Luni,
28.11.2022
Parțial Noros
Acum
1°C

Marile proiecte pe 2014: o autostrada, un drum national, un sistem de colectare a deseurilor

Anormal? Toate marile proiecte ce ar trebui finalizate anul acesta au drept sursă de finanțare bugetele publice și, absolut toate, trebuiau de fapt terminate de anul trecut. Iar în ceea ce privește autostrada Săliște – Cunța, nici acum nu băgăm mâna în foc pentru inaugurare.

De anul acesta, locuitorii județului Sibiu ar trebui să beneficieze de finalizarea câtorva mari proiecte care să le influențeze în mod pozitiv viața. Turnul Sfatului a făcut un scurt inventar al acestora, iar la o primă vedere pentru primul loc ”se bat” proiectul lotului III al autostrăzii Orăștie – Sibiu (între Săliște și Cunța) și Sistemului integrat de management al deșeurilor, un proiect de aproape 100 de milioane de lei care ar urma să schimbe ”fața” colectării și depozitării gunoaielor din județ.

Autostrada va fi gata dacă...

Cu câteva luni întârziere, luna trecută au fost date în folosință trei din cele patru tronsoane ale autostrăzii Orăștie - Sibiu. Mai puțin porțiunea dintre Săliște (județul Sibiu) și Cunța (județul Alba), ce are o lungime de 22,11 km și unde lucrările italienilor de la Impregilo SpA bat pasul pe loc pe o porțiune de șase km, de o parte și de alta a viaductului de la Aciliu. Aici terenul alunecă în mod copios, iar constructorii propun soluții care s-ar putea să exceadă limitelor contractuale, mai ales în ceea ce privește sumele în discuție. În acest context, la mijlocul lunii trecute, Compania de autostrăzi, beneficiarul lucrării, a lansat o licitație pentru angajarea unei echipe de experți care să verifice dacă noile soluții propuse pentru cei șase km de traseu cu probleme sunt conforme cu legislația europeană în domeniu.
În paralel, potrivit surselor Turnul Sfatului, autoritățile negociază cu Impregilo ”ruperea” contractului în două. Cei de la Impregilo să termine lotul III, mai puțin cei șase km  (cuprinși între km 57+460 - km 62+180 și km 63+520 - km 64+850) care să fie din nou scoși la licitație și atribuiți unor alți constructori. ”Nu pot să confirm. Nu pot să discut așa ceva. Pe mine mă interesează să se termine la anul. Cât sunt eu ministru, graficul va fi respectat”, a declarat pentru Turnul Sfatului, în stilu-i caracteristic, ministrul Marilor Proiecte, Dan Șova.
În acest moment, noul termen de finalizare al lotului III este septembrie 2014. Pariul Turnul Sfatului este că, dacă întregul lot va fi lăsat celor de la Impregilo, lucrarea nu va fi finalizată, deoarece nu se poate încadra în condițiile financiare (normele legale prevăd creșterea valorii unui contract cu cel mult zece procente). În cazul în care proiectul va fi ”spart” în două, circulația ar putea fi deschisă, însă cu restricții. Restricțiile ar urma să fie impuse înainte de viaductul de la Aciliu (în sensul de mers Sibiu – Sebeș), unde trebuie construit un tunel. Acest tunel ar putea fi terminat doar pe un sens în cursul acestui an, pentru celălalt sens termenul de finalizare urmând a fi 2015.

Primul sistem integrat pentru deșeuri

Aproape 100 de milioane de lei, fără TVA, reprezintă valoarea proiectului Sistemul de management integrat al deșeurilor în județul Sibiu. Două stații de compost (Târnava și Șura Mică), una de sortare (Șura Mică) ar fi trebuit construite în primăvara anului trecut, alte cinci gropi de gunoi închise, și întreg județul ar trebui umplut cu peste 100.000 de pubele, containere  și unități de compostare individuală. Stațiile de compost și de sortare vor fi terminate, însă, abia anul acesta, după ce constructorul inițial a intrat în insolvență. Pubelele și containerele, la fel, tot anul acesta vor fi cumpărate, după ce prima licitație a fost contestată. În fine, tot anul acesta ar urma angajarea firmelor care să gestioneze colectarea selectivă a deșeurilor în județul Sibiu. Pe lângă faptul că deșeurile ar urma să fie colectate selectiv, un alt aspect important al noului sistem este acela că sibienii nu vor mai încheia contractele de colectare în mod individual. Autoritățile sibiene au anunțat încă de la lansarea acestui proiect faptul că intenționează introducerea unei taxe locale de salubritate, astfel încât firmele de colectare a deșeurilor să fie plătite din fondurile colectate de primărie.

Un DN14 mai bun în 2014. Nu și pentru Mediaș

Reabilitarea DN14, Sibiu – Mediaș – Sighișoara, trebuia încheiată în februarie 2013. Apoi, în septembrie 2013. Nici acest al doilea termen nu a mai fost respectat, dar nu din vina constructorului de această dată, ci a statului: pe 2013, pentru reabilitarea DN14, CNADNR a alocat zero lei, în ciuda faptului că șantierul era în plină desfășurare. Cu toate acestea, în urma negocierilor, cei de la Strabag au acceptat să efectueze lucrările din fonduri proprii, urmând ca banii să fie recuperați în cursul acestui an. Noul termen de finalizare a lucrărilor este iunie 2014, în prezent avansul fizic al lucrărilor fiind estimat la 80%. Că lucrările vor fi terminate anul acesta nu mai are nicio relevanță pentru locuitorii Mediașului: administrația acestui oraș a decis, anul trecut, ca cei 6,6 km de drum național care tranzitează municipiul să nu mai fie reabilitați în cadrul acestui proiect. De ce a fost luată această decizie este, în continuare, neclar.

Proiecte private: două hipermarketuri

În domeniul privat, investițiile pentru 2014 nu sunt tocmai spectaculoase, însă din acestea sunt câteva care merită amintite. În domeniul imobiliar, cei de la Avantgarden și-au propus să finalizeze, în august, primul din cele 20 de blocuri proiectate pentru prelungirea bulevardului Mihai Viteazul, pe teritoriul comunei Șelimbăr.
În aceeași zonă, în martie și-au propus să deschidă un nou magazin și cei de la Dedeman, care au anunțat o investiție de 13 milioane de euro pentru magazinul cu o suprafață de 14.000 de mp. Și tot din domeniul retailului, cei de la Kaufland plănuiesc pentru decembrie 2014 deschiderea unui hipermarket pe locul ocupat în prezent de Polsib. Această intenție stă, însă, sub semnul întrebării, având în vedere că tranzacția pentru terenul în discuție nu a fost încheiată la termenul convenit inițial (decembrie 2013).

 

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

3 comentarii

ki

Acum 8 ani

tara asta e bletemata sa nu se poata construi nimic. proiectele si lucrari de tot rahatu nu se pot face de zici ca vrem sa traversam cu un tunel marea neagra.imi vine sa pun mana pe un ciomag si sa bat si sa bat si sa bat.
Raspunde

Stefan

Acum 8 ani

Pentru a sustine constructia autostrazii Pitesti - Sibiu va rugam accesati https://www.facebook.com/sustinconstructiaautostraziipitestisibiu
Raspunde

@2

Acum 8 ani

Eu zic sa dati si un cont unde se pot face donatii....
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus