Vineri,
18.06.2021
Innorat
Acum
19°C

Test-drive în Sibiu cu mașina care se conduce singură. Și e electrică

Test-drive în Sibiu cu mașina care se conduce singură. Și e electrică

Acum o săptămână, mașina lui Mihai a primit o nouă actualizare a soft-ului. Una care i-a crescut cu 5% puterea motorului. A motorului electric al mașinii, căci Mihai este unul din proprietarii celor cinci Tesla înmatriculate în prezent în Sibiu. Ne-am plimbat cu Mihai și cu Tesla pe care și-a cumpărat-o în vară pentru a afla dacă mașinile electrice au un prezent în Sibiu și în România (și da, și pentru a ne bucura de incredibila accelerație care impresionează pe orice șofer care urcă la volanul unei astfel de mașini).

În ziua în care Elon Musk lansa prima camionetă electrică din lume, am testat pentru prima dată cum se circulă cu Tesla prin Sibiu. Pentru cei care au deschis mai târziu televizoarele, Tesla înseamnă tot ceea este mai bun și mai revoluționar în acest moment în materie de mașină electrică (aș risca să spun că e tot ceea ce e mai bun în materie de automobil de serie, noțiune pe care a redefinit-o în mare parte). Și cum e plin net-ul de impresii pe acest subiect, nu o să insistăm pe accelerația demențială pe care cele două motoare ale modelului pe care l-am condus o dezvoltă (deși cuplul instant nu are cum să nu impresioneze orice șofer, oricât de pretențios). Dar vom aduce, totuși, aminte că pare ireal ca – fără să sesizezi deoarece totul e rapid – pe autostrada din jurul Sibiului să depășești cu mult limita legală de viteză, iar tot ceea ce auzi să fie șuieratul vântului și sunetul scos de cauciucuri pe asfalt.

Cele două butoane de pe volan și cele de pe uși sunt singurele din Tesla. Tableta ”face” totul Cele două butoane de pe volan și cele de pe uși sunt singurele din Tesla. Tableta ”face” totul

Drumul spre Tesla

Mihai – proprietarul uneia din cele cinci Tesla din Sibiu – a trecut la această mașină după ce timp de aproximativ doi ani a condus tot o mașină electrică – i3-ul, de la BMW. ”Am devenit pasionat de mașini electrice. BMW-ul mi-a plăcut foarte mult. Dar aveam un copil, s-a mai născut unul în familia noastră, iar acel model era mult prea mic ca spațiu”. Modelul i3 avea o autonomie reală de aproximativ 170 de km, dar Mihai spune că acest lucru nu l-a simțit negativ (era o versiune care avea și un motor termic, pentru încărcarea bateriei prelungind autonomia cu alți aproximativ 100 de km). ”Toate drumurile mele – și aveam luni în care făceam și 10.000 de km - le-am făcut cu acea mașină. De atunci mi-am dat seama că sunt destule stații de încărcat în țară, cum sunt cele de la Kaufland, unde în aproximativ 40 de minute ți-ai încărcat mașina”. Cele 40 de minute de stat la încărcat nu erau niciodată pierdute: fie cumpărături, fie răspuns la mail-uri și alte lucruri de serviciu, fie ”relaxare” pe net.

Lărgirea familiei a impus renunțarea la i3, dar SUV-ul ales (cu motor termic) nu a fost o variantă fericită, avea să își dea seama Mihai de îndată. Iar cum Tesla tocmai a lansat Model 3 și în Europa a mai fost nevoie de doar câteva click-uri de informare. ”Din România nu poți să o cumperi, căci nu există dealer Tesla. Prin urmare, am cumpărat mașina prin intermediul unui dealer din Germania, care a cumpărat-o și mi-a revândut-o mie. O săptămână a durat totul, căci din noroc am găsit pe stoc configurația pe care mi-am dorit-o”. Spre diferență de alte automobile, Tesla aduce pe piață mașini care nu au foarte multe elemente de configurat. Adică, mai simplist spus, poți alege varianta cu un motor, cu două motoare (adică tracțiune integrală) și mai ai de ales între bateria ”long-range” sau ”standard-range”.

Versiunea aleasă de Mihai este cea cu două motoare (dar nu cea mai puternică, aceasta având 350 de cai putere, iar cel mai puternic Model 3 are 470 de CP) și cu baterie long-range. Care, teoretic, ar trebui să asigure o autonomie în deplasare de 500 de km. În realitate, ”o baterie plină” ține cam 450 – 460 de km, a descoperit Mihai după aproximativ 10.000 de km parcurși din august până acum.

În locul motorului, ai un al doilea portbagaj În locul motorului, ai un al doilea portbagaj

Tesla a costat 45.000 de euro, cu TVA. Pentru achiziția ei, însă, Mihai nu a putut beneficia de eco-bonusul de 10.000 de euro, pe care Guvernul României îl acordă cumpărătorilor de mașini electrice noi. ”De acest eco-bonus pot beneficia doar cei care cumpără de la un dealer de mașini din România care are încheiat un acord cu Administrația Fondului de Mediu. Iar Tesla nu are dealeri în România, deci nu au un astfel de acord, din păcate”.

Chiar și fără acel eco-bonus substanțial oferit de autoritățile din România, achiziționarea unei mașini noi Tesla s-a dovedit a nu fi un efort financiar atât de mare. Deoarece noua mașină s-a dovedit a fi una extrem de ieftină în exploatare. ”Primul lucru pe care îl simți cu această mașină este că nu mai ai grija costului combustibilului. Am în aplicația de pe telefon o evidență a costurilor de încărcare, iar în cei 10.000 de km parcurși până acum am plătit pentru energie cam 50 de euro, în total. Acasă nu încarc foarte mult, iar la toate drumurile lungi încarc la Kaufland, unde e gratis. Eu parcurg cam 30.000 de km pe an, deci dacă fac un calcul eu economisesc între 200 și 300 de euro pe lună pe partea de combustubil. Dacă am în vedere că rata plătită pentru această mașină este de 750 de euro și scad economia cu combustibilul, rezultă o rată de aproximativ 400 și ceva de euro, adică exact cât rata pentru o Skoda Superb, de exemplu”, face Mihai calculele.

”Să cumperi acum o mașină precum Tesla devine avantajos din punct de vedere economic doar dacă parcurgi mulți kilometri lunar, astfel încât să conteze economia care rezultă din diferența prețului carburanților și cel al energiei electrice. Dacă nu conduci mult, ai același cost pe lună, dar nu economisești mai mult”, Mihai

La drum lung. Cel mai lung

Cel mai lung drum pe care Mihai l-a parcurs la volanul Tesla a fost chiar cel de întoarcere acasă după ce a cumpărat-o: aproximativ 1.700 de km. Era prima dată când urca la volanul unei mașini Tesla (a cumpărat-o doar pe baza recenziilor on-line), iar după ce a trecut de ”șocul puterii”, a trecut la calmul numărului extrem de mic de butoane: adică unul pentru deschis ușa și unul pentru deschis geamul, plus cele două de pe volan. Restul, toate, sunt pe tableta de 15 inch montată pe mijlocul bordului, golit de asemenea de cadrane, guri de aerisire (mascate discret) și alte zorzoane. ”Multă lume critică faptul că nu mai ai butoane și că totul se controlează din touch-screen. Și că te încurcă în mers. Dar comenzile sunt bine gândite, iar totul e ușor de controlat. Navigația, de exemplu, e mult mai rapidă și decât pe orice dispozitiv”.
”Modelul acesta ajunge la 100 de km/h în 4,2 secunde. Dar, în deplasările de zi cu zi, eu nu folosesc acest demaraj. Pentru că mi s-ar făcea rău. Mașina are și modul «chill» de funcționare, iar eu pe acest mod conduc, căci nu accelerează atât de puternic. Câteodată e deranjant, iar pentru pasager nu e totdeauna interesant. Dacă ai copii, îi și trezești. Am mers și cu varianta mai puternică, Model 3 Performance, de 470 de CP, și sincer nu îmi imaginez la ce să folosești atâta putere”, Mihai
În cei 1.700 de km din Germania către Sibiu a folosit pentru încărcarea mașinii super-charger-ele Tesla, rețea dezvoltată până în marginea vestică a Ungariei. ”Până acolo este foarte ușor de utilizat, în sensul că navigația îți propune unde să oprești să încarci și cât timp să încarci. De exemplu ți se sugerează că e suficient să încarci doar 15 minute. Ți se indică și numărul stațiilor libere, iar plata este extrem de facilă: ai un cont de utilizator al Tesla, conectezi mașina pur și simplu, iar banii ți se iau direct de pe card, la final”.

Tesla înregistrează ce se întâmplă în jurul ei cu ajutorul a opt camere video Tesla înregistrează ce se întâmplă în jurul ei cu ajutorul a opt camere video

Tot la întoarcere, Mihai a găsit (utilizând aplicații on-line facile) lângă Budapesta o stație din cea mai nouă rețea de încărcare rapidă a mașinilor – Ionity – care are cele mai puternice încărcătoare în acest moment. Puterea unei stații de încărcare este cea care, de fapt, dictează timpul de încărcare al bateriilor unui automobil. În țara noastră, cele mai puternice stații de încărcare au 50 de kW. Cele din rețeaua Tesla au aproximativ 120 de kW, iar cele de la Ionity au aproximativ 350 de kW. ”Am stat cam 20 de minute cu mașina la încărcat la aceste stații, în condițiile în care bateria mai avea cam 10% energie”.

Cei 1.700 de km parcurși de Mihai au fost împărțiți între stații de încărcare aflate la o distanță de aproximativ 350 de km una de cealaltă. ”Consumul e cu atât mai mare cu cât mergi cu o viteză mai mare, cum ar fi deplasarea pe autostrăzi. Cum, în România, nu avem așa multe autostrăzi, ai lejer o autonomie reală de deplasare de 400 – 450 de km”, a descoperit Mihai.

La Sibiu – o dată pe săptămână la încărcat

În România, sistemul de navigație al Tesla nu este util pentru identificarea punctelor de alimentare (deoarece caută doar încărcătoarele mărcii, care nu există deocamdată, sunt preconizate a apărea de anul viitor). Însă există numeroase alte aplicații pentru telefoane, care fac recomandări pentru cei aflați în căutare de stații de încărcare. Mihai folosește aproape exclusiv rețeaua încărcătoarelor din rețeaua Kaufland, care sunt mai puternice. În rest, stațiile de încărcare sunt de putere mai mică (inclusiv stația amplasată de Primăria Sibiu pe Cazarma 90). Iar în rețeaua Kaufland, fiecare utilizator are dreptul la o încărcare gratuită, în fiecare zi, la fiecare stație din rețea.

Încărcarea bateriilor la o mașină electrică nu reprezintă un stres Încărcarea bateriilor la o mașină electrică nu reprezintă un stres

Iar acasă la el, Mihai își încarcă mașina folosind vechea stație de la BMW i3 (deoarece sistemele de încărcare ale mașinilor electrice sunt compatibile), care încarcă la o putere maximă de 11 kW (cu alimentare trifazică). ”În medie, fac între 30 și 50 de km pe zi, deci o pun cam o dată pe săptămână la încărcat. Încărcarea am limitat-o doar până la 80%. Este și recomandat să nu încarci bateria la maxim, decât dacă pleci într-o călătorie lungă”. Cam opt ore și jumătate durează ”plinul” la o stație de 11 kW, precum cea de la Mihai de acasă. ”Bateria se încarcă cu diferite viteze. Atunci când este goală se încarcă mai repede, iar cu cât nivelul de energie este mai ridicat în baterii, încărcarea devine mai lentă. Iar asta pentru că bateriile sunt formate din multe alte baterii mici, iar acestea nu se încarcă în mod egal în timp. De aceea, managementul bateriei trebuie să calculeze de fiecare dată nivelul de încărcare al fiecărei baterii mici, redirecționând energia dinspre cele pline către cele care mai au capacitate neutilizată”.

Când își încarcă mașina la stațiile din oraș există – tot mai des în ultima perioadă – posibilitatea ca una dintre stații să fie ocupată. Dar nu este o situație care să genereze stres. ”Se întâmplă în ultimul timp să mai găsești și stațiile de încărcare ocupate. Dar oamenii sunt prietenoși și îi găsești de obicei prin apropiere, în caz că ești tare grăbit să încarci. În plus, mai există o aplicație prin care dai un fel de check-in dacă ești la încărcare și poți fi contactat de alții dacă mașina ți s-a încărcat și vor să îți ia locul”.

Conducător de mașini electrice ”cu vechime”, Mihai spune că nu a simțit niciodată teama de a rămâne fără energie în baterii. Mai ales de când conduce Tesla. ”Să îți planifici o călătorie e foarte simplu, sunt o mulțime de aplicații în acest sens. În plus, toate îți indică și gradul de încărcare al bateriei pe care îl vei avea la destinație. Mai mult, dacă mașina apreciază că descărcarea bateriei s-ar putea produce înainte de a ajunge la destinație, oferă sfaturi în ceea ce privește exploatarea pentru a fi sigur că ajungi: care să fie viteza maximă, de exemplu, este una dintre indicații. Iar rețeaua stațiilor de încărcare este dezvoltată, deja, la noi țară. Chiar dacă nu sunt enorm de multe”.

Garanția mașinii Tesla este de patru ani sau 80.000 de km și de opt ani pentru baterie, fără limită de kilometri. ”Lucrurile se mișcă repede și habar nu am dacă voi mai avea mașina aceasta peste opt ani. În plus, ei garantează că după opt ani vei avea o baterie ale cărei performanțe nu vor scădea sub 75% față de cele inițiale. Din datele de până acum – căci cei de la Tesla permit și altor aplicații independente să se conecteze la datele mașinii și să le interpreteze – pierderile sunt mult mai reduse, adică e foarte puțin probabil să scadă atât de mult performanțele mașinii”.

Autopilot prin Sibiu

Un alt element care diferențiază în acest moment Tesla de toți ceilalți competitori de pe piață (fie și branduri renumite cu motor termic) este funcția ”autopilot” sau ”pilot automat”, dacă vreți. Ale cărei capacități de a gestiona de una singură mașina în deplasare sunt limitate în Europa din cauza legislației impuse. Tocmai de aceea, de exemplu, în România (ca și în restul UE), Tesla nu are activă opțiunea de a-ți chema mașina să vină singură din parcare și să te aștepte, staționată frumos, atunci când la ieși din magazin sau de la birou.

tesla 1 Tesla, prin parcare pe la Hornbach. De una singură

Chiar și cu aceste limitări, ”inteligența artificială” pe care o utilizează Tesla în implementarea funcției ”autopilot” te lasă cu gura căscată. Cu două apăsări pe maneta din dreapta volanului, funcția Autopilot devine activă și preia destinația introdusă inițial în sistemul de navigație. Și nu va depăși niciodată limita legală de viteză pe acel tronson de drum (decât cu cel mult zece km/h și asta numai după introducerea unei setări în acest sens). Funcția autopilot este, de exemplu, cea care propune când merită schimbată banda de deplasare, iar după apăsarea semnalizării și o ușoară atingere a volanului, mașina va schimba singură banda. Din când în când, este cerută atingerea volanului, în lipsa acestei mișcări, mașina urmând a opri ”pe avarii”.

Iar tehnologia vitezei adaptive la condițiile de drum (care, e adevărat, există și la alte mașini) se dovedește o mană cerească prin traficul tot mai aglomerat din Sibiu, ca să nu mai amintim de București. ”Pentru că în ultima perioadă a început să devină o problemă traficul în Sibiu, e foarte util Autopilot-ul în Sibiu. A conduce o mașină electrică prin Sibiu înseamnă multă liniște în primul rând. În mașină e chiar pace. În plus, în trafic, dacă activezi pilotul automat, mașina pornește o dată cu coloana și se oprește odată cu aceasta. Ții doar mâna pe volan (asta impune legislația din Europa) și lași mașina să te ducă la destinație”, descrie Mihai.

Bună dimineața, actualizări! Și ai o mașină cu alte ”specificații”

Tesla, spre diferență de orice altă mașină existentă acum pe piață, își face din când în când actualizări de soft (update-uri). Cam o dată pe lună, tableta mașinii îți semnalizează faptul că ai o actualizare, de cele mai multe ori fiind vorba de eliminarea unor mici erori sau alte elemente de bucătărie internă. Din când în când, însă, unele actualizări vin chiar cu noi elemente sesizabile de către utilizatori. Cum ar fi cea recentă prin care au introdus accesul la Netflix și YouTube. Aceste programe folosesc rețeaua de date a Tesla (Tesla este în permanență conectată la internet prin LTE, fără ca această conexiune să genereze vreun cost suplimentar) și nu rulează decât atunci când mașina staționează (de exemplu la stația de încărcare). ”Ecranul e mare, de 15 inch, iar sunetul surround dă un sentiment foarte fain, astfel încât copilul cel mare vrea acum să ne uităm la desene doar din mașină”, detaliază Mihai.

tesla (20)

O altă actualizare a venit acum aproximativ o săptămână. ”Am primit cinci procente în plus la puterea motorului. Da, în afară de actualizarea care a permis prelungirea autonomiei (actualizare făcută în vara acestui an și prin care autonomia bateriilor Tesla a crescut, în medie, cu aproximativ 15 km – n.r.), a venit și aceasta. Apoi, noua actualizare face referire la regenerare, adică acțiunea de producere a energiei electrice când ridici piciorul de pe frână. Acum, regenerarea continuă până la oprirea mașinii. Aceste actualizări le simți”. O actualizare durează cam 25 de minute, perioadă în care mașina nu poate fi utilizată.

Părți mai puțin bune

Strict referitor la Tesla, una din cele mai mari griji este cea a service-ului. Dacă vei cumpăra o Tesla nouă (iar acum, cam asta este singura opțiune) în cei patru ani de garanție (sau echivalentul a 80.000 de km) va trebui să mergi pentru revizii sau mici reparații tocmai până la Viena, acolo unde se află cel mai apropiat service Tesla de Sibiu (care, oricum, acum e închis până în aprilie 2020, deci programarea ar trebui făcută la service-ul Tesla din Graz, tot Austria). Pentru cei care au mașinile Tesla ieșite din garanție, în România au apărut deja service-urile care fac reparații și la mașinile electrice. ”Din ce am citit pe forumuri, unele din soluțiile unui service din București sunt chiar mai inteligente decât ale celor de la Tesla, care nu se complică și pur și simplu schimbă componenta întreagă a unei mașini”.

Tot la capitolul ”minusuri” intră și calitatea unor detalii din procesul de asamblare a Tesla. Calitate care nu este, încă, un lucru de pus în vitrină. ”Calitatea unor detalii aș pune-o la nivelul Renault, de exemplu. Chiar cu mașina nou-nouță am avut momente în care auzeam anumite zgomote pe care nu le puteam identifica. Am descoperit că la măști erau mici șuruburi care lipseau, de exemplu. Nu chestii de siguranță, dar este clar că încă nu stau bine la bine la controlul calității și că sunt presați să producă într-un număr cât mai mare această mașină și nu prea fac față. Se aude de timpi îndelungați de așteptare la service-uri, de săptămâni sau chiar luni bune, și am înțeles că mai sunt unele probleme și la call-center”.

Din când în când riști ca mașina să ”dea erori”. ”Erori am mai văzut că apar, am citit de la alți utilizatori. Dar cei de la Tesla, în astfel de situații, dacă sunt apelați intervin și – precum cu un TeamViewer – intervin asupra mașinii și repară eventualele erori. Poți să și resetezi computerul, chiar și în mers, căci nu afectează funcțiile de deplasare”.

Cu toate aceste inconveniente, Mihai spune că nu ar mai cumpăra niciodată o mașină cu motor termic și consideră că nici competiția de pe piața mașinilor electrice nu are, deocamdată, o contraofertă pe care să o aprecieze, în zona mașinilor cu prețuri cât de cât accesibile. ”Mai există doar mașini electrice mici, cum e Renault Zoe. A mai apărut și Nissan Leaf, care e totuși mai mică și nu are aceeași autonomie. Toate celelalte mașini, spre diferență de Tesla, se opresc cam pe la 300 de km de autonomie în acte, dar nici această distanță nu este atinsă în exploatarea normală. Cu Tesla poți face un drum de Cluj sau București fără oprire”.

Și o ”jucărie”

Tesla se poate parca singură și în Europa (dacă ești în mașină) și se poate deplasa și singură, dar numai pe distanțe scurte, doar față-spate, comenzi date din aplicația telefonului dacă acesta se află în apropierea automobilului. De altfel, din aplicația telefonului multe din dotările mașinii pot fi controlate de la distanță: pornirea încălzirii sau a sistemului de răcire, setarea unei limite de viteză (de exemplu dacă împrumutați mașina cuiva), setarea limitelor de încărcare, locul în care se află mașina.

”E mult mai amuzantă decât orice altă mașină pe care am utilizat-o”, recunoaște Mihai. Și exemplifică prin”dotări” precum redarea unui șemineu pe tabletă cu sunetele de rigoare în boxe, muzică romantică în fundal și o boare ușoară de aer cald venind dinspre bord. Sau de aplicația care simulează flatulațiile zgomotoase ale unora dintre pasagerii mașinii. Opțiuni de care care, după cum recunoaște și Mihai, probabil că te plictisești repede și mai devin interesante doar în prezența cuiva care urcă pentru prima dată într-o Tesla.

Un foc de șemineu? Și ceva muzică? Un foc de șemineu? Și ceva muzică?

Dar mai este și reglarea aerului, pentru care realizezi o adevărată pictură pe care pe tableta mașinii. Apoi, există și ”modul câine”, prin care mașina reglează temperatura constant în interiorul mașinii și afișează pe tabletă un mesaj care arată trecătorilor că patrupedul sau celelalte eventuale animale din mașină sunt în siguranță.

Mașinile Tesla înregistrează în permanență ceea ce se întâmplă în trafic, iar o parte din aceste informații le împărtășește cu creatorii mașinii care îmbunătățesc astfel performanțele auto-pilot. ”Serverele învață cum să reacționeze mașinile în diferite situații. Una din acestea este cum să reacționeze mașina atunci când ești pe autopilot și cineva ți se bagă în față. Până acum câțiva ani, Tesla frâna brusc. Acum, de la detectarea semnalizării mașinii care vrea să intre în față, Tesla încetinește ușor pentru a face loc”.

Când pleci cu o mașină electrică, plecarea se face fără sunet. Nu auzi când a ”pornit” motorul. Iar pentru oprire nu trebuie să frânezi, căci la ridicarea piciorului de pe pedala de accelerație se activează modul de regenerare a energiei (mod care se simte precum o ușoară frânare). Tesla este din alt film. Unul care rulează deja și pe șoselele noastre.

tesla (7)

Notă: Mihai este un pseudonim. Proprietarul Tesla care ne-a pus mașina și istoria acesteia la dispoziție a preferat să nu își dezvăluie numele real

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

3 comentarii

Gigi contra

Acum 1 an

Un fel de test-drive complet si obiectiv. Nu stiam ca e o diferenta atat de mare intre Tesla si competitori in privinta autonomiei
Raspunde

Oko

Acum 1 an

Bravo "Mihai"! Respect pentru "riscul" calculat care l-ai luat la achiziția mașinii. Îți doresc drumuri bune și silențioase!
Raspunde

Simion

Acum 1 an

Vrajeli.. hidrogenul o sa fie viitorul..electricul o să moară
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus