Joi,
30.10.2025
Ceata
Acum
0°C

Tursib a planificat ca, de la 1 decembrie, transportul metropolitan să devină operațional în zece din cele 12 localități. Primar: „Unul dintre cele mai așteptate proiecte”

Tursib a planificat ca, de la 1 decembrie, transportul metropolitan să devină operațional în zece din cele 12 localități. Primar: „Unul dintre cele mai așteptate proiecte”
De la 1 decembrie 2025, locuitorii din Cisnădie, Ocna Sibiului, Șelimbăr, Șura Mare, Șura Mică și Sadu, alături de cei din Poplaca, Roșia și Cristian, ar urma să poată circula înspre și dinspre Sibiu cu transportul metropolitan. Sursa foto: Tursib

După Poplaca, Roșia și Cristian, și locuitorii din Cisnădie, Ocna Sibiului, Șelimbăr, Șura Mare, Șura Mică și Sadu ar urma să circule înspre și dinspre Sibiu cu autobuzele electrice alocate transportului metropolitan începând cu 1 decembrie 2025. Pentru celelalte două localități din asociația de transport metropolitan, Rășinari și Slimnic, cursele ar urma să devină operaționale în viitor, în funcție de analize separate.

Reprezentanții Tursib și primarii localităților înscrise în Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Metropolitan Sibiu (ADI TMS) au în vedere ziua de 1 decembrie 2025 pentru a pune în circulație și celelalte 30 de autobuze electrice achiziționate de Primăria Sibiu în numele asociației pentru a asigura transportul public de călători. 

Aceste 30 de autobuze, cu o lungime de 12 metri, și stațiile de încărcare aferente au fost recepționate de către administrația municipiului Sibiu în data de 10 octombrie 2025. Ca urmare a acestei recepții, pe ordinea de zi a ședinței Consiliului local Sibiu programată joi au fost introduse două proiecte pentru transferul dreptului de proprietate și, respectiv, pentru concesionarea autobuzelor și stațiilor de încărcare.

14 dintre autobuze și tot atâtea stații de încărcare lentă urmează a fi transmise în concesiune operatorului Tursib. 

Pentru restul autobuzelor electrice, cel de-al doilea proiect de pe ordinea de zi a Consiliului local Sibiu prevede transferul dreptului de proprietate. Astfel, patru autobuze și tot atâtea stații de încărcare lente urmează să fie transferate orașului Cisnădie, câte trei autobuze și câte trei stații – orașului Ocna Sibiului și, respectiv, comunei Șelimbăr, în timp ce pentru comunele Sadu, Șura Mare și Șura Mică va fi transferat dreptul de proprietate a câte două autobuze electrice și, respectiv, a câte două stații de încărcare lentă.

Directorul general al Tursib, Ioan Rus, confirmă că ținta asumată pentru punerea în funcțiune a tuturor autobuzelor transportului metropolitan este ziua de 1 decembrie. „Apreciez că este un termen pertinent. Singurele situații care mai pot modifica această țintă pe care ne-am stabilit-o ar fi punerea în funcțiune a stațiilor de încărcare a autobuzelor, care au fost montate deja, dar pentru care mai trebuie finalizate branșamentele. Iar în privința punerii în funcțiune a stațiilor de încărcare, situațiile diferă de la caz la caz: la Ocna Sibiului, de exemplu, este nevoie și de schimbarea unui transformator, fapt care a presupus noi demersuri din partea autorităților locale. Dar, ținta noastră rămâne ziua de 1 decembrie pentru a pune în circulație și celelalte 30 de autobuze electrice ale transportului metropolitan”, detaliază Ioan Rus, directorul general al Tursib.

Ioan Rus, directorul general al Tursib. Sursa foto: Turnul Sfatului

Până acum, în rețeaua de transport metropolitan Sibiu au fost puse în circulație șase autobuze electrice cu o lungime de zece metri. Acestea asigură, începând cu ziua de 1 iulie 2025, curse regulate între municipiul Sibiu și comunele Roșia, Cristian și Poplaca.

Citește și Încep cursele transportului metropolitan Sibiu: în primă fază între Sibiu, Poplaca, Roșia și Cristian, cinci lei biletul. „Transportul pe aceste trasee va fi asigurat de șase autobuze electrice noi”

Primarii speră ca localnicii să folosească noile autobuze

Valentin Ivan, primarul comunei Sadu, arată că în lucru mai este branșarea la energie electrică a stațiilor de încărcare lentă, „în rest toate celelalte detalii sunt pregătite”. „Este unul dintre cele mai așteptate de proiecte pentru locuitorii din Sadu și ne dorim ca răspunsul lor să fie pe măsură, odată ce-l vom implementa. Această investiție trebuie să asigure o sustenabilitate și cel mai important lucru este ca locuitorii să răspundă favorabil”, declară Valentin Ivan pentru cititorii Turnul Sfatului.

Primarul comunei Ocna Sibiului, George Claudiu Predescu, arată că administrația pe care o conduce așteaptă furnizarea transformatorului care a trebuit schimbat pentru a putea asigura puterea necesară stațiilor de încărcare deja montate. „Contractul pe care îl avem cu constructorul ne-ar permite să operaționalizăm cursele, teoretic, de la 1 decembrie, dar încă nu ni s-a livrat de către producător acel transformator. Este foarte important pentru noi acest proiect, al transportului metropolitan: elevii până la clasa a XII-a vor beneficia de transport gratuit. Primul autobuz va pleca la 5:45 și va deservi în principal muncitorii, apoi cursele sunt structurate în așa fel încât elevii să meargă la școală și să aibă după-masa cu ce să se întoarcă acasă”, transmite primarul Ocnei Sibiului pentru cititorii Turnul Sfatului.

Două orașe și șase comune vor fi legate de Sibiu prin transport metropolitan de la 1 decembrie. Sursa foto: captură de ecran filmuleț Tursib

Primarul Șelimbărului, Marius Grecu, arată că graficul de circulație pentru localitățile comunei urmează să fie stabilit. Marți este programată Adunarea generală a membrilor Asociației și atunci ar trebui avizată oficial extinderea transportului metropolitan de la 1 decembrie. Planurile inițiale prevăd că Șelimbărul va avea trei sau patru autobuze alocate, care vor deservi toate satele aparținătoare, însă un orar sau grafic de circulație încă nu este stabilit, declară Marius Grecu.

Conducerea Primăriei Șura Mare a dat publicității și un clip video în care anunță ziua de 1 decembrie ca dată de la care încep să circule cursele metropolitane. „Traseul autobuzelor va fi următorul: plecare din Hamba, din zona parcului, apoi continuare spre Șura Mare cu opriri în următoarele puncte: Transformator, Profi, Primărie și Balon. În Sibiu, autobuzul va opri la Kaufland, după care își va continua traseul până la Piața Cibin”, transmit reprezentanții Primăriei Șura Mare, printre altele, prin respectivul clip.

(Au contribuit Adina Torop și Ștefan Dobre)

Prețuri

Pentru localitățile din zona 0 a transportului metropolitan (municipiul Sibiu și cartierul Arhitecților din Cisnădie), prețul unui bilet valabil 60 de minute este de cinci lei. 

Pentru localitățile încadrate în zona tarifară cu numărul 1, (cele care au graniță directă cu Sibiului, adică Șelimbăr, Cristian, Poplaca, Șura Mică, Șura Mare, Roșia și Cisnădie) prețul unui bilet valabil timp de 75 de minute va fi de cinci lei.

În fine, pentru localitățile din zona 2 (Sadu și, respectiv, Ocna Sibiului) prețul unui bilet valabil 90 de minute va fi de șapte lei.

Călătorii Tursib vor avea butoane separate pentru selectarea zonei tarifare în care vor să circule. Detalii aici. Sursa foto: Tursib

Pe lângă aceste bilete, în zona metropolitană vor fi disponibile și legitimații zilnice, abonamente pe șapte zile sau pe 30 de zile, nominale sau nenominale. 

Detalii puteți citi aici: Primarii au stabilit tarifele pentru cele trei zone ale transportului metropolitan Sibiu: între 3,5 și 7 lei biletul, între 90 și 350 de lei abonamentul. Gratuitățile diferă

Rășinariul rămâne cu autobuzele proprii, Slimnicul mai așteaptă

În rândurile ADI Transport Metropolitan Sibiu s-au alăturat mai târziu – adică după demararea procedurilor de achiziție a autobuzelor– și comunele Rășinari și Slimnic. Prin urmare, localitățile celor două comune nu sunt prinse în planurile de transport care au drept reper ziua de 1 decembrie 2025.

În ceea ce privește comuna Rășinari, primăria din această localitate are un serviciu propriu de transport al călătorilor pe ruta către Sibiu, asigurat prin intermediul Gospodăriei Comunale. Sunt asigurate curse între Rășinari și Sibiu (zona cimitirului municipal) din oră în oră, prețul unui bilet fiind de șase lei, iar cel al unui abonament – de 100 de lei.

„Noi vom rămâne cu transportul nostru încă o perioadă, în care vom analiza dacă vom trece la operatorul de transport Tursib. Deocamdată cred că oamenii din comună s-au obișnuit cu sistemul nostru de transport, prin care alocăm câte două autobuze la orele de vârf”, declară Bucur Bogdan primarul comunei Rășinari.

În ceea ce privește comuna Slimnic, aici cursele transportului metropolitan urmează să fie asigurate cu autobuzele Tursib, dar după o perioadă de analiză și reglaj pe celelalte trasee. „În cazul Slimnicului, vom analiza distribuția și necesarul autobuzelor pe care le avem acum în flotă și, după trei-patru luni, cred că vom operaționaliza și rutele către locuitorii acestei comune”, apreciază Ioan Rus, directorul general al Tursib.

62 de posturi de șoferi, cerute în plus

Pentru a putea asigura numărul necesar de șoferi, reprezentanții Tursib au estimat că vor mai avea nevoie de aproximativ 62 de noi posturi de șoferi. Asta în condițiile în care, în prezent, schema de personal în ceea ce privește șoferii este completă.

Pentru crearea celor 62 de posturi în organigrama Tursib, procedurile necesare – prin ADI Transport Metopolitan, Ministerul Dezvoltării și, respectiv Ministerul Finanțelor – au fost demarate din luna august. Autoritățile centrale au solicitat completări la documentația transmisă din Sibiu, completări care au fost între timp transmise.

Citește și Harta transportului metropolitan Sibiu: autobuzele au capăt de linie în diferite stații de la marginea orașului, după ce fac bucle în interior. „1 noiembrie este data estimată pentru începere”

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

3 comentarii

El comandante

Acum 14 ore

Mulțumim primarului că noi cei din Tălmaciu am rămas proștii satului. N-avem bancă, n-avem farmacie, n-avem asistență medicală 24 de ore, n-avem nimic, nici măcar cu ce să mergem acolo unde sunt. Competență maximă la PNL-ul local. Ce să zic…
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Ion Iliescu (RIP)

Acum 13 ore

Platesc administratiile localitatilor-dormitor si parte din subventiile pentru Tursib, si din costul de achizitie a vehiculelor electrice?
Raspunde

TrumpyDumpy

Acum 11 ore

Niciodată nu se spune cum e cu achiziția de bilete, se pot lua și de la sofer? Dacă doar de la automatele de bilete care sunt vreo 8 in tot Sibiul atunci e foarte aiurea.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus