Vineri,
19.04.2024
Partial Noros
Acum
2°C

”Aveți un potențial imens, vă trebuie doar o viziune. Altfel nu ajungeți nicăieri”

”Aveți un potențial imens, vă trebuie doar o viziune. Altfel nu ajungeți nicăieri”

Profesor univ. dr. academician Jens J. Dahlgaard, de la Universitatea Linköping din Suedia, a fost caracterizat drept ”un intelectual remarcabil al secolului 21” și inclus în top 500 mondial al intelectualilor de excepție de către Centru Biografic din Cambridge, în 2002. Profesor univ. dr. academician Su Mi Dahlgaard-Park, de la Universitatea Lunds, tot din Suedia, are peste 30 de cărți scrise în domeniul managementului și este consilier guvernamental pentru mai multe țări din lume. Ambii s-au aflat săptămâna trecută la Sibiu pentru a participa la o conferință internațională organizată de Universitatea ”Lucian Blaga”.

Reporter: Pentru început spuneți-ne cum ați găsit Sibiul? Care este prima impresie?

El: Un oraș extraordinar! Am fost profund impresionați de orașul vostru.

Rep.: Serios? De ce?

Ea: Am fost centrul istoric și am văzut atâtea clădiri frumoase, cele mai multe originale, vechi de sute de ani. Parcă te lasă să întrevezi trecutul glorios al orașului. Dacă aceste clădiri ar fi toate renovate, nivelul turismului în orașul vostru ar crește incredibil de mult. Noi doi am vizitat peste 50 de țări din lume, am fost în sute de orașe, și din acest punct de vedere putem spune fără regrete că Sibiul este cu adevărat deosebit.

Rep.: În Sibiu, turismul reprezintă o direcția majoră de dezvoltare. Cealaltă o reprezintă industria, prin companiile internaționale care au fabrici deschise aici. Cât de solidă credeți că poate fi dezvoltarea unui oraș dacă se bazează pe acest sistem? Este sustenabil pe termen lung?

El: Nu văd absolut nici un conflict aici. Aveți zona industrială, unde se află majoritatea fabricilor mari, unde oameni merg zi de zi la muncă, de unde își câștigă salariile pentru a putea apoi reinvesti acești bani în economia locală prin produsele zilnice pe care le cumpără. Nu văd nicio problemă. Pe de ală parte, aveți zona turistică, zona centrală, cu multe clădiri vechi, unele dintre ele renovate foarte frumos… cred că treptat veți ajunge să modernizați toate aceste case vechi.

Rep.: Am avut un exemplu negativ acum câțiva ani, la nici 200 de kilometri de Sibiu, când compania Nokia a închis totul într-un timp foarte scurt și a plecat complet din România în Asia. Nu există pericolul ca și la Sibiu, dacă afacerile nu mai merg, companiile străine să închidă și să plece în alte țări, unde forța de muncă este mai ieftină?

El.: Acest risc există absolut oriunde în lume, companiile sunt în căutarea profitului și acolo unde el nu mai apare îl caută în altă parte. Nokia este un caz special pentru că au a fost cea mai mare companie producătoare de telefoane din lume și s-au găsit în situația de a nu mai putea concura cu noua tehnologie și noile branduri mondiale, precum Apple și Samsung. Acum un nou concurent vine puternic din urmă, Huawei din China. Nu cred că ar trebui să fiți foarte îngrijorați, dacă a plecat Nokia poate vine Huawei în loc. Bineînțeles că o comunitate a avut de suferit, este regretabil, însă ar trebui să vă gândiți de ce nu aveți voi propria companie mare, unde oamenii să lucreze și să câștige bine? Aici în Sibiu aveți premisele pentru mai multe astfel de companii, turismul la nivel mondial cunoaște o înflorire fără precedent, este un domeniu în care v-ați putea regăsi destul de ușor. Aveți istorie, aveți munți, natură extrem de frumoasă care vă înconjoară… de ce nu profitați?

Ea.: Sibiul are un potențial incredibil, nu cred că realizați asta! Nu cred că vă dați seama câte țări în lume au pierdut orașe atât de frumoase, cu istorie atât de bogată…

Rep.: Dar în același timp, nu avem autostrăzi, nu avem o rețea de drumuri foarte dezvoltată, lucruri elementare pe care țările dezvoltate le au.

El: Nu-i nici un dubiu că trebuie să construiți autostrăzi. Nici nu mai știu câte ore am făcut cu mașina până la Sibiu, deși nu este o distanță enormă. Am fostă să vizităm castelul lui Dracula și iarăși am pierdut foarte mult timp pe drum.

Ea.: Sunt două lucruri complet diferite, una este să atrageți turiști și alta este să atrageți o mare companie de telefoane.

Rep.: Dar și companiile multinaționale cer autostrăzi.

Ea.: Așa este, însă vă trebuie viziune pentru aceste direcții. Viziune și pentru a nu repeta multe greșeli pe care alte orașe din lume le-au făcut. Venim din China și am văzut multe orașe reconstruite fără a avea un suflet, o istorie. În numele industrializării nu trebuie distrugeți ce aveți mai de preț și mai frumos.

Rep.: Multe dintre țările la care vă referiți oferă cetățenilor un statul social mult mai ridicat decât România. În câți ani credeți că poate ajunge România la nivelul statelor din Europa Centrală sau de Vest?

Ea.: Nu de azi de mâine. Cum spuneam mai devreme, aveți un potențial imens, vă trebuie doar o viziune. Poporul român trebuie să muncească având un scop, un țel, o direcție. Această viziune trebuie să fie foarte bine înțeleasă de liderii voștri, acțiune trebuie concentrate într-o direcție, ei să dicteze pașii. Dacă faceți asta, nu cred că vor fi necesari prea mulți ani. Dar, în același timp, poate fi un proces care să dureze mai mult decât se așteaptă orice român, depinde doar de voi. Există multe astfel de exemple în lume, țări foarte sărace care într-un timp scurt au reușit să se ridice.

Rep.: Cinci, poate zece ani?

Ea.: Uitați-vă la exemplul Poloniei care în mai puțin de zece ani a crescut enorm. Trebuie să munciți concentrat, având o viziune clară asupra viitorului pe care vi-l doriți.

El.: Sunt multe țări din vechiul bloc comunist care au reușit să lase trecutul în urmă și să dezvolte într-un mod foarte frumos. În apropierea Suediei există Letonia și Lituania, două țări cu un trecut foarte greu, dar al căror popoare au avut clarviziunea de a-și crea un nou viitor. Scopul lor principal a fost să se desprindă de Rusia și să crească pe propriile forțe. Și asta au făcut, profitând de posibilitățile pe care și le-au creat singuri. România are o mulțime de oportunități de dezvoltare chiar în acest moment. Să vă dau un exemplu. Am văzut că aveți foarte multe oi dar n-am găsit nici un magazin de unde să cumpăr produse din lână. Unde sunt?

Rep.: Nu există, lâna brută fie este exportată, fie aruncată la gunoi. Ciobanii spun că nu o cumpără nimeni.

El.: Probabil nu au întrebat unde trebuie, lâna este un produs extrem de prețios în foarte multe zone ale globului. În locul vostru mâine aș înființa o companie care să manufactureze produse din lână sau care să intermedieze exportul ei. Cineva ar trebui să facă asta. Norvegia, Insulele Feroe și alte țări nordice au de asemenea multă lână și au ajuns să-și comercializeze propriile branduri care folosesc lâna. Fără viziune nu ajungeți nicăieri. Poporul trebuie să aibă o viziune unitară la nivel național, iar Sibiu ar trebui să aibă propria viziune locală de dezvoltare. Nu am menționat până acum avantajul pe care îl are Sibiu datorită universității ”Lucian Blaga”. Vedem pe tot în lume că orașele în care există universități, cu o conducere bună a acestora, se dezvoltă mult mai rapid.                Sibiul ar trebui să atragă din ce în ce mai mulți oameni din zonele învecinate.

Rep.: Acest lucru se întâmplă.

El.: Este grozav! Asta face din Sibiu un centru educațional pentru zonele învecinate și un magnet pentru forța de muncă bine calificată. Ceea ce duce la un oraș înfloritor în care oamenii își doresc să trăiască, unii să se mute, tinerii vor să vină aici. Eu aș veni la Sibiu doar și pentru aerul curat. Aveți aer curat aici!

Rep.: Este normal să avem aer curat.

El.: Săptămâna trecută ne-am întors din China. Spuneți-le asta lor. Nu realizați câte aveți.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

3 comentarii

Bsi_Hermannstadt

Acum 8 ani

Felicitari pentru interviu - interesant!
Raspunde

rosu

Acum 8 ani

Io am citit pana la "castelul lui Dracula". S-apoi mi-o fo´ clar: asta-i mare specialist!
Raspunde

@@

Acum 8 ani

Eh, oamenii sunt informati (generic) dar nu in detaliu, asta e clar. Vina este a noastra (promovarile tampite, ministerul turismului sau ce-o fi, academia romana etc) ca spunem turistilor de ''castelui lui Dracula''. E catchy(prinde) dar n-are nicio legatura cu istoria, cream de ambele parti un deserviciu -mutilarea istoriei si dezinformare. 1.Dracula nu a existat (stim cu totii) si este o fictiune, personaj inspirat din Vlad Tepes 2.Vlad Tepes nu a prea avut legatura cu Branul (o sa piarda regiunea Brasovului un brand), degraba cetatea Poienari ar fi un fel de ''Castel al lui Dracula''(castiga Argesul), alte locatii care clar au avut legatura cu V.T sunt: Sighisoara, Sibiu, Medias, Bucuresti si mai sunt....
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus