Sâmbătă,
23.08.2025
Parțial Noros
Acum
14°C

Comorile din depozit: Bortenul de mireasă din Amnaș, unul dintre cele mai rare obiecte de port săsesc din colecția Muzeului ASTRA

Comorile din depozit: Bortenul de mireasă din Amnaș, unul dintre cele mai rare obiecte de port săsesc din colecția Muzeului ASTRA

Muzeul ASTRA din Sibiu deține în colecțiile sale aproximativ 200.000 de obiecte cu valoare istorică, documentară și artistică deosebită și excepțională. Din motive obiective, care țin de lipsa spațiului, ori a finanțării insuficiente, ele ajung foarte rar să fie văzute de publicul larg. În urma unui parteneriat cu ziarul Turnul Sfatului, reporterul nostru a primit acces în depozitele muzeului, sub atenta supraveghere a specialiștilor în patrimoniu. Astfel vă putem prezenta unele dintre cele mai interesante obiecte re-descoperite.

În articolul de astăzi vă prezentăm ”Bortenul săsesc de mireasă din Amnaș”, unul dintre cele mai rare obiecte de port săsesc a Muzeului ASTRA. Acest obiect vestimentar provine din comunitatea săsească din Amnaș, are o vechime de aproximativ o sută de ani și a fost achiziționat de Muzeul ASTRA în anul 1990. Este singurul Borten de mireasă existent în colecțiile muzeului sibian și unul dintre puținele care s-au păstrat în România.

borten de mireasă

Borten de mireasă din Amnaș, județul Sibiu, prima jumătate a secolului al XX-lea, Colecția Muzeului ASTRA

 

Bortenul este un element identitar specific portului popular săsesc, practic o pălărie din catifea neagră fără boruri, folosit de fetele confirmate doar în zilele de sărbătoare sau la biserică. Bortenul se purta pe cap – fie peste cozile înfăşurate, fie peste părul legat la spate într-o coadă împletită. Cine n-a văzut niciodată un borten, acesta are forma unei toci, arată ca un cilindru înalt, exteriorul fiind îmbrăcat în catifea, iar interiorul adesea frumos ornat cu motive florale, ori tradiționale. La spate bortenul este accesorizat cu panglici lungi fie țesute industrial, fie brodate cu motive floral-vegetale, care se schimbau în funcție de evenimentul religios la care participa posesoarea.

Cuvântul Borten, conform Dicţionarului etimologic al limbii germane al lui Wolfgang Pfeifer, provine din termenul Borte, cunoscut în regiunile vechi germane încă din secolele IX-X, şi semnifică o bucată de ţesătură în forma unei borduri sau tiv.

În jurul Bortenului, în folclorul săsesc există mai multe povești și legende. Similară cu legenda Lolelor din Agnita, una dintre ele vorbește despre curaj și vitejie în vreme de război. Povestea spune că în vremea luptelor cu turcii, în timpul asediului orașului Bistrița, o tânără săsoaică aflând despre complotul unor localnici care voiau să se alieze cu invadatorii, a ieșit cu o tobă în stradă și bătând cu putere a alertat populația, salvând-o. Pentru a sărbători izbânda, în acea seară fetele s-au strâns purtând pe cap un obiect similar cu toba. Se zice că de atunci, tinerele săsoaice poartă Borten.

Familie din Dorolea, Bistrița-Năsăud, în costum de sărbătoare, începutul secolului al XX-lea, Arhiva grafică documentară a Muzeului ASTRA

”Fata primeşte şi foloseşte Bortenul pentru prima dată în faţa comunităţii, în ziua confirmării, marcând simbolic părăsirea statutului de copil şi anunţând intrarea acesteia în categoria fetelor de măritat. Din acest moment, Bortenul devine accesoriu obligatoriu al vestimentaţiei pentru biserică şi a celei de sărbătoare. Acesta este purtat în circumstanţe precise, fiind un element cu rol ritualic și nu unul uzual, un simbol al purităţii şi castităţii – purtat cu mare onoare, fiind asociat de secole costumului de sărbătoare și în special celui de mers la biserică”, explică muzeograful Camelia Ștefan, expert în cadrul Muzeului ASTRA.

Un alt detaliu interesant este interiorul Bortenului. Toretic, acestea nu se vedea când era purtat, însă adesea specialiștii îl găsesc bogat decorat, uneori cu dantelă, modele florale, alteori cu fir metalic auriu sau argintiu. Se pare că din locul pe care îl ocupau în biserică feciorii vedeau în interiorul Bortenului decorațiunile respective, dându-și seama astfel dacă fata provine dintr-o familie înstărită.

Bortenul de mireasă prezentat este o adaptare stilistică a bortenului clasic, acesta fiind bogat decorat și formând o cunună spectaculoasă în jurul capului miresei.

mireasa din amnas

Tânară mireasa din Amnaș, județul Sibiu, prima jumătatea a secolului al XX, Arhiva grafică documentară a Muzeului ASTRA

borten depozit muzeul astra

Borten aflat în depozitele Muzeului Astra, foto: Turnul Sfatului

 

”Nu putem să nu admirăm eleganţa cu care cele mai iubite flori îşi fac apariţia în decorarea acestei podoabe: trandafiri maturi, boboci proaspăt înfloriţi şi bobocei, bujori, campanule, panseluţe, nu-mă-uita, floare de colţ, gerbera, maci, lămâiţe, lăcrămioare, măzăriche etc., completate de crenguţe şi frunze variate. Alături de ele, oferind sclipiri şi jocuri cromatice aparte, globuleţe aurii, argintii şi roşii, beteală şi fire metalice, completează extravaganta elevaţie.

Deşi astăzi culoarea este mult estompată de trecerea timpului, ne putem imagina impactul vizual cromatic fabulos pe care această coroană şi, nu în ultimul rând, posesoarea sa îl vor fi avut asupra privitorului. Nuanțele de auriu, argintiu, alb, bej, galben, degradeuri de la roz pudrat la ciclame, de la orange la roşu aprins, de la verde deschis la verde smarald, albastru ceruleu până la albastru cobalt, mov, sunt puse în valoare de texturile diferite ale materialelor utilizate: fine, rugoase, cărnoase, lucitoare”, detaliază Iulia Teodorescu, expert textile.

Plecând de la extravaganţa cromatică a coroanei, specialiștii consideră că tânăra mireasă era, într-adevăr, o apariţie deosebită în comunitatea predominată de alb şi negru, extrem de calibrată şi pretenţioasă cu detaliile colorate.

Miri sași, Slimnic, județul Sibiu, prima jumătate a secolului al XX-lea, Arhiva grafică documentară a Muzeului ASTRA

Bortenul este o piesă adaptabilă cerinţelor religioase şi comemorative. De el sunt asociate poveşti care descriu fapte de curaj sau care impun posesoarelor reguli de conduită morală stricte şi asumate. Bortenul este dedicat unei vârste de tranzit, de la inocenţa adolescentină la maturitatea responsabilă. Este asociat cu căutarea şi formarea caracterului moral individual prin preluarea regulilor şi conştientizarea lor, raportate la aşteptările societăţii. Momentul de renunţare simbolică la Borten şi preluarea văliturii este acela al pierderii definitive a inocenţei copilei şi păşirea conştientă într-un nou ciclu de viaţă, cel de femeie căsătorită şi evident, de viitoare mamă”, concluzionează specialiștii Muzeului ASTRA.

expozitie muzeul astra

 Bortenul prezentat mai sus este clasat în categoria ”Fond” și a fost expus ultima dată în cadrul expoziției Cămașa. Eleganța  vesmântului, organizată de Muzeul ASTRA, în anul 2024  la Muzeul de Artă și Tradiții Populare din Madrid, Spania. 

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus