Sibiul găzduiește în acest final de săptămână Conferința Internațională de Turism Cultural, ajunsă la a 18-a ediție. Experți și reprezentanți ai instituțiilor europene discută despre viitorul unui turism cultural sustenabil și inteligent, evenimentul culminând aseară cu ceremonia de decernare a premiilor „Destinații ale Turismului Cultural Durabil 2025”, competiție organizată de European Cultural Tourism Network (ECTN), în parteneriat cu European Travel Commission (ETC).
Sibiul a fost aseară gazda Galei ECTN - European Cultural Tourism Network Awards 2025, desfășurată în Sala Festivă a Bibliotecii ASTRA Foto: Facebook.com/Visit Sibiu County
Dintr-un total de 48 de aplicații primite din 14 țări au fost desemnați 15 învingători: câte trei proiecte la cinci categorii: Reziliență în destinațiile de turism cultural durabil, Turism vinicol și gastronomic bazat pe conservarea patrimoniului enoculinar, Digitalizare în turismul inteligent pentru îmbunătățirea experienței vizitatorilor, Produse turistice tematice transnaționale care implică cultura și patrimoniul și Servicii de turism cultural pentru toți - vizitatori și locuitori deopotrivă.
Patru organizații și instituții din regiunea Transilvania au fost premiate pentru turism cultural durabil, în cadrul galei de la Sibiu. Este vorba despre Colinele Transilvaniei, Designers Thinkers Makers, Primăria Sibiu și Asociația Tășuleasa Social.
În cadrul prezentărilor făcute de finaliști am extras câteva dintre proiectele care au adus în prim plan ideea principală a competiției: cum să transformi muzica, un desert, o cărare sau o vie în „motivații de călătorie” (travel motivations) pentru a atrage într-o țară mică sau o regiune mai puțin cunoscută mii de turiști.
DescOpera Festival: Operă în inima naturii
Unul dintre proiecte este DescOpera Festival din Republica Moldova (locul 2 la categoria Reziliență în destinațiile de turism cultural durabil) - o inițiativă care, după cum a explicat reprezentanta proiectului, aduce spectacolul de operă „în inima naturii”, în rezervația națională Orheiul Vechi. Festivalul, ajuns la a opta ediție, a pornit în 2016 dintr-un parteneriat între un dirijor austriac și un antreprenor local, transformându-se într-unul dintre principalele evenimente naționale care atrage anual până la 5.000 de localnici și turiști internaționali pe parcursul a trei zile. În prezent, este unicul festival de muzică clasică în aer liber din Europa de Est. Are loc întotdeauna în al treilea weekend din luna iunie. „Nu modificăm aceste date pentru a promova evenimentul pe piața internațională și pentru a fi siguri că turiștii își pot planifica călătoria cu siguranță în Moldova”, a spus reprezentanta proiectului.
Viziunea organizatorilor este de a promova Republica Moldova ca o destinație culturală sustenabilă, de a implica activ comunitatea în dezvoltarea economică a zonei rurale și de a conecta afacerile locale, operatorii de turism și călătorii într-o ofertă unică. Astfel, opera devine un pretext pentru a descoperi un peisaj natural spectaculos - Orheiul Vechi -, dar și o comunitate locală ospitalieră.
Colinele Transilvaniei: Turismul ca formă de protecție a comunității și naturii
Câștigătoarea categoriei este Asociația Colinele Transilvaniei pentru proiectul „Transylvanian Highlands - Responsible Tourism in the Saxon Cultural Landscape: A Path to Community Resilience” (Turism responsabil în peisajul cultural săsesc: o cale către reziliența comunității).
Destinația a fost prezentată ca un model de „administrare responsabilă, nu doar pentru consum”. Depopularea, îmbătrânirea comunităților și pierderea tradițiilor locale sunt provocările care au determinat asociația să găsească soluțiile pentru a scoate peisajul din uitare. Reprezentanta asociației le-a spus celor prezenți că într-un peisaj cultural unic, modelat de 800 de ani de conviețuire a sașilor, maghiarilor, românilor și romilor, inițiativa își propune să revitalizeze comunitățile oferind soluții de turism responsabil.
Proiectul a pornit acum 10 ani și a însemnat construirea unei infrastructuri de 500 de kilometri de trasee de drumeție, ciclism și călărie și crearea unei rețele de peste 90 de operatori locali (pensiuni, ghizi, producători locali): „O realizare unică în România este colaborarea cu 45 de municipalități din trei județe diferite. Rezultatele sunt remarcabile: durata medie a șederii a crescut de la mai puțin de o noapte la 2,7 nopți, iar calendarul de evenimente este plin, de la concerte la competiții de ciclism, brunch-uri etc. Mai avem un lucru de care suntem mândri – vocile locale sunt parte din aceste experiențe”.
Tiramisù World Cup: Cum un desert devine o atracție globală
O abordare interesantă a fost prezentată de fondatorul Tiramisù World Cup, un fost lector universitar care a transformat desertul său preferat într-o „motivație de călătorie”. El spune că viziunea sa a fost de a trata Tiramisù nu doar ca pe o rețetă, ci ca pe o „atracție globală”, la fel ca Turnul Eiffel, aducând turiști în orașul său natal, Treviso, considerat locul de naștere al desertului.
Pentru a-și întări argumentul a prezentate date despre căutările pe Google pentru „tiramisu”, în comparație cu cele pentru „Veneția” sau „prosecco”, arătând că cel puțin o dată pe an le întrece – și anume, în perioada Crăciunului și Revelionului. Evenimentul central este o competiție mondială pentru amatori, care atrage 200.000 de vizitatori într-un weekend, „ceea ce pentru un oraș ca Treviso e ceva”. Strategia include astfel de evenimente (Tiramisù World Cup) în toată lumea, din Brazilia până în China, și parteneriate cu mari companii de retail de călătorie pentru promovare în aeroporturi și pe autostrăzi „de la Sao Paolo până la Sibiu”. Proiectul pare a fi un exemplu de turism gastronomic cu impact puternic. „Am vrut ca evenimentul Cupa Mondială de Tiramisù să devină o motivație de călătorie, pentru că altfel e doar o chestiune culturală”, a spus reprezentantul Tiramisù World Cup.
Patrimoniul și tehnologia: Sibiu și Biertan, printre proiectele premiate
În cadrul prezentărilor finaliste s-a numărat și proiectul despre aplicația Sibiu City App, depus de Primăriei Sibiu, dar și „Biertan Audio Quest”, al Asociației Designers, Thinkers, Makers din Biertan.
Arhitecta Alexandra Mihailciuc a vorbit despre aplicația care ajută turiștii care ajung la Biertan să se orienteze mai bine în istoricul cetății. Ea a subliniat că aplicația s-a născut din dorința de a soluționa o problemă pe care o consideră fundamentală: „lipsa interpretării patrimoniului” în multe situri din România. Proiectul Biertan Audio Quest a fost creat pentru a umple acest gol în situl UNESCO Biertan, vizitat anual de 150.000 de turiști care, de multe ori, „vin și pleacă cu autobuzele, lăsând puține urme în comunitate”.
Soluția reprezintă un tur audio cu 22 de opriri, conceput nu de specialiști, ci la „firul ierbii”, într-un atelier cu studenți. Turul nu oferă doar informații, ci spune povești, conectând vizitatorii la istoria locului - de la „cel mai mare altar poliptic din Transilvania” la „ușa secretă, o bijuterie a tehnologiei medievale din epoca Mona Lisei”. Acest lucru îi încurajează pe vizitatori să petreacă mai mult timp în sat. „Cum ar arăta o lume fără povești?” este întrebarea cu care a încheiat Alexandra Mihailciuc.
„Trenul vinului” din Vipava (Slovenia)
Proiectul din Slovenia a primit un premiu special. Foto: Facebook.com/Visit Sibiu County
Oficiul de Turism din Nova Gorica și Valea Vipava i-a invitat pe sibieni să exploreze una dintre cele mai fermecătoare regiuni viticole din Slovenia. Deși, la prima vedere, pare o zonă necunoscută, proiectul prezentat de reprezentanta oficiului arată cum o idee inedită poate atrage turiștii într-o regiune ce unește Slovenia de Italia. „Vipava Valley Wine Train” se numește. În cadrul conferinței a fost descris ca fiind „singurul tren al vinului din Slovenia”. Evident, e vorba de o experiență care combină călătoria cu un tren de epocă, degustări de vinuri locale, dar și contactul direct cu cultura regiunii.
Călătoria cu trenul durează cinci ore, iar costul acestei experiențe complete este de 79 de euro de persoană.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: biertan audio quest , wine train , tiramisu world cup , descopera moldova , turism cultural sibiu , Sibiu City App , Colinele Transilvaniei
Vizualizari: 230
Ultimele comentarii
Acum 30 minute
@Aci Dutu
Acum 48 minute
Annelise Stoica
Acum 48 minute
Bogdan
Acum 53 minute
Kwi sfideaza in continuare din S Klasse
Acum 55 minute
Moldamin de la Gusterita