Joi,
28.03.2024
Innorat
Acum
11°C

Aeroportul Sibiu. Lista deficientelor

Turnul Sfatului vă prezintă lista completă a deficienţelor consemnate în mod oficial în cadrul recepţiei lucrărilor la Aeroportul Internaţional Sibiu. Adunate în celebra "anexă 1", deficienţele sunt în număr de 46, o parte din acestea fiind, însă, deja rezolvate.
Lista deficienţelor a fost întocmită şi prezentată Comisiei de recepţie de reprezentanţii Dornier Consulting, firma de consultanţă a extinderii şi modernizării Aeroportului Internaţional Sibiu, proiect în valoare de peste 70 de milioane de euro, fără TVA. Surse oficiale au declarat pentru Turnul Sfatului că, pe lângă aceste deficienţe, ar mai exista şi altele, sărite de consultanţi.

De la cele mici...

... porneşte anexa 1. Adică, de la lucruri mărunte, inerente oricărei investiţii, de genul "geamurile de la etaj au fost stropite cu tencuială decorativă şi nu au fost curăţate" sau "uşa de la cala de bagaje nu s-a reparat". Între timp, aceste probleme semnalate la Terminalul de pasageri au fost rezolvate. La aceiaşi clădire, la parter, în zona sosiri externe şi interne, la grupurile sociale, pereţii de rigips s-au degradat, tavanele prezentau infiltraţii, iar pe pereţi s-a dezvoltat o interesantă cultură de mucegai. Între timp, la finele lunii trecute, comisia de recepţie a constatat că această problemă a fost rezolvată şi ea. Cei de la Dafora nu au apucat, însă, să repare pardoseala din cala de bagaje a compartimentului sosiri interne. "Pardoseala prezintă flauri şi se exfoliază. Suportul pentru cablurile electrice s-a deformat pentru că nu a fost solid fixat". Trecând peste diferiţi senzori de la robineţii toaletelor, defectaţi şi remediaţi, tot pe spatele celor de la Dafora intră şi infiltraţiile cu apă la uşa de acces pe plafonul terminalului. Rezolvată doar parţial este, încă, problema fisurilor apărute "în toate zonele terminalului, atât la pereţii de rigips, cât şi la pereţii zidiţi". Şi dacă tot suntem la capitolul fisuri, rămân în discuţie fisurile în plăcile de granit cu care este pavat terminalul şi care, culmea, se cam nimeresc cu unele fisuri apărute în pereţi. Având în vedere că nu este o situaţie de toată ziua, consorţiul constructorilor (Dafora - Lindner - ConA) a solicitat proiectanţilor de la Iptana să emită o soluţie pentru remedierea acestor deficienţe. Din câte se pare, fisurile din pardoseala terminalului au apărut din cauza lipsei unor rosturi de dilataţie care ar fi trebuit montate nu numai între plăcile de granit, ci şi în şapa pe care au fost montate acestea.
Iar pentru ca epopeea geamurilor montate la terminalul Aeroportului Internaţional să nu fie una fără elemente savuroase, iată ce au mai consemnat cei de la Dornier Consulting: "în zona plecări externe şi camera VIP s-au spart două geamuri securizate fără ca acestea să fie lovite". Deocamdată, problema nu este rezolvată, dar se lucrează la o revizie generală a geamurilor. Responsabil - ConA.

... la cele de Securitate

Cel mai interesant fapt este cel legat de o serie întreagă de deficienţe semnalate de cei de la Dornier Consulting, deficienţe la care reprezentanţii constructorilor au răspuns simplu - "nu sunt prevăzute în contract sau în proiect".
Un astfel de exemplu este "lipsa protecţiei la alimentarea cu energiei electrică a aparatelor cu raze X, a porţilor detectoare de metale şi la punctul de lucru SCADA, X- Ray integrat în sistemul de benzi". Tot pentru acelaşi motiv al lipsei comenzii sau a proiectului, "nu există posibilitatea procesării în sistem electronic automat a datelor despre pasageri şi bagaje la ghişeele de check-in şi la porţile de îmbarcare". Tot în această zonă, "nu există facilităţi tehnice pentru check-in, în sensul că nu a fost prevăzută posibilitatea eliberării de cărţi de îmbarcare şi tichete bagaje cală". Signalistica pentru definirea zonelor şi a fluxurilor nu este finalizată tot pentru că nu a făcut parte din proiect. Singurele speranţe de rezolvare sunt la accesul în noul aeroport, unde, la începerea recepţie finale a lucrărilor situaţia nu era roză - "sistemul de control al accesului la noul terminal nu a fost integrat cu sistemul de control acces extern, nu s-au montat bariere de acces în zona non-restricţionată".

Din şapte, măcar două

Este deja celebră problema de la clădirea de pompieri, unde uşile au fost proiectate prea mici, astfel încât maşinile nu aveau loc să intre. Din cele şapte uşi, au fost modificate doar două, restul de cinci având, deocamdată mai mult un rol decorativ. Şi pentru că orice clădire nouă "lucrează", în clădirea de pompieri au apărut "crăpături în zid la hala 2 în jurul stâlpilor de rezistenţă, precum şi în camera 13 spălător, camera tehnică, centrale termică". Problemă nerezolvată încă. La fel ca situaţia luminatoarelor de la aceeaşi clădire, luminatoare prevăzute cu trape care ar trebui acţionate de motoarele electrice montate în acest scop. Evident, acestea nu funcţionează din moment ce nu au fost racordate la reţeaua electrică. Subcontractantul lucrării, firma ICCO, a fost contactată pentru a remedia problema.

Spoială au ba?

Una din probleme mai răsărite rămâne şi cea de la rezervorul de apă în caz de incendii, din care curge apă. Clădirea a fost reparată de cei de la Dafora, însă există temerea ca această reparaţie să nu fie făcută "doar de faţadă", iar sucrgerile de apă să reapară. Prin urmare, a fost comandat un studiu din care să reiasă dacă soluţia aplicată de Dafora este una solidă sau nu. Însă la aceeaşi clădire, apa nu curge numai din interior, ci şi din exterior. "Persistă infiltraţiile de apă din exterior în camera pompelor" şi, în plus, grupul de pompare pentru reţeaua de hidranţi funcţionează necorespunzător.
Şi pentru că apa este o problemă cvasi-prezentă la noul terminal, în exteriorul acestuia, în căminul de branşare, "unde se află apometrele şi vanele de închidere şi deschidere, apa meteorică se infiltrează şi bălteşte". Problema nu a fost, încă, rezolvată.



Preşedintele Comisie de recepţie a lucrărilor, Constantin Şovăială, vicepreşedinte al CJ, nu a vrut să comenteze veridicitatea listei deficienţelor. El asigură, însă, că toate deficienţele semnalate vor fi reparate. "Este o lucrare importantă pentru care nu facem compromisuri. Alături de colegii mei, vrem ca lucrurile să nu aibă echivoc. În ansamblu, nu pot spune decât că este o lucrare bună", a declarat Constantin Şovăială.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

Horia Margineanu

Acum 14 ani

raspuns dat fara sovaire de dl. Sovaiala
Raspunde

cip

Acum 14 ani

cred k mai bine il refac de la "o" as vrea csa stiu care-s lucrurile care functioneaza in aeroport
Raspunde

...

Acum 14 ani

ba voi stiti ce meritati vechiul "aeroport"..sunteti absurzi cautati senzationalul in toate rahaturile va zic eu aeroport cum are sibiul nu exista in toata romania..e un aeroport care mai aduce cu cele de afara..voi insa meritati un aeroport ca cel de la otopeni de arata ca o autogara
Raspunde

Agatha

Acum 14 ani

Nu am auzit "punctul de vedere" al directorului aeroportului Sibiu, Sava Augustin, acest mare domn si mahar, fost pilot de elicoptere, pensionar cu pensie de stab si mare consumator de licori tari. oare el nu are nimic de facut, decat sa ia banii?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus