Miercuri,
28.02.2024
Cer Senin
Acum
9°C

Cum se toarna 368 de milioane de euro

39 de km de autostradă și aproximativ 70 de km de drum național ar trebui să fie lucrările de inaugurat în primăvara anului viitor, pe teritoriul județului Sibiu. Deși mai este doar un an până la expirarea termenelor, cel puțin pe șantierul celor 70 de km de drum național întârzierile au depășit deja lase luni. Fără să fi fost decopertat măcar un metru de asfalt vechi de către constructorii de la Strabag. Autoritățile centrale amenință cu penalitățile, în timp ce pe celelalte șantiere constructorii autostrăzii arată că, în ciuda iernii dificile, au programat să toarne primii kilometri de asfalt în cursul acestei primăveri.

23 februarie 2013 este termenul de finalizare a lucrărilor de reabilitare a DN 14, ce leagă Sibiul de Sighișoara, via Mediaș. Lucrările de proiectare și execuție a drumului cu o lungime de aproximativ 80 de km au fost fost atribuite firmei Strabag, în urmă cu un an, pentru suma de 38,7 milioane de euro.
Potrivit contractului inițial, lucrările ar fi trebuit să înceapă la finele lui iulie 2011. Apoi, la începutul lui octombrie 2011. Un nou termen nu a fost stabilit pentru că lucrurile au rămas la stadiul de proiecte. ”Conform prevederilor contractuale, Constructorul avea obligația de a realiza proiectul tehnic în termen de 150 de zile de la ordinul de începere (23 februarie 2011). Constructorul a înaintat proiectul cu două luni întârziere. Au existat comentarii și din partea consultantului și de partea Beneficiarului, iar proiectul a fost completat”, spune Daniela Drăghia, directorul general al CNADNR, într-un răspuns pentru Turnul Sfatului.
Cert este că abia în ultima lună a anului trecut, constructorii de la Strabag au obținut autorizația de construcție pentru reabilitarea drumului.

Noi planuri. De recuperare

După cum poate vedea orice sibian, în anul care a trecut de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor, pe traseul Sibiu – Mediaș – Sighișoara a fost măsurat drumul, numărul kilometrilor a fost marcat pe asfalt, iar în zonele cu parapeți lipsă au fost postate diferite elemente de avertizare. CNADNR consideră că au mai fost realizate ”lucrări minore (variante provizorii la poduri etc.), având în vedere condițiile meteorologice”.
Aceleași condiții meteo nu vor putea permite reluarea lucrărilor mai devreme de martie. Până atunci, însă, CNADNR așteaptă un răspuns de la Strabag. ”Beneficiarul a solicitat constructorului un raport cu măsuri clare de recuperare a întârzierilor, astfel încât acesta, prin programul de lucrări aferent anului 2012 să dovedească dacă poate finaliza lucrările în termenul contractat”. Având în vedere situația din teren, conducerea CNADNR spune că nu a discutat cu Strabag un nou termen de finalizare a lucrărilor, dar că perioada de întârziere este clară. ”Constructorul are o întârziere față de contract de șase luni și consultantul va propune beneficiarului măsurile conform prevederilor contractuale pentru nefinalizarea la termen a lucrărilor. Penalitățile vor fi calculate – după finalizarea celor 24 de luni contractuale – de către consultant și înaintate beneficiarului”, mai arată Daniela Drăghia în răspunsul ei.
Reprezentanții Strabag au anunțat că nu au ce declarații să dea presei, lăsând toată partea de comunicare  în seama celor de la CNADNR.

Experiența Strabag

Numele constructorului austriac Strabag nu este tocmai străin de Sibiu. La începutul lui 2006 a primit, prin licitație, contractul de reabilitare a șase străzi în municipiu și a Pieței Gării. Lucrările ar fi trebuit terminate până la începerea în forță a anului cultural 2007, doar că cei de la Strabag nu au reușit să se încadreze și au depășit termenul limită cu opt luni. În plus au mai cerut peste contract alte aproximativ două milioane de euro, pentru a importa piatră cubică din China, invocând că în România destulă piatră.
Cei de la Strabag lucrează și pe un tronson al autostrăzii Sibiu – Orăștie, dar pe lotul întâi, lung de 24 de kilometri și care nu traversează teritoriul județului Sibiu.
Reabilitarea DN14 vine după ce, nu demult, șoferii sibieni au mai avut un drum național în șantier pe o perioadă mai lungă decât trebuia. Este vorba de DN1, unde firma franceză Colas a primit în realizare modernizarea porțiunii de aproximativ 72,5 km, cuprinsă între Veștem și Șercaia. În ciuda valorii generoase a contractului (42 de miloane de euro), cei de la Colas au întârziat mai bine de doi ani.

Peste două luni, asfalt pe autostradă

În timp ce austriecii de la Strabag întârzie cu lunile, pe șantierul celor două loturi de utostradă lucrările au avansat considerabil pe unele porțiuni. Deocamdată, însă, din cauza temperaturilor scăzute, muncitorii nu au mai fost aduși la treabă. ”Acum, la minus zece grade Celsius ar fi inuman să cerem munctorilor să lucreze. Până acum, în principiu am făcut decopertările, iar în ceea ce privește elementele de rezistență, cum sunt poduile, acestea au fost atacate în proporție de 80%. Nu există întârzieri”, spune Sorin Scarlat, directorul adjunct de proiect din partea asocierii Astaldi – Euroconstruct Trading – Astalrom.
Potrivit lui, primele asfaltări au fost deja programate. ”Undeva în aprilie, în funcție de condițiile meteo, vom turna patru sau cinci km de asfalt. Zona, mai precis, estea cea din dreptul Cristianului și până la intersecția cu drumul Rusciorului”, adaugă Scarlat.
La fel ca și în cazul Strabag, contractul pentru autostradă presupune și întocmirea proiectului tehnic, pentru care au fost prevăzute patru luni. Restul de 18 sunt destinat efectiv execuției.
Și pe celălalt tronson al autostrăzii – lotul III în lungime de 22 de km, atribuit italienilor de la Impregilio – lucrările au început de anul trecut. În cazul celor două tronsoane, termenul de finalizare a lucrărilor este aprilie 2013.


 

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

Madalina

Acum 12 ani

Dumnezeu s-a saturat ca lumea sa trecaca din Rai in Iad si invers. A hotarat sa se faca un gard intre Rai si Iad. A chemat pe Sf. Petru, organizatorul de licitatii si i-a cerut sa-i gaseasca cei mai buni constructori. Sf. Petru, dupa indelungi investigatii, a adus in fata Domnului trei constructori: un francez, un american si un roman. Dumnezeu le pune intrebari: - Francezule cu cat imi faci gardul ? - Cu 5000 de euro. Folosesc tehnologie franceza de ultima generatie, muncitori francezi toti unu si unu. - Americanule cu cat imi faci gardul ? - Cu 10.000 de euro, dar folosesc tehnologie electronica, stalpi cu senzori de miscare, wireless, camere de filmat prin satelit… - Romanule cu cat imi faci gardul ? - Pai, cu 15000 de euro. - Si ce faci de banii astia, intreaba Domnul. - Pai iti dau Tie Doamne 5000 de euro ca mi-ai dat licitatia, 5000 de euro ii tin eu ca am castigat licitatia, iar restul de 5000 ii dam francezului sa faca gardul… :)
Raspunde

sibian

Acum 12 ani

Tare comentariu , reflecta comportamentul romanilor ln afacerile cu sttul , primarii
Raspunde

Adi Velcea

Acum 12 ani

Super tare Madalina. Scurt si la obiect ai aratat realitatea zilelor noastre. ASA SE CONSTRUIESTE IN ROMANIA!
Raspunde

val sb

Acum 12 ani

da castiga uni licitatia si da in subantreprize la mai multi lucrarea nu face nimic dar cistiga ptr ca sa pus bine cu licitatorul Bun bancul Madalinei foarte sugestiv realitatea intruchipata
Raspunde

@ val sb

Acum 12 ani

Pune mana pe o carte de gramatica a limbii romane si dupa aceea sa iti dai cu parerea.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus