Miercuri,
28.10.2020
Innorat
Acum
16°C

Intelectual roman stabilit în Belgia: De unde acest instinct sălbatic care îi transformă pe şoferii români în brute?

25 August 2018 12:24

Intelectual roman stabilit în Belgia: De unde acest instinct sălbatic care îi transformă pe şoferii români în brute?

Directorul pentru Europa de Vest al Agenţiei universitare a Francofoniei la Bruxelles şi fost ambasador în Senegal, Ciprian Mihali, a vizitat România în perioada 2-22 august. La final el a scris pe pagina de facebook mai multe impresii, postarea devenind virală și foarte apreciată apreciată pe internet.

Iată cum descrie el România anului 2018: „La sfârşitul celor câteva săptămâni petrecute în ţară, mă întorc în Belgia cu două impresii puternice şi cu o constatare reconfirmată. Prima impresie vine din agresivitatea uluitoare a tuturor mediilor româneşti. Nu am întâlnit nicăieri până acum, nici în Senegal, nici în Belgia sau în Franţa emisiuni atât de agresive, conversaţii atât de violente, voci atât de iritante sau isterice (masculine şi feminine), imagini atât de şocante, reclame atât de indecente, o prezenţă atât de obsesivă a mâncării în reclame şi a medicamentelor pentru reglarea fiziologiei după mâncare – şi peste toate foarte mult zgomot, ţipete, urlete, voci ridicate şi disperate.

Zappând de pe un canal pe altul, nu ţi-e dat să auzi o voce blândă, calmă, liniştitoare. False entuziasme şi false disperări, generice brutale, ritmuri muzicale haotice, televiziunea pare mai mult decât un opium al poporului, pare o condiţie ineluctabilă a isterizării unei populaţii fragilizate nervos. Aceasta pare nerăbdătoare şi amnezică, obosită de atâtea bombardamente senzoriale şi incapabilă să proceseze informaţia, să deceleze între informaţie şi non-informaţie, să discearnă critic şi să-şi utilizeze mintea pentru a gândi ce se întâmplă în jur. Televiziunile româneşti dopează şi droghează, stârnesc senzaţii şi afecte fără suport cognitiv, impun renunţarea la autonomia gândirii şi creează dependenţe umorale. Sentimentul de a se afla zi de zi în pragul unei catastrofe produce fără îndoială oboseală şi stres şi, mai ales, incapacitatea de a distinge între catastrofele reale şi cele simulate în studiourile de televiziune“.

Directorul pentru Europa de Vest al Agenţiei universitare a Francofoniei la Bruxelles spune că, pentru el, rămâne stupefiantă diferenţa între conduita pe şosele de la o ţară la alta.

„După cele câteva sute de kilometri parcurşi în România, sentimentul pe care îl încerci este că ai avut noroc şi de data asta. A rămâne în viaţă după o călătorie pe drumurile româneşti este un miracol. Nu am putut să-l înţeleg pe tatăl din Timişoara, însoţit de soţia lui şi de cei doi copii, într-o rablă de Fiat, înverşunat să depăşească pe linie continuă pe o porţiune unde se circulă cu 100 km/h, pentru a rămâne apoi în coloană timp de o oră. Sau pe şoferul sucevean cu un Picasso vechi abia ţinându-se pe roţi din cauza numarului de pasageri, efectuând depăşiri de fiecare dată la limita impactului cu cel venind din faţă.

De unde acest instinct sălbatic, de unde această nebună rivalitate, suicidară şi criminală, care îi transformă pe şoferii români în brute inconştiente şi care te face pe tine, participant la trafic, o victimă potenţială? A nu muri pe şosele româneşti este cu adevărat o minune care se produce în fiecare zi pentru unii dintre noi. Pentru alţii nu“.

Impresia unui turist care vizitează România este sumbră: sate, oraşe, drumuri, par încremenite în nedezvoltare. „Cu excepţia unor vile vopsite cu mult prost-gust şi a televiziunii prin cablu, în satele româneşti nu s-a schimbat mai nimic în treizeci de ani. Serviciile publice sunt ca şi inexistente, serviciile private sunt inegale. Administraţiile locale par paralizate şi dependente de ştabii corupţi de la judeţ, tinerii sunt plecaţi, iar bătrânii resemnaţi. Cartierele noi din marile oraşe, ca în Cluj (Baciu, Chinteni, Mărăşti), sunt un dezastru urbanistic. Iar şoselele, acelea pe care se manifestă bruta la volan, se dovedesc insuficiente şi insuficient întreţinute. Şoseaua care duce înspre şi străbate Maramureşul istoric nu a fost refăcută în întregime niciodată. Ea a fost doar cârpită la nesfârşit şi parcurgerea ei seamănă unei plimbări cu barca pe o mare învolburată, dar fără parapeţi pe serpentine.

Nu scriu toate acestea ca să idealizez Occidentul în comparaţie cu o Românie eşuată. Ci ca să arăt că cel puţin o parte din schimbările vitale de care are nevoie societatea românească depind de fiecare dintre noi. Înainte de a începe să ne plângem de guvern, să vedem ce e de făcut în imediata noastră vecinătate şi cu resursele noastre proprii. Reacţionând, protestând, revoltându-ne, refuzând compromisul şi participând la construcţia unei noi Românii“, încheie Ciprian Mihali.

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

2 comentarii

Popa

Acum 2 ani

Soferul roman nu isi doreste doar sa ajunga din punctul A in punctul B in siguranta ! Isi doreste sa ajunga PRIMUL !!! De aceea isi atarna pe mijlocul parbrizului o multime de icoane si cruciulite cu speranta ca Dumnezeu o sa il scape din depasiri riscante , la limita !
Raspunde

Rodin Marin

Acum 8 luni

Sa ia elicopterul dacă vrea sa fie primul lla destinație.!!! Adevarul ca sunt mulți conducători auto care nu au ochi oe sosea. Se hazardează in multe Depășiri, îți ia fata cum se spune numai și numai din inconstienta, teribilism și in special cei care NU au experiența prea multă la volan. Devii un șofer bun cu reflexe. Bune doar dacă rulezi cel puțin 50/60.000 km(5 ani). Sa înțeleagă foarte mulți care aspira sa ia carnetul de șofer, ca un șofer începător NU trebuie sa ruleze la început de distante pana intr-o suta de km , ca apoi sa ruleze distante mai mari , iar după 11/2 -2 ore sa facă o pauza de cel puțin 10/15 minute, dar fără sa mănânce nimic.Soferia înseamnă sa respecți strict pe ceilalți participanți in trafic și fără sa te întreci pe sosea ca nu își are rostul. !!!! Retine ce ți-a spus instructorul la început , conducere preventivă, sa iei simtul traficului, odihnit, fără nervi, ca nu ajungi nicăieri! Sunt niște chestiuni minime dar de mare importantă pentru toți participanții la trafic.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus