Luni,
18.08.2025
Parțial Noros
Acum
20°C

Verde-n fata: “Avem locomotive din 1950, cu peste 1 milion de km"

Declaraţii grăitoare care vin de la un om din sistem. Liderul CFR Sibiu pune degetul pe rană şi arată în ce dezastru se află Căile Ferate Române: trenuri din anii ’50, bilete scumpe şi piese care se vând la fier vechi, bucată cu bucată. Tiberiu Croitoru pune şi sare pe rană: dracul nu este atât de negru, pentru că este şi mai negru de atât.

Rep.: Se anunţă un nou an cu disponibilizări la CFR. Ce spun oamenii?
T.C.: Ce să zică? E problemă destul de gravă, pentru că nu se fac pe criterii de performanţă, ci pe nepotisme, favoruri făcute... Din nou vor fi daţi afară cei direct productivi. Păi gândiţi-vă că, din ’90 şi până acum, noi am pierdut 62% dintre angagaţi. Eram peste 100.000 în toată ţara şi mai suntem 14.000. Şi, doi, am pierdut şi călătorii, ceea ce este perfect normal. Păi cum să circuli cu 30 la oră, în anul 2013?! Au pus acum cursă sezonieră, Sibiu-Constanța, face 14 ore și țin oamenii în vagoane supraetajate, în care mor oamenii de cald și plătesc bilete de 62 de lei... Asta fac marii manageri, plătiți cu salarii și prime și bonusuri...

Rep.: Nici trenurile nu arată foarte bine...
T.C.: Păi cum să arate bine? Achizițiile care se fac sunt așa cum sunt – noi luăm tot timpul lucruri vechi, de proastă calitate, care nu le mai trebuie altora. Ce avem noi acum pe șine nu mai corespund nici măcar standardelor de calitate din anii 2000. Cu asta vrem să progresăm! Trenurile continuă să întârzie ore în șir și nu interesează pe nimeni...

Rep.: Este o soluție vânzarea CFR Marfă?
T.C.: Vă spun ce se va întâmpla la CFR Marfă și să țineți minte! Va ajunge compania în sistem privat, iar după 4-5 ani, când se va alege praful de ea, statul o va răscumpăra la bani grei. Păi toată structura feroasă este deja oficial deținută de rromi. Gruia Stoica este “tatăl lor”, a împărțit toată calea ferată la rromi și le cară la fier vechi. Păi înainte de război, noi eram pe locul III în Europa la sistemul de căi ferate. Acum se alege praful de tot. Într-o țară în care nu ai autostrăzi, când problema poluării este atât de mare și când ai la îndemână o asemenea bijuterie, tu îți bați joc de ea...

Rep.: Nu este, totuși, în parte, și vina angajaților? Este împământenită expresia “merg cu Nașu’”…
T.C.: Nu, sub nicio formă. Pentru a stopa pierderile, noi ar trebui să atragem cât mai mulți călători, nu să lucrăm cu materiale care nu mai sunt bune de nimic. Păi noi muncim cu locomotive din 1950. Vă dați seama, din 1950! Nici nu știți cât consumă aceste locomotive și ce scumpe sunt reparațiile, mai ales că se procură foarte greu piese fabricate în 1950...

Rep.: Mai sunt Săgețile Albastre...
T.C.: Singura care ne mai scoate din umilință este Săgeata Albastră. În rest, toate locomotivele au peste un milion de kilometri. Toate sunt ieșite din uz. Și noi vrem performanță...

Rep.: În aceste condiții, sunt disponibilizările o soluție?
T.C.: Nouă mereu ni se taie din salarii, din sporuri, iar în septembrie se anunță din nou disponibilizări. Nu s-a găsit niciodată în România o politică de salvare a unei companii de stat, noi tot timpul să dăm afară. De 6-7 ani nu s-a mai făcut o școală de mecanici de locomotivă. Păi gândiți-vă că, peste 3-4 ani, rata de mecanici care ies la pensie va fi de 50%. Și ce facem? Nu mai avem mecanic, desființăm trenul... Din 2004, de când era Mitrea la Transporturi și mai erau ceva bani, de s-au cumpărat Săgețile Albastre, nu a mai cumpărat nimeni nimic nou la CFR. Ne-am golănit și am cumpărat second-hand-uri din anii ’60, de prin Franța și germania, de ne râde lumea... Avem automotoare din plastic, costă mai mult topirea și casarea lor...

Rep.: Credeți că angajații de acum ar face față într-o companie privată?
T.C.: Bineînțeles. Factorii de execuție, cum sunt mecanicii de locomotivă, nu își permit, ca șefii, să lase lucrurile să meargă oricum, pentru că de ei depinde siguranța călătorului. Ei își fac datoria, alții nu și-o fac. Și vă mai spun un lucru: mecanicii de la privat sunt mecanici dați afară din CFR, pe motive disciplinare sau că au furat...

Rep.: Mulțumesc și să sperăm că dracul nu e chiar atât de negru...
T.C.: Păi nu e, pentru că e și mai negru de atât!

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Comentarii

12 comentarii

emdiesel63 de pe youtube

Acum 12 ani

Traian Croitoru exagerează! NU există la CFR Marfă, sau la CFR Călători locomotive aflate în exploatare mai vechi de 44 de ani! Până și automotoarele electrice importate second-hand din Franța pe care le puteți vedea în circulație pe magistrala 300 între Dumbrăveni și Blaj, sunt fabricate de la mijlocul anilor 50.
Raspunde

o cunostinta

Acum 12 ani

a plecat ieri la mare :pana la Slatina a fost singura in vagonul cls l .
Raspunde

fanel

Acum 12 ani

aici sunt bani dumneavoastra nu avem nevoie de autostrazi calea ferata varza ,si sefi vostri ce au facut s-a se miste lucrurile in bine au tinut de functi ,au dat oameni direct productivi si utili afara ca s-a se mentina in functi uitativa cum arata gara si imprejmuirile balari cit casa mizerie cit cuprinde parca vad la noile disponibilizari ca majoritatea vor pleca de la statia sibiu noi apartinind de regionala iasov si cum astia ne iubesc asa de mult va inchipuiti cine va pleca din sistem ,voi de ce credeti ca neau scos de pe CULOARU 4 CF si icearca in continuare cu disperare s-a ne tina la standarddu asta jos o s-a vedeti cit de curind cum va pune la statia sibiu MIRA
Raspunde

Mihai

Acum 8 ani

Cfr-ul este capusat pina in măduva oaselor, infrastructura muci, toate numirile în funcții sunt cu ramificații politice, rezultatul? Se vede, infrastructura muci, condiții inumane, tarife exorbitante, parcul de locomotive și vagoane de marfă făcute cadou la Gruia Stoica
Raspunde

@ fanel

Acum 12 ani

Iarasi tu, analfabetule? Ba, tu esti bolnav psihic si ne imbolnavesti si pe noi! Chiar este musai sa comentezi asa agramat la toate articolele? Nu ai putin de bun simt sa taci naibii, doar uitandu-te in oglinda?
Raspunde

Inginerul de material rulant

Acum 12 ani

In 1990 erau 100.000 de angajati... acum sunt 14.000 doar la calatori, dar cu tot cu cei de la Marfa si CFR S.A. (infrastructura) sunt putin peste 46.000, deci scaderea nu a fost de 62%, ci de 50%. Daca ii socotim si pe angajatii de la firmele private, s-ar putea sa ajungem la o scadere mai mica a numarului total de feroviari. E gresit sa spui ca angajatii nu au nicio vina... mersul de tren nu e impus de stat, e facut de niste angajati. Compunerea trenurilor la fel, cererile de finantare la fel. CFR Calatori umbla cu trenuri facute din locomotiva si 2 vagoane (ba chiar si un singur vagon)... oricat de noua ar fi locomotiva, tot nu e rentabil un astfel de tren. La automotoare Desiro (,,Sageata Albastra\") circula 70 de bucati din 120. Dar depourile cer in continuare piese de locomotive, in loc sa ceara pentru automotoare, ca de la automotor nu poti sa mulgi motorina de la rezervorul auxiliar (ala de deasupra motorului, cine a lucrat pe 060-DA stie la ce ma refer). De asemenea, s-au mai modernizat automotoarele Malaxa (produse in anii \'30!!!) cu motoare noi... si stau prin depouri, in loc sa circule ca sa se amortizeze investitia. Stiti ce a cerut CFR Calatori anul asta: 130 de vagoane noi/modernizate si 24 locomotive. A... si 4 automotoare. PATRU! Cand ei ar trebui sa aiba jumate din trenuri (minim) facute cu automotoare, pentru ca numarul de calatori nu mai justifica locomotive si vagoane. Aici trebuie lucrat, la mers si la compunere (uitati-va la privati... au automotoare cu consum redus, locomotive de putere mica si apte de tractiune multipla - deci un mecanic poate conduce singur 3 locomotive - , vagoane cu post de conducere, trenuri push-pull... asa ca isi permit sa puna mai multe trenuri si, eventual, sa faca mai multe grupe). 62 RON pana la Mangalia nu e tocmai scump... ganditi-va ca un bilet la tren IR doar pana la Bucuresti costa 70 RON, iar pana la Constanta 130 RON. Deci 62 RON e un pret chiar bun... tineti cont de faptul ca trenul este la rang de Regio (personal), iar vagoanele alea sunt vagoane de Regio si, totusi, au aer conditionat (ca nu e pornit ca sa se mulga motorina e alta mancare de peste). Angajatii ar face fata... acum au cam ramas de capul lor, pentru ca toate disponibilizarile au vizat, in primul rand, personalul din birouri. Da\' nu s-a gandit nimeni ca mecanicii si nasii nu isi pot face singuri turnusul si livretul de mers.
Raspunde

Prieten cu Croitoru

Acum 12 ani

Pentru toti cei ce comentati cele relatate de dl. Croitoru, nu faceti decat sa comfirmati realitatea dura cu care ne confruntam. D-le Diezel,nu se numesc automotoare electrice, ci Rame electrice Z61oo(un cunoscator, fac servici cu asemenea vechituri) ptr. o mai buna informare. Fanele, agramat sau nu, este purul adevar. Si inca ceva: acest anagramat, cum ii spui tu, a avut si are curajul de-a spune adevarul, in timpuri cand foarte multi lideri, ori se ascund, ori s-au vandut administratiei. Dupa umila mea parere, mai bine agramat decat ,,vanzator,, de membrii de sindicat. D-le Inginer, credeti ca mai conteaza 50% sau 62%? Probabil anul acesta Privatul Manager(am scris bine) va face un procent de 80%. Acest manager, cu ocazia noului mers de tren vor mai ramane doar IR si IC, de aceea a cumparat numai vagoane si locomotive. Acum intelegi de ce dl.Croitoru a spus agramat 62%.
Raspunde

Un neamt

Acum 12 ani

Banii vostri sunt in stadioane clasa \"elite\" si in echipe de fotbal tinute de primarii ... Nu vorbesc de Sibiu, ma refer la Cluj, Ploiesti, Iasi, Craiova etc. Acolo e problema voastra. Dar daca toti romanii tac, atunci mai construiti inca 100 de stadioane OZN ... Daca asa vreti atunci in cativa ani o sa calatoriti in locomotive cu 2 milioane de km ...
Raspunde

siby

Acum 12 ani

Nu este vorba aici doar de locomotivele vechi ci si de starea generala a cailor ferate!!! sa mergi pana la Timisoara 300km cu Sageata Albastra cea mult laudata in 7 ORE!!!! Oameni buni...asta e un record demn de o cursa ciclista!!!Unde mai pui ca pana la Timisoara opreste de vreo 20 de ori in statii unde niciodata nu coboara si nu urca nimeni!Sunteti falimentari..de ce nu va cumpara OBB sau DB???Chiar si pentru un euro ar fi meritat! sa auzim de bine!
Raspunde

buru

Acum 12 ani

pai face 7 ore si opreste de 20 de ori din doua cauze,circula in regim de regio(personal) si din cauza restrictiilor de viteza cauzata de infrastrucura de slaba calitate,OBB sau DB nu-ti vine sa circule cu 30-50 la ora pe calea ferata romaneasca,ce afacere ar face?
Raspunde

Sorin

Acum 11 ani

1 milion de km pt o locomotiv reprezi ta cat reprezi ta 10.000 de km pt o masina
Raspunde

wd

Acum 10 ani

n-as mai locui in RO pt. nimic in lume
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus