Un nou sondaj de tip „Flash Eurobarometru” a fost făcut public de Parlamentul European, care arată modul în care cetățenii europeni utilizează rețelele sociale și obiceiurile de informare. Sondajul conține și date pentru România, iar rezultatele au fost prezentate joi, la Sibiu. Cele mai importante date sunt legate de dezinformare: mai mult de jumătate dintre români cred că au fost martorii unor dezinformări în decursul unei săptămâni. Procentul este mai mare decât media celorlalte state din UE.
Despre sondaj a vorbit azi dimineață Stephen Clark, directorul Birourilor de Legătură ale Parlamentului European în UE, prezent la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS), în cadrul unei dezbateri cu participarea studenților, ce a avut tema „Înainte să derulăm mai departe – adevăr, încredere, algoritmi”. Sondajul arată expunerea cetățenilor români la dezinformare și cât de des sunt urmăriți influencerii.
Dezinformarea în România, dublu față de media UE
Sondajul a fost realizat prin interviuri online între 11 și 18 iunie 2025 și a inclus 1.040 de cetățeni români cu vârsta de 15 ani și peste.
Cea mai mare diferență dintre rezultatele din România și media celorlalte state din UE se observă la capitolul dezinformare și știri false. La întrebarea privind frecvența cu care respondenții cred că au fost expuși personal la dezinformare și știri false în ultimele 7 zile, România a înregistrat cote mult mai mari decât media UE.
Peste jumătate (55%) dintre români raportează că au fost expuși la dezinformare „foarte des” sau „des”. Media în rândul cetățenilor din celelalte țări UE se plasează la 35%.
Rețelele sociale domină
Datele arată și o dependență de platformele online, acolo unde utilizatorii urmăresc conținutul legat de actualitățile sociale și politice. Procentul este mai mare în special în rândul tinerilor.
La întrebarea despre sursele de informare, diferențele nu sunt foarte mari: TV - 72% în România (71% în UE); Social Media – 48% în România (40% în UE); Prieteni, familie, colegi – 45% în România (40% în UE); Radio – 37% în România (43% în UE). Răspunsul legat de „platformele video”, cum e Youtube, arată o diferență: în România – 38%, în UE - 26%.
Rezultatele sunt mai interesante atunci când aceste răspunsuri sunt împărțite pe grupe de vârstă. Spre exemplu, tinerii între 15 și 24 de ani au pus pe primul loc „platformele sociale” atunci când au fost întrebați de unde se informează – 66%. Nu e foarte diferit acest procent față de media europeană – 65%. Celelalte categorii de vârstă au ales ca primă sursă de informare TV-ul: 65% (25-39 ani), 71% (40-54 ani) și 85% (peste 55 ani), datele fiind aproape la fel și la nivel european.
Când vine vorba de platformele specifice utilizate pentru informare socială și politică, Facebook domină clar în România la aproape toate categoriile de vârstă (media de 76% față de 58% în UE), cu excepția tinerilor de 15-24 ani, care au numit Instagram cel mai mult (69%), la fel ca media europeană (64%).
De asemenea, TikTok ar fi urmărit în România mai mult decât în UE (46% față de 31%)
Românii urmăresc influencerii
Sondajul prezintă o tendință mai puternică în rândul românilor de a urmări influenceri sau creatori de conținut pe canalele de social media. Aproape jumătate (47%) dintre români urmăresc influenceri. Media în celelalte țări UE este de 37%.
Această alegere iese în evidență în special la tinerii de 15-24 de ani (87% din România spun că urmăresc influenceri, în timp ce media UE este de 74%). Românii de 55 de ani și peste urmăresc influencerii la o rată de aproape dublă față de media UE (26% vs 14%).


Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: dezinformare in sondaje , parlamentul european la sibiu , flash eurobarometru , sondaj ue retele sociale , foto
Vizualizari: 755


Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Orice s-ar intampla, dl "nu vede nici o problema" pt el!
Acum 2 ore
Da, R&D sunt de vina, stau toata ziua la tigara ... cunoastem placa, Nu muncesc nimic aia !
Acum 2 ore
Costi
Acum 2 ore
Unu
Acum 2 ore
Emil