Luni,
18.08.2025
Parțial Noros
Acum
20°C

Ghiță Ciobanul, în audiență la premierul Ciucă: ”Fără export, mergem pe pierdere și suntem duși la faliment”. România vrea să blocheze interdicția UE pentru transportul animalelor vii

Ghiță Ciobanul, în audiență la premierul Ciucă: ”Fără export, mergem pe pierdere și suntem duși la faliment”. România vrea să blocheze interdicția UE pentru transportul animalelor vii

Sibianul Gheorghe Dănulețiu, cunoscutul Ghiță Ciobanul, președintele Asociației Profesionale a Ciobanilor din România (APC) a fost joi în audiență la prim-ministrul României, Nicolae Ciucă, pentru a pleda în favoarea opririi interdicțiilor cu privire la transportul animalelor vii, solicitate de Uniunea European, scrie Agroinfo.

"Am discutat cu domnul prim-ministru ce se întâmplă cu proiectul de lege depus la Parlamentul României de fostul premier, Florin Cîțu, prin care se urmărește interzicerea exportului de animale vii. I-am spus domnului prim-ministru că dacă trece acest proiect, asta înseamnă că 60%-70% din fermele de ovine vor pune lacătul, că nu au cum să supraviețuiască fără exportul de animale vii. Noi, oierii din România, suntem cei mai mari exportatori de ovine vii către țările arabe. Cu exportul de ovine vii supraviețuim și reușim să facem profit. Gândiți-vă că prețul mielului nu a crescut, chiar a scăzut, și asta în condițiile în care prețul la porumb s-a dublat, prețul la lucernă, la fel, nu mai spunem de creșterea mare înregistrată la prețul motorinei. Când prețul kilogramului de miel era 13 lei - 14 lei, kilogramul la porumb era 60 de bani. Acum e mai jos prețul la miel, dar prețul la kilogramul de porumb s-a dublat”, susține Dănulețiu.

”Nu știu dacă clienții din țările arabe vor prefera să cumpere carcasă. Exportul de carcasă merge bine în țările din Europa”

Ciobanul spune că în lipsa posibilității de a face export cu animale vii, se ajunge la faliment.

”Cheltuielile noastre din ferme s-au dublat, dar noi tot cu atât vindem mielul. Unde-i câștigul nostru?! Fără export, mergem pe pierdere și crescătorii de oi sunt duși la faliment, sunt forțați să pună lacătul pe ferme. I-am mai spus domnului prim-ministru că-n România, în ciuda campaniilor făcute, nu se consumă carne de oaie, de miel. Doar de sărbătorile pascale ce mai cumpără lumea miel, dar nici atunci nu trece, adică prea puțin vindem în România", a declarat Ghiță Ciobanul, pentru Agroinfo.

Conform celor povestite nouă de către oierul din Jina, Sibiu, premierul României i-a spus că exportul de carcasă de ovină ar aduce plusvaloare țării.

"Eu nu contest asta, dar mai e mult până reușim noi să ne punem la punct ca să putem exporta carcasă de ovine, să avem cooperative care să aibă abatoarele proprii unde să se sacrifice halal animalul. Dar nici atunci nu știu dacă clienții din țările arabe vor prefera să cumpere carcasă. Exportul de carcasă merge bine în țările din Europa," a adăugat Ghiță Ciobanul.

Crescătorul de ovine ne-a mai spus că a plecat astăzi de la premierul României cu promisiunea clară că proiectul de lege care pune capăt exportului de animale vii din fermele românești nu va trece de Parlament până când oierii români nu vor avea o alternativă cel puțin la fel de profitabilă ca exportul de animale vii.

România intenționează să blocheze interdicția transportului de animale vii

Mai multe state membre, printre care și România, și-au unit forțele pentru a face presiuni în vederea diluării unei iminente revizuiri a legislației privind transportul animalelor, insistând că practica nu ar trebui să fie interzisă complet, dată fiind importanța ei pentru sectorul agroalimentar, anunță o anchetă Euractiv.

Documentul comun propus de Portugalia și în numele delegațiilor din Franța, Grecia, Irlanda, Letonia, Lituania, România și Spania va fi dezbătut la capitolul „orice altă chestiune” în cadrul primei întâlniri a miniștrilor agriculturii din UE, pe 30 ianuarie.

„Subliniem că obiectivul primar al revizuirii legislației ar trebui să fie facilitarea în continuare a comerțului și exportului intracomunitar de animale vii, la înalte standarde de bunăstare, dar să nu se concentreze pe măsuri menite a interzice ori limita anumite tipuri de transport”, se afirmă în document.

Iar acestea pentru că transportul animalelor este „fundamental pentru funcționarea normală a sectoarelor europene de producție animalieră”, susține documentul, invocând drept exemplu transhumanța, ceea ce înseamnă că unele animale de producție, mai exact oile și vacile, trebuie să fie mutate din loc în loc.

În consecință „sistarea acestei facilitări va avea o consecință neintenționată de a afecta negativ bunăstarea animalelor în general”, avertizează documentul, speculând că cetățenii țărilor terțe din vecinătate vor fi „probabil nevoiți să-și procure animale din surse non-UE mai îndepărtate cu o legislație a bunăstării animalelor mai puțin dezvoltată”.

„Nu mai putem să stăm cu mâinile în sân și să ne uităm cum suferă și mor în agonie animalele în cursul călătoriilor lungi”

Documentul admite totuși că e vorba de o activitate care „necesită standarde ridicate și supraveghere atentă” și, ca atare, delegațiile respective „susțin puternic” și ele necesitatea revizuirii legislative.

Acestea subliniază, de exemplu, nevoia unei definiri mai bune a răspunderilor și autorizațiilor transportatorilor și organizatorilor și o armonizare mai bună a instruirii șoferilor, printre altele.

Pe de altă parte, din cauza unor incidente recente intens mediatizate cu animale blocate pe mări, CE pregătește pe baza actualei legislații măsuri terțiare pentru îmbunătățirea controalelor formale pe navele cu animale vii, care ar fi trebuit să fie adoptate până la sfârșitul lui 2022.

Berlinul a luat-o înaintea UE în noiembrie, restricționând pe cât posibil la nivel național transportul de animale vii spre state non-UE și stabilind că până la mijlocul lui 2023 nu va mai elibera certificate veterinare pentru vaci, oi și capre.

Cem Özdemir, ministrul german al agriculturii, a cerut întregului bloc să urmeze exemplul Germaniei. „Nu mai putem să stăm cu mâinile în sân și să ne uităm cum suferă și mor în agonie animalele în cursul călătoriilor lungi”, a declarat el.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Emil

Acum 2 ani

Ia-l cioban la stana, are doctorat imbaiat de onorata spalatorie CAB.
Raspunde

Sibianul turmentat

Acum 2 ani

Sa exporti animale vii e cea mai slaba varianta de a face profit. Trebuie sa exporti produse procesate, asta aduce profit mai mare si locuri de munca in tara...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus