Luni,
14.10.2024
Cer Senin
Acum
16°C

Marile proiecte ale Sibiului. După patru licitații, Primăria a reușit să angajeze un proiectant pentru parcarea subterană de la gară

Marile proiecte ale Sibiului. După patru licitații, Primăria a reușit să angajeze un proiectant pentru parcarea subterană de la gară

A fost nevoie de patru licitații întinse pe parcursul a 11 luni pentru ca Primăria Sibiu să angajeze o firmă care să realizeze proiectul tehnic al primei parcări publice subterane din oraș.

În dimineața zilei de luni, 27 aprilie 2020, Primăria Sibiu a făcut public, prin intermediul Sistemului electronic al achizițiilor publice, anunțul referitor la faptul că a atribuit contractul de întocmire a proiectului tehnic, a detaliilor de execuție și de asistență tehnică pentru parcarea prevăzută a fi realizată sub piața 1 Decembrie (Piața Gării).

La licitația organizată în acest sens au fost depuse două oferte. Contractul fost semnat cu o asociere de firme condusă de Eurocerad Interational SRL, din București, pentru suma de 444.575 de lei, fără TVA, în urma unei licitații lansată pe 20 decembrie 2019 (a patra licitație cu acest obiectiv). Din asocierea condusă de firma bucureșteană de proiectare mai fac parte, ca subcontractanți, Protelco SA, Rolumial Electric Experts SRL, Pegasus Engineering SRL, CS Styel Security, CES Consulting Services SRL și Institutul de arheologie ”Vasile Pârvan”.

Cealaltă ofertă depusă în cadrul acestei licitații, necâștigătoare, este cea a societății ploieștene Systegra Engineering.

Proiectare în trei luni

Proiectul tehnic al viitoarei parcări subterane din Piața Gării trebuie realizat în termen de trei luni de la semnarea contractului. Conform studiului de fezabilitate, realizat în cursul anului 2018, parcarea din Piața Gării va avea trei niveluri: două subterane și unul suprateran, cu o capacitate totală cuprinsă între 350 și 400 de locuri de parcare. Aria utilă totală a parcării (cele două subsoluri și partea de la suprafață) este calculată a avea 10.411 mp: câte 100 de locuri la fiecare nivel subteran și restul – la suprafață. De altfel, la suprafață urmează a fi proiectată o stație pentru mijloace de transport în comun electrice (pentru viitorul nou traseu în jurul centrului istoric al Sibiului, deservit de autobuze electrice, de mici dimensiuni). În apropierea stației este solicitată și amplasarea a două puncte de încărcare a autobuzelor electrice. Viitoarea parcare subterană va fi dotată atât cu sisteme de stingere automată a incendiilor (sprinklere), cât și cu instalații de evacuare a fumului și de detectare a depășirii concentrației admisibile de monoxid de carbon, precum și instalații de ventilație. Parcarea ar urma să aibă un sistem propriu de supraveghere video, acces automat și un sistem de iluminat eco-eficient.

Ulterior finalizării proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Primăria ar urma să lanseze o nouă licitație în urma căreia să angajeze un constructor. Conform calculelor inițiale, partea de execuție ar urma să dureze cel mult 12 luni.

În Piața Gării se tot dorește a fi amenajate locuri de parcare atât la subsol, cât și la suprafață. Sursa foto: documentație Primăria Sibiu În Piața Gării se tot dorește a fi amenajate locuri de parcare atât la subsol, cât și la suprafață. Sursa foto: documentație Primăria Sibiu

Un proiect care va duce la extinderea zonei pietonale

“Prin implementarea acestui proiect se va facilita accesul în zona Gării orașului, cu posibilități majore de parcare și realizare de legături cu transportul public local cu toate cartierele orașului, în condiții de siguranță și confort. De asemenea, într-o etapă ulterioară se intenționează restricționarea traficului auto în zona centrală a orașului și crearea unor rute cu autovehicule publice care să transporte călătorii în zona centrală“, scrie în caietul de sarcini elaborat de Primăria municipiului Sibiu pentru proiectarea acestei parcări. Potrivit informațiilor Turnul Sfatului, după finalizarea parcării subterane, intențiile administrației locale sunt de a extinde zona pietonală inclusiv strada Avram Iancu, pe porțiunea cuprinsă între Piața Mare și intersecția cu strada General Magheru.

Pentru prima parcare subterană a Sibiului, accesul pietonilor în subteran se cere a fi făcut atât pe scări, cât și cu liftul. Doar că nimeni nu dorește să facă proiectele măcar. Sursa foto: documentație Primăria Sibiu Pentru prima parcare subterană a Sibiului, accesul pietonilor în subteran se cere a fi făcut atât pe scări, cât și cu liftul. Doar că nimeni nu dorește să facă proiectele măcar. Sursa foto: documentație Primăria Sibiu

A fost nevoie de patru licitații

Studiul de fezabilitate al parcării de sub piața 1 Decembrie 1918 a fost adoptat de Consiliul local Sibiu în luna septembrie a anului 2018. Planurile inițiale ale administrației Sibiului prevedeau că în cursul lunii septembrie 2019 să fie lansată licitația pentru execuția propriu-zisă a parcării. Dar aceste planuri au rămas în aer având în vedere că pe tot parcursul anului trecut proiectul a fost blocat în faza de dinaintea proiectării.

Prima licitație pentru proiectarea primei parcări subterane publice din oraș a fost lansată de Primăria Sibiu pe 29 mai 2019, suma alocată pentru acest contract fiind de 340.000 de lei, fără TVA. Procedura a fost anulată pe 1 iulie 2019, deoarece nicio firmă nu s-a arătat interesată de contract. Licitația a fost reluată două zile mai târziu, cu același buget, dar a fost anulată pe 23 septembrie: singura ofertă depusă a fost respinsă, pe motiv că nu era conformă. Ca un detaliu important, oferta respinsă era cea a Hentza Business SRL, firma de proiectare din Capitală care realizase și studiul de fezabilitate pentru această parcare subterană.

În data de 1 octombrie 2019, Primăria Sibiu a lansat pentru a treia oară licitația de încredințare a contractului de proiectare tehnică, detalii de execuție, obținere avize, verificare de proiect și asistență tehnică. O lună jumătate mai târziu, pe 11 noiembrie, procedura a fost din nou anulată: nicio firmă nu s-a arătat interesată de contract.

Abia la cea de-a patra procedură, reprezentanții administrației sibiene au decis să crească suma alocată proiectării, ca urmare a nemulțumirilor exprimate de proiectanți: aceștia au criticat nu doar faptul că sumele alocate pentru contract sunt prea mici, ci și faptul că sumele prevăzute în studiu de fezabilitate nu au fost indexate conform modificărilor care au survenit în legislație în anul care trecut de la întocmirea acestui studiu. Prin urmare, la cea de-a patra licitație organizată de Primărie pentru proiectare, bugetul alocat contractului a crescut la 450.000 de lei.

Despre cum văd proiectanții acest proiect puteți citi mai multe aici Marile poticneli. Cum a pierdut Sibiul întreaga vară cu parcarea subterană de la gară

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

McD

Acum 4 ani

...cat ar costa de exemplu o parcare supraterana cu doua niveluri care sa acopere liniile de cale ferata din gara Sibiu pe portiunea liniilor pentru trenurile de calatori ( de ex. pe o lungime de 80 m si o latime de 40m in ambele parti ale Podului Garii (cu acces de pe podul garii din ambele sensuri de mers), acces de la parcare catre peroanele garii iar la parterul parcarii amenajat un bus-terminal in portiunea fostelor magazii CFR. Nu cred ca o astfel de structura supraterana costa mult mai mult decat o parcare subterana care implica cu totul alte probleme...idei sunt dar trebuie vazut care sunt cele mai viabile si sustenabile...se pot cauta parteneri inclusiv pentru bus-terminal(societati de transport persoane) cat si pentru transportul pe calea ferata!!
Raspunde

Siretului 16-20

Acum 4 ani

Cate din "marile proiecte"ale Sibiului s-au realizat?Aud?Va spun eu:nici unul!Cred ca in momentul de fata, noul coronavirus poate fi un motiv de intarziere dar aici asta e regula!Niciodata Primaria Sibiu nu a avut o echipa mai slaba ca acum!Salarii mari,minciuni,promisiuni si manipulari cat cuprinde si realizari zero!Daca nu esti in stare sa faci o parcare, o alee sau o strada darmite o sala de sport,un bazin sau o parcare,atunci poti lasa totul si sa te duci acasa:nu te mai crede nimeni!
Raspunde

dancp2

Acum 4 ani

vine campania,ce vreti parcare subterana vaca si abecedarul poate supraterena da ne vedem in 2021 cu acelsi subiect de discutat primarie primarie cu salarii f mari si rezultate ioc
Raspunde

Santa klaus

Acum 4 ani

Cine merge până acolo sa parcheze mașină , răspuns nimeni , la fel cum au făcut SI piata din cartierul Ștrand , zero utilitate , transportul in comun e varza , au luat cele mai proaste autobuze , care există cred ,in momentul asta la vânzare în lume.
Raspunde

Sibian

Acum 4 ani

Pot să fiu de acord cu autobuzele, într-o oarecare măsură. Nu cred ca ține musai de primăria Sibiu totuși, pentru ca toată țara a cumpărat de la turci, deci pare mai de grabă un blat național. Toate municipiile au cumpărat în relativ același perioadă (2017-2019) autobuze fie de la firme turcești, fie produse în Turcia. Primăria are multe neajunsuri și am fost mereu dispus să le semnalez în aceste comentarii, fără a îmi exprima vreo simpatie politică. De obicei propun și soluții pe care le pot gândi eu ca simplu cetățean, fie din experiența mea profesională, fie prin comparație cu ce fac alții bine sau rău. Dar asta cu parcarea din Piața Gării nu o pot înțelege. E efectiv cel mai bun amplasament de parcare de lângă Piața Mare, doar să o facă naiba odată... că discuții au fost încă de pe vremea fostului primar. Centrul Istoric al Sibiului este o nestemată neprețuită, pentru toate generațiile următoare și cel mai puternic motor economic de facto al orașului prin tot ceea ce reprezintă el. Să nu mai vorbim de faptul ca este Brandul nostru internațional, motivul pentru care apărem pe harta României în varianta globală a acesteia. Populația cu siguranță nu este un motiv suficient, industrie au mai multă și alții, la fel universități. Și ei totuși nu apar pe nicio hartă peste care s-ar uita un american sau un japonez. Ar trebui făcut zonă pietonală și protejată. Asta treptat, în timp ce oferi soluții oamenilor. Eu înțeleg ca mulți vă doriți să o parcați la acel mic rondo cu flori in centru, care delimitează strada de Piața Mare, dar cu gândirea asta nu a fost realizat Brandul de care ne bucurăm noi astăzi. Nemții, cum le-am zice noi, nu ar parca la ei în centru așa. Dar noi suntem mai "deștepți" si bineînțeles, mai comozi. De aia și suntem toți mai bogați ca neamțul de rând, nu? Valabil si la vecinii unguri, la francezi, la cine vreți voi, ca să nu creadă nimeni ca sunt germanofil, că nu sunt. Sunt doar obiectiv. Apropo, știați că, fără să vă alerge cineva, faceți doar 8 min de la bisericuța de lângă Gară, până la rondo? Mi se pare mai mult decât rezonabil. În mai multe orașe din țară, atât faci până la colțul străzii să îți iei țigări. P.S. Eu parchez foarte lejer și elegant mașina la mall-ul nou. Am văzut ca mai multă lume procedează așa. Le-aș fi plătit cu drag si taxa de stat mai mult de 2 ore, câte 2 sau 3 lei ora, dacă ar fi introdus-o deja, doar să știu ca las mașina în siguranța unei parcări DIN CENTRU. Faci doar 11-12 min până la același rondo, dau în scris. Chiar nu putem pleca cu 15 min mai repede de acasă, atunci cand lucrăm pe centru? Trebuie musai să plecăm la fără 10, când noi începem la fix?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus