Declaraţii grăitoare care vin de la un om din sistem. Liderul CFR Sibiu pune degetul pe rană şi arată în ce dezastru se află Căile Ferate Române: trenuri din anii ’50, bilete scumpe şi piese care se vând la fier vechi, bucată cu bucată. Tiberiu Croitoru pune şi sare pe rană: dracul nu este atât de negru, pentru că este şi mai negru de atât.
Rep.: Se anunţă un nou an cu disponibilizări la CFR. Ce spun oamenii?
T.C.: Ce să zică? E problemă destul de gravă, pentru că nu se fac pe criterii de performanţă, ci pe nepotisme, favoruri făcute... Din nou vor fi daţi afară cei direct productivi. Păi gândiţi-vă că, din ’90 şi până acum, noi am pierdut 62% dintre angagaţi. Eram peste 100.000 în toată ţara şi mai suntem 14.000. Şi, doi, am pierdut şi călătorii, ceea ce este perfect normal. Păi cum să circuli cu 30 la oră, în anul 2013?! Au pus acum cursă sezonieră, Sibiu-Constanța, face 14 ore și țin oamenii în vagoane supraetajate, în care mor oamenii de cald și plătesc bilete de 62 de lei... Asta fac marii manageri, plătiți cu salarii și prime și bonusuri...
Rep.: Nici trenurile nu arată foarte bine...
T.C.: Păi cum să arate bine? Achizițiile care se fac sunt așa cum sunt – noi luăm tot timpul lucruri vechi, de proastă calitate, care nu le mai trebuie altora. Ce avem noi acum pe șine nu mai corespund nici măcar standardelor de calitate din anii 2000. Cu asta vrem să progresăm! Trenurile continuă să întârzie ore în șir și nu interesează pe nimeni...
Rep.: Este o soluție vânzarea CFR Marfă?
T.C.: Vă spun ce se va întâmpla la CFR Marfă și să țineți minte! Va ajunge compania în sistem privat, iar după 4-5 ani, când se va alege praful de ea, statul o va răscumpăra la bani grei. Păi toată structura feroasă este deja oficial deținută de rromi. Gruia Stoica este “tatăl lor”, a împărțit toată calea ferată la rromi și le cară la fier vechi. Păi înainte de război, noi eram pe locul III în Europa la sistemul de căi ferate. Acum se alege praful de tot. Într-o țară în care nu ai autostrăzi, când problema poluării este atât de mare și când ai la îndemână o asemenea bijuterie, tu îți bați joc de ea...
Rep.: Nu este, totuși, în parte, și vina angajaților? Este împământenită expresia “merg cu Nașu’”…
T.C.: Nu, sub nicio formă. Pentru a stopa pierderile, noi ar trebui să atragem cât mai mulți călători, nu să lucrăm cu materiale care nu mai sunt bune de nimic. Păi noi muncim cu locomotive din 1950. Vă dați seama, din 1950! Nici nu știți cât consumă aceste locomotive și ce scumpe sunt reparațiile, mai ales că se procură foarte greu piese fabricate în 1950...
Rep.: Mai sunt Săgețile Albastre...
T.C.: Singura care ne mai scoate din umilință este Săgeata Albastră. În rest, toate locomotivele au peste un milion de kilometri. Toate sunt ieșite din uz. Și noi vrem performanță...
Rep.: În aceste condiții, sunt disponibilizările o soluție?
T.C.: Nouă mereu ni se taie din salarii, din sporuri, iar în septembrie se anunță din nou disponibilizări. Nu s-a găsit niciodată în România o politică de salvare a unei companii de stat, noi tot timpul să dăm afară. De 6-7 ani nu s-a mai făcut o școală de mecanici de locomotivă. Păi gândiți-vă că, peste 3-4 ani, rata de mecanici care ies la pensie va fi de 50%. Și ce facem? Nu mai avem mecanic, desființăm trenul... Din 2004, de când era Mitrea la Transporturi și mai erau ceva bani, de s-au cumpărat Săgețile Albastre, nu a mai cumpărat nimeni nimic nou la CFR. Ne-am golănit și am cumpărat second-hand-uri din anii ’60, de prin Franța și germania, de ne râde lumea... Avem automotoare din plastic, costă mai mult topirea și casarea lor...
Rep.: Credeți că angajații de acum ar face față într-o companie privată?
T.C.: Bineînțeles. Factorii de execuție, cum sunt mecanicii de locomotivă, nu își permit, ca șefii, să lase lucrurile să meargă oricum, pentru că de ei depinde siguranța călătorului. Ei își fac datoria, alții nu și-o fac. Și vă mai spun un lucru: mecanicii de la privat sunt mecanici dați afară din CFR, pe motive disciplinare sau că au furat...
Rep.: Mulțumesc și să sperăm că dracul nu e chiar atât de negru...
T.C.: Păi nu e, pentru că e și mai negru de atât!
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Săgeata Albastră , Săgețile Albastre , Căile Ferate Române , Tiberiu Croitoru , Gruia Stoica
Vizualizari: 3252
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Popescu Ion
Acum 1 oră
Sodolescu Raluca
Acum 2 ore
Cibi
Acum 2 ore
Mora
Acum 2 ore
Sibianul comentator