Joi,
17.07.2025
Partial Noros
Acum
23°C

Patru elevi ai Colegiului „Școala Națională de Gaz” sunt olimpici naționali la economie, IT, română și matematică. „Cel mai important este că am realizat că nu sunt perfect”

Patru elevi ai Colegiului „Școala Națională de Gaz” sunt olimpici naționali la economie, IT, română și matematică. „Cel mai important este că am realizat că nu sunt perfect”

Colegiul „Școala Națională de Gaz” Mediaș are patru elevi talentați care au obținut rezultate frumoase la concursuri și olimpiade naționale. Robert Ioan Bunea, Vlad Coțop, Georgiana Maria Vlad și Raluca Ganea au demonstrat că excelența nu ține cont de profilul liceului sau de dificultățile întâlnite pe parcurs. Fie că vorbim despre economie, informatică, matematică aplicată sau limba română, acești tineri și-au atins scopul spre mândria școlii pe care o reprezintă.

Robert Ioan Bunea, elev în clasa a XI-a, specializarea Tehnician în activități economice, a obținut premiul III la etapa națională a olimpiadei „Tehnologii Economice, Administrativ-Poștă / Turism și Alimentație”. Cu o pasiune tot mai mare pentru domeniul ales, Robert povestește despre experiența sa și despre lecțiile învățate pe parcursul pregătirii și concursului.

„Inițial, am ales această specializare știind că este una dintre cele mai bune opțiuni pe care le poate oferi liceul, dar după puțin timp am realizat că îmi place mai mult decât credeam la început”, spune Robert.

Băiatul spune că deși liceele tehnologice sunt uneori subestimate în ceea ce privește nivelul academic, asta nu înseamnă că educația primită nu are valoare. „Liceul tehnologic poate că este văzut ca fiind mai slab din punct de vedere academic, dar asta nu înseamnă că nu se pot învăța aici valori și deprinderi foarte valoroase. La profilul meu am materii de specialitate,  module, unde învăț lucruri foarte utile pentru viața de după liceu. De exemplu, cum să mă comport la un interviu de angajare, ce drepturi am ca un consumator și ce măsuri pot lua dacă acestea îmi sunt încălcate, cum să am propria afacere și ce presupune acest lucru.”

Olimpiada la care a participat presupune stăpânirea a trei materii de specialitate: contabilitate, marketing și administrarea afacerii. „La etapa județeană am avut o singură probă, unde au fost evaluate atât cunoștințele teoretice, cât și cele practice. La etapa națională au fost două probe: prima, teoretică, a constat în trei subiecte care au inclus grile, completarea spațiilor libere, întrebări deschise și redactarea unui eseu; a doua probă, practică, a implicat rezolvarea unor probleme concrete, precum calcularea gravitației comerciale și înregistrarea în contabilitate a unor operațiuni economice.”

Pentru pregătirea sa, Robert a beneficiat de sprijinul a trei profesori coordonatori: Corina Mariana Custelcean (contabilitate), Minodora Morar (administrarea afacerii) și Ovidiu Eugen Pop (marketing). „Am tot revenit asupra materiei, încercând să acopăr golurile acolo unde simțeam că nu stăpânesc suficient conținutul. Am rezolvat multe probleme de contabilitate și fișe de lucru.”

Participarea la olimpiadă i-a adus nu doar cunoștințe, ci și experiențe importante de viață. „Doar simpla participare m-a învățat cum să-mi gestionez timpul, emoțiile și luciditatea în situații critice de maximă intensitate. Toate exercițiile și timpul petrecut învățând au clădit o bază puternică pentru traseul meu profesional.”

Pentru Robert, olimpiada a fost un prilej de creștere personală și profesională. „A fost un moment în care am văzut cât de mult am crescut ca persoană și o șansă de a demonstra că talentul și munca nu țin cont de origine, iar un elev de la sat poate face performanță la cel mai înalt nivel.”

În plus, experiența olimpiadei a fost și o ocazie de socializare și formare a unor legături frumoase. „Din autobuz, am cunoscut colegi din Târgu Mureș și Sibiu, iar la Craiova am fost întâmpinați cu căldură de profesorii locali. Am legat prietenii cu elevi din Suceava și Piatra Neamț.”

În fața emoțiilor de concurs, Robert a reușit să-și păstreze calmul și seriozitatea: „În diminețile probelor aveam mari emoții, dar totul s-a schimbat în momentul în care am primit subiectele. În mintea mea s-a făcut liniște totală, iar emoțiile au fost înlocuite de seriozitate maximă.”

Privind spre viitor, Robert este hotărât să continue în domeniul economic. „Cu siguranță mă văd lucrând în acest domeniu,  deja o fac în perioada vacanțelor de vară. După terminarea liceului, vreau să continui studiile, probabil în specializarea Contabilitate și informatică de gestiune.”

Despre procesul de învățare și autodepășire, Robert spune că a descoperit că plăcerea față de materie și rezultatul final creează o satisfacție. „Cel mai important este că am realizat că nu sunt perfect, deși sunt perfecționist și nu voi fi niciodată acel elev de 10 curat. Greșelile fac parte din cine sunt și am învățat să mă accept așa cum sunt.”

Elevul oferă și un mesaj motivațional colegilor săi. „Urmați-vă visurile cu încredere. Cel mai greu este să începi, dar odată ce faci primul pas, restul se clădește cu răbdare și perseverență. Talentul nu e o etichetă, ci o alegere: îl recunoști, apoi muncești atât de mult încât uiți că-l ai. Olimpiadele nu sunt doar despre performanță, ci și despre oameni, prietenii și încredere. Nu vă temeți să visați mare, să greșiți, să încercați din nou. Nu lăsați pe nimeni să vă spună ce puteți sau nu puteți face.”

Pasiunea pentru informatică și jocuri video, transpusă în aplicații complexe

Vlad Coțop, din clasa a XI-a la profilul Matematică-Informatică al Colegiului Școala Națională de Gaz Mediaș, a obținut o mențiune la Olimpiada Națională de Tehnologia Informației, Secțiunea C# (C Sharp). Pasiunea sa pentru informatică și programare a debutat încă din clasa a VI-a, atunci când, la Școala Gimnazială Nr. 4 Mediaș, a avut prima experiență cu platforma de codare Scratch, utilizată pentru inițierea în programare prin blocuri vizuale.

„La clasa a VI-a, domnul profesor ne-a pus pe toți în fața calculatoarelor, pe platforma scratch.com, și ne-a instruit cum să explorăm această platformă. Am încercat prima oară să codez și, de atunci, am continuat să descopăr posibilitățile Scratch-ului, vizionând tutoriale și creând propriile jocuri video”, povestește Vlad Coțop. Ulterior, a trecut la utilizarea motorului de dezvoltare Unity, folosind limbajul C#, instrument folosit pe scară largă atât de amatori, cât și de profesioniști în industria jocurilor video.

La liceu, Vlad a continuat să aprofundeze programarea. Alegerea de a participa la Olimpiada de Tehnologia Informației, secțiunea C#, s-a bazat pe încrederea în cunoștințele acumulate și experiența acumulată în dezvoltarea aplicațiilor cu acest limbaj.

Secțiunea C# a olimpiadei presupune realizarea unor aplicații complete, cu interfață grafică și conexiune la baze de date, utilizând platforma WinForms oferită de Microsoft. Aceasta simulează condițiile de lucru reale ale unui programator angajat într-o companie de software.

„Cea mai mare provocare a fost învățarea limbajului SQL pentru manipularea bazelor de date, pe lângă programarea în C#”, mărturisește Vlad.

Printre proiectele dezvoltate de elev se numără aplicații diverse, de la jocuri educative și aplicații meteo, până la un joc de recreare a traseului lui Cristofor Columb sau un sistem complex pentru controlul traficului aerian, cu identificare facială, interfață radar și baze de date cu peste 1000 de avioane.

„Am fost bucuros când am aflat rezultatul, mai ales că proba a fost extrem de grea, dar am avut încredere în forțele proprii și în pregătirea mea. Această mențiune este o confirmare că eforturile și pasiunea mi-au fost recunoscute și apreciate”, spune Vlad Coțop.

Pe lângă pasiunea pentru programare, Vlad își dedică timpul liber și activităților sportive, cum ar fi ciclismul și înotul, pentru a menține un echilibru sănătos între activitățile intelectuale și cele fizice.

Referitor la planurile sale de viitor, elevul spune că, inițial, a crezut că va continua în domeniul game development-ului, însă această experiență i-a arătat că îi plac și alte ramuri ale informaticii, cum ar fi prelucrarea bazelor de date și dezvoltarea de aplicații.

„Aș vrea să urmez o universitate prestigioasă în România, care să mă ajute să îmi dezvolt abilitățile în informatică, iar după facultate să lucrez într-o companie de software sau în industria jocurilor video.”

Pentru tinerii care doresc să participe la Olimpiada de Tehnologia Informației, Vlad recomandă: „Sfatul meu este să înceapă cu bazele informaticii pentru a-și forma gândirea logică, apoi să se specializeze pe C# prin citirea documentației și tutorialelor, să lucreze la proiecte practice și să învețe limbajul SQL. Orice problemă întâmpinată poate fi rezolvată cu perseverență.”

Vlad subliniază că, deși secțiunea C# a Olimpiadei de TIC atrage un număr mai mic de participanți comparativ cu alte olimpiade, competiția este una serioasă, iar participanții sunt cu adevărat pasionați de informatică.

Elevul mulțumește familiei pentru sprijinul acordat și doamnei profesoare Sîrbu Margareta, care l-a încurajat să își urmeze pasiunea pentru programare.

Pasiunea pentru matematică aplicată cu rezultate de excepție

Georgiana Maria Vlad, elevă în clasa a XII-a, profil Tehnician în activități economice, a obținut premiul III și medalie de aur la Concursul Național de Matematică Aplicată „Adolf Haimovici”, desfășurat la Iași.

Pasiunea pentru această ramură a matematicii i-a fost descoperită printr-o perspectivă practică. „Matematica nu înseamnă doar exerciții și teorii, ci poate fi folosită pentru a înțelege lucruri concrete”, spune Georgiana.

La începutul pregătirilor, ea recunoaște că a avut rețineri legate de concurs. „La început am ezitat, nu eram sigură dacă e concursul care mi se potrivește. Pe măsură ce am început să lucrez problemele, am văzut cât de diferite și interesante sunt. Mi-a plăcut mult felul în care matematica prinde sens în situații reale.”

Elevă a Colegiului „Școala Națională de Gaz”, Georgiana a beneficiat de un sprijin constant din partea cadrelor didactice. „Pregătirea a început încă din prima zi de școală. Domnul profesor Iuliu Benyi mi-a oferit sprijin constant, ajutându-mă unde întâmpinam dificultăți. De asemenea, toți ceilalți profesori au fost înțelegători cu mine și m-au încurajat de fiecare dată în ceea ce privește acest concurs. Pe această cale doresc să mulțumesc întregului corp profesoral al colegiului. Sprijinul și încrederea profesorilor au fost farul care m-a ghidat în fiecare pas al parcursului meu. Reușitele mele poartă o parte din sufletul fiecăruia dintre ei.”

Pentru Georgiana, matematica aplicată este mai mult decât calcule. „Înseamnă să legi teoria de practică. Nu se verifică doar calculele corecte, ci și logica, înțelegerea problemelor și, poate cel mai important aici, creativitatea.”

Rezultatul obținut la olimpiadă a fost o confirmare a eforturilor depuse. „Mă așteptam să am un rezultat frumos, având în vedere parcursul la acest concurs din ceilalți ani. A fost o bucurie liniștită, încă o confirmare a muncii mele.” Î

n plus, premiul reprezintă o motivație pentru viitor. „Reușita de anul acesta este încă o încurajare, un semn că merită să continui pe acest drum. Au fost ore întregi de pregătire care au înflorit frumos.”

În afara pasiunii pentru matematică, Georgiana are și alte interese. „Îmi place foarte mult să citesc și să pictez, sau să mă documentez despre anumite subiecte, cu toate că anul acesta nu am mai avut atât de mult timp liber și nu m-am mai putut concentra pe aceste lucruri.”

Pentru viitor, Georgiana își propune să urmeze o carieră în domeniul matematicii. „Îmi doresc să continui în domeniul matematicii. Consider că este cel mai potrivit pentru mine.” Despre planurile sale de viitor, ea afirmă: „Prefer să las lucrurile să se așeze natural. Contează mai mult să simt că sunt în locul potrivit decât să bifez un nume.”

Ca mesaj pentru cei care doresc să urmeze un drum similar, Georgiana le recomandă să aibă curajul să caute ceea ce le aduce fericire și împlinire.

„Fiecare reușită vine la timpul ei, când e muncită și asumată și, dacă este cineva care îi susține și le oferă sprijin, să rămână recunoscători!”

Trei ani de performanță la Olimpiada Națională

Raluca Ganea, elevă în clasa a XI-a, profil Tehnician în activități economice, a obținut mențiune la etapa națională a Olimpiadei de Limba și Literatura Română, desfășurată la Pitești.

Aceasta este a treia participare a Ralucăi la această competiție de prestigiu. „Mă aflu pentru a treia oară la etapa națională a acestei olimpiade, după ce am avut șansa să particip și în anii precedenți. Fiecare participare a fost o călătorie în care mi-am descifrat sinele și am simțit tot mai profund legătura mea cu limba română”, a declarat eleva.

Pentru Raluca, dragostea față de limba română s-a format încă din copilărie, odată cu primele lecturi care au deschis pentru ea „noi dimensiuni ale ființei”. „Cred că a fost dintotdeauna în adâncul ființei mele, așteptând să o descopăr. A încolțit printre lecturile timpurii, când fiecare poveste părea să-mi spună ceva despre lume, iar cuvintele începeau să capete profunzime, vibrație și culoare”, a explicat fata.

Pregătirea pentru competiție a reprezentat o perioadă intensă și solicitantă, marcată de eforturi susținute și momente de îndoială.

„Pregătirea pentru olimpiadă a însemnat o călătorie solicitantă, presărată cu momente de îndoială și eforturi susținute, dar și un drum de autocunoaștere, o căutare printre idei, emoții și lecturi care m-au modelat. A însemnat disciplină, curiozitate și o luptă frumoasă de a-mi transforma gândurile în esență scrisă”, a mărturisit Raluca, subliniind și rolul esențial al profesoarei care a sprijinit-o. „Am avut parte de sprijinul constant al doamnei profesoare, care mi-a ghidat pașii pe cărările fertile ale înțelesului, m-a îndemnat să caut dincolo de vizibil, să descopăr sensurile ascunse și să mă exprim cu autenticitate.”

Momentele dificile nu au lipsit, iar cel mai greu a fost să facă față volumului de lecturi și temerii că nu va putea cuprinde în totalitate adâncimea gândurilor. „M-am simțit copleșită de tot ceea ce presupunea pregătirea: volume de lecturi, teama că unele sensuri îmi vor rămâne inaccesibile, că nu voi reuși să cuprind adâncimea gândurilor în cuvânt. Am reușit să mă desprind de această apăsare, revenind la sursa motivației mele: bucuria de a gândi liber, de a descoperi sensuri ascunse”, a povestit eleva.

Momentul în care a aflat rezultatul a fost unul încărcat de emoție. „În clipa în care am aflat că am obținut mențiune, am trăit un moment de clătinare sufletească, o emoție intensă, greu de pus în cuvinte. Am sperat mereu la un rezultat frumos, dar partea aceea din mine, care se retrage în umbră, nu și-a îngăduit să viseze la un premiu.”

Pentru Raluca, această reușită reprezintă mai mult decât o simplă recunoaștere a muncii depuse. „Este confirmarea că vocea mea, așa cum se așterne pe hârtie, își găsește drumuri nevăzute spre sufletele celor care o întâlnesc. A fost bucuria tăcută că drumul interior, străbătut printre cuvinte, a lăsat urme”, a afirmat ea.

În timpul liber, Raluca găsește în lectură o pasiune care îi îmbogățește sufletul și îi oferă prilejul de a explora noi perspective: „Mă dedic cu pasiune jocului fascinant al lecturii, care îmi dăruiește șansa de a-mi multiplica experiențele, de a sonda adâncuri necunoscute și de a mă contopi cu trăiri și gânduri care îmi îmbogățesc sufletul și îmi deschid porți către înțelesurile profunde ale vieții.”

Una dintre cărțile care au marcat-o este „Pe aripile vântului” de Margaret Mitchell. „Este o poveste ce m-a purtat dincolo de limitele timpului și spațiului, dezvăluindu-mi frumusețea vieții, cu toate bucuriile, durerile și contradicțiile ei. Cuvintele care mi-au rămas întipărite în suflet sunt «Nu ocoli niciodată experiențele noi. Ele îmbogățesc mintea»”, a spus Raluca, adăugând: „Aș îndrăzni să spun că, dincolo de minte, și ființa noastră se înalță și se înfrumusețează în aceste călătorii interioare, crescând în profunzime, lumină și înțelegere.”

În privința viitorului, eleva își exprimă dorința de a rămâne conectată la puterea cuvântului: „Nu am un răspuns definitiv. Știu doar că îmi doresc să rămân mereu aproape de cuvânt, de gândul care dă formă existenței, de ideea care mișcă ceva în ceilalți. Viitorul, pentru mine, e un orizont ce se lărgește necontenit, un drum ce se naște sub pașii mei, o cărare pe care vreau să pășesc cu suflet deschis, lăsând fiecare alegere să-mi modeleze calea.”

În încheiere, Raluca a transmis un mesaj pentru generația sa: „Le-aș spune să-și asculte cu atenție glasul interior, acel funigel sclipitor care țese adevăruri și speranțe, și să aibă încredere în puterea cuvântului, ce clădește lumi și modelează destine.”

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

2 comentarii

Maria

Acum 1 lună

Felicitări elevilor și profesorilor! Mediaș e orașul meu favorit din județul Sibiu! Ca întotdeauna sunteți cei mai buni!

Raspunde

Grațiana

Acum 1 lună

Bravo, copii! Sunteți extraordinari! Pe Vlad Coțop îl cunosc din școala gimnazială. I-am fost profesoară de limba și literatura română. A fost un elev excelent la toate disciplinele. Încă de atunci se vedea pasiunea lui pentru informatică, ajutându-ne pe toți, mai ales în perioada predării on-line.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus