Duminică,
02.10.2022
Innorat
Acum
15°C

Bolovani masivi pe cararea reformei

 

Nimic surprinzător. Doar că traversăm în continuare momente ale datului cu capul de pereţi. Şi se lasă cu cucuie.
Era de înţeles, de aşteptat, ca transformări radicale, materiale dar cu deosebire de mentalitate, presupuse de o autentică reformă, să întâmpine dificultăţi. Din cel puţin două cauze majore. De o parte pentru că decalajul între momentul de pornire, respectiv starea generală de nedezvoltare de la punctul de start, raportat la standardul cel puţin mediu al punctului ţintă, este disproporţionat de mare. O adevărată mutaţie care presupune voinţă şi efort conjugat într-un climat de conştientă solidaritate, care principial ne lipseşte. De altă parte pentru că ultimii douăzeci de ani au alterat în aşa măsură climatul nostru de toate zilele încât l-au făcut extrem de greu compatibil cu minimale condiţii de progres. De când cu îndrăzneala de a spune lucrurilor pe nume, de a da în vileag realitatea, pe cărarea aceasta golgotică a reformei ies la iveală tot mai multe obstacole, trebuie daţi la o parte bolovani masivi. La ordinea zilei trei, de care mă voi ocupa în acest comentariu.
S-au avansat de către guvern şi preşedinţie propuneri de revizuire a constituţiei. Cu tot referendumul pe această temă, în cale-i se ridică un obstacol de netrecut, cel puţin în configuraţia actuală a parlamentului: lipsa majorităţii necesare adoptării. Deja s-a spus de pe băncile opoziţiei că totul ar fi doar o încercare de a abate atenţia de la problemele grave ale momentului, lăsând a se înţelege că problema trebuie lăsată pe seama unui alt legislativ, cu o altă configuraţie de putere. Aşa dar, ca de atâtea ori, încrâncenarea politică riscă să submineze, să ostaculeze adoptarea la nivel constituţional a minimalelor măsuri necesare pentru continuarea reformei. Şi, astfel cum a subliniat deja preşedintele, remodelarea subiectelor supuse revizuirii este absolut necesară pentru atingerea parametrilor reformei. Chestiune de evident interes naţional care ar trebui să depăşească barierele vanităţii politice partinice, barierele bolnăvicioasei lupte pentru putere. Se pare că încă nu avem politicienii pregătiţi a face faţă acestui imperativ.
Aşa zisa afacere Dragnea scoate la lumină obstacolele monstruoase rămase atâta amar de vreme în adormire, anume, barierele în calea reformei la nivel teritorial, la nivel de masă. Pare mai mult decât evident, deciziile reformatoare trebuiesc puse în aplicare în teritoriu de o adevărată armată de operatori în fruntea cărora, pentru un mănunchiu consistent de probleme, se situează decidenţii la nivelul judeţelor. Poate acum, cu dezvăluirile cazului Nicolescu şi posibil a unui caz Dragnea, se va contura adevărata dimensiune de ordin formativ şi mentalitar a obstaculării reformei căci, o decopertare la nivelele inferioare până la bază riscă să scoată la lumină putreziciunea relaţiilor încrucişate, bine consolidate, adevărate plase de păianjen, fundate esenţialmente pe interese, care încorsetează atât viaţa noastră materială cât şi spirituală.
Cazul în discuţie primeşte o semnificaţie aparte prin raportare la condiţiile de acordare a fondurilor europene. Dacă s-a ajuns a se pune problema sistării acestor fonduri pentru România, însemnează că fenomenul  este de proporţii alarmante şi de o semnificaţie aparte. Ne putem juca între noi, putem să ne batem joc de banii noştri dar nu şi de banii Europei. Reacţia forurilor europene este de bun augur. Să sperăm că se va opri totuşi la nivel de avertisment. Suficient pentru a ne trezi la realiate, a conştientiza decisiv că jucăm după reguli impuse şi sub arbitraj european. Este şi marea şansă ca subordonându-ne acestor comandamente, să ne depăşim propriile neputinţe mentalitar mediocre.
Cazul în discuţie aduce cu sine şi chestiunea oportunităţii reformei administrativ-teritoriale tocmai acum resuscitată de forurile statale. Se pare că ar fi bine venită simplificarea, curăţirea ogrăzii teritoriale la nivel de judeţe de armata parazitar bugetară şi transferarea competenţelor către primării. Stăruie însă o grea întrebare: oare la aceste nivele avem oamenii de încredere necesari? Nu ni s-au dezvăluit câteva cazuri notorii de primari care au călcat în străchini? Chestiune deosebit de delicată dată fiind slaba lor prestaţie profesională şi morală. O reformă reală ar cere descentralizarea deciziei, apropierea ei de oameni dar iese în evidenţă o contradicţie între aceste imperative ale reformei şi calitatea oamenilor chemaţi să o pună în aplicare. Putem marşa experimental dar, câtă vreme nu avem oamenii pregătiţi, s-ar cere prudenţă în a le da pe mână complexitatea puterii la nivel local. Ca atare, o măsură ce s-ar cere amânată până la îndeplinirea condiţiilor optime.
Se preconizează-în varianta PDL-reorganizarea în şapte regiuni de dezvoltare înlocuind multitudinea judeţelor de acum. UDMR îşi are varianta sa, cum era de aşteptat croită de aşa natură încât „ţinutul secuiesc” respectiv cele trei judeţe-Harghita, Covasna şi Mureş- să fie oficializate într-o structură admnistrativă de sine. Vizibil o reorganizare pe critarii etnice, pas decisiv spre zisa autonomie teritorială. S-a remarcat deja, preconizata reorganizare implică o multitudine de probleme cărora încă nu li se găseşte răspuns. Ar fi bine să se dezvolte o amplă dezbatere pe această temă.
Deşi  noul concept de reorganizare vizează nu atât aspectul admnistrativ-teritorial cât cel al criteriilor de dezvoltare, este de aşteptat ca UDMR cum şi celelalte forţe politice minoritar-maghiare să se opună altuia decât cel agreat de ele, ceea ce ar pune serios în dificultate actuala guvernare. Am spus-o în alte comentarii, repet şi acum, problema depăşeşte nemăsurat de mult interesele de putere, interesele de partid, se constituie într-o maximă problemă de interes naţional, căreia nu trebuie să i se închine niciun compromis. Se cere fermitate, responsabilitate. Indiferent de consecinţe la nivelul guvernării, se cere apărată cu sfinţenie unitatea şi integritatea statului, puse în cauză de enclavizarea etnico-teritorială sau de manifestări de felul celei recent organizate la sediul CE de neastâmpăratul Laszlo Tokes şi căreia atenţie, i-au dat girul şi oficialităţi maghiare.
Într-un cuvânt, bolovanii de pe cărarea reformei nu trebuie înlăturaţi cu preţul sacrificării valorilor şi interesului naţional.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Tag-uri: Laszlo Tokes

Vizualizari: 204

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus