Inaugurarea centurii Sibiului dă cep promisiunilor dinspre Ministerul Transporturilor: cea mai mare are o valoare de 693 de milioane de euro și ar trebui să acopere, începând de anul viitor, lucrările de execuție a autostrăzii Sibiu - Orăștie, în lungime de 82 de km, inclusiv ocolitoarea municipiului Sebeș.
Angajamentele oficiale includ și o ”poveste” mai veche, și anume reabilitarea DN 14, Sibiu - Mediaș - Sighișoara. Proiectul are o valoare calculată la 460,2 milioane de lei pentru reabilitarea celor aproape 80 de km de șosea de pe ruta amintită.
Amândouă proiectele amintite mai sus ar trebui să intre în execuție de anul viitor și să fie finalizate în 2013.
Autostradă în trei bucăți
Cei 82 de km au autostrăzii A1 Sibiu - Orăștie sunt împărțiți în trei secțiuni, care vor fi scoase la licitație separat. Autostrada - care potrivit promisiunilor de acum două săptămâni, trebuia scoasă la licitație până pe 3 decembrie - traversa teritoriul administrativ al județelor Sibiu, Alba și Hunedoara. Cea mai mare porțiune, aproximativ 36 de km, se va afla pe teritoriul județului Sibiu și va urma ruta Miercurea Sibiului - Apoldu de Jos - Amnaş - Aciliu - Sălişte - Săcel - Cristian şi Sibiu.
Din cele 693 de milioane de euro estimate, înainte de licitație,, pentru Sibiu - Orăștie, 589 de milioane sunt asigurate din fonduri comunitare.
Autostradă aproape de case
Autostrada va trece la 60 de m de casele din Băile Miercurea Sibiului, drept pentru care vor fi amplasate panouri fonoabsorbante cu o înălţime de trei m pe o distanţă de 700 de m, cărora li se va adăuga şi o perdea forestieră. Faţă de Miercurea Sibiului, autostrada va trece la o distanţă de aproximativ 400 de metri. Panourile fonoabsorbante de 2,5 m înălţime vor fi instalate pe aproximativ 1.500 de metri. Tot aproape de autostradă, aproximativ 60 de m, va fi şi localitatea Apoldu de Jos, care va fi protejată de zgomote cu panouri de 2,5 m înălţime pe aproape doi kilometri.
Acord pentru defrișări
Autostrada Sibiu - Orăștie a primit acordul de mediu. Potrivit acestuia, pentru execuția autostrăzii care va lungi centura Sibiului către Ungaria vor fi defrișate păduri de pe o suprafață totală de 16,5 hectare. Între Cristian şi Săcel, din pădurea Dosu Mare vor fi tăiaţi copacii de pe o suprafaţă totală de 125.300 de mp. Suprafaţa defrişată este cerută pentru aproape doi km de autostradă. În plus, pădurea Amnaşului (lângă Apoldu de Jos) şi pădurea de pe Dealul Bucium (lângă Aciliu) vor mai fi defrişate pe suprafeţe de 29.750, respectiv 10.500 de mp.
Sibiu - Mediaș - Sighișoara, dar nu și centura Mediașului
Potrivit datelor emise de Ministerul Transporturilor, în 2013 ar trebui să circulăm pe un asfalt neted și către Sighișoara, via Mediaș. Despre acest drum, oficialii Strabag au declarat că lucrarea le aparține și că vor începe lucrul de anul viitor. ”Lucrul” nu presupune și centura Mediașului, proiect amânat sine die. Tot ceea ce spune Ministerul Transporturilor despre acest proiect e faptul că ”este în pregătire”.
Mediașul ar mai urma să beneficieze, la capitolul infrastructură, de reabilitarea liniei de cale ferată. Mai precis, este vorba de reabilitarea porțiunii dintre Sighișoara și Coșlariu (aproape 100 de km, care vor fi reduși la 91), proiect estimat la aproape un miliard de euro, fără TVA. Finalizarea execuției este promisă pentru 2015, însă trebuie spus că proiectul beneficiază numai de un studiu de fezabilitate, deocamdată.
Sibiu - Pitești, tot în pregătire
Dacă acum un an, autostrada Sibiu - Pitești era prezentată pe siteul CNADNR drept un proiect care ar trebui să devină realitate în 2013, la finele acestui an Ministerul Transporturilor nu își mai asumă niciun termen de finalizare. Și trece proiectul la capitolul ”în pregătire”. Cel mai probabil, din această porțiune de aproape 117 km, aproximativ 100 vor fi construiți în parteneriat public-privat: deși UE a cerut prioritizarea coridorului IV paneuropean, nu a și oferit cofinanțare pentru această porțiune aflată pe amintitul coridor. Mai puțin pentru aproximativ 20 de km de autostradă, de la Sibiu către Turnu Roșu, porțiune care, probabil, va fi scoasă la licitație în 2012.
Încotro mergem din 2013? Către Ungaria
Dacă proiectele actuale vor fi respectate, din 2013, sibienii ar putea rula liniștiți pe o autostradă de 333 de km, până la Nădlac. Din această autostradă, aproape 45 de km sunt azi în construcție: este vorba de Arad - Timișoara (32,2 km), porțiune care ar trebui finalizată anul viitor, aidoma centurii Aradului (12,3 km). Restul sectoarelor sunt programate pentru licitație în această iarnă și pentru începerea lucrărilor, de anul viitor, cu 2013 termen de finalizare: Nădlac - Arad (38,8 km), Timișoara - Lugoj (35,6 km), Lugoj - Deva (99,5 km), Deva - Orăștie (32,8 km), Orăștie - Sibiu (82 km). Valoarea totală a celor 333 de km către Ungaria este aproximată la 2,9 miliarde de euro, fără TVA, cea mai mare parte urmând a fi acoperită din fonduri comunitare.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Turnu Roșu , ministerul transporturilor , Miercurea Sibiului , Dosu Mare , Către Ungaria , Dealul Bucium , Între Cristian , autostrada Sibiu - Pitești , Băile Miercurea Sibiului
Vizualizari: 509
Ultimele comentarii
Acum 4 minute
Claudiu
Acum 55 minute
Sibian a
Acum 1 oră
Magiceanul
Acum 1 oră
Titi
Acum 1 oră
Asa zice dansul!?