Rafael de Mestre are 53 de ani și din 2006 locuiește în România, la București. A venit cu afaceri și n-a mai plecat. Între timp, în 2012 a devenit primul om din lume care înconjoară pământul cu o mașină electrică. Iar săptămâna trecută s-a aflat prin Sibiu cu ocazia ”80edays”, o expediție în jurul lumii, tot cu mașini electrice, în 80 de zile. Rafael de Mestre cunoaște bine România, vine adesea la Sibiu, și spune că este martor la o serie de schimbări remarcabile prin care trece țara noastră în ultimii ani.
Reporter: Nu cred că-ți mai aduci aminte, dar acum vreo patru ani am făcut un interviu similar în fața hotelului Continental Forum. Atunci erai singur și făceai înconjurul lumii cu o mașină electrică. Acum ai o întreagă echipă după tine și dobori acel record mondial ocolind pământul în doar 80 de zile. Atât de mult a evoluat tehnologia mașinilor electrice în patru ani? Atât de populare au devenit? R. d. M.: Da, chiar atât de mult au evoluat. În 2012, când am făcut această cursă prima dată eram singurul om care ocolește pământul într-o mașină standard electrică. Nimeni nu mai făcuse asta și mașinile electrice nu prea erau cunoscute. Peste tot pe unde am mers atunci prin lume oamenii mă întrebau: Ce mașină e asta, Tesla? E un nou model Mercedes? Eu încercam să le arăt că așa se numește mașina, ”Tesla” e numele ei. Am încercat să conving chiar și americani că e o mașină produsă la ei în țară. Deci era o piață total necunoscută pe atunci. Patru ani mai târziu am găsit încărcătoare pentru mașini electrice cam peste tot pe unde am fost. Uitați-vă la Sibiu, unde suntem acum! În această cursă am mers prin China, Kazahstan, chiar și prin România oamenii arată cu degetul pe stradă: Uite o Tesla! Foarte multe s-au schimbat și sunt foarte fericit că lumea înțelege aceste lucruri.
Rep.: Ce urmează? R. d. M.: Pentru mine evident că acesta nu este capătul drumului. Nu-mi doresc să văd oameni care strigă ”Uite o Tesla!” și ceilalți să răspundă ”Ce mișto!”. Vreau ca în timp oamenii să ajungă să strige pe stradă când văd o mașină cu motor cu combustie internă. Aici vreau să ajungem, ca mașinile electrice să fie o obișnuință. Pentru a face treaba mai eficient am zis că nu o să mai fac turul lumii de unul singur ci o să iau după mine o echipă internațională. Am întrebat peste tot: Cine vrea să-mi doboare recordul mondial? În 2012 am făcut asta în 127 de zile, adică mai rapid decât orice altă încercare de până atunci. Pentru marketing am zis că expediția să aibă loc în 80 de zile, toată lumea a auzit povestea. Am dat drumul la cronometru în data de 16 iunie 2016 și 60 de zile mai târziu suntem în Sibiu, cu direcția Barcelona. Sperăm ca toți să ajungem în Barcelona în 80 de zile. Iar în 2020 vrem să facem o nouă expediție, mai mare și mai grea, fără să folosim mijloace de transport care poluează. Calculul ne arată că 60 de zile sunt necesare pentru transportul cu vaporul peste oceane, deci ne rămân 20 de zile pentru a conduce 25.000 de kilometri. Sunt mai mult de o mie de kilometri pe zi, dar sunt foarte sigur că în patru ani rasa umană va putea construi infrastructura necesară și vom avea tehnologia atât de avansată încât ne vom putea atinge țelul. În Germania poți merge astăzi 1500 de km pe zi cu o mașină electrică, așadar trebuie doar dezvoltată infrastructura. Tot ce facem este pentru că vrem să lăsam ceva copiilor copiilor noștri, o modalitate de a ne deplasa mai ușoară și fără poluare.
Rep.: În România nu ești în trecere, cunoști țara foarte bine. Cum ți se pare că am evoluat noi în ultimii patru ani? R. d. M.: Și în România putem găsi acum încărcătoare rapide pentru mașini electrice, cum sunt, de exemplu, la magazinele Kaufland. În două ore mașina este încărcată. Mă duc o oră la cumpărături, pun mașina la încărcat și la plecare am energie pentru 200 de kilometri. Pot merge din București la magazine în Ploiești și tot am energie în plus. Am folosit această infrastructură și pot spune că funcționează foarte bine. Știu că există planuri chiar și pentru extinderea rețelei actuale, ar trebui să apară cât de curând încărcătoare pentru traseul București – Constanța, de-a lungul autostrăzii. Unul similar s-a deschis în Timișoara și toată lumea vrea să conecteze și această rută, către ieșirea din țară.
Rep.: Crezi că în patru ani vom putea face turul țării cu o mașină electrică? R. d. M.: Da, în patru ani cred că oricine va vrea în România se va putea deplasa folosind o mașină electrică fără probleme. Se poate face asta și acum dar în 2020 vei putea încărca mașina foarte rapid. În 2020 nu va mai fi vreo diferență dacă îți cumperi o mașină electrică sau una pe motorină, ori benzină. Singura diferență, de fapt, cred eu că mașinile electrice vor fi mult mai ieftine.
Rep.: Poate costul pentru o sută de kilometri parcurși. R. d. M.: Acum, în România prețul combustibilului este la fel cu cel din Germania. Dar salariile nu sunt nici pe aproape ca în Germania. A merge cu o mașină obișnuită afectează mult mai mult o familie decât a merge cu o mașină electrică. Prețul electricității în România este doar o treime în comparație cu Germania, și totul doar o fracțiune din prețul combustibilului. Pe mine mă costă cam opt euro să încarc sută la sută mașina, pentru 400 și ceva de kilometri. E de cinci ori mai ieftin. Iar dacă mergi atât de mult precum merg eu, am condus aproape 200.000 de km și am economisit zeci de mii de euro astfel.
Rep.: Ați ajuns în România după mai bine de 20.000 de kilometri. Cu ce alte țări din lume poți compara țara noastră din punct de vedere al infrastructurii rutiere? R. d. M.: Poți spune liniștit că România are drumuri mult mai bune decât țările vecine. Ucraina are drumuri foarte proaste, dar și mai rele de atât sunt cele din Rusia. În Kazahstan sunt cele mai proaste drumuri pe care le-am văzut vreodată. Toate echipele au spus, la unison, în clipa în care am trecut granița în România ”aaa… asfalt bun. Se vede că am intrat în Europa!”. Oricât de mult ați contrazice voi românii asta, în România drumurile sunt la standarde europene. Eu n-am mai găsit drumuri proaste în România în afara satelor. Toate drumurile majore sunt la standarde europene, poți circula lejer cu 100 km/h, iar autostrăzile sunt la standarde germane, chiar nu poți spune nimic rău aici. În ultimii ani România a progresat foarte mult și sper să intrați cât de repede și în spațiul Schengen. Sunt pași mari vizibili în toate orașele principale care devin mai frumoase de la un an la altul. Bucureștiul, spre exemplu, că știu că românii nu au o părere foarte frumoasă despre el, se schimbă văzând cu ochii. Când am ajuns eu în București, întrebam oamenii cum se ajunge în centru și toți se uitau ciudat la mine. Toți în spuneau că sunt în centru, unde mai vreau să merg? Eu le spuneam că îi întreb de zona cu restaurante, pietoni și acum dacă mergi în centrul Bucureștiului chiar ai de unde alege un loc frumos. Chiar văd cum românii încep să trăiască din ce în ce mai bine și își apreciază tot mai mult orașele și țara. Înainte nu le păsa de orașele lor, acum se mândresc mulți cu ele, fac comparații.
Rep.: Că tot ați adus aminte de asta, Sibiul are un centru frumos și sibienii se mândresc cu orașul lor. R. d. M.: Sibiul a fost înaintea celor mai multe orașe din România, poate datorită bazelor germane. Germanii întotdeauna au grijă de lucrurile lor. Pentru mine Sibiul este un oraș frumos tradițional, dacă-i pot spune așa.
Rep.: Din acest motiv suntem tot timpul pe harta expedițiilor pe care le faceți? R. d. M.: Da, dar vin aici și pentru că este central, pentru că am la îndemână orice îmi doresc, există o concentrare de stații de încărcare pe o rază de vreo sută de metri. Pot sta fie la Continental, fie la Ramada, pot ajunge pe jos la un restaurant bun.
Rep.: Ai vreunul favorit? R. d. M.: Da, îmi place cel italian, puțin mai jos în centru. Nu știu cum se numește dar știu să ajung la el foarte ușor.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Tesla Roadster , Continental Forum , În România , În Kazahstan , În Germania , 80edays , masini elecgtrice , turul lumii , 80 de zile
Vizualizari: 3404
Ultimele comentarii
Acum 57 minute
Morvoveață
Acum 1 oră
Timotei Popovici
Acum 1 oră
Porr
Acum 1 oră
@
Acum 1 oră
Barosanu