Încurajarea deplasărilor urbane prin mijloacele de mobilitate alternativă a devenit – cel puțin în partea narativă a documentațiilor de tot felul elaborate de către administrația celui mai mare oraș din județ – o năzuință omniprezentă.
Mai pe românește, Sibiul își propune să devină acel oraș în care mașinile personale să fie chiar ultima alternativă în deplasarea către serviciu, distracție sau școală. Sistemul de transport public în comun, deplasările cu bicicleta sau alte mijloace individuale care nu poluează ori mersul pe jos sunt alternativele care ar trebui să convingă sibienii să se mai suie în propriile mașini doar pentru deplasările pe distanțe lungi. În rest, rugina să le prindă în garaje ori pe locurile de parcare.
Flota de autobuze a început a fi primenită și mărită, despre trenul interurban discuțiile se întețesc (implementarea fiind, hăt!, departe încă), o primă pistă de biciclete denumită ”coridor independent de deplasare” fiind în execuție. Iar străzile care se modernizează sunt amenajate și cu piste de biciclete, pe lângă trotuare.
Toate aceste inițiative de încurajare a ”deplasărilor alternative” sunt curmate brusc în zonele în care apar conflicte în trafic. Oriunde spațiul este îngust ori dificil de gestionat, proiectanții – cu aprobarea dezinteresată a celor din Primărie – dau prioritate mașinilor personale.
Cel mai recent exemplu de acest gen este cel de pe strada Podului. Pe strada în care se investesc ditamai 2,5 milioane de euro în ideea modernizării, atât proiectanții, cât și cei din Primărie s-au poticnit într-o curbă. Unde, e adevărat, strada e îngustă, iar curba de 90 de grade deloc îmbietoare pentru soluții facile. În această zonă a străzii care – după cum promite Primăria – va face în viitor legătura și cu un traseu de biciclete pe dealurile Gușteriței, pur și simplu nu a fost trasat nici măcar un trotuar. Ce să mai vorbim de piste de biciclete? Pietonii, cicliștii și ”trotinetiștii” nu au fost avuți în vedere în niciun moment. La sesizările locuitorilor din zonă, aceiași funcționari ai Primăriei au dovedit cu prea-plin lipsa de pricepere și interes pentru ceea ce presupune ”mobilitate alternativă”. Și au venit cu soluția unui trotuar de un metru, pe care să circule atât pietoni, cât și bicicliști. Un metru pe care să treacă atât mame în plimbare cu ai lor copii, cât și vecini care merg să cumpere o pâine de la magazinul din colț ori cicliști care vor vrea să testeze traseele din dealurile Gușteriței (detalii despre acest subiect aici).
La fel ca în marea majoritate a situațiilor în care apar astfel de ”conflicte în trafic”, funcționarii Primăriei au aprobat soluții în care sunt avantajați exclusiv cei din mașini, și nu cei care aleg invocatele ”mijloace alternative” de deplasare.
Prin tot Sibiul, pistele de biciclete rămân înguste, foarte înguste, departe de confortul unei deplasări în siguranță, iar în zonele de conflict pur și simplu dispar ori sunt ”desenate pe după stâlp”, trotuarele străzilor care ”se modernizează” devin tot mai înguste încât nici la o plimbare în doi nu mai îmbie, iar stațiile de autobuz rămân ”sub cerul liber”, proiectul de modernizare a acestora diluându-se în tăcere.
Funcționarii din Primăria Sibiu responsabili de modernizarea străzilor și implementarea ”mobilității alternative” sunt, în continuare, adepții unor soluții de compromis care nu satisfac pe deplin nici pe cei care folosesc mașinile proprii, nici pe cei care ar fi tentați să și le lase acasă. Iar rezultatul investițiilor de multe milioane de euro ajunge să capete aspectul de ”cârpeală”.
Prin urmare, ori decid că Sibiul nu are cum să devină ”prietenos cu mijloacele alternative” și investesc în parcări subterane, etajate și lărgiri de drumuri, ori se țin de ceea ce tot scrie prin strategiile de dezvoltare ale orașului și oferă sibienilor de la transport public extins și cu frecvență ridicată, la trotuare largi și piste de biciclete sigure. Doar să se decidă odată.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Vizualizari: 6268
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
HBomb
Acum 1 oră
@Pol-Pot
Acum 1 oră
Soso
Acum 2 ore
Bunu
Acum 2 ore
A