiste îs de fapt.
Raspunde

Gelu

Acum 11 luni

Faceti locuri de parcare pentru locuitorii de la blocurile de pe Calea Dumbravii. De ridicat stiti sa ridicati masinile, dar de construit locuri de parcare, nu !
Raspunde

Troll.E.Buzu

Acum 11 luni

Pai e simplu si profitabil, pentru ei desigur. E mai simplu sa nu-ti bati capul si sa mai faci si multi bani pe langa asta (de la tunarii imobiliari si apoi de la societatea de ridicari de masini)
Raspunde

Silviu

Acum 11 luni

Ieri, in ziua aparitiei articolului, casele de la nr.91 nu mai existau. De unde se dovedeste, inca odata, ca e mai greu sa scri decat sa muncesti.
Raspunde

Unul

Acum 11 luni

Sau pur și simplu s-au apucat de lucru în total dispreț pentru legi, autorizații și autorități.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus