Președintele Consiliului Județean Sibiu, Martin Bottesch, a anunțat că instituția pe care o conduce va acționa în instanță proiectantul, constructorul și consultantul lucrărilor de extindere și modernizare a pistei Aeroportului Internațional Sibiu”. Până la proces, CJ va aloca 180.000 de euro pentru întocmirea lucrărilor de avizare a lucrărilor și de realizarea a proiectului tehnic. Banii vor veni în urma executării scrisorii de garanție depusă de constructorul Max Boegl (aprox. 1,43 mil. de euro). Specialiștii uneia din cele mai importante firme de consultanță care a lucrat la Sibiu în ultimii ani a declarat pentru Turnul Sfatului că instituția județeană nu va câștiga procesul împotriva constructorilor, care nu au de ce să fie acuzați.
O veste bună există, totuși: în câteva zile va fi repusă în funcțiune sistemul de ghidaj la aterizare în condiții de vizibilitate redusă.
CJ atacă și la consultant
După cum anunțaTurnul Sfatului încă de la începutul anului, conducerea Consiliului Județean Sibiu a decis să se îndrepte pentru recuperarea prejudiciilor și împotriva celor de la Dornier Consulting, firma angajată să asigure consultanța lucrărilor de modernizare și a reabilitare a întregului aeroport. Inițial, vina pentru alunecările de teren pe o linie de 80 de metri, alunecări produse în 22 august 2010, ar fi trebuit puse doar în cârca proiectanților (SC Iptana SA și Obermeyer Planen+Beraten GMBH) și a constructorilor (Max Boegl Bauunternehmung GMBH&COKG, prin Max Boegl Aeroport Sibiu SRL). Cel puțin acesta a fost sfatul celor de la GF Technical Expert SRL din București, care au predat în 18 octombrie anul trecut o expertiză referitoare la alunecările de teren. Firma din București stabilea că alunecările s-au produs ca urmare a unor greșeli atât de proiectare, cât și de execuție, mai concret, este vorba de insuficiența sistemului de drenaj, respectiv utilizarea de pământ necorespunzător.
După o serie de schimburi de notificări și corespondențe, după o întâlnire de conciliere în care consultantul a aruncat vina pe constructor și proiectant, proiectantul pe consultant și constructor, iar constructorul pe celelalte două părți, CJ Sibiu a decis să dea în judecată toate părțile, pentru recuperarea prejudiciilor. ”În condițiile în care, așa cum se precizează în expertiza menționată mai sus, expertul a stabilit doar cauzalități tehnice, fără a stabili vinovății, reprezentanții beneficiarilor (ai CJ Sibiu) au hotărât ca procedura judiciară să se deruleze în contradictoriu cu toate părțile implicate. O asemenea abordare dă posibiliatea unei răspunderi solidare a Constructorului, Proiectantului și Consultantului (fiecare dintre ei poate fi urmărit pentru întreg prejudiciul, urmând ca desocotirea să se poarte separat de către aceștia, ulterior)”, a citit, în plenul CJ Sibiu, Martin Bottesch. În instanță, CJ Sibiu va fi reprezentat de reputatul avocat sibian Lucian Chirilă.
Dornier zice că ”Da”. ”Luați banii celor de la Max Boegl”
Martin Bottesch a mai anunțat în fața consilierilor locali faptul că a cerut părerea consultanților de la Dornier Consulting dacă poate sau nu executa cele două scrisori de garanție depuse de Max Boegl înainte de începerea lucrărilor și care expiră în 15 iulie anul acesta. Dornier Consulting a răspuns celor de la CJ că revendicarea Consiliului Județean Sibiu ”este formulată corect în toate punctele redactate conform clauzelor contractului FIDIC și toate termenele au fost respectate. Condițiile forma juridice, conform contractului de execuție lucrări pentru reținerea garanției de bună execuție sunt îndeplinite”, a mai citit Bottesch.
De la Iptana și Obermeyer CJ Sibiu nu mai are ce scrisori de garanție să execute, deoarece recepția finală a proiectului a fost demult semnată. Despre garanția celor de la Dornier, CJ Sibiu nu a anunțat nimic. Cele două scrisori de garanție constituite de Banca Raiffeisen la solicitarea celor de la Max Boegl au o valoare de 1,373 milioane de euro, respectiv puțin peste 66.000 de euro.
Firmă de consultanță: ”Cu Max Boegl nu au nicio șansă”
Turnul Sfatului a discutat și cu specialiștii uneia dintre cele mai mari firme de consultanță în domeniul infrastructurii care a lucrat la Sibiu în ultimii ani. Verdictul specialiștilor de aici a fost clar: oricine altcineva, numai constructorul nu. ”Ca să o spun mai românește: fiecare metru cub mutat de aici acolo de către cei de la Max Boegl a primit câte un acord. Nu poți să vii, acum, să spui că au lucrat prost. Cei de la Max Boegl au respectat un proiect și au lucrat la acest lucru sub supravegherea unui consultant. Au respectat proiectul? L-au respectat! Cu asta, basta”.
Nimic dinspre CJ Sibiu
Informarea lui Martin Bottesch nu a făcut, de asemenea, nicio referire la vreun demers de sancționare a vreunui responsabil din cadrul instituției pe care o conduce. Asta în condițiile în care chiar el a recunoscut anul trecut că a fost supus atenției conducerii CJ Sibiu un document prin care se arăta că pământul de umplutură propus spre a fi folosit pentru prelungirea dealului către Cristian nu era conform. Cu toate acestea, pământul respectiv a fost folosit.
Și vești bune
După ce consilieriii județeni nu au ratat șansa de a face aluzie, iarăși, la presă ca fiind responsabilă pentru promovarea unor informații care au dăunat ”imaginii Aeroportului”, directorul Regiei Autonome Aeroportul Internațional Sibiu, Augustin Sava, a anunțat că în zilele următoare ar trebui repus în funcție sistemul ILS, de ghidaj pe timp cu vizibilitate redusă. Sistemul ILS a luat-o la vale odată cu aluencarea dealului construit pentru a prelungi pista aeroportului, iar cablurile sistemului au fost rupte. Din vara anului trecut, acest sistem nu a mai funcționat.
”Instalațiile sunt aproapte finalizate, ca montaj. Săptămâna aceasta vor fi finalizate reglajele mecanice, iar săptămâna viitoare, avionul Autorității Aeronautice va veni pentru a finaliza și reglajele din aer. Apoi sistemul va fi pus în funcțiune”, a declarat Sava. Sistemul ILS a fost mutat cu 103,5 metri înspre terminalul Aeroportului.
”Daune interese”
La întrebarea consilierului județean Adrian Besoiu, Martin Bottesch a confirmat că celor aflați în proces cu CJ privitor la Aeroport li se vor solicita și ”daune interese”, pentru pierderile de imagine suferite de Aeroport. Modernizarea și extinderea acestuia a costat aproximativ 70 de milioane de euro. Aproximativ 11 milioane de euro au fost alocați de Guvernul României. Restul sumei de plătit a provenit, în mod egal, din bugetele Consiliului Județean și a celui Local Sibiu. Mare parte din aceste sume au fost luate ca împrumut pe o perioadă de 25 de ani.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Autorității Aeronautice Civile , Consiliului Județean , Consiliului Local Sibiu , Adrian Besoiu , Turnul Sfatului , Consiliului Județean Sibiu , Guvernul României , Dornier Consulting , Max Boegl , Augustin Sava , Martin Bottesch , Technical Expert , Max Boegl Aeroport Sibiu , Lucian Chirilă , Max Boegl Bauunternehmung , Obermeyer Planen , Cu Max Boegl , Banca Raiffeisen
Vizualizari: 502
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Eu
Acum 3 ore
Sibian
Acum 3 ore
Barosanu
Acum 4 ore
PETRICA
Acum 4 ore
Sibiu.adrian