Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
19°C

Alternativ sau tot în propriile mașini?

Încurajarea deplasărilor urbane prin mijloacele de mobilitate alternativă a devenit – cel puțin în partea narativă a documentațiilor de tot felul elaborate de către administrația celui mai mare oraș din județ – o năzuință omniprezentă.

Mai pe românește, Sibiul își propune să devină acel oraș în care mașinile personale să fie chiar ultima alternativă în deplasarea către serviciu, distracție sau școală. Sistemul de transport public în comun, deplasările cu bicicleta sau alte mijloace individuale care nu poluează ori mersul pe jos sunt alternativele care ar trebui să convingă sibienii să se mai suie în propriile mașini doar pentru deplasările pe distanțe lungi. În rest, rugina să le prindă în garaje ori pe locurile de parcare.

Flota de autobuze a început a fi primenită și mărită, despre trenul interurban discuțiile se întețesc (implementarea fiind, hăt!, departe încă), o primă pistă de biciclete denumită ”coridor independent de deplasare” fiind în execuție. Iar străzile care se modernizează sunt amenajate și cu piste de biciclete, pe lângă trotuare.

Toate aceste inițiative de încurajare a ”deplasărilor alternative” sunt curmate brusc în zonele în care apar conflicte în trafic. Oriunde spațiul este îngust ori dificil de gestionat, proiectanții – cu aprobarea dezinteresată a celor din Primărie – dau prioritate mașinilor personale. 

Cel mai recent exemplu de acest gen este cel de pe strada Podului. Pe strada în care se investesc ditamai 2,5 milioane de euro în ideea modernizării, atât proiectanții, cât și cei din Primărie s-au poticnit într-o curbă. Unde, e adevărat, strada e îngustă, iar curba de 90 de grade deloc îmbietoare pentru soluții facile. În această zonă a străzii care – după cum promite Primăria – va face în viitor legătura și cu un traseu de biciclete pe dealurile Gușteriței, pur și simplu nu a fost trasat nici măcar un trotuar. Ce să mai vorbim de piste de biciclete? Pietonii, cicliștii și ”trotinetiștii” nu au fost avuți în vedere în niciun moment. La sesizările locuitorilor din zonă, aceiași funcționari ai Primăriei au dovedit cu prea-plin lipsa de pricepere și interes pentru ceea ce presupune ”mobilitate alternativă”. Și au venit cu soluția unui trotuar de un metru, pe care să circule atât pietoni, cât și bicicliști. Un metru pe care să treacă atât mame în plimbare cu ai lor copii, cât și vecini care merg să cumpere o pâine de la magazinul din colț ori cicliști care vor vrea să testeze traseele din dealurile Gușteriței (detalii despre acest subiect aici).

La fel ca în marea majoritate a situațiilor în care apar astfel de ”conflicte în trafic”, funcționarii Primăriei au aprobat soluții în care sunt avantajați exclusiv cei din mașini, și nu cei care aleg invocatele ”mijloace alternative” de deplasare.

Prin tot Sibiul, pistele de biciclete rămân înguste, foarte înguste, departe de confortul unei deplasări în siguranță, iar în zonele de conflict pur și simplu dispar ori sunt ”desenate pe după stâlp”, trotuarele străzilor care ”se modernizează” devin tot mai înguste încât nici la o plimbare în doi nu mai îmbie, iar stațiile de autobuz rămân ”sub cerul liber”, proiectul de modernizare a acestora diluându-se în tăcere.

Funcționarii din Primăria Sibiu responsabili de modernizarea străzilor și implementarea ”mobilității alternative” sunt, în continuare, adepții unor soluții de compromis care nu satisfac pe deplin nici pe cei care folosesc mașinile proprii, nici pe cei care ar fi tentați să și le lase acasă. Iar rezultatul investițiilor de multe milioane de euro ajunge să capete aspectul de ”cârpeală”.

Prin urmare, ori decid că Sibiul nu are cum să devină ”prietenos cu mijloacele alternative” și investesc în parcări subterane, etajate și lărgiri de drumuri, ori se țin de ceea ce tot scrie prin strategiile de dezvoltare ale orașului și oferă sibienilor de la transport public extins și cu frecvență ridicată, la trotuare largi și piste de biciclete sigure. Doar să se decidă odată.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

Ion Trump

Acum 3 ani

Corect articol. Vedeti noua pista de pe Maramuresului cu latime de doar 1m pe sens desi era spatiu suficient, cu borduri inalte in fata bazei pompierilor pe care nu se poate urca pe bicicleta. Pista de pe str. Neculuta e folosita drept parcare. Practic si pistele dedicate nu sunt piste. Cea din subarini nu e marcata drept pista. E acolo o mica intelegere intre pietoni si biciclisti. La fel cea din padure catre zoo care nici nu e marcata ca pista de biciclete nici nu e luminata (fiind totusi in oras). Doar Ifose si texte despre mobilitate eco, in realitate fodor si administratia e absolut clar ca nu au pedalat in viata lor prin Sibiu. Pana si semnul de cedeaza trecerea biciclistilor ce era pe str. Rennes cu Str. Scoala de inot acum cativa ani , a fost desfiintat. TOTUL pentru confortul soferilor.
Raspunde

Alexandru Dordea

Acum 3 ani

Foarte bine ca au desfiintat indicatorul de cedare a trecerii biciclistilor de pe str Rennes.Si propun sa il desființeze si pe cel de pe str Ludos împreună cu pista de biciclete care traversează drumul si intra sau iese din pădure. Motivul?Sunteti inconștienti cand circulati pe acolo. Cel puțin 60% dintre dintre voi aveti permis si conduceți pe acolo,dar cand sunteti pe bicicleta vi se blochează mintea.Iesiti din pădure, de unde nu puteti fi vazuti cu viteza foarte mare. Nu mai vorbesc de părinții care vin si cu copilașii cu bicicletele.Nu inteleg cine a putut aproba asa ceva.La 50 m mai încolo este trecere de pietoni unde va puteti da jos de pe bicicleta ,la fel si pe str Rennes ca nu va cad caii de la biciclete.
Raspunde

Neluțu O

Acum 3 ani

Acest articol era bun de publicat cînd nr bicicletelor era egal cu al mașinilor. Faceți odată un sondaj cîti vă dați cu bicicleta de plăcere și cîti din necesitate . Vin mașini în centru,parchează pe Odobescu, își scoate omul bicicleta și se dă pe centru cu ea ! După care o pune în mașină și pleacă. Alții, se dau prin Huet de zici că sunt la turul ciclist! Ce vreți acum ? La cîți bicicliști sunteți cred că au făcut și prea mult ! Vreți parcare subterană pentru biciclete ? Încă o dată : numărați-vă , sunteți max. 10 la sută din participanții în trafic, max. 6 luni pe an. Sport poți să faci și altfel : mers pe jos, sală fitness, fotbal, volei etc.
Raspunde

Apolitic W

Acum 3 ani

Sunt sofer si biciclist si sunt absolut de acord cu tine . Sunt prea putini biciclisti pentru sumele vehiculate de Primarie. Cu toate astea si pistele astea cum sunt ele putea fi proiectate si ingrijite mai optim. Ma refer la guri de canal, borduri de 30 cm . Foarte putin se vb si de alte Primarii si, eventual chiar de Consiliul Judetean care ar fi putut face mai mult . Ma refer la pozibile rute cum ar fi Dealul Daii, Sibiu -Curmatura, Sibiu- Poplaca-Gura Raului unde chiar se puteau face piste de bicilete pretabile pentru sport sau chiar trurism. In Sibiu e greu de facut naveta cu bicicleta , in primul rand clima e total nefavorabila si in al doilea rand spatiul urban al SIbiului e inghesuit.
Raspunde

Vasile Dorian

Acum 3 ani

Ba Traiane, dar cand o sa inveti sa nu mergi cu bicicleta pe contrasens. Sau la voi biciclistii nu se aplica regulile de circulatie?
Raspunde

Lu Lu

Acum 3 ani

Felicitări, Traian Deleanu! Excelent editorial. @Neluțu O.: "Acest articol era bun de publicat cînd nr bicicletelor era egal cu al mașinilor." Ce te face să crezi că în momentul acesta nu există mai multe biciclete în Sibiu decât autoturisme? Aaa, că ele nu sunt folosite e altă poveste, care are mare legătură cu ce spune autorul editorialului. "Faceți odată un sondaj cîti vă dați cu bicicleta de plăcere și cîti din necesitate." - Un sondaj de genul ăsta e cel puțin stupid și oricum nu ai putea trage niște concluzii în urma lui. Tu, când mergi cu mașina, mergi din plăcere sau din necesitate? Nu cred că mergi cu mașina doar de nevoie sau doar din plăcere. Sau când vine vorba de autoturisme, întrebările de genul ăsta nu-și au locul? "Vin mașini în centru,parchează pe Odobescu, își scoate omul bicicleta și se dă pe centru cu ea ! După care o pune în mașină și pleacă." - Adică e bine că vin oamenii cu bicicleta în portbagaj ca să se dea cu bicicleta prin centru? E bine, e rău? Ajută, strică? Nu înțeleg. Dar chiar face cineva asta? De ce? "Alții, se dau prin Huet de zici că sunt la turul ciclist!" - Alții merg cu peste 100km/h cu mașina prin oraș, alții mai fac și liniuțe - curse ilegale. Dacă o luăm așa, tot cel care merge cu bicicleta cu "viteză" prin Piața Huet e mai puțin periculos. Ideea e, putem generaliza că șoferii sunt sfinți și bicicliștii niște inconștienți, sau invers? Nu prea. "Încă o dată : numărați-vă , sunteți max. 10 la sută din participanții în trafic, max. 6 luni pe an" - Aici nu e vorba de majorități sau minorități. E vorba de un oraș cu o zonă centrală cu țesut medieval - deci străduțe înguste, o zonă pericentrală cu doar câteva artere mai largi și cartiere de blocuri din epoca comunistă unde deasemenea nu s-au planificat niște străzi prea generoase. Cum faci să oferi populației totuși posibilitatea de a se deplasa rapid și eficient prin oraș? Ne apucăm să dărâmăm tot ce e vechi ca să facem loc de parcări și cât mai multe benzi per sens de circulație? Sau ne îndreptăm spre soluții cu capacitate mai mare, dar mai rigide (transport în comun) sau soluții care oferă flexibilitate și necesită mult mai puțin spațiu (biciclete, trotinete)? În final, atunci când mai mulți oameni vor merge pe jos, cu bicicleta/trotineta și transportul în comun, chiar tu vei avea de câștigat - șoferul! "Sport poți să faci și altfel : mers pe jos, sală fitness, fotbal, volei etc." - N-ai înțeles nimic, nu-i vorba de sport aici!
Raspunde

2 Cents

Acum 3 ani

Din pacate "trotuare largi și piste de biciclete sigure" nu se pot face nici macar in zonele nou construite in ultimii 30 de ani. Acest oras se dezvolta "durabil" doar pentru interesele pietei imobiliare. Drumurile si trotuarele sunt intotdeauna primele victime cand se dezvolta noi zone. Asta duce evident si la micsorarea sanselor de a aduce transportul public in aceste zone din lipsa de spatiu pe carosabil, lipsa de spatii pentru statii, lipsa trotuarelor. Mie imi este evident de unde ni se trage, dar mai sunt prea multi care insista sa creada in basmele smecherilor
Raspunde

Neluțu O

Acum 3 ani

@ Lu Lu Bună opinia ta la comentariul meu. Dacă mai erau cîteva rînduri mă urcam pe bicicletă să mă dau pe centru, dar sunt semne de circulație care nu mă lasă. Voi le ignorați. Opinia mea rămîne aceiași. In Olanda prim ministrul merge cu bicicleta la serviciu. La noi , primarul vine pîna în fața primăriei cu mașina . În Germania, trotuarele sunt împărțite între pietoni și bicicliști. La noi trotuare de 3m. și piste de 0,5m. Alternativa trebuie să o aleagă omul . Am impresia că se cîștigă mulți bani din vopsirea străzii , mai apoi numind-o pistă de bicicletă. Și o numesc ,,alternativă,,!!! Așadar, să se facă autostrăzi, parcări, piste de biciclete și sigur omul va găsi singur alternativa nu împins de la spate de alții care au interese ascunse . Nu scriu, sincer, de persoana ta.

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus