Nesimțiți opriți pe prima bandă cu avariile puse, marcaje inexistente în sensurile giratorii, radare la trecerea de pietoni, parcări lipite de trecerile de pietoni, reluarea ridicării mașinilor parcate neregulamentar și accidente mortale pe drumurile județului, despre toate am stat de vorbă cu subcomisarul Bogdan Maxim.
Reporter: Încep cu o curiozitate personală. S-a umplut Sibiul de mașini oprite la întâmplare cu avariile puse, mai ales pe prima bandă pe străzile din oraș unde sunt magazine, în față la Finanțe, lângă Piața Cibin și mai știu o mulțime de exemple. Adineauri am văzut cazuri chiar în fața IPJ, e o ceremonie la Academia Forțelor Terestre. Poliția chiar nu poate face nimic? B. M.: În primul și primul rând aceste aspecte țin de educație mai mult decât ar ține de prevenție rutieră sau respectarea regulilor de circulație. Este vorba despre lipsa educației rutiere a participanților la trafic. Pentru a-și satisface nevoile de moment, la instituții, la magazine, la diverse ceremonie și festivaluri foarte mulți șoferi aleg să oprească autovehiculele, sau chiar să le staționeze, mai rău, în zone în care aceste manevre sunt interzise. Ele afectează în mod vădit traficul și pun în pericol pe alți participanți la trafic, mai ales în situațiile în care se opresc mașinile în intersecții, în zona trecerilor pentru pietoni. Conduc fără tăgadă la obturarea vizibilității.
Rep.: Se face coadă în spatele lor și toți se înghesuie să treacă pe lângă. B. M.: La nivelul Biroului Rutier Sibiu sunt activități preventive care vizează sancționarea conducătorilor care nu respectă normele rutiere privind opririle și staționările neregulamentare, atât în mod direct, o dată cu constatarea faptei, cât și prin filmarea a acestor situații, ulterior identificarea conducătorului auto și sancționarea lui contravențională. Prin corespondență pe care o purtăm cu proprietarul autovehiculului.
Rep.: Eu am dreptul să filmez dacă văd o astfel de situație și apoi s-o trimit pe mail la poliție? B. M.: Da, aveți dreptul să filmați. De altfel, pe site-urile de socializare au fost postate astfel de situații și noi am dat curs solicitărilor cetățenilor care pe ne-au sesizat pe anumite site-uri. Din păcate, potrivit legislației în vigoare, înregistrările video sau audio puse la dispoziția noastră nu pot constitui mijloace de probe pentru că nu sunt mijloace tehnice omologate din dotarea Poliției Române. Demersul cetățeanului este totuși unul constructiv pentru că persoana care face obiectul sesizării, chiar dacă nu este sancționată contravențional, este invitată la sediul Poliției, purtăm o discuție în legătură imaginile în care apare, îi reamintim regulile de circulație și, prin urmare, realizăm o componentă importantă din punctul meu de vedere al prevenției.
Rep.: Adică pierd timp, îi mustrați, îi faceți să vină până la Poliție, dar nu vor fi amendați. B. M.: Nu putem să aplicăm o sancțiune contravențională pentru că legea prevede că telefonul dumneavoastră nu este în dotarea Poliției Române.
Rep.: O statistică prezentată miercuri la sediul Prefecturii Sibiu arată că 48% dintre accidentele din județ au loc în mediul urban, cele mai multe în Sibiu. Întrebarea mea este ce face poliția zi de zi pentru ca noi să nu ajungem în aceste statistici? B. M.: La zi, pe raza județului Sibiu, trendul evoluției accidentelor de circulație este unul descendent. Înregistrăm scăderi față de aceeași perioadă a anului trecut și față de anii anteriori. Trendul se menține deja de doi, trei ani. Până astăzi, 28 iulie, am înregistrat cu 89 accidente rutiere grave, față de 96 în aceeași perioadă a anului trecut. Numărul persoanelor decedate este 13, în județ, o rată a mortalității extrem de redusă în comparație cu alte județe din țară. Iar la numărul persoanelor rănite grav avem o scădere de 13. La nivel național au decedat 880 de persoane anul acesta, până în prezent, Sibiul aflându-se pe locul 5 în țară la capitolul rată a mortalității redusă. Noi avem 13, Suceava, spre exemplu, are 51. Este adevărat că un număr mare de accidente s-a produs în mediul urban, cele mai multe pe străzile din municipiul Sibiu, respectiv 23 de accidente cu patru morți și doi răniți grav. La zi. Ce facem noi? Pe de o parte facem analize periodice referitoare la evoluția fenomenului, identificăm cauzele care le generează și ne concentrăm stric pentru a le combate. Pe trei paliere. Primul și cel mai important este educația rutieră. Adică, dacă vedem că avem un fenomen al traversărilor neregulamentare noi mergem și informăm cetățeanul, îi spunem că traversează printr-o zonă periculoasă înainte de a aplica sancțiunea. Munca asta o fac colegii de la biroul de prevenire, o fac patrulele de poliție rutieră, cu ajutorul mass-media. Urmează apoi latura specifică muncii de poliție, aceea a coerciției și aplicarea amenzilor contravenționale. Și mai aveam o componentă foarte importantă, aceea a relației cu administratorul drumului public, astfel încât neajunsurile pe linie de sistematizare să fie reglementate. În Sibiu, deja se văd roadele colaborării noastre cu administratorul de drum în sensul că dacă am identificat o trecere de pietoni ca vulnerabilă, am propus și a fost agreat să le semaforizăm. O să vedeți în perioada imediat următoare pe Bulevardul Vasile Milea, în dreptul Băncii Carpatica trecere de pietoni semaforizată…
Rep.: La Sala Thalia am văzut că au pus. B. M.: Da, la Thalia, la teatru deja este semaforizată, în zona inelului central, pe Transilvaniei, pe Lazăr, Victoriei, există semaforizare și am observat că această măsură reprezintă o modalitate foarte bună pentru prevenție. Dacă înregistrăm accidente la anumite treceri de pietoni noi la trecerile respective concentrăm dispozitivele. Nu ne interesează ca acțiunea să aibă rezultate sub aspectul sancțiunilor aplicate, să dăm multe amenzi, cât ne interesează ca acțiunea să fie benefică sub aspectul prezenței polițistului în locul în care am identificat un pericol. Chiar dacă aplicăm o singură amendă, poate 50 sau o sută de șoferi observă că este poliție în zonă și sunt mai prudenți.
Rep.: Cât de repede reacționează primăria atunci când faceți o sesizare că pe un drum există un potențial pericol? Eu și acum pot să vă dau exemple de treceri de pietoni lipite de parcări, pe strada Vasile Aaron, pe Calea Dumbrăvii… Eu, ca pieton, nu pot să văd mașina până nu ies în stradă. Ca șofer, nu vezi pietonul până nu iese dintre mașini pe trecere…
B. M.: Întrebarea e justificată. Eu spun că avem o colaborare bună cu compartimentul tehnic al primăriei municipiului Sibiu, sunt ședințe săptămânale la care suntem invitați pentru a sesiza problemele pe care le constatăm. Pe de altă parte nu trebuie să omitem faptul că valorile de trafic care se înregistrau în anii 90 sunt de zece ori mai mari în prezent. Prin urmare și infrastructura suportă valori de trafic mult mai mari, inclusiv pietonal. Aglomerația asta urbană mare este în antiteză cu valori de trafic normale, locuri de parcare, treceri de pietoni fără mașini oprite pe ele și așa mai departe. Dar sesizările noastre sunt puse în aplicare de administratorul de drum, bineînțeles sub rezerva posibilităților financiare de care instituția dispune. Sunt foarte multe lucruri de făcut care implică niște costuri pe care administratorul de drum poate nu și le permite.
Rep.: Aici pot să dau exemple de sensuri giratorii fără marcaje, străzi întregi unde nu se mai văd delimitările între benzi… B. M.: Ideea este următoarea referitoare la marcaje. Noi care am obținut permisul de conducere de mai de mult știm foarte clar că la intrarea în sensul giratoriu, pe banda din stânga poți să abordezi direcția de mers înainte sau la stânga, iar pe banda din dreapta înainte sau la dreapta, adică n-am mai avea nevoie de o atenționare suplimentară.
Rep.: Se vorbește foarte mult despre posibilitatea reluării ridicării mașinilor parcate neregulamentar din toamnă și implicarea poliției rutiere în acest proces. Dumneavoastră ce știți despre asta și aveți destui oameni care să poată face și asta? B. M.: Fac precizarea că activitatea de ridicare și transport a autovehiculelor oprite sau parcate neregulamentar, sau după caz abandonate, este o activitate desfășurată exclusiv de primăria municipiului Sibiu, prin compartimentul de specialitate, cu sprijinul lucrătorilor din cadrul Poliției Locale Sibiu, cărora le-a fost conferită calitatea de polițist rutier, care au fost instruiți de către ofițeri din cadrul Serviciului Rutier pentru dobândirea acestei calități, care au competență exclusivă pentru această activitate de ridicare. Rolul și contribuția lucrătorilor din cadrul IPJ Sibiu este doar acela de sprijin în demersurile lor legale. Din punctul meu de vedere este o activitate care s-a arătat benefică. Puteți și dumneavoastră observa că de la momentul în care activitatea a fost oprită deja fenomenul a degenerat. Foarte mulți conducători auto, aflând că nu se mai ridică autovehicule, le lasă unde doresc. Ceea ce nu se întâmpla, din cauza amenzii mari. Eu cred că se va asigura o mai bună fluență a traficului când activitatea va fi reluată.
Rep.: În aceeași statistică pe care am menționat-o mai devreme apar foarte multe accidente grave pe DN1, între Săliște și Sebeș, din cauza autostrăzii închise. Ce măsuri luați în acest caz pentru că eu, în afară de mașini radar ascunde după clădiri sau podețe la margine de sat nu am văzut nimic? B. M.: Nu aveați cum să vedeți mașini de poliție pe după clădiri pentru că pe DN1, unde lucrăm noi cu radarul nu sunt clădiri…
Rep.: Ba da, la marginea satului, la ieșire, după case. B. M.: O fi fost vreo mașină civilă sau vreun Logan neinscripționat.
Rep.: Avea girofar și scria pe ea ”Poliția Rutieră”. B. M.: Scria ”Poliția Rutieră”?
Rep.: Cu ochii mei am văzut-o, nu exagerez.
B. M.: Mă rog, în principal măsurile pe care le luăm sunt cam aceleași cu cele pe care le punem în aplicare și pe raza municipiului Sibiu. Gradul de risc a crescut considerabil o dată cu închiderea segmentului de autostradă, autostrada conferă foarte multă siguranță în principal datorită faptului că cele două sensuri de mers sunt despărțite. Închiderea segmentului de autostradă ne-a dat foarte mari bătăi de cap. Sunt valori de trafic extrem de ridicate pentru un segment de drum național. Noi avem în zona de responsabilitate doar 20 de kilometri de drum național, până la limita de județ. Avem, în medie, câte două echipaje pe fiecare schimb și lucrăm cu aparatele radar. Dacă în mediul urban pietonii sunt implicați în factorii principali de producere a accidentelor de circulație, pe segmentele de drum național viteza este cauza a 99% dintre accidente. Atunci lucrăm pentru combaterea vitezei, lucrăm cu radare neinscripționate, cu autovehicule radar inscripționate cu însemnele Poliției Române și asigurăm o prezență activă a polițistului în drum. Suntem în permanentă legătură cu colegii de pe segmentele de drum limitrofe care ne informează dacă se constată valori ridicate de trafic pentru a suplimenta și noi dispozitivul. În luna august ne confruntăm cu un fenomen care se produce în fiecare an, în perioada concediilor valorile de trafic cresc și mai mult.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Serviciului Rutier Sibiu , interviu , soferi , Academia Forțelor Terestre , vasile aaron , Calea Dumbrăvii , Biroului Rutier Sibiu , IPJ Sibiu , Poliția Rutieră , Bulevardul Vasile Milea , Ștefan Dobre , Turnul Sfatului , Piaţa Cibin , În Sibiu , Reprezentanții Poliției Române , Prefecturii Sibiu , Subcomisarul Ana Maria Popa , La Sala Thalia , Pentru Sibiu , Băncii Carpatica , Bogdan Maxim , Agenții Poliției Locale Sibiu , Poliția Comunitară
Vizualizari: 18127
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Ana lu Manole
Acum 2 ore
Virgil Caragea
Acum 4 ore
Un cititor
Acum 4 ore
Sibian
Acum 5 ore
Joe Doe