Guvernul României a aprobat joi o Hotărâre de Guvern prin care se demarează procedurile de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată necesare pentru construirea variantei ocolitoare a municipiului Mediaș, pe DN14.
Decizia executivului vine ca urmare a necesității de a fluidiza traficul din zona Mediașului și de a îmbunătăți conexiunile rutiere la nivel național.
Prin Hotărârea de Guvern, a fost aprobat amplasamentul lucrării, precum și declanșarea procedurii de expropriere a imobilelor proprietate privată situate pe raza localității Mediaș, județul Sibiu.
”O veste tare bună pentru municipiului Mediaș și pentru nordul județului Sibiu”, a comentat Gheorghe Roman, primarul municipiului.
239 imobile proprietate privată vor fi expropriate
Guvernul a aprobat sumele individuale estimate pentru despăgubirile cuvenite proprietarilor expropriați, alocând un cuantum total de aproximativ 22,19 milioane lei. Această sumă este destinată compensării a 239 imobile proprietate privată, cu o suprafață totală de aproximativ 307.000 mp, reprezentând teren cu sau fără investiții.
Pe lângă exproprierea proprietăților private, proiectul implică și ocuparea unei suprafețe de 61.677 mp, reprezentând 34 imobile proprietate publică a statului, și a unei suprafețe de 31.885 mp, reprezentând 39 imobile proprietate publică a unității administrativ-teritoriale Mediaș. Hotărârea de Guvern include și lista acestor imobile de domeniu public care vor fi utilizate în cadrul proiectului.
Lucrări evaluate la peste 840 de milioane de lei
În iulie 2024 a fost publicat anunțul de licitație pentru execuția lucrării ”varianta ocolitoare a municipiului Mediaș”, lucrările, la care se adaugă și studii de teren suplimentare, sunt evaluate la 846, 89 milioane de lei.
Banii vor veni din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport (PT) 2021-2027 și buget de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, se precizează în documentația licitației.
Banii sunt acordați pentru studii de teren suplimentare (studiu geotehnic, documentatie tehnica expropieri, inclusiv cele suplimentare) – 1,43 milioane lei; Documentaţiile tehnice necesare în vederea obţinerii avizelor/ acordurilor/ autorizaţiilor – 2,33 milioane lei; Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie – 1,2 mișioane lei; Proiect tehnic şi detalii de execuţie: 28,5 milioane lei; Asistenţă tehnică din partea proiectantului: 5 milioane lei. Pentru executia lucrarilor - valoarea estimata este de 808.429.116,00 lei (fara TVA).
”Valoarea estimata a contractului de achizitie nu cuprinde suma aferenta cheltuielilor diverse si neprevazute stabilită în bugetul proiectului, respectiv suma de 70, 84 milioane lei, aceasta putând fi accesată, dupa caz, în situația în care sunt îndeplinite cerințele legale privind utilizarea acestor sume, respectiv în condițiile prevăzute din clauzele contractului de achizitie publică”, se precizează în documentație.
Traseul viitoare centuri a municipiului se desprinde din DN 14, intersecție giratorie existentă, și se desfășoară spre nord-vest traversează linia de cale ferată CF 300, râul Târnava Mare, strada Titus Andronic, DN 14 A (strada Baznei) și se închide în DN 14, la intersecția cu drumul comunal DC 14 Buzd.
Cel mai bun raport calitate – preț este criteriul de departajare al ofertelor.
Lucrările se vor desfășura pe o suprafață totală de aproximativ 400.898 mp și include execuția de drumuri noi, intersecții giratorii, poduri și pasaje, se precizează în documentație.
Șoseaua e împărțită în două tronsoane.
Viteza de proiectare este între 50-80 km/h, iar șoseaua va avea două benzi de circulație a câte 3,5 m pe fiecare sens de circulație.
Termenul de finalizare al lucrării ar fi de 38 de luni.
8,8 kilometri în 7 minute și 3 secunde
După finalizarea ocolitoarei traficul ar urma să se reducă pentru traversarea orașului la 7 minute și 3 secunde, fiind vorba de 8,7, 8,8 kilometri, 8.769,49m. ”În prezent la orele de vârf se creează ambuteiaje din cauza suprapunerii traficului auto local cu cel de tranzit”, se menționează în document.
Viteza maximă cu care se va circula pe acest drum este de 80 de kilometri la oră.
”Pentru Varianta Ocolitoare Mediaș, viteză de proiectare este 80 km/h, dar în zona stadionului și unde traseul este paralel cu malul drept al Tarnavei Mare, viteză de proiectare este 60 km/h”, se arată în document.
S-a renunțat la ideea de autostradă
Directorul general al CNAIR din 2018, Narcis Neaga, promitea în acel an o viitoare autostradă în jurul Mediașului. „Încercăm să vedem acum dacă nivelul de trafic din 2018 cu prognoze 2020-2025 ne permite să expropriem la nivel de 70 de metri, cam cât are un coridor de autostradă, gândindu-ne în viitor că poate traficul va necesita o lărgire ulterioară și să nu avem probleme ulterioare cu exproprierea”, plusa Narcis Neaga, pe tema acestui proiect.
Ultimul care a promis finalizarea centurii ocolitoare a Mediașului – în termen de doi ani și jumătate – a fost ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc. Promisiunea a fost făcută chiar la Mediaș, unde a fost în vizită pe 17 mai 2019.
”Am găsit un dezastru în minister în 2017, dar ne-am apucat de treabă și iată că acest proiect este acum urcat pe SICAP și avem termen pentru depunerea ofertelor 31 mai”, declara ministrul Cuc.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 3380
Ultimele comentarii
Acum 5 ore
Valentina
Acum 5 ore
Sibiu.Adrian
Acum 5 ore
Emil
Acum 5 ore
Câți oameni vor mai muri
Acum 5 ore
Emil