Investiția de peste 162 de milioane de euro în hidrocentrala utilizabilă doar pe sfert continuă să ascundă un trecut recent greu de digerat pentru orice țară responsabilă cu banii ei. Exemplu: la un moment dat, CFR a interzis celor de la Hidroelectrica să își pună în funcțiune propria centrală.
Scurtă recapitulare: societatea de stat Hidroelectrica SA a investit în ultimii 25 de ani peste 162 de milioane de euro într-o hidrocentrală pe Olt, la Racovița. Hidrocentrală inaugurată în 2013, pusă în funcțiune în 2014 și oprită total în 2015 din cauza unei defecțiuni. Dar și după remedierea acesteia, CHE Racovița va putea funcționa la doar un sfert din capacitate, din cauza a două poduri CFR situate în avalul hidrocentralei. Stabilitatea acestora va fi afectată dacă hidrocentrala este alimentată cu fluxul optim de apă, eliberat prin canalul de fugă ce trece pe sub podurile Căilor Ferate.
CRF: să plătească Hidroelectrica. ”Dar nu noi trebuie să plătim”
Reprezentanții CFR au arătat pentru Turnul Sfatului că rezolvarea situației celor două poduri intră în responsabilitatea Hidroelectrica, potrivit unui decret adoptat de către fostul regim comunist, de când a fost decisă investiția de la Racovița. În replică, cei de la Hidroelectrica susțin contrariul. ”Investiția de la CHE Racovița face parte din titlul de investiții al Statului Român - Amenajarea Hidroenergetica a râului Olt pe sectorul Cornetu – Avrig» aprobat prin Decretul Consiliului de Stat nr.24/1989. Conform actului de aprobare, lucrările de infrastructură conexe lucrărilor energetice cădeau în sarcina ministerelor de resort, în speță pentru lucrări la drumuri, poduri sau căi ferate, sarcina revenea Ministerului Transporturilor”, arată reprezentanții Hidroelectrica. Aceștia mai susțin că, și în condițiile în care Decretul 24 nu a fost abrogat, ”alte instituții apărute prin reorganizarea vechilor ministere nu au mai contribuit cu nimic pentru finanțarea sarcinilor ce le reveneau prin lege”.
CFR, cea mai grea problemă: au interzis funcționarea centralei
”La CHE Racovița, rețeaua feroviară este una densă dată de nodul feroviar Podu Olt. Pe lângă cele două poduri din aval aflate în discuție, investiția afectează și alte două podețe CFR peste afluenții amenajării hidrotehnice aflate în amonte. Discuțiile cu CFR au început în anii '90, apoi au fost o perioadă blocate, ele fiind redeschise în anul 2006”, relatează cei de la Hidroelectrica.
Ceea ce urmează după 2006 este un exemplu grăitor pentru indiferența managerilor cu salarii ”babane” față de soarta investițiilor publice. Cei de la Hidroelectrica arată că, după acel 2006, a transmis Ministerului Transporturilor documentația pentru demolarea celor două poduri-problemă și construirea unuia nou, cu două fire. Ministerul Transporturilor a respins documentația și, mai mult, a introdus în avizul negativ ”o clauză de interdicție totală de exploatare a centralei și de desfășurare de lucrări în albia Râului Olt până la marginea de 1000 de metri amonte de acestea (…). Motivul principal al respingerii documentației a fost faptul ca Hidroelectrica S.A. nu si-a asumat finanțarea construcției noului pod”, arată cei de la Hidroelectrica.
E vorba de 6,8 milioane de euro. Și ceva interes
În documentația realizată după 2006, valoarea investiției într-un nou pod cu două fire ar fi de aproximativ 6,8 milioane de euro. Bani pe care cei de la CFR spun că nu îi au. ”În lipsa unei finanţări speciale de la bugetul statului pentru execuţia lucrărilor la cele două poduri sau pentru un pod nou cu cale dublă, sursele financiare proprii ale CNCF CFR SA nu permit angajarea într-un proiect de o asemenea anvergură, ministerul de resort, prin direcţia de specialitate DGMIP, informându-ne încă din 2013 că nu finanţează lucrările pentru aceste poduri de cale ferată”, arată cei de la CFR.
De cealaltă parte, cei de la Hidroelectrica nu resping ideea finanțării unor astfel de lucrări, dar arată că nu au suport legal, din moment ce Decretul 24 nu a fost abrogat, iar acesta prevede că Ministerul Transporturilor trebuie să se ocupe de poduri.
Soluția, la o primă vedere, ar fi semnarea unui acord interministerial pentru finanțarea podului în discuție. De 25 de ani, însă, niciun Guvern nu a fost în stare să adopte un astfel de act.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro
Ultimele comentarii
Acum 19 minute
Mariana Deacu
Acum 23 minute
BittDanman
Acum 24 minute
Gheo Poplaceanul
Acum 28 minute
Gheo Poplaceanul
Acum 34 minute
Gabi