De la 132 de lei, la 430 de lei pe an. Cu atât va crește, în acest an, taxa de salubrizare pentru sibienii care locuiesc singuri. Pe de altă parte, o familie cu cinci persoane care plătea anul trecut 660 de lei taxă de salubrizare, va plăti cu 35% mai puțin anul acesta, adică 430 de lei. Sunt rezultatele calculelor generate de aplicarea noului Regulament pentru taxa de salubrizare, regulament lansat de Primăria Sibiu în dezbatere publică până pe 17 ianuarie 2021. Dezbatere despre care conducerea Primăriei spun că nu va duce la nicio schimbare în ceea ce privește modul de calcul al taxei de salubrizare.
A generat multe discuții noul Regulament de instituire și administrare a taxei de salubrizare în municipiul Sibiu. După cum a anunțat Primăria Sibiu pe 17 decembrie 2020, acest regulament este în dezbatere publică până pe 17 ianuarie 2021, dar prevederile lui vor fi aplicate retroactiv, cu începere de la 1 ianuarie, după cum se arată în proiectul de hotărâre elaborat pentru adoptarea acestuia (proiect de hotărâre care urmează a fi dezbătut și votat de consilierii locali în ședința aferentă acestei prime luni a anului).
”Principala modificare din Regulament este modul de calcul al taxei și anume: taxarea nu se va mai face în funcție de numărul de persoane, ci în funcție de numărul de ridicări lunare a pubelelor, în baza unui abonament care include un anumit număr de ridicări pe fiecare tip de deșeu”, anunța Primăria Sibiu o dată cu lansarea regulamentului în dezbatere publică. Pe scurt, această ”principală modificare” se traduce prin introducerea a trei abonamente pentru salubrizare pentru fiecare locuință: Eco (346 de lei pe an), Practic (430 de lei pe an) și Maxi (490 de lei pe an). Aceste abonamente nu țin cont de numărul de persoane care generează deșeuri, iar pentru noul an cu toții vor fi obligați să abonamentul botezat ”Practic”. Din 2022, în funcție de cât de bine respectă regulile colectării selective, sibienii ar putea fi acceptați să plătească abonamentul Eco.
Tipurile de abonamente și numărul de ridicări aferent fiecăruia
Până anul trecut, taxa de salubrizare era plătită în funcție de numărul de persoane care locuiesc la o adresă, valoarea acesteia fiind de 11 lei pe lună de persoană.
Turnul Sfatului a prezentat în detaliu prevederile noului Regulament. Detaliile acestuia pot fi citite aici
Dezbatere și nu prea
”Punem în dezbatere publică modificarea Regulamentului pentru taxa de salubrizare, publicând integral documentul pe site-ul sibiu.ro”, anunța primarul Astrid Fodor, printr-un comunicat de presă emis pe 17 decembrie 2020.
La solicitarea Turnul Sfatului, însă, conducerea Primăriei Sibiu răspunde că în cadrul acestei dezbateri publice opiniile sibienilor nu vor putea determina revenirea la taxarea în funcție de numărul de persoane. ”Modul de taxare va fi supus aprobării Consiliului Local al Municipiului Sibiu, însă o revenire la taxarea pe persoană contravine noilor prevederi legale în domeniul managementului deșeurilor. În situația în care nu se adoptă acest nou sistem, pentru a acoperi taxa de salubrizare plătită operatorului ar presupune ca taxa actuală de 11 lei/pers/lună plătită de cetățeni ar trebui să devină 20,5 lei/pers/lună (adică: suma totală care trebuie plătită operatorului împărțită la numărul de beneficiari ai serviciului), adică 738 lei/an pentru o familie de 3 persoane, respectiv 984 lei pentru o familie de 4 persoane”, răspunde conducerea administrației locale la solicitarea Turnul Sfatului.
Trebuie menționat că ”noile prevederi legale” la care face referire conducerea Primăriei Sibiu au fost adoptate în 2018, prin Ordonanța de urgență numărul 74, emisă de Guvernul României pentru modificarea mai multor legi care reglementează gestiunea deșeurilor la nivel național. Această OUG 74/2018 a introdus la nivel național principiul ”plătește pentru cât arunci”, implementat ca urmare a obligațiilor pe care țara noastră și le-a asumat în fața Comisiei Europene în ceea ce privește colectarea selectivă a deșeurilor, recclarea și reutilizarea acestora. Și tot în baza aceleiași OUG 74/2018 a fost funcționat și vechiul regulament în ceea ce privește taxa de salubrizare de la Sibiu, regulament care avea în vedere numărul de persoane care generează deșeuri și care a intrat în vigoare la Sibiu din iunie 2019.
De fapt, se înțelege că vechiul regulament nu era legal
”Care este argumentul principal pentru care reprezentanții administrației locale consideră că este mai corectă taxarea în funcție de numărul de goliri ale pubelelor și nu în funcție de numărul de persoane care generează deșeuri?”, a întrebat Turnul Sfatului conducerea Primăriei Sibiu, ca urmare a apariției noului Regulament.
Din răspunsul transmis, rezultă că modalitatea în care la nivelul județului Sibiu se colecta taxa de salubrizare până anul trecut nu respecta legile. ”Conform legislației în vigoare, autoritățile administrației publice locale au obligația de a implementa instrumentul economic «plătește pentru cât arunci» care este bazat pe cel puțin unul dintre următoarele elemente: volum, frecvență de colectare, greutate, saci de colectare personalizați. Așadar, noile prevederi instituite de O.U.G. 74/2018 în domeniul managementului deșeurilor nu fac referire la taxarea în funcție de numărul de persoane. Ținând cont de infrastructura existentă la acest moment în Municipiul Sibiu, s-a considerat că mecanismul optim de aplicare a acestui instrument este cel bazat pe frecvența de colectare și volum. Alegerea unei alte metode ar fi implicat costuri și mai ridicate de implementare, care ar fi trebuit să se reflecte tot în taxa de salubrizare plătită de cetățeni”, a fost răspunsul transmis de Primăria Sibiu.
Echitabil sau nu?
O familie cu două persoane va plăti anul acesta o taxă de salubrizare de 1,6 ori mai mare (430 față de 264 de lei). Pentru o familie cu trei persoane creșterea este de opt procente (430 față de 396), în timp ce pentru locuințele cu mai mult de patru persoane, taxa de salubrizare este mai mică anul acesta. Spre exemplu, într-o locuință cu șase persoane, taxa de salubrizare scade anul acesta cu 45% (430 de lei față de 792 de lei, anul trecut).
Cele mai mari modificări sunt, însă, pentru persoanele care locuiesc singure. În cazul acestora, taxa de salubrizare va crește cu 325% (430 de lei față de 132 de lei). ”În opinia conducerii administrației locale, o astfel de creștere a taxei speciale este echitabilă?”, a transmis Turnul Sfatului Primăriei Sibiu.
Răspunsul conducerii Primăriei face trimitere tot la ”noua legislație” din 2018. ”Noua legislație în domeniul colectării deșeurilor prevede stabilirea taxării pe unitate de măsură, adică volum, frecvență de colectare, greutate, saci personalizați etc, și NU pe număr persoane. Prin urmare, Regulamentul supus dezbaterii publice prevede că fiecare locuință are același volum disponibil de colectare a deșeurilor, indiferent de numărul de persoane.
Fiecare locuință individuală are același set de pubele indiferent de numărul membrilor familiei, respectiv:
- o pubelă de 120 l pentru deșeurile reziduale;
- o pubelă de 120 l pentru deșeurile biodegradabile;
- o pubelă de 240 l pentru deșeurile de plastic/metal;
- o pubelă de 240 l pentru deșeurile de hârtie/carton.
Inclusiv în cazul locuințelor multifamiliale (blocuri,) s-a calculat același volum de colectare pentru fiecare apartament, indiferent de numărul de utilizatori”, este răspunsul transmis de Primăria Sibiu la întrebarea Turnul Sfatului.
Creșterea cu 325% a taxei de salubrizare ar urma să afecteze câteva zeci de mii de sibieni. Numărul exact nu poate fi cunoscut, deoarece reprezentanții administrației locale au îndoieli în ceea ce privește veridicitatea tuturor situațiilor în care la o adresă a fost declarat un singur locuitor. ”În evidența fiscală există 24.008 locații pentru care s-a declarat o singură persoană. Însă, s-a constatat o tendință a subdimensionării numărului de persoane dintr-o gospodărie, pentru a reduce costurile. Nu a fost realizat un studiu de impact referitor la categoriile sociale afectate de creșterile taxei de salubrizare, însă s-au analizat exemple de calcul. Spre exemplu, familiile de 3 persoane vor plăti conform noilor prevederi aproximativ la fel ca în cursul anului 2020, iar pentru familiile cu 4 persoane sau mai multe, costurile vor fi mai mici”, mai transmit reprezentanții Primăriei Sibiu.
Sibienii care nu plătesc. Cu zecile de mii
Apariția noului Regulament are drept context două situații relevante. Una dintre acestea este generată de numărul mare de locuitori ai orașului care, în ultimii patru ani s-au sustras de la plata taxei de salubrizare. Această eludare a plății taxei de salubrizare s-a produs ca urmare a declarării, în fals, a unui număr de persoane mai mic decât cel care locuiește, în realitate, la o adresă.
La Direcția Fiscală, sibienii se declară mai puțini decât în realitate. Ca să nu plătească gunoiul
Conform datelor comunicate de Primăria Sibiu la solicitarea Turnul Sfatului, din 2017 numărul sibienilor care apar în declarațiile de impunere pentru stabilirea taxei de salubrizare a scăzut continuu: de la 128.809 sibieni în 2017, la 125.648 în 2018, 125.613 în anul 2019 și un minim de 122.624 de sibieni care au mai plătit taxa de salubrizare în cursul anului 2020. Asta în contextul în care conform statisticilor oficiale populația orașului a rămas relativ constantă, în jurul a 169.000 de persoane.
De remarcat că scăderea de plătitori din 2018 față de 2017 are o explicație din partea Primăriei. ”Diferența față de 2017 a rezultat din faptul că mulți contribuabili nu au depus declarația de impunere și au fost debitați cu patru persoane din oficiu, conform Regulamentului de salubritate. În anul 2018 aceștia au depus declarație și s-a recalculat taxa în funcție de numărul de persoane declarate”, arată reprezentanții Primăriei Sibiu.
În acest context, Turnul Sfatului a solicitat Primăriei Sibiu să explice care au fost măsurile luate, pe parcursul anului trecut, pentru a-i depista pe cei care au trecut informații false în declarația de impunere pentru taxa de salubrizare. ”Numărul de persoane luat în considerare pentru calcularea taxei a fost cel declarat de sibieni, pe proprie răspundere. În anul 2020, pentru a verifica prin sondaj aceste declarații, Direcția Fiscală a trimis 94 adrese către Asociațiile de proprietari prin care se solicita comunicarea numărului de persoane din fiecare bloc și apartament. În urma răspunsurilor primite din partea Asociațiilor de proprietari, Direcția Fiscală a verificat declarațiile depuse pe proprie răspundere de către proprietari și a recalculat taxa pentru 1.128 de contribuabili, calculându-se și retroactiv taxa datorată, de la ultima declarație depusă. Menționăm însă că o parte dintre Asociațiile către care s-a transmis solicitare refuză să răspundă solicitărilor noastre”, detaliază reprezentanții Primăriei Sibiu.
Merită reamintit că taxa de salubrizare este o noțiune introdusă o dată cu implementarea Sistemului de management integrat al deșeurilor (SMID) în județul Sibiu, proiect care a dus la implementarea colectării selective din toamna lui 2016. Practic, ca urmare a acestui SMID, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Eco Sibiu – care reunește toate administrațiile județului cu excepția Arpașului de Jos – este entitatea care angajează operatorii de colectare și transport a deșeurilor, precum și cei pentru sortarea și valorificarea deșeurilor reciclabile și a compostului. Operatorii (Soma Sibiu, în cazul de față) emit pentru fiecare localitate facturile aferente serviciilor mai sus amintite, facturi care sunt acoperite din taxele de salubrizare pe care administrațiile locale le colectează de la contribuabili. Sumele rezultate din valorificarea deșeurilor reciclabile și a compostului se reîntorc în conturile administrațiilor de pe teritoriul cărora sunt colectate. Pentru anul în curs, estimarea costurilor cu transportul și sortarea deșeurilor generate de către sibienii persoane fizice este de 29 de milioane de lei.
A doua situație: incapacitatea de a sorta corect deșeurile
Cea de-a doua situație relevantă pentru contextul în care a fost pregătit noul Regulament privind taxa de salubrizare este cea a penalităților care sunt aplicate administrațiilor locale,
dacă de pe teritoriul acesteia, deșeurile nu sunt deviate de la groapa de gunoi într-un anumit procent. Pentru anul 2021, 60% din totalul deșeurilor colectate într-o localitate (deci și în Sibiu) nu mai trebuie să ajungă la groapa de gunoi (13,8% trebuie să fie deșeuri reciclabile care să fie valorificate, iar 46,2% din deșeurile colectate trebuie să fie biodegradabile, din care să fie produs compost). Dacă acest procent nu este respectat, pentru fiecare tonă care ajunge la groapa de gunoi trebuie plătită către Fondul de mediu o ”amendă” de 80 de lei (spre ilustrare, cam tot atât este și tariful perceput pentru depozitarea unei tone la groapa de gunoi de la Cristian).
Cea mai mare parte a deșeurilor produse de sibieni nu sunt corect sortate
Potrivit informațiilor culese de Turnul Sfatului, aproximativ 80% din deșeurile colectate din municipiul Sibiu ajung la groapa de gunoi, din cauză că nu sunt sortate corespunzător. În acest context, Turnul Sfatului a adresat Primăriei Sibiu mai multe întrebări despre modul în care sibienii au fost verificați în ceea ce privește corectitudinea sortării deșeurilor. Având în vedere amploarea informațiilor transmise, redăm mai jos atât întrebările, cât și răspunsurile primite pe acest subiect.
Care a fost numărul de controale pe care reprezentanții Primăriei Sibiu l-au efectuat în cursul anului 2020 pentru a verifica corectitudinea sortării deșeurilor în municipiu?
În 2020 Serviciul Salubrizare în colaborare cu operatorul de salubrizare Soma S.R.L., a monitorizat comportamentul locuitorilor de la case în ceea ce privește colectarea selectivă a deșeurilor:
- 20 iulie – 24 august 2020 – cartier Lazaret;
- 20 octombrie – 10 noiembrie 2020 – cartierul Terezian;
- 21 octombrie – 11 noiembrie 2020 – cartierul Turnișor;
- 17 noiembrie – 08 decembrie – zona Ștrand II/ Tilișca;
- 19 noiembrie – 10 decembrie – cartierul Terezian (zona Marmeladă).
Monitorizarea frecvenței de prezentare la colectare a pubelelor s-a realizat inițial în teren, iar ulterior datele obținute au fost comparate cu înregistrările infrastructurii digitale plasate pe pubele (RFID tag), care au fost citite de auto-compactoarele operatorului de colectare.
Monitorizarea colectării selective la blocuri se face zilnic de către inspectorii Serviciului Salubrizare, prin controalele în teren. S-a constatat faptul că în multe cazuri se realizează o colectare în amestec, dar sistemul nu a permis identificarea persoanelor care nu colectează selectiv, pentru a putea aplica amenzi individuale, iar aplicarea unei amenzi colective pentru o astfel de faptă nu este prevăzută de legislația în vigoare.
Câte situații de nerespectare a regulilor de colectare selectivă au fost descoperite în urma acestor controale și care au fost măsurile dispuse?
În urma controalelor din cartierul Lazaret s-au constatat următoarele:
• În medie, doar una din trei familii prezintă săptămânal pentru golire recipientul destinat deșeurilor rezidual, așa cum este prevăzut în prezent graficul de ridicare;
• 78% din imobilele declarate ca nelocuite au fost identificate ca generând deșeuri. În această situație nu au fost aplicate sancțiuni, având în vedere faptul că pentru locuințele nelocuite se achită o taxă de salubrizare pentru o persoană.
• Aproximativ 1% din pubelele destinate deșeurilor reciclabile și biodegradabile au fost contaminate în cele 6 săptămâni de monitorizare. *
În urma controalelor din cartierul Terezian s-au constatat următoarele:
• Din totalul de 499 de adrese monitorizate (cu 993 de persoane declarate), 60 de pubele destinate deșeurilor reciclabile și biodegradabile au fost contaminate în cele 4 săptămâni de monitorizare. *
În urma controalelor din cartierul Turnișor s-au constatat următoarele:
• Din totalul de 525 de adrese monitorizate (cu 822 de persoane declarate), 116 pubele destinate deșeurilor reciclabile și biodegradabile au fost contaminate în cele 4 săptămâni de monitorizare.*
• Din 18 de imobile pentru care s-au depus declarații că sunt nelocuite, 4 au generat deșeuri, dintre care 1 a generat deșeuri reziduale în fiecare săptămână.
În urma controalelor din cartierul Ștrand II/ Tilișca s-au constatat următoarele:
• Din totalul de 385 de adrese monitorizate, 50 de pubele destinate deșeurilor reciclabile și biodegradabile au fost contaminate în cele 4 săptămâni de monitorizare.*
În urma controalelor din cartierul Terezian (zona Marmeladă) s-au constatat următoarele:
• Din totalul de 337 de adrese monitorizate, 49 de pubele destinate deșeurilor reciclabile și biodegradabile au fost contaminate în cele 4 săptămâni de monitorizare. *
* În această situație nu au fost aplicate sancțiuni, utilizatorii fiind atenționați cu privire la obligația de a realiza sortarea deșeurilor și a le preda la următoarea ridicare, în caz contrar, deșeurile respective urmând să fie ridicate ca și deșeuri reziduale.
Infrastructura existentă în prezent la blocuri nu permite monitorizarea individuală a utilizatorilor, însă Primăria Sibiu are în vedere modificarea acesteia prin modernizarea treptată a platformelor și introducerea unui sistem de control a accesului.
În 2020 Poliția Locală a verificat zilnic platformele de gunoi dintre blocuri prin controale repetate la intervale stabilite (din două în două ore), mai ales platformele la care s-au semnalat situații de depozitare neconformă. In urma controalelor au fost aplicate 35 de sancțiuni contravenționale.
Care este numărul de angajați ai Serviciului public de management al salubrizării și protecția mediului și câți dintre aceștia au în atribuție verificarea conformității declarațiilor de impunere și a respectării regulilor de colectare selectivă?
Serviciul Public de Management Salubrizare și Protecția Mediului are 15 angajați, dintre care 9 angajați sunt implicați în monitorizarea în teren, inclusiv a celei de verificare a respectării regulilor de colectare selectivă.
De depunerea declarațiilor si urmărirea acestora se ocupă inspectorii Serviciului Impozite si taxe persoane fizice și ai Serviciului Impozite si taxe persoane juridice din cadrul Direcției Fiscale Locale Sibiu, care au ca și atribuții principale constatarea, controlul și încasarea impozitelor și taxelor locale, printre care și taxa de salubrizare. La Serviciul Impozite și taxe persoane fizice lucrează 10 inspectori, iar la Serviciul Impozite si taxe persoane juridice 8 inspectori.
Conform anunțului din decembrie 2020, sibienii care au sugestii sau propuneri referitor la acest nou regulament de instituire și administrare a taxei de salubrizare sunt așteptați să le transmită, până cel mai târziu pe 17 ianuarie 2021, la adresa de email [email protected].
Consultă aici integral Regulamentul de instituire și administrare a taxei speciale de salubrizare în municipiul Sibiu, precum și anexele acestuia, supus dezbaterii publice
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Sibiu , taxa de salubrizare , dezbatere , deseuri
Vizualizari: 40811
Ultimele comentarii
Acum 11 ore
MB
Acum 11 ore
Claudiu
Acum 11 ore
Liberal autentic
Acum 11 ore
Neli Oproiu
Acum 11 ore
Bobo