În condițiile în care administrația Sibiului împreună cu asociațiile de proprietari nu au reușit să atragă niciun leu pentru reabilitarea termică a blocurilor comuniste prin programul guvernamental lansat în 2009, Primăria Sibiu anunță că a stabilit primele termene în cadrul noului program finanțat din fonduri europene pentru reabilitarea termică a blocurilor construite în perioada 1950 - 1990. Vorbim de 1,18 miliarde de euro alocate la nivel național pentru aceste proiecte de reabilitare termică, bani pentru a căror accesare Primăria Sibiu așteaptă depunerea documentațiilor necesare până cel mai târziu pe 13 mai 2016. Important este faptul că aceste fonduri pot fi accesate și pentru ”schimbarea la față” a așa-numitelor ”blocuri-papagal”, acolo unde doar câțiva dintre proprietari și-au izolat pereții exteriori ai apartamentelor în care locuiesc.
Pasul 1. Birocrație pentru asociații
Documentațiile destul de stufoase așteptate până pe 13 mai ar trebui completate de reprezentanții celor 234 de asociații de proprietari în administrarea cărora se află cele 855 de blocuri comuniste din Sibiu (numărul blocurilor și asociațiilor a fost stabilit în 2010, când se încerca accesarea fondurilor guvernamentale). Acum, pentru fiecare astfel de bloc pot fi accesate sume cuprinse între 100.000 și cinci milioane de euro, în vederea unor ample proiecte de reabilitare termică.
Documentațiile pe care aceste asociații de proprietari trebuie să le depună la sediul Primăriei Sibiu până pe 13 mai au în frunte o ”adresă către Serviciul Administrație Locală - Coordonare Asociații de proprietari în care se menționează intenția de a accesa fonduri europene pentru reabilitarea termică a blocului și se enumeră lucrările de intervenție necesare în vederea creșterii performanței energetice a locuințelor”, informează reprezentanții administrației locale. Această adresă va trebui însoțită de o hotărâre de principiu a adunării generale a asociației de proprietari, act care trebuie însoțit de o listă lungă de documente: de la tabele centralizatoare cu toți proprietarii din care să rezulte că cel puțin două treimi sunt de acord cu un astfel de proiect, până la
Lista actelor de completat până pe 13 mai 2016 Sursa: Primăria SibiuProblema 1. Implicarea1. Adresa către Serviciul de administrație locală – coordonare asociații de proprietari 2. Hotărârea/Hotărârile de principiu ale Adunării Generale a Asociației de Proprietari, prin care se solicită finanțarea în cadrul “Programului Operațional Regional (POR) 2014-2020, Axa prioritară 3 - Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon, Prioritatea de investiții 3.1 - Sprijinirea eficienței energetice, a gestionării inteligente a energiei și a utilizării energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice, inclusiv în clădirile publice, și în sectorul locuințelor, Operațiunea A Clădiri rezidențiale”.
Hotărârea va cuprinde următoarele informații: - aprobarea intervențiilor/măsurilor de creștere a eficienței energetice; - numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenții propuse (minim 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente trebuie să își exprime acordul); - numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările care presupun intervenții în interiorul apartamentelor (obligatoriu toți proprietarii trebuie să își exprime acordul, dacă soluția tehnică prevede acest tip de lucrări de intervenție); - numărul apartamentelor cu destinație locuință aflate în proprietatea persoanelor juridice, a Municipiului Sibiu sau a autorităților și instituțiilor publice precum și numărul apartamentelor cu destinație de spații comerciale sau spații cu altă destinație decât cea de locuință ai caror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenții propuse (obligatoriu toți proprietarii acestor spații trebuie să își exprime acordul).
3. Tabel centralizator cu toți proprietarii din care să rezulte acordul a 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente privind solicitarea finanțării în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020 și pentru lucrările de intervenție propuse prin documentația tehnico-economică. Din același tabel trebuie să rezulte acordul a 100% din proprietarii apartamentelor/spațiilor cu altă destinație decât locuință și apartamentelor cu destinație de locuință deținute de persoanele juridice, precum și a proprietarilor apartamentelor care presupun lucrări de intervenții în interiorul locuinței. 4. Extras al cărții tehnice a imobilului, fișa tehnică a imobilului, procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor sau orice alt document justificativ din care să rezulte faptul că blocul a fost construit în perioada 1950-1990. 5. Tabelul centralizator al lucrărilor executate ulterior construcției blocurilor, conform formularului tip. 6. Extras de carte funciară. 7. Declarație pe proprie răspundere din partea fiecărui proprietar care să ateste că apartamentul are destinația de locuință sau este spațiu comercial/spațiu cu altă destinație.
Apelul autorităților naționale pentru Programul Operațional Regional 2014 – 2020 (axa prioritară 3, prioritatea de investiții 3.1) referitor la reabilitările termice a fost lansat acum două săptămâni, mai precis pe 15 martie 2016. Doar că ghidul de finanțare pentru acest gen de proiecte nu a prea apucat să fie răsfoit de președinții de asociații de proprietari din Sibiu. Ioan Bereș este reprezentatul sibian în Federația asociațiilor de proprietari din România, și cel care a înființat filiala sibiană a acestei federații, fiind președinte al mai multor asociații de proprietari din Sibiu. Spune că reabilitarea termică este importantă, dar ghidul de finanțare al acestor proiecte nu a apucat să îl citească, încă ”Interes ar fi în toată această treabă. Cu ani în urmă a mai fost o acțiune similară, la nivel guvernamental, în alte părți ale țării s-au mai mișcat lucrurile. Asociațiile de proprietari trebuie să fie informate, în primul rând, să aibă informația clară, căci cu fondurile europene nu te joci. Mă voi apuca să citesc ghidul mânie și raportat de ce scrie acolo vom vedea dacă suntem sau nu în stare”, spune Ioan Bereș pentru Turnul Sfatului.
”La nivelul asociațiilor de proprietari nu e chiar toată lumea în stare. Aici e marea problemă, căci nu e toată lumea pregătită și receptivă la nou”, Ioan Bereș, președinte de asociațiiȘi chiar dacă lumea ar fi pregătită, nu este implicată, spune Alexandru Costan, de asemenea președinte al mai multor asociații de proprietari din Sibiu. Alexandru Costan este și cel care s-a implicat în vederea modificării legislației pentru vechiul program guvernamental. ”Problema era că pe legea veche a reabilitării termice din fonduri guvernamentale, a fost dată o ordonanță de urgență care nu mai prindea și Sibiul, deoarece aici toți eram debranșați de la sistemul centralizat de energie termică. Am reușit să mă întâlnesc cu Bogdan Oltean, care era președintele Camerei Deputaților atunci, pentru a-i explica situația, am purtat o corespondență pe această temă, legea a fost modificată în cele din urmă, dar nu au mai fost modificate normele de aplicare”, amintește Costan.
Costan arată că dincolo de birocrația și munca pe care o implică astfel de proiecte, una din principalele probleme ale Sibiului o reprezintă lipsa de implicare a locuitorilor. ”Oamenii nu sunt informați, dar nici nu îi interesează să fie informați. Am acum o adunare la o asociație cu 568 de apartamente și îmi vin zece oameni. De zece ani de când mă ocup de această asociație așa se întâmplă. Acesta este interesul sibianului”, concluzionează Alexandru Costan.
Promisiunea 1. ”Primăria se va implica”
Dacă pe 13 mai este termenul – limită anunțat de Primărie pentru depunerea actelor necesare din partea asociațiilor de proprietari, pe 15 mai 2016 se deschide sesiunea de depunere de proiecte pentru accesarea fondurilor necesare reabilitării termice. Termenul final pentru depunerea acestor proiecte a fost stabilit de autoritățile centrale pe 16 noiembrie 2016, dar acest termen devine irelevant în condițiile în care proiectele depuse primesc finanțare pe principiul ”primul venit, primul servit”.
Tot ceea ce înseamnă depunere de proiecte și corespondență cu organismele intermediare și autoritățile de management va trebui realizată de către reprezentanții Primăriei Sibiu. Primarul interimar al orașului, Astrid Fodor, promite că Primăria va munci serios. "Programul este foarte complex, iar perioada de depunere a cererilor de finanțare este scurtă. De aceea, pentru a putea depune proiectul este nevoie de o foarte bună organizare din partea Asociațiilor de Proprietari care trebuie să furnizeze o serie de documente riguros alcătuite. Este totuși o ocazie bună de a reabilita blocurile cu un sprijin financiar important și sper ca, în ciuda demersurilor foarte complexe, un număr cât mai mare de Asociații să se înscrie. Îi asigur că Primăria le va fi partener în aceste eforturi", declară Astrid Fodor, primarul interimar al Sibiului, potrivit unui comunicat al administrației locale.
Răspunsul la promisiunea 1: neîncrederea
Promisiunea administrației locale nu pare să ”prindă” la toți președinții de asociații de locatari. ”Problema este că Primăria se mișcă din ce în ce mai greu. Costurile sunt foarte mari și nu mă aștept ca Primăria să se miște în timp util, iar apoi apar alte complicații. Tot contractul de execuție tot pe asociațiile de proprietari va cădea. Dacă veți merge prin București sau prin sudul țării, unde s-a intrat pe vechea lege, acolo veți vedea o mulțime de blocuri începute și neterminate. Căci nimeni nu îți garantează nimic, nici Primăria, nici nimeni. Dacă intri la Primărie să te ajute să îți asigure buget, vei primi răspuns că nu există fonduri. Eu m-am luptat mult pentru această treabă.
”În Primărie nu avem pe nimeni specializat care să ne îndrume la orice. Avem corp de control și îndrumare asociații de proprietari. Dat în Sibiu sunt o grămadă de probleme, de la administratori care au plecat cu banii până la multe liste de plată care nu sunt conforme legii. Avem câteva mii de asociații de proprietari și nu știu dacă 25% funcționează conform legii”, Alexandru Costan, președintele mai multor asociații de locatariÎn cadrul unui astfel de proiect, pentru reabilitarea termică a blocurilor, proprietarii vor trebui să contribuie cu 25% din suma necesară, restul urmând a fi suportat din fonduri europene și naționale.
Șansa 1. Pentru ”blocurile-papagal”
Dacă prin programul guvernamental lansat în 2009, autoritățile române refuzau să finanțeze proiecte de reabilitare termică pentru blocurile unde o parte din locatari au realizat astfel de lucrări, situația se schimbă acum. Potrivit anexelor publicate la Ghidul solicitantului, asociațiile de proprietari vor putea accesa fonduri europene și pentru blocurile unde pe anumite scări au fost executate lucrări de izolare termică a porțiunilor opace, chiar și dacă astfel de lucrări au fost realizate fără autorizație de construire (caz în care se poate ajunge la demolarea acestor izolații). La fel, astfel de fonduri europene pot fi accesate și pentru blocurile unde au fost executate șarpante sau balcoane fără autorizație de construire.
Citește aici Anexa referitoare la blocurile-papagal
Lista parțială a informațiilor relevante Sursa: Primăria SibiuPentru ce clădiri se poate solicita finanțare? Asociațiile de proprietari pot solicita accesarea de fonduri nerambursabile pentru blocuri care îndeplinesc următoarele condiții:
• Sunt construite în baza unor proiecte elaborate în perioada 1950-1990; • Au regim de înălțime minim P+2; • Nu au mai beneficiat de finanțare publică în ultimii cinci ani pentru același tip de lucrări; • Nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanțare. Precizare: Nu se poate obține finanțare pentru aceste lucrări doar pentru o singură scară de bloc, ci numai pentru întregul bloc.
Ce tipuri de lucrări pot fi finanțate? • izolarea termică a fațadei, înlocuirea ferestrelor, închiderea balcoanelor, izolarea termică a planșeului peste subsol; • lucrări de reabilitare a sistemului de încălzire (în cazul blocurilor cu centrale de bloc/scară sau a celor racordate la sistemul centralizat); • instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei din surse regenerabile; • înlocuirea corpurilor de iluminat din spațiile comune cu unele eficiente energetic; • înlocuirea lifturilor; • implementarea sistemelor de management a funcționării consumurilor energetice.
Pentru informații suplimentare, asociațiile de proprietari ne pot contacta la sediul Primăriei Sibiu de pe strada Samuel Brukenthal, nr. 2, prin telefon la nr. 0269/208831, prin fax la nr. 02698/208811 sau prin email la adresa [email protected].
Citește aici Ghidul solicitantului pentru proiectele de reabilitare termica
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Camerei Deputaților , Astrid Fodor , Primăria Sibiu , Turnul Sfatului , Adunării Generale , Programul Operațional Regional , Primăriei Sibiu , Bogdan Olteanu , Municipiului Sibiu , Samuel Brukenthal , Ioan Bereș , În Primărie , Alexandru Costan , Coordonare Asociații Proprieta , Serviciul Administrație Locală
Vizualizari: 5530
Ultimele comentarii
Acum 9 ore
Prof. de Geografie
Acum 9 ore
@Hermannstadt
Acum 10 ore
Pastor Marginas
Acum 10 ore
Pastor Marginas
Acum 11 ore
X