Sâmbătă,
28.05.2022
Acum
0°C

La repetitii ca in fabrica, cu Sasha Waltz. Recomandari FITS

Atâtea laude am auzit la adresa Sashei Waltz în luna premergătoare Festivalului Internațional de Teatru încât cu o zi înainte de debutul festivalului m-am dus vițel la repetițiile oficiale ale spectacolului ”Continuu”, de la Casa de Cultură a Sindicatelor, și m-am întors bou.
Mai fusesem la repetițiile unui spectacol de teatru, fie el și dans, însă nu mă așteptam la așa ceva. Spre exemplu, la Teatrul Național ”Radu Stanca”, când sunt repetiții, poți asista la un moment din spectacol, reluat de câte ori este nevoie până iese bine. Până iese cum își imaginează regizorul, de fapt. Pot fi destul de plictisitoare aceste repetiții pentru că actorii devin treptat monotoni iar indicațiile se tot repetă. Dansatorii companiei condusă de Sasha Waltz n-au avut nevoie de nicio indicație. Probabil au jucat spectacolul de atâtea ori încât îl visează. Repetițiile au arătat în felul următor: se face liniște în sală, începe spectacolul, se desfășoară spectacolul, se termină spectacolul. Exact ca într-o reprezentație oficială. Nicio pauză, nicio indicație, fiecare component în parte știe la perfecțiune exact ce are de făcut. Pas cu pas. Exact ca într-o fabrică.

Cât privește parte artistică, dacă este să fiu sincer aș spune că am auzit o muzică, pe alocuri live, interesantă, și am văzut câteva momente de dans frumoase și sugestive. Adică, pe scurt, au dansat în niște rochii negre. Bine, exista și varianta ”deșteaptă”, adică să mă inspir din din prezentarea oficială și să folosesc fraze de genul: ”În “Continuu” este generat un câmp de tensiune între curentele energetice emanate de coregrafie, muzică şi vizual. Titlul denotă continuitatea forţelor perpetue ale naturii. Sasha Waltz angrenează impulsuri primare pe care le-a mai explorat în proiectele majore desfăşurate pentru muzee în anul 2009 – inaugurările artistice pentru David Chipperfield de la Neues Museum Berlin şi Zaha Hadid de la MAXXI din Rome. Cu ajutorul celor douăzeci şi patru de dansatori, Sasha Waltz a conceput o coregrafie la scară mare. Opera simfonică epocală “Arcana” de Edgard Varèse reprezintă miezul muzical la care se adaugă compoziţii realizate de alţi artişti precum Iannis Xenakis şi Claude Vivier”. Adică, pe românește, au dansat în niște rochii negre.
În apărarea mea aș vrea să menționez că un spectacol-dans precum cel semnat de Gigi Căciuleanu și prezentat în 2005 (probabil), intitulat Carne de Aire, încă îl țin minte în cea mai mare parte iar coloana sonoră o am pe CD-ul din mașină.

Am înțeles adevăratul rost al repetiției spectacolul semnat de Sasha Waltz abia la final, când din sală au venit câteva zeci de aplauze, de la cameramanii televiziunilor acreditate la FITS, care nu aveau practic altă oportunitate de a lua imagini.

Ce pare interesant în continuare

Tot în secțiunea spectacolelor-dans pare promițător ”Dansul balerinei magnetice”, de Andrea Miltnerová din Cehia, programat miercuri, 12 iunie, de la ora 23:00, la Sala Studio a Teatrului Naţional „Radu Stanca” Sibiu. ”Balerina magnetică evoluează într-un spaţiu aparent minimalist, dar de fapt multidimensional, creat pentru a extinde percepţia şi experienţa dansului. Succesiuni de mişcari intense se contopesc cu un colaj de sunet şi lumini unice, interactive pentru a expune o mărturie personală nonviolentă, uneori cu accente de  iritabilitate sau vulnerabilitate care izvorăsc din obsesia pentru mişcare. Selecţionat ca spectacol prioritar pentru 2013 de către prestigioasa reţea europeană Aerowaves, spectacolul face parte din proiectul New Web 2013 şi Tanec Praha din regiunile Cehiei”, se arată în prezentarea oficială.

În secțiunea spectacolelor de teatru se anunță atractiv ”Albina”, de Yasutaka Tsutsui, al Tokyo Metropolitan Theatre, programat în data de 15 iunie, la ora 19:00, la Teatrul Național Radu Stanca. ”Un oarecare om de afaceri japonez pe nume Ido se întoarce într-o zi acasă şi descoperă că soţia şi fiul său au fost luaţi ostatici de către un deţinut fugar pe nume Ogoro. Poliţia îi explică lui Ido că principala solicitare a lui Ogoro este de a-şi vedea soţia şi fiul, însă soţia acestuia nu doreşte să-l vadă. Pentru că situaţia se transformă într-un circ mediatic şi realizând că poliţia nu poate ajuta cu nimic, Ido decide să resolve singur problema şi se duce la soţia lui Ogoro şi îi cere ajutorul. Fiind tratat cu refuz, Ido se găseşte într-o situaţie disperată şi, la rândul său, îi ia ostatici pe soţia şi fiul lui Ogoro pentru a-i folosi ca monedă de schimb. Astfel, două familii sunt ostatice în două case diferite. Ceea ce urmează este greu de imaginat…”, se arată în prezentarea spectacolului.

Secțiunea conferințe propune, în data 15 iunie, de la ora 16:00, la Centrul Cultural Habitus, o întâlnire interesantă cu Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naţionale a României, Răsvan Radu, preşedintele UniCredit Ţiriac Bank, Mariana Gheorghe, directorul general al OMV Petrom și Emil Hurezeanu, scriitor, jurnalist şi analist politic.

Cât privește spectacolele de stradă, mergeți să vedeți ”Pedalând spre cer”, al Theatre Tol, din Piața Mare, în data de 16 iunie, ora 22:45. ”La căderea întunericului, Theater Tol prezintă un spectacol cu Îngeri şi muzicieni. „Pedaleando Hacia el Cielo” spune o poveste despre solidaritate în zile negre. Îngeri care sunt la graniţa dintre rai şi iad. Un melanj de imagini cinematografice, cântece şi dansuri care culminează într-un spectacol aerian. Oraşul este atât fundal, cât şi subiect, oferind spectacolului o dimensiune inedită”, spun organizatorii despre acest spectacol.

Nu în ultimul rând, în categoria spectacolelor lectură, recomandăm Rodrigo García – Moarte şi reîncarnare într-un cowboy, în traducerea Luminiţei Voina-Răuţ. Regia aparține lui Bogdan Sărătean, iar dintre invitați fac parte: Rodrigo García, Luminiţa Voina-Răuţ, Andreea Dumitru și Miruna Runcan. Pe scurt: „Dacă sunt cuvinte, nu sunt mângâieri. Mângâierile şi cuvintele nu fac casă bună; când cinematograful a încercat să le combine, s-a umplut de ridicol: sunt filmele alea de căcat care vă plac tuturor. Cuplul evită mângâierile şi calcă în gol; nu ştie să profite nici de interstiţii, nici de tăceri. Cuplul încetează a mai fi sălbatic în clipa în care devine cuplu. Cei doi erau sălbatici când umblau prin viaţă singuri, fiecare de capul lui”.

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus