În cei 20 de ani de existență a Astra Film Festival directorul Dumitru Budrala a cheltuit peste zece litri de țuică cu fochistul Casei de Cultură a Sindicatelor Sibiu pentru a putea beneficia de căldură. Acesta este doar una dintre miile de file ale celui mai cunoscut și apreciat festival al filmului documentar din România. Despre alte file vorbește chiar Dumitru Budrala în rândurile următoare.
Reporter: Din istoria celor 20 de ani de festival, există vreo ediţie pe care să v-o amintiţi în mod special, care să văfi rămas la suflet?
Dumitru Budrala: Greu de ales. E ca şi cum mi-aţi întreba care dintre copii mei e favoritul meu. Dar îmi amintesc ediţia din 2002, la festivitatea de premieră a fost o emoţie şi o încărcătură electrizantă rar întâlnită! Publicul se ridica în picioare în ovaţii, se aşeza, şi iarăşi şi iarăşi parcă erau valuri...
Rep.: Vă imaginaţi în 1993 că AFF va avea o ediţie jubiliară de 20 de ani? Va imaginaţi acum o ediţie jubiliară AFF 2023 sau 2033, cum ar arăta ea?
D. B.: Aş dori. De ce nu? Sunt festivaluri care au ajuns la a 50-a ediţie, Festivalul Popoli, Docleipzig, Cannes... Depinde şi de felul în care se va mişca instituţionalizarea AFF. Astfel de festivaluri trebuie instituţionalizate, trebuie să aibă continuitate şi buget multianual. Aş fi încântat să se menţină în top, să aibă energia de a se adapta la noile tehnologii ale viitorului.
Rep.: Dintre miile de filme documentare care au fost proiectate la AFF de-a lungul celor 20 de ani, aţi putea enumera câteva care să vă fi impresionat sau care să vă fi plăcut în mod deosebit?
D. B.: Sunt multe. Anul acesta sunt reluate în programul Retro câteva. Filmul lui John Marshall, care a lucrat în Africa timp de 50 de ani, filmul ”Grass” de la începuturile Hollywood-ului, da sunt multe filme extraordinare.
Rep.: 20 de ediţii nu înseamnă doar o sărbătoare, ci şi o maturizare. Aţi putea face o comparaţie între ediţia numărul unu a festivalului şi ediţia din acest an?
D.B.: 20 de ani e timp istoric. Atât a trecut între cele două războaie mondiale. Ori în această perioadă, la nivel global s-a întâmplat o transformare radicală datorită schimbării tehnologiei, a răspândirii PC-urilor, în domeniul comunicării, a apărut internetul, dar şi în producţia de film în general, s-a trecut pe producţia şi difuzarea digitală a operelor cinematografice. Dacă la prima ediţie materialele se scriau doar cu maşina de scris, comunicarea se făcea prin scrisori iar obţinerea unei confirmări de participare putea dura şi o lună. Maturizarea evenimentului s-a făcut treptat, adăugând câte ceva la fiecare ediţie. În realitate însă, dacă mă gîndesc, ca şi conţinut, să ştiţi că am pornit cu toate ingredientele unui festival de film internaţional: la prima ediţie în 1993 am avut competiţie cu participare internaţională, juriu, săli pline, promovare în presă şi outdoor cu steaguri, chiar şi sponsorizări. Una dintre cotiturile acestui proces de maturizare o văd prin pornirea Astra Film Junior în 2009, care a dat deja roade. Anul acesta AFF Junior deja găzduieşte un eveniment inedit: creaţiile de film ale liceenilor sibieni crescuţi în spiritul Astra Film. Astra Film Festival are un festival-copil, cu spectatorii în Sibiu, în judeţul Sibiu şi în oraşele mari ale României.
Rep.: Aţi spus-o de mai multe ori şi este cunoscut faptul că ”Astra Film Festival a fost şi este locul de lansare în premieră a documentarelor despre România”. Ce premiere și ce filme interesante ne aşteaptă anul acesta?
D. B.: Noile documentare româneşti văd luminile proiectorului prima dată în Sibiu după câţiva ani de pregătire şi producţie. Din aceste filme se conturează o imagine necunoscută şi foarte diversă a ţării în care trăim. Toţi autorii vor fi prezenţi şi invităm publicul Sibiului să împărtăşească această experienţă inedită de a lansa un film în premieră, fiecare fiind urmat de discuţii cu autorii prezenţi. În secțiunea ”Realități din actualitate” avem ”Roma Connection” în regia lui Mirel Bran care expune povestea romilor din satul Bărbulești, care se află în spatele unor rețele infracționale din Paris și Geneva. ”The Internet is closing down” în regia lui Alex Lungu este primul documentar românesc care dezbate un subiect care încinge paginile web și nu numai: lipsurile legislației de copyrighting în mediul online din România și din lume. Cât valorează în bani viața unei ființe umane? Depun mărturie pe marele ecran șapte fete din România implicate fără voia lor în traficul de carne vie, în documentarul ”Speranţe la vânzare” regizat de Cecilia Felmeri. Cum se fac audințele în Primăria din Piatra Neamț în absența primarului aflăm din documentarul observațional ”Au nom du Maire” în regia Ancăi Hirţe. Cine distribuie dar mai ales cine primește seringi în regim ambulatoriu în București? Este o realitate izbitoare surprinsă în ”City Tour”, în regia lui Andrei - Nicolae Teodorescu.
Apoi vom putea vedea cum arată România din perspectiva străinilor. Documentarul ”Anul dragonului” în regia Adinei Popescu și Iulian Ghervas dezvăluie aspecte din viața comunității chineze din București și încercările lor de a se adapta într-o țară necunoscută. ”Hay Days” în regia lui Ralph Veraart prezintă povestea unui cuplu englez care și-a vândut casa din Marea Britanie și a decis să se stabilească pe o fermă într-un sat de munte din județul Harghita. Iar în secțiunea ”Povești din și despre trecut”, în premieră la Astra Film Festival va fi proiectat ”Valea Plângerii” în regia Mihai Andrei Leaha, Iulia Hossu și Andrei Crişan, primul documentar care descrie cinematic operațiunile de deportare și ucidere a romilor în siturile din Transnistria. Secretele operațiunii ratate de asasinare a doi mari scriitori dizidenți stabiliți la Paris, Paul Goma și Virgil Tănase, ies la iveală în ”Afacerea Tănase”. Cum și de ce a vândut Ceaușescu evreii din România vom afla din ”Evrei de vânzare” în regia lui Radu Gabrea. ”Combinatul” Mariei- Cătălina Andrieş observă din interior puterea comunității muncitorilor de la Combinatul de fire sintetice din Vaslui care nu a încetat să existe indiferent de regimul politic.
Publicul AFF 2013 va putea urmări un scurtmetraj documentar realizat de o adolescentă de doar 16 ani din Bîrlad, despre dinamica familiei în condițiile în care părinții ei lucrează în străinătate. Filmul a fost selecționat la Festivalul de Film de la Cannes din 2013 în cadrul secțiunii ”Short Film Corner”.
"Bugetul festivalului este unul mic în comparaţie cu alte evenimente, vecine, surori care au început chiar cu un an mai târziu decât Astra Film. Cam 200.000 de euro, dar aş vrea să luaţi în calcul că noi nu avem săli de cinema. O foarte mare parte din buget se duce pe chiria de la Casa Casa de Cultură a Sindicatelor şi pe transformarea acelor săli în săli de cinema. Ministrul Culturii... dacă ne imaginăm că are cinci copii, doar pe unul îl îngrijeşte, la unul îi dă haine şi mâncare şi pe ceilalţi îi lasă flămânzi şi zdrenţăroşi. Numai Festivalul Enescu este îngrijit şi nu e prea bine", Dumitru Budrala, directorul Astra Film Festival
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Radu Gabrea , Sindicatelor Sibiu , Astra film festival , Piatra Neamț , marea britanie , Dumitru Budrala , Andrei Crișan , Casa Căsătoriilor , Astra Film Junior , Iulia Hossu , Ancăi Hirţe , Mirel Bran , Mihai Andrei Leaha , Ministrul Culturii , Cecilia Felméri România , Cătălina Andrieş , Afacerea Tănase , Adinei Popescu , Sala John Marshall , Valea Plângerii , Alex Lungu , City Tour , Hay Days , Iulian Ghervas , Nicolae Teodorescu , Paul Goma , Ralph Veraart , Roma Connection , Short Film Corner , The Internet , Virgil Tănase , Festivalul Popoli , Numai Festivalul Enescu
Vizualizari: 616
Ultimele comentarii
Acum 48 minute
Unul
Acum 1 oră
Tulnicul de mucava
Acum 1 oră
Unul
Acum 1 oră
Canaris
Acum 1 oră
Olingpia Gafosdea