Joi,
11.09.2025
Ploi Moderate
Acum
18°C

Mai bine dadeau banii saracilor? Hidrocentrala de la Racovita, parasita de nou-nouta

Investiția de peste 162 de milioane de euro în hidrocentrala utilizabilă doar pe sfert continuă să ascundă un trecut recent greu de digerat pentru orice țară responsabilă cu banii ei. Exemplu: la un moment dat, CFR a interzis celor de la Hidroelectrica să își pună în funcțiune propria centrală.
 
Scurtă recapitulare: societatea de stat Hidroelectrica SA a investit în ultimii 25 de ani peste 162 de milioane de euro într-o hidrocentrală pe Olt, la Racovița. Hidrocentrală inaugurată în 2013, pusă în funcțiune în 2014 și oprită total în 2015 din cauza unei defecțiuni. Dar și după remedierea acesteia, CHE Racovița va putea funcționa la doar un sfert din capacitate, din cauza a două poduri CFR situate în avalul hidrocentralei. Stabilitatea acestora va fi afectată dacă hidrocentrala este alimentată cu fluxul optim de apă, eliberat prin canalul de fugă ce trece pe sub podurile Căilor Ferate.
 
CRF: să plătească Hidroelectrica. ”Dar nu noi trebuie să plătim”
 
Reprezentanții CFR au arătat pentru Turnul Sfatului că rezolvarea situației celor două poduri intră în responsabilitatea Hidroelectrica, potrivit unui decret adoptat de către fostul regim comunist, de când a fost decisă investiția de la Racovița. În replică, cei de la Hidroelectrica susțin contrariul. ”Investiția de la CHE Racovița face parte din titlul de investiții al Statului Român - Amenajarea Hidroenergetica a râului Olt pe sectorul Cornetu – Avrig» aprobat prin Decretul Consiliului de Stat nr.24/1989. Conform actului de aprobare, lucrările de infrastructură conexe lucrărilor energetice cădeau în sarcina ministerelor de resort, în speță pentru lucrări la drumuri, poduri sau căi ferate, sarcina revenea Ministerului Transporturilor”, arată reprezentanții Hidroelectrica. Aceștia mai susțin că, și în condițiile în care Decretul 24 nu a fost abrogat, ”alte instituții apărute prin reorganizarea vechilor ministere nu au mai contribuit cu nimic pentru finanțarea sarcinilor ce le reveneau prin lege”.
 
CFR, cea mai grea problemă: au interzis funcționarea centralei
 
”La CHE Racovița, rețeaua feroviară este una densă dată de nodul feroviar Podu Olt. Pe lângă cele două poduri din aval aflate în discuție, investiția afectează și alte două podețe CFR peste afluenții amenajării hidrotehnice aflate în amonte. Discuțiile cu CFR au început în anii '90, apoi au fost o perioadă blocate, ele fiind redeschise în anul 2006”, relatează cei de la Hidroelectrica.
Ceea ce urmează după 2006 este un exemplu grăitor pentru indiferența managerilor cu salarii ”babane” față de soarta investițiilor publice. Cei de la Hidroelectrica arată că, după acel 2006, a transmis Ministerului Transporturilor documentația pentru demolarea celor două poduri-problemă și construirea unuia nou, cu două fire. Ministerul Transporturilor a respins documentația și, mai mult, a introdus în avizul negativ ”o clauză de interdicție totală de exploatare a centralei și de desfășurare de lucrări în albia Râului Olt până la marginea de 1000 de metri amonte de acestea (…). Motivul principal al respingerii documentației a fost faptul ca Hidroelectrica S.A. nu si-a asumat finanțarea  construcției noului pod”, arată cei de la Hidroelectrica.
 
E vorba de 6,8 milioane de euro. Și ceva interes
 
În documentația realizată după 2006, valoarea investiției într-un nou pod cu două fire ar fi de aproximativ 6,8 milioane de euro. Bani pe care cei de la CFR spun că nu îi au. ”În lipsa unei finanţări speciale de la bugetul statului pentru execuţia lucrărilor la cele două poduri sau pentru un pod nou cu cale dublă, sursele financiare proprii ale CNCF CFR SA nu permit angajarea într-un proiect de o asemenea anvergură, ministerul de resort, prin direcţia de specialitate DGMIP, informându-ne încă din 2013 că nu finanţează lucrările pentru aceste poduri de cale ferată”, arată cei de la CFR.
De cealaltă parte, cei de la Hidroelectrica nu resping ideea finanțării unor astfel de lucrări, dar arată că nu au suport legal, din moment ce Decretul 24 nu a fost abrogat, iar acesta prevede că Ministerul Transporturilor trebuie să se ocupe de poduri.
Soluția, la o primă vedere, ar fi semnarea unui acord interministerial pentru finanțarea podului în discuție. De 25 de ani, însă, niciun Guvern nu a fost în stare să adopte un astfel de act.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

10 comentarii

saracie

Acum 10 ani

cine plateste gaura facuta in buzunarul peticit al romanilor? Ponta? Boc? Tariceanu? Nastase? Isarescu? Ciorbea? Vacaroiu? Stolojan? Roman? Ceausescu a platit deja dar in cazul asta nu e vinovat cu nimic. Poporul roman plateste si in ziua de azi si va plati si prin urmasii urmasilor sai furtisagul din acesti 25 de ani de haos indus.
Raspunde

horica de la icopatibilitate

Acum 10 ani

trala la si tot asa s-a ne vada europa cit suntem de priceputi s-a ne punem piedici singuri ,doar este vorba de judetu ,sibiu ,acest judet trebuie scos din context ,ca deranjaza ,mitici de la vale ,dupa sabotaju facut de comunisti 45 de ani ,a uremat 25 de ani de cripto -comunism cu cozile de topor din interioru judetului ,asta esrte un mizilic ,stati s-a vedeti cind new arunca in caruta judetului ,iasov ,s-a vedeti sabotaj ,asta estye caputalizarea gindita de nepotii ,toasilor de dinainte de 89 ,bani sibienilor in buzunarele miticilor ,ce ne terebuie noua sibienilor ,autostrazi ,cai ferate modernizate ,s-au nu at-i vazut cum maile universitati de la cluj ,au descoperit dupa 1000 de ani ca centru tari nu este in judeti sibiu ,este mai spre moldova la granita judetului iasov cu judetu neamt ,de nu i-l,schimbau pe boc in 2012 ,la ce destepti sunt aia de cluj de au umplut tara de maculatura [diplome universitare ] descopereau ca centru tari estre undeva in zona rachitele dupa modelu ,scornicesti ,da unde este safu de partid se da ora exacta halal gindire ,pune ,johannis saua pe acesti mari impostori care au condus tara timp de 25 de ani spre dezastru .anchete si bogati unde le este locu ,parca mai vad unu imbogatit peste noapte dupa modelu ,vilcov ,sova ,etc ,astia sunt lupi tineri educati de tati lor fripto -comunisti nu ce este nevoie pentru tara ,grandomani in localitatile lor mediocre de unde provin
Raspunde

Bogdan

Acum 10 ani

No eu sunt din Racovita,am copilarit pe lacurile adiecente barajului... Acum in 2015 avem o hidrocentrala care nu functioneaza ,o mocanita de tren care pe un traseu de 27 de km (Sibiu-Racovita) face cel putin 45 de minute si lacul barajului care provoaca o ceata densa si racoroasa cel putin pana in miezul zilei.Datorita acestui lac facut pe cale artificiala ,temperatura unei dimineti de vara este cu cel putin 3-4 grade mai scazuta decat in conditii naturale. Daca tot e construita aceasta hidrocentrala,macar puneti-o in functiune sa vedem si noi ,nu zic jumatatea plina a paharului ,dar macar 2 stropi acolo...Pana la urma 6 milioane din 162 nu reprezinta nici macar 5% din investitia initial,un accord s-ar putea gasi, cu ocazia asta cei de la CFR ar putea profita si in acelasi timp ar mai ameliora atat cat se poate linia ferata . Insa se vede ca nu se vrea, ce sa-i faci asa-i romanu
Raspunde

@bogdan

Acum 10 ani

Bogdan tu ai mare dreptate Insa ce pot spune cei de la CFR sau cei de la Iccf directia regionala Brasov daca vad comentariul analfabetului de la@2 Si lucrurile se extrapoleaza de toata Romania incepe sa va considere o adunatura de frustrati , milogi si semidocti carora le trebuie pentru inceput scoli si apoi infrastructura!
Raspunde

Q10

Acum 10 ani

Ponta sa plece acasa dar sa-l ia de mana si pe incompetentul Ioan Rus de la transporturi.Daca economia si independenta energetica se priveste in acest fel de guvern - J O S - A C A S A.
Raspunde

@4

Acum 10 ani

Ba nu mai fa pe nimeni analfabet, singuru esti tu cu gasca ta de imputiti care ati pus tara pe butuci si comentati aici iar scoala avem mult mai multa decit tine si gasca ta de ticalosi. V-ati batut joc de judetul asta stirpitura, mai ai tupeul sa mai si comentezi.
Raspunde

lion

Acum 10 ani

Iarasi imbecilii aia doi tata si fiu, care comenteaza in cuplu. Ala de la nr. 2, analfabetul care posteaza numai noaptea, e bosorogul bolnav de prostata si ala de la nr. 4 e imbecilul de fiu-sau, bolnav cu capul. :))))))))))))
Raspunde

lion

Acum 10 ani

Scuze, retardatul de la nr. 6 e fiul analfabetului de la 2! :)))))))))))))))
Raspunde

pantera

Acum 10 ani

gunoaie securiste
Raspunde

Pe mine...

Acum 10 ani

... ma cam doare in p#!a de viata oamenilor, dar au stricat, din nou, migratia pestilor cu cimentul ala inutil, dand liber braconierilor sa mai umple un sef de post cu specii de pesti pe care***sau gras nu il lasa sa ii vada decat la televizor. Trist.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus