Miercuri,
01.05.2024
Cer Senin
Acum
13°C

Cum a fost bifat ca "normal" dezastrul de pe autostrada Saliste – Cunta

În mijlocul ”șanțului” imens săpat în dealurile de la Aciliu și pe unde ar fi trebuit să treacă o autostradă de mai bine de un an, ministrul Transporturilor s-a făcut că înțelege ”situația dificilă”  a constructorilor de la Impregilo. De cealaltă parte, constructorii s-au prefăcut că situația ”este sub control”. La final, toată lumea s-a prefăcut că a asistat la o situație normală.

În dimineața zilei de vineri, 9 mai, pe șantierul lotului III al autostrăzii Orăștie  - Sibiu (cel de 22,11 km, între Săliște și Cunța, constructor Impregilo SpA, din Italia) a fost programată o vizită a ministrului Transporturilor, Dan – Coman Șova. Prima vizită a ministrului cu presa alături, deși autostrada ar fi trebuit terminată din aprilie 2013. La ora 10:00, când era programat ”briefingul de presă”, nimeni nu știa unde are loc întâlnirea. Ministrul nu răspundea la telefon (”acum aterizează pe aeroport, probabil de aceea”), iar reprezentanții Guvernului în teritoriu nici măcar nu știau pe unde se intră pe șantierul în lucru, care sunt punctele sensibile și așa mai departe.

Partea de ”vorbăraie”

În fine, după minute de abrambureală de genul ”care este lotul III”, ”pe unde se intră” și ”ne întâlnim acolo unde sunt niște clădiri în construcție”, ministrul Transporturilor apare ghidat de constructorii lotului IV, adică cei de la Euroconstruct Trading 98 – Astaldi. Cei de la Impregilo nu sunt de găsit, dar pentru Șova nu contează, oricum nu îi cunoaște pe lucrătorii de pe șantier nici dintr-o parte, nici din alta. La descălecarea din mașina oficială, ministrul își recită poezia ultimelor săptămâni despre situația lotului III al autostrăzii în discuție. ”Am reușit să ne înțelegem... a existat un arbitraj între CNADNR și Impregilo... arbitrii au stabilit că din cei 365 de milioane de lei pe care ei i-au cerut ca să facă aceste alunecări și s-au contrazis cu noi un an și jumătate, am câștigat noi, le-au dat numai 27 de milioane de lei...”, înregistrează jurnaliștii pe bandă cum Șova se mândrește că a scutit de o cheltuială suplimentară bugetul Uniunii Europene. Și Șova continuă cu 15 noiembrie 2014 ca termen de finalizare și alte astfel de declarații de om care nu a apucat să vadă, încă, halul în care arată șantierul.

Până la finalul discursului standard, în zonă apar și doi reprezentanți ai Impregilo, pe care consultantul de la Consitrans se grăbește să îi anunțe ministrului. ”Ia, veniți aici. Veniți aici, în fața presei”, încearcă Șova un ton apăsat și amenințător.

Încălzirea

Din partea Impregilo, la discuție, însă, participă directorul de Calitate. Adică persoana care se ocupă mai mult de managementul calității, de declarațiile care merg către consultant și alte astfel de detalii birocratice. Directorul de Calitate al Impregilo este însoțit și de un italian care nu pricepe o boabă din limba română, așa că asaltul întrebărilor tot către ”departamentul Calitate ajunge”. ”În perioada următoare mai rămâne să completăm cu lucrările necesare cei 16 km, care înseamnă doar strat de asfalt și, restul, la alunecările se vor face lucrări masive de excavații care sunt prevăzute în proiectul tehnic. Pentru alunecări de teren este soluția tehnică prin metoda «deep mixing» pentru consolidarea terenului și vom vedea cum vor fi rezultatele. Tunelul nu se va face pentru că este alt tip de consolidare. Noi credem că ne încadrăm. Doar dacă apare ceva suplimentar sau vicii ascunse nu vom reuși, dar nu cred”, rostește directorul de calitate. Ministrul nu știe dacă mai poate apărea ceva
”ascuns”, așa că se întoarce spre a-l chestiona pe directorul CNADNR, Narcis Neaga. Acesta se străduiește să pară sigur. ”La momentul actual nu mai poate apărea nimic”, rostește fals Narcis Neaga. ”S-a anunțat vară lungă, neploioasă. Deci așteptăm să vă țineți de cuvânt de data asta, da?”, informează despre prognoza meteo Dan-Coman Șova. După care dă semnul intrării pe șantier. Dinspre lotul IV către alunecările de pe lotul III. Adică dinspre Sibiu spre Sebeș.

Dezastrul

Coloana de mașini oficiale și mașini de presă începe să intre pe șantierul unde acum două săptămâni nu era nici o mișcare în afară de cea făcută de un excavator și două buldozere. ”Sunt zece, sunt zece acum. Până acum a plouat”, se justifică un constructor de la Impregilo. Prima oprire are loc în zona instalațiilor ridicate pentru construirea tunelului, idee abandonată. ”Pe mine vreau să mă duceți acolo unde sunt alunecările. Acolo vreau”, zice Șova urcând înapoi în mașină. Coloana oficială înaintează prin debleul pe unde malurile care o iau la vale creează un peisaj selenar și oprește după câteva sute de metri. ”Aici sunt cele mai mari alunecări?”, întreabă Șova. Oficialii din preajma lui ridică neputincioși din umeri, privind după vreun constructor. ”Acolo vreau”, zice Șova urcând din nou în mașină, deși se afla chiar în zona unde se înregistrau cele mai mari alunecări de teren. Dar coloana înaintează către capătul viaductului de la Aciliu, zonă unde malurile debleului tăiat în deal ajung la 30 – 40 de metri. În zonă sunt doar câteva utilaje, iar discursul pozitiv al lui Șova începe să se înmoaie, după ce a dat inițial crezare veștii că cei de la Impregilo s-au mobilizat.

După alte declarații plate, într-un gest teatral, Șova se apleacă, ia un bulgăre de pământ pe care îl sfarmă și rostește: ”veniți să vedeți pe ce pământ se construiește”. Cei de la Impregilo prind curaj – ”e nevoie de consolidare aici, deoarece avem o falie de nisip de cinci metri adâncime. Se vede că este o argilă... o rocă instabilă care are o umflare foarte mare”.

Autoritățile și constructorii se înțeleg de minune, de parcă nu ar fi trecut un an de când aici ar fi trebuit să se circule, iar acum se începe aproape de la zero cu o nouă soluție tehnică. Una în care se rade aproape complet un deal. ”Chiar imediat din zona de alunecare care e acolo (arată constructorul către vârful dealului – n.r.) va începe excavația. Sunt mai multe zone de alunecare, ce încep de la kilometru 57,400 până la aici, la finalul de contract. Lucrările nu sunt oprite, se lucrează”.

Scurte frânturi

Șova: Veniți să vedeți pe ce pământ se construiește.

Reporter: Și nu știați de la început cum e pământul?

Șova: S-a știut că asta, doar că e dificil...

Reporter: Păi, și nu se știa de la început că va fi dificil?

Impregilo: S-a proiectat inițial o soluție tehnică, după care s-a ajuns la concluzia că nu susține acea consolidare și se face un alt proiect de consolidare, o altă metodă de consolidare a terenului.

Șova(scuturându-și mâinile): Acum trebuie să fim și realiști. Dacă completul de arbitri le-au dat prelungire până pe 15 noiembrie, deci le-au dat 18 luni în plus față de aprilie 2013, înseamnă că lucrurile au fost chiar...

Reporter: Că aici sunt alunecări de teren se știa de la începutul șantierului

Șova: Se știa de pe la 1850. Problema este soluția tehnică, adică ceea ce încerc eu să vă spun. Pentru că mai supărat decât mine pe Impregilo nu mai e nimeni. Dar, în momentul în care arbitrii au spus că se justifică întârzierea tocmai din cauza condițiilor...

Apogeul

Curajul ministrului de a mai rosti sus și tare termenul de 15 noiembrie 2014 a scăzut și mai mult, după ce coloana a înaintat dincolo de viaductul de la Aciliu. Aici, într-adevăr, ”agitația de șantier” era mai mare. Doar că mult mai întârziată: camioanele și excavatoarele aduse în grabă lucrau la drumurile tehnologice, deocamdată. Iar la ultima oprire, cea de la ultimul deal cu alunecări, ministrul a rostit mai mult ca pentru sine. ”Eu nu văd nicio diferență față de decembrie”. Cei de la Impregilo au sărit că excavațiile trebuie începute de sus și alte explicații. În fine, Șova nu mai pare convins de nimic, așa că, declarativ, mai anunță o vizită oficială peste trei săptămâni. Răbdarea membrului Guvernului se încheie aici și anunță plecarea de pe șantier la Mediaș unde sunt programate și acțiuni electorale.

Despre ceilalți 16 km unde nu au fost probleme, dar lucrările nu sunt terminate, despre nodul de la Apoldu de Jos care acum iese într-un drum impracticabil, despre faptul că cei de la CNADNR nu știu despre faptul că acel nod e inutil, acum, dar îl oferă ca traseu de luat în calcul pentru șoferii care vor să folosească autostrada, nu mai e timp.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

un sibian

Acum 9 ani

in mod evident compania italiana Impregilo nu este una cu care sa vrei sa lucrezi...ca marea majoritate a firmelor italiene...oare de ce le-am mai dat sa construiasca un sector de autostrada pe Sebes - Turda???
Raspunde

auto

Acum 9 ani

ata este cusuta cu ata alba ,acum au dato la intors ,bani de la ue in loc s-a faca ce se cere normal adica tronsonu sibiu -pitesti astia au deturnat bani pentru turda -sebes ,o jongleala ca s-a nu scoata cluju din context ,astept anchete serioase la contractul BECHTEL ,unde s-au dus bani publici din amaritele de pensi si salari ,si noi in loc de autostrada ca spaga am construit stadioane si alte investiti aburite ,acum incercati s-a va acoperiti furaciunea ,chemat boc la dna pentr-u explicati din ce bani si-au construit stadioane si centuri de diamante ,s-au ati impartit prada si ciocu mic +centura sibiului mai scurta cu 15 km sunt curios unde s-au dus bani ,ancheta la berceanu care a oprit lucrarea cu firma TODINI cine plateste daunele si bani cistigati in instanta de TODINI cu statu roman cred ca nu noi tulumaci
Raspunde

Zorro

Acum 9 ani

Oare minciuna doare ???
Raspunde

romanisme

Acum 9 ani

Greu cu drumurile astea... Dureaza mult pana se fac si dupa ajung ca aici: ***buff.ly/RzE66C
Raspunde

autostrada

Acum 9 ani

Chiar nu inteleg de ce se insista pe Turda-Sebes deoarece e aproape inutila deocamdata[trece cite o masina din cind in cind] in timp ce pe Valea Oltului se circula se multe ori bara la bara.Faceti ba ce e necesar si ce se cere nu mai faceti mofturile la unii si altii sa platim generatii intregi,sau construiti autostrazi sa stea goale sa umblati cu magarul si teleguta pe ele,iar unde sunt necesare nu faceti.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus