Marea problemă a unora dintre șoferii care folosesc intersecțiile de tip giratoriu din Sibiu ar trebui să fie rezolvată din acest an. Asociația de Standardizare din România a emis o nouă reglementare tehnică în ceea ce privește marcajele rutiere, marcaje care odată aplicate ar trebui să clarifice mult mai bine încadrarea încă înainte de a intra într-o intersecție de tip giratoriu, în care există mai multe benzi de circulație. Iar în chestiunea ”turbogirațiilor” – noua modă la nivel european – proiectanții spun că Sibiul are intersecții de dimensiuni prea mici pentru a fi aplicat și aici acest model
”În primul rând, trebuie arătat faptul că în Sibiu nu avem sensuri giratorii în sensul strict, ci doar intersecții de tip sens giratoriu. Un sens giratoriu trebuie să aibă o rază de 60 de metri, pe când în Sibiu au fost proiectate – din lipsă de spațiu – sensuri giratorii și cu raze de șase sau opt metri. Singura intersecție din Sibiu care se apropie de un sens giratoriu este cea din apropierea Podului Gării: bulevardul C. Coposu cu str. Constituției. Acolo avem o rază a giratoriului de 30 de metri”, arată pentru Turnul Sfatului unul din proiectanții care au proiectat numeroase astfel de intersecții în Sibiul ultimilor ani.
Însă chiar dacă intersecțiile din Sibiu sunt amenajate ca sensuri giratorii sau sunt ”doar” tip sens giratoriu, intrarea și ieșirea din aceste intersecții pare să dea mari bătăi de cap unora dintre șoferii care nu cunosc pe ce bandă ”se intră” și pe ce bandă ”se iese”. Mai pe românește, problemele între șoferi apar când cel încadrat pe banda a doua dorește să iasă din giratoriu, în timp ce pe banda 1, în paralel cu el, circulă un alt vehicul care își continuă drumul prin giratoriu. O eventuală tamponare între cele două vehicule din acest scenariu îl va avea drept vinovat, din punctul de vedere al Poliției, pe cel de pe banda a doua, care nu a acordat prioritatea la schimbarea de bandă de circulație.
Standard ”nou”
Primul standard românesc elaborat pe tema marcajelor rutiere datează din 1965. De atunci, acest standard a fost revizuit de patru ori: în 1971, 1984, 2004 și 2015. În acest moment, marcajele rutiere din Sibiu sunt realizate după standardul din 2004, iar asta deoarece de la adoptarea noului standard, municipiul nu a cunoscut o refacere a marcajelor. Această refacere este în curs de implementare, în baza unui contract semnat în mai anul acesta cu firma bucureșteană SC Teo Trans Consulting SRL (valoarea contractului este de 1,7 milioane de lei, fără TVA, și a avut nevoie de mai bine de un an pentru a putea fi atribuit, din cauza numeroaselor contestații care au dus inclusiv la anularea unei licitații cu acest obiect, anul trecut).
Deocamdată, cei de la Teo Trans Consulting nu au ajuns la refacerea marcajelor și presemnalizării sensurilor giratorii din Sibiu. Însă după cum prevede noul contract (conform clarificărilor emise în cadrul licitației recente), noul standard aplicat trebuie să fie SR 1848-7/2015. Potrivit acestuia, presemnalizarea sensurilor giratorii trebuie realizată prin noi tipuri de săgeți de selectare a benzii. Acestea trebuie amplasate la o distanță de cel mult 50 de metri înainte de intrarea în intersecția de tip sens giratoriu. În cazul unei intersecții cu două benzi de circulație, de exemplu, prima bandă ar urma să fie folosită doar pentru cei care doresc să folosească prima sau a doua ieșire, iar cea de-a doua bandă, doar de cei care vor să se încadreze în a doua sau a treia ieșire ori vor să se întoarcă (asta în cazul unei intersecții cu patru ieșiri). Noile marcaje ar trebui să înlocuiască săgețile existente până acum, cu unele care să imite mai bine un sens giratoriu (vezi foto) și ieșirile care pot fi folosite de pe banda pe care sunt desenate.
”Principiul într-o girație este acela de a ieși cât mai rapid, prin urmare și selectarea benzii trebuie să urmeze acest principiu”.
Chestiunea turbo-girațiilor
Girațiile de tip turbo sunt astfel marcate sau au borduri astfel amplasate încât obligă șoferii să iasă din intersecție conform benzii pe care s-au încadrat. ”Pentru o turbogirație, însă, Sibiul are intersecții prea mici. Singurele giratorii de tip turbo de aici sunt cel de la intersecția DN1 cu ieșirea din centrul comercial de la Șelimbăr și cel de la Metro”, arată proiectanții de drumuri pentru Turnul Sfatului. În primul caz, însă, turbo-giratoriul are o singură bandă de circulație, iar bordurile amenajate în interior obligă șoferul să folosească fie prima, fie a doua ieșire. În cazul sensului giratoriu de la Metro, turbo-girația este amenajată prin amplasarea diferită a marcajelor interioare, în sensul că acestea nu mai redau benzi concentrice, ci benzi ”în spic”.
Cele mai multe turbo-girații pot fi văzute în zona Sibiului la Brașov, oraș în care intersecțiile de acest gen au dimensiuni mult mai generoase. Din vara anului trecut, administrația din Brașov a demarat un proiect de ”redesenare” a mai multor sensuri giratorii pe principiul ”turbo”, cu benzi ”în spic”. În plus, în interiorul sensurilor giratorii cu mai multe benzi au fost trasate mai multe linii continue, care ar trebui să împiedice șoferii care circulă pe o bandă de interior să ”taie fața” celorlalți șoferi.
Două noi sensuri așteptate
Încă de anul trecut, Primăria Sibiu a anunțat că în oraș vor mai fi amenajate cel puțin două noi sensuri giratorii. Este vorba de unul care ar urma să reglementeze circulația la intersecţia străzilor Bâlea, Ştefan cel Mare şi Moldoveanu și unul pentru intersecția străzilor Prof. Aurel Popa și Maramureșului. Pentru acesta din urmă, însă, contractul cu DPC a fost reziliat.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: strazi , Primăria Sibiu , Turnul Sfatului , politisti , Conform Administrației Naționa , sensuri giratorii , Podului Gării , ciruclatie , Aurel Popa , Pentru Sibiu , Teo Trans Consulting
Vizualizari: 14173
Ultimele comentarii
Acum 21 minute
Dragan Cristina
Acum 23 minute
Emil
Acum 57 minute
Hermannstädter
Acum 1 oră
Valentino Versace
Acum 1 oră
John