Luni,
01.12.2025
Innorat
Acum
4°C

Transportul metropolitan a fost pus în funcțiune pentru un sfert de milion de sibieni. Lipsesc 62 de șoferi, o comună nu acordă gratuități, plata funcționează de marți

Transportul metropolitan a fost pus în funcțiune pentru un sfert de milion de sibieni. Lipsesc 62 de șoferi, o comună nu acordă gratuități, plata funcționează de marți
Cristina Burchea, ADI Transport Metropolitan Sibiu, Valentin Ivan, primarul comunei Sadu, și Ioan Rus, directorul general al Tursib, în prima zi de funcționare a noului sistem public de transport

În 140 de noi stații opresc, începând de luni, 1 decembrie 2025, cele 36 de noi autobuze achiziționate pentru sistemul de transport metropolitan Sibiu, de care beneficiază aproape 247.000 de sibieni din zece unități teritorial-administrative: Cisnădie, Șelimbăr, Șura Mică, Șura Mare, Sadu, Ocna Sibiului și, respectiv, Sibiu, Cristian, Roșia și Poplaca. În aceste ultime patru localități, sistemul de transport metropolitan a fost pus în funcțiune din vara acestui an.

Florin Baboș, din Cisnădie, este printre primii călători ai extinsului sistem  de transport metropolitan Sibiu. Luni dimineața, la 08:20, era în stația Kaufland – Arhitecților și aștepta cursa de Sadu, din care el urma să coboare la Cisnădie.

„Este foarte bun, mai ales că e și sâmbăta și duminica și în timpul sărbătorilor. Până acum veneam la Sibiu, la serviciu, cu autobuzele AmRing (operator privat – n.r.), dar acestea nu circulau duminica și în zilele de sărbătoare, precum astăzi. În plus, un bilet costa 12 lei, acum costă cinci lei, deci este foarte accesibil. Majoritatea cetățenilor din Cisnădie cred că aștepta acest metropolitan: și eu nu mai am de ce să folosesc mașina personală, mai bine îmi iau un abonament de 170 de lei sau cât va fi, pentru că e mult mai ieftin decât să bag benzină de 400 de lei în fiecare lună”, spune Florin Baboș.

Florin Baboș a avut noroc: în prima sa cursă cu autobuzul metropolitan de la Sibu la Cisnădie, aparatele de taxat nu erau funcționale. Sursa foto: Turnul Sfatului

Spune că a urmărit de astă vară noutățile despre sistemul de transport metropolitan și i-a și studiat cu atenție orarul. „Pe ruta Sibiu – Cisnădie – cartierul Arhitecților este perfect. O problemă văd la cursa care ajunge la Sibiu prin Șelimbăr, prima e 6:40, dar sunt oameni care încep serviciul de la șase, deci ar trebui lucrat un pic la orar pe partea aceea”, apreciază bărbatul care, după de aproximativ 10 minute de la plecarea din stația din cartierul Arhitecților, coboară la stația din Cisnădie amplasată pe strada Târgului.

Călătoria de luni dimineața a fost gratuită: sistemul de plată a biletelor în autobuze va funcționa complet din dimineața zilei de marți, 2 decembrie. „A fost nevoie de schimbarea întregului sistem de ticketing, inclusiv a celui din Sibiu, ceea ce este o operațiune de amploare”, arată reprezentații Tursib.

Câteva luni de reglaje

Situații precum cea a orarului de transport urmează să fie reglate în perioada următoare. Cam două-trei luni durează acest „reglaj”, apreciază Ioan Rus, directorul general al Tursib, operatorul serviciilor de transport în aria metropolitană. Rus se bazează pe experiența celorlalte trei rute (de la Sibiu spre și dinspre Poplaca, Roșia și Cristian), puse în funcțiune din vara acestui an. „Sunt 140 de noi stații, pe lângă cele 365 din municipiul Sibiu. Avem 36 de noi autobuze electrice, avem un nou sistem de ticketing, cam toate lucrurile sunt noi. Vom reveni asupra traseelor în funcție de cererile comunităților”, a spus Ioan Rus, în cadrul unei conferințe de presă organizată într-unul din autobuzele care leagă Sibiul de Sadu.

Autobuzul de pe linia 570, într-una din stațiile din Sadu. Sursa foto: Turnul Sfatului

Sistemul de transport metropolitan a fost gândit de la zero, în lipsa unor situații cu date clare privind nevoia de capacități, dar pe baza informațiilor culese din comunitățile locale. „Suntem deschiși pentru a adapta traseele, atât cele profesionale și pentru elevi, cât și cele pentru restul cetățenilor”, arată și Cristina Burchea, directoarea generală a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Transport Metropolitan Sibiu. Ea dă exemplu dublarea capacităților de transport la orele de vârf ale dimineții pentru a acoperi, la nevoie, cererea de transport pentru elevi și muncitori.

Primarul din comuna Sadu, Valentin Ivan, este entuziasmat. „Comuna noastră trece de la izolare la conectare. Interesul față de comuna Sadu va crește atât demografic, cât și economic ”, spune primarul care, alături de reprezentații ADI și cei ai Tursib, au organizat o conferință de presă într-unul din autobuzele care leagă Sibiul de Sadu.

Sibiul și Șelimbărul nu pun limite la gratuitățile pensionarilor, Roșia nu oferă

Fiecare comună sau oraș trebuie să acopere costurile de funcționare a sistemului de transport public metropolitan până în prima stație din următoarea unitate teritorial-administrativă, este, simplist spus, regula după care vor fi împărțite cheltuielile. În care intră și acordarea de gratuități. Iar dacă pentru elevi, transportul este gratuit pentru că sunt alocate fonduri de la Ministerul Educației prin intermediul Ministerului Finanțelor, în ceea ce privește gratuitățile pentru pensionari, acestea sunt suportate din bugetele locale. Iar aici, fiecare primărie plătește după posibilități.

Astfel, primăriile din Sibiu și Șelimbăr vor acorda transport gratuit nelimitat pensionarilor, cea din Sadu va suportat – din ianuarie anul viitor – costul a câtor 20 de călătorii pe lună până în Sibiu. Restul primăriilor – Cisnădie, Cristian, Șura Mică, Șura Mare, Poplaca și Ocna Sibiului – acoperă costurile pentru câte zece călătorii pe lună ale pensionarilor, iar Primăria din Roșia nu oferă nicio călătorie gratuită.

Cine plătește? Cât? Ce se întâmplă cu cei care nu plătesc?

În afară de călătorii care plătesc bilet sau abonament, costurile sistemului de transport public metropolitan sunt susținute și din bugetele localităților membre ale Asociației.

Citește și Tursib anunță toate variantele de prețuri la bilete în zona metropolitană Sibiu: de la 3,50, la 7 lei. „Aparatele contactless din autobuze vor fi dotate cu trei noi butoane”

Pentru comuna Sadu, de exemplu, costurile generate de sistemul de transport metropolitan sunt estimate la 600.000 de lei pe an. Aceste costuri sunt maximale, în sensul că frecvența de plecare și sosire a autobuzelor metropolitane în Sadu este dintre cele mai ridicate posibil. „În stabilirea frecvenței am făcut o analiză riguroasă pornind și de la experiența altor zone metropolitane, am avut în vedere exemplul comunei Ciugud din ultimii șapte ani”, spune Valentin Ivan, primarul comunei.

Valentin Ivan, primarul comunei Sadu, speră ca locuitorii comunei să utilizeze din plin noile mijloace de transport. Sursa foto: Turnul Sfatului

El speră ca autobuzele să fie cât mai utilizate, pentru a nu duce la o creștere a cheltuielilor din bugetul pe care îl administrează. „Am un mesaj pentru cetățeni: fiecare scaun gol într-un autobuz este plătit din bugetul local”.

Iar pentru a crește gradul de utilizare a autobuzelor, cele de dimineață, cu plecare programată la 06:45, utilizate cu precădere de elevi, vor avea trasee prelungite până la stația din dreptul Colegiului național „Octavian Goga” din Sibiu.

În Sibiu mai există și exemplu ADI Eco, asociația prin care sunt gestionate deșeurile generate de comunități, din rândul cărora sunt unele care au restanțe însemnate în plata operatorilor. Prin urmare am întrebat ce se va întâmpla dacă și în cadrul ADI Transport Metropolitan vor fi primării care nu-și achită obligațiile: după 30 de zile de la depășirea scadenței unei facturi, serviciile de transport metropolitan sunt suspendate în localitatea a cărei primărie nu și-a achitat obligațiile. Iar aceste servicii de transport se reiau după stingerea datoriilor.

În așteptarea altor 62 de șoferi

Mai este nevoie de 62 de șoferi pentru a asigura funcționarea optimă a sistemului de transport metropolitan Sibiu. Iar pentru angajarea acestor șoferi este nevoie de o derogare din partea autorităților centrale, ca urmare a legislației în vigoare, prin care sunt blocate angajările. Demersurile pentru aceste derogări au fost făcute încă din luna august, către Ministerul Dezvoltării și, respectiv Ministerul Finanțelor. Ministere care au solicitat completări la documentație, dar care, deocamdată, nu au emis avizele necesare.

Până la sporirea numărului de șoferi, cei angajați acum la Tursib vor acumula ore suplimentare. 

Autobuz metropolitan, la intrarea în Sadu. Sursa foto: Turnul Sfatului

Stații decente în viitor

Majoritatea stațiilor unde opresc autobuzele sistemului de transport metropolitan au, în cel mai bun caz, un marcaj rutier pe asfalt, pe lângă orarul prins pe vreun stâlp din apropiere.

Stația din Kaufland - Arhitecților. Sursa foto: Turnul Sfatului

Rețeaua de stații a fost stabilită în ultima perioadă, iar de amenajarea lor sunt responsabili primarii. „Nu a fost ușor să stabilim traseul stațiilor. Dar am demarat procedurile pentru amenajarea acestora, suntem într-un avans considerabil și, în primul semestru al anului viitor, cred că vom finaliza lucrările”, estimează Valentin Ivan.

Citește și Tursib a planificat ca, de la 1 decembrie, transportul metropolitan să devină operațional în zece din cele 12 localități. Primar: „Unul dintre cele mai așteptate proiecte”

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

1 comentarii

Kukuruku

Acum 1 oră

Cat de cretini, sa blocheze angajarile la Tursib...Tursib e companie care tine de autoritatile locale, nu departament al primariei ! Angajatii nu sunt bugetari! Are dreptate Lasconi cu ticalosii astia. Asa e si la Apa Canal sau Nuclearelectrica? Ne pun in pericol nivelul de trai ca sa faca economie? Sa taie unde e hartogaraie, nu servicii concrete!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus