Vineri,
24.09.2021
Parțial Noros
Acum
16°C

Aglomerarea la față a Sibiului, exemplul din piața Aurel Vlaicu: după trei parcări neconstruite, se promite o a patra

Aglomerarea la față a Sibiului, exemplul din piața Aurel Vlaicu: după trei parcări neconstruite, se promite o a patra

Începerea lucrărilor la noul sediul al Serviciului de Telecomunicații Speciale, urmate de ridicarea unui nou bloc în piața de la intersecția Căii Dumbrăvii cu Mihai Viteazul, coroborat cu proiectul noului Liceu de Artă dau mari emoții sibienilor care locuiesc în zonă. Locuitori cărora, cu nouă ani în urmă, li s-au promis trei noi parcări subterane. Niciuna nu a fost ridicată până acum și nici nu se întrevede vreo speranță la orizont.

Era toamna anului 2012 când Consiliul local Sibiu, supravegheat de primarul Klaus Iohannis care îl controla prin majoritatea FDGR, aproba un plan urbanistic zonal care avea drept obiectiv ”construirea frontului estic” al Pieței Aurel Vlaicu din Sibiu. Piață aflată la intersecția a două artere importante ale orașului (Calea Dumbrăvii și bulevardul Mihai Viteazul) și în capătul celui mai mare cartier sibian (Hipodromul).

Respectivul plan urbanistic avea drept obiectiv reglementarea modului în care ”frontul estic” (cel unde exista de mai multă vreme clădirea Roger, cunoscută acum drept clădirea băncii Raiffeisen) urma să fie finalizat, având în vedere că frontul sudic (aflat de cealaltă parte a bulevardului Mihai Viteazul) era deja ”închis” conform planurilor urbanistice din vremea comunistă.

PUZ-ul adoptat în 2012 prevedea ridicarea a două noi blocuri pentru finalizarea frontului estic: unul între clădirea băncii Raiffeisen și blocul V3 (ultimul bloc de pe bulevardul Mihai Viteazul) și un al doilea bloc între clădirea Raiffeisen și Aleea Buia.

Primul bloc a fost ridicat de mai mulți ani, iar de anul trecut a început lucrul la documentația celui de-al doilea, care va avea destinație de spații comerciale și birouri. Între timp, în spatele acestui viitor bloc a început construirea sediului STS Sibiu, iar peste drum de Aleea Buia ar trebui să fie finalizat – anul viitor, probabil – noul sediu al Liceului de Artă Sibiu.

De mai bine de un an a început lucrul la documentația unui nou bloc în piața Aurel Vlaicu

Toate aceste inițiative urbanistice se derulează în baza acelui PUZ din 2012, care prevedea ca, în paralel cu aglomerarea zonei, să fie amenajate și trei noi parcări subterane în zonă: sub stația de taxi, în spatele cinematografului Arta și sub parcarea aferentă blocului V4. La nouă ani de la adoptarea PUZ-ului, niciuna din aceste parcări nu este nici măcar demarată la nivel de intenție.

Secrete și două subsoluri cu 38 de locuri de parcare

Din acest an, în spațiul din spatele cinematografului Arta și al blocului Raiffeisen, în urma demolării unei mai vechi clădiri a început ridicarea unui nou sediu al Serviciilor de Telecomunicații Speciale Sibiu. Despre caracteristicile acestei clădiri, administrația locală nu poate oferi niciun detaliu. ”Terenul pe care se construiește clădirea menționată este, conform PUG, teren cu destinație specială, pe care Primăria Sibiu nu are competențe să emită autorizație de construcție”.

În timp ce Liceul de Artă își așteaptă o finalitate (scheletul clădirii din dreapta acestei imagini) vizavi, peste Aleea Buia, au început lucrările la noul sediu STS Sibiu. Care va fi umbrit dinspre piața Aurel Vlaicu de un viitor bloc cu șapte niveluri supraterane

Mai apoi, de anul trecut au fost demarate procedurile de obținere a tuturor avizelor pentru ridicarea celui de-al doilea bloc care să ”închidă frontul estic al pieței Aurel Vlaicu”. Este vorba de un bloc cu funcțiune mixtă, birouri și spații comerciale. Regimul de înălțime propus este cu două niveluri la subsol, parter și șase etaje. Adică o suprafață totală construită de 4.661 de mp, din care 1.400 ar fi la subsol, unde sunt propuse parcări. ” Accesul auto pe parcelă se va realiza din Aleea Buia pe latura nordică a parcelei, prin intermediul unei rampe auto ce coboară în subsol. La subsol 1 și 2 se vor realiza 38 de locuri de parcare”, se arată în Fișa proiectului, depusă la Agenția de Protecție a Mediului Sibiu.

Cei care au inițiat această documentație sunt tot reprezentanții Imobiliare Royal SRL, cu sediul în Tilișca, societatea care a ridicat și primul bloc pentru care a fost aprobat PUZ-ul din 2012.

Valoarea acestei investiții este aproximată – conform calculelor făcute la începutul anului trecut – la 5,2 milioane de lei. ”Investiția propusă se va desfășura pe o perioadă de trei ani”, se mai arată în fișa de proiect (care poate fi consultată integral aici).

Mai întâi să se construiască, și apoi parcări

Pentru locuitorii din zona pieței Aurel Vlaicu amenajarea unui nou sediu de instituție și ridicarea unei noi clădiri de birouri înseamnă aglomerarea zonei cu și mai multe mașini. ”Zona devine tot mai aglomerată și, din păcate, atâta timp cât pentru această clădire nouă (sediul STS – n.r.) nu a fost demarată consultarea publicului, nu avem nicio pârghie pentru a interveni și a solicita administrației locale rezolvarea problemei parcărilor”, se arată într-o adresă transmisă de mai mulți locuitori din zonă redacției Turnul Sfatului.

De desenat, noile parcări subterane din piața Aurel Vlaicu sunt desenate din 2012

În acest context, am solicitat Primăriei Sibiu să detalieze stadiul lucrului la cele trei parcări subterane prevăzute în PUZ-ul adoptat în urmă cu nouă ani. În răspunsul transmis, Primăria promite și o a patra parcare, supraterană. Dar, lucrul la toate acestea nu va începe până când noul bloc al Royal Imobiliare nu va fi gata. ”PUZ-ul aprobat prin HCL 381/2012 prevede 3 suprafețe destinate parcărilor subterane: una amenajată sub Piața Aurel Vlaicu, una sub blocul 1 și 2 și una sub blocul V4. De asemenea, prevede amenajarea unui parcaj suprateran pe spațiul liber cuprins între această parcelă, cinematograf și blocurile 1 și 2. Acestea vor fi amenajate odată cu edificarea parcelei cu nr. top 110883, pentru care, până în prezent,  nu există autorizație de construire eliberată de Primăria municipiului Sibiu. De asemenea, tot pentru cele două construcții se vor asigura locuri de parcare în subteranul executat pe două niveluri sub cele două clădiri noi propuse”, este răspunsul transmis de reprezentanții Direcției Amenajarea Teritoriului și Urbanism din cadrul Primăriei Sibiu.

Locuitorii din zonă speră ca Primăria să își schimbe abordarea. ”Având în vedere că zona se va aglomera foarte mult, așteptăm din partea autorităților locale demararea de urgență a proiectelor de parcări subterane prevăzute în PUZ 2012, fără a aștepta finalizarea celei de-a doua clădiri Imobiliare Royal”.

Mai contează un etaj în plus?

Locuitorii din zonă nu își pun mare bază în promisiunile administrației locale și justifică această neîncredere prin situația primului bloc construit în baza PUZ-ului din 2012. Bloc pentru care au fost autorizate opt niveluri supraterane, dar – în urma finalizării lucrărilor – a mai apărut un al nouălea nivel. Am solicitat Primăriei Sibiu să detalieze cum s-a ajuns la nouă în loc de opt niveluri supraterane și dacă această modificare a fost corelată cu creșterea numărului locurilor de parcare. ”Prin documentația care a stat la baza emiterii HCL 381/2012 a fost aprobat un regim de înălțime de S1 + S2 + P + 6E+ etaj retras. În PUZ-ul aprobat este specificată și următoarea condiție: “Cele doua clădiri aflate în proprietatea SC Imobiliare Royal SRL vor prelua obligatoriu înălțimile aticelor clădirilor de birouri din Piața Aurel Vlaicu nr. 9-10 (atât al ultimului nivel neretras, cât și al nivelului retras) și a cornișei blocului V3, în zonele de alipire la aceste construcții. Autorizația de construire eliberată cu nr.  917 din 6.12.20213 a respectat acest regim de înălțime”, este răspunsul trimis de urbaniștii Primăriei Sibiu pe acest subiect.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

7 comentarii

Adi

Acum 1 săptămână

Să se renunțe urgent la sensul unic pe Oituz între Pța A Vlaicu și NafNaf. Acolo încap două sensuri chiar dacă ramân locurile de parcare actuale. Într-adevăr nu ar mai fi loc pentru așa-zisa pistă de biciclete (vopsea pe asfalt ca în restul Sibiului). Dar "pista" aia poate fi relocată (redesenată/zugrăvită/trasată) cu 5 litri de vopsea pe trotuar. Și astfel se rezolvă jumătate din problemele traficului în zonă.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Badi

Acum 1 săptămână

Traficul se rezolvă dacă nu contribui la el. Bicicletele și transportul în comun sunt soluția, nu redeschiderea unei benzi (chiar dacă Oituz ar fi mai eficientă cu două sensuri). Profilul transversal adoptat în renovarea în derulare de la Calea Dumbrava e singura soluție pertinentă a actualei conduceri a orașului. Dacă acest model prin care pista de biciclete e delimitată cu spațiu verde de trafic(sau cu banda de parcare longitudinală) ar fi adoptat oriunde altundeva permite lățimea drumului (Bâlea, Coposu, Mihai Viteazu, Ștefan cel Mare, Milea etc.) am avea doar de câștigat.
Raspunde

Gigi kent

Acum 1 săptămână

Cum stim deja ca oierilor din marginime le merge f rau si de abia traiesc din subventii, primaria Sibiu s-a gandit sa vina sa le dea o mana de ajutor “regalilor imobiliari” prin aprobarea acestui proiect. Nu mai fiti carcatosi mai vecinilor din zona doar au proiectat si locuri de parcare. Suficiente pt 1 etaj din cele 7. Restul populatiei de pe celelalte 6 etaje o sa vina cu autobuzul electric sau cu bicicleta, folosind pistele amenajate de primarie in tot orasul. Ce frumos stau lucrurile cand le vezi din birou. Ii multumim doamnei primar pt implicarea totala si ii uram pensionare placuta :) O sa ne lipseasca “viziunea ei modernista”. Speram sa gasim un inlocuitor pe masura!
Raspunde

Adrian

Acum 1 săptămână

Urbanismul si cei ce-l pastoresc sunt putrezi pana in maduva oaselor. Ni se spune ca la prosti ca e ok sa ai bloc lipit la propriu de casa sau e ok un trotuar de o,4 m..de care dai cu capul...sau cu oglinda la masina lovești balconul omului de la parter.... Jalnic pe toate planurile....deja e de fugit din Sibiu
Raspunde

2cents

Acum 1 săptămână

Ma bucur sa vad ca cineva mai tulbura linistea urbanistilor nostri lacomi cu cate o intrebare mai incomoda. Singura problema e ca dragii de ei s-au acoperit pana peste cap cu hartii si "intrari in legalitate", ca sa fie protejati in fata legii blegi pe care tot unii ca ei au "ctitorit-o". Abuzurile se fac "legal" in Romania si Sibiul nu este o exceptie. Ar fi fain sa lansati o investigatie jurnalistica macar pe tema legalitatii unora dintre edificiile care numai ca nu striga "abuz" si care au fost facute pe banda rulanta in Sibiu din anii '90 incoace. Ar fi interesant de vazut ce metode s-au aplicat, ce acte aditionale si modificari s-au folosit pentru a face posibil acele aberatii urbanistice. Si la toate raman valabile intrebarile legate de parcarile lipsa si de sugrumarea traficului.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Tibi Foseanu

Acum 1 săptămână

Este evidenta necesitatea construirii de cladiri noi, multifunctionale, pentru a acoperi nevoia de locuinte si birouri! Da, parcurile, inclusiv Subariniul trebuie sa dispara pentru ca dezvoltarea durabila nu se poate poticni in 6 copaci si 2 jderi! Bogatia, nivelul de trai al sibienilor de rit vechi si nou trebuie sa rezide din constructii semete, nu din straturi de lalele! Haideti sa fim seriosi!
Raspunde

Gigi Contra

Acum 1 săptămână

Putregaiul din Primăria Sibiu are nume: UDREA și NISTOR.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus