Duminică,
17.08.2025
Cer Senin
Acum
22°C

Soluția autorităților pentru a reduce accidentele: reducerea lățimii benzilor de circulație de pe DN-uri, pentru a reconfigura circulația

Soluția autorităților pentru a reduce accidentele: reducerea lățimii benzilor de circulație de pe DN-uri, pentru a reconfigura circulația

Ministerul Transporturilor va reduce de la 3,5 metri la 3 metri lățimea benzilor de pe Drumuri Naționale, măsura urmând să permită creșterea siguranței rutiere prin reconfigurarea circulației după modelul proiectului pilot 2+1 de pe DN 2 (Ialomița), amenajarea unor benzi suplimentare fără exproprieri în zona intersecțiilor sau amenajarea unor insule în zona trecerilor de pietoni.

Pentru modificarea legislației, Ministerul Transporturilor a prezentat Proiectul unui Ordin de ministru, normele tehnice fiind aprobate în Consiliul Tehnic și Economic al Companiei de Drumuri încă din 2020. Totodată, ministerul de resort susține că, prin îngustarea benzilor de circulație, „se reduce viteza” și scade riscul de accidente, scrie economedia.ro

Măsura a fost aplicată deja pe o porțiune de pe DN2, numit și „Drumul morții”. Dacă înainte, între Sinești și Movilița aveau loc accidente grave săptămânal, din 2019 până în prezent, în zonă s-a produs un singur accident cu victime.

În iulie anul trecut, o persoană și-a pierdut viața și alte patru au fost grav rănite după ce două mașini s-au ciocnit pe Drumul European 85, cunoscut și ca DN2, între București și Siret. În ultimii cinci ani, 407 de persoane au murit și 774 au fost rănite pe DN2. Este drumul național situat pe locul 2 după numărul de accidente grave în ultimii 10 ani.

DN2 are în cea mai mare parte câte o bandă pe fiecare sens și margini largi de drum, care le creează șoferilor senzația că se poate circula pe două benzi.

Pentru a reduce numărul accidentelor, pe zece kilometri, între Sinești și Movilița, s-a micșorat lățimea benzilor și astfel, s-a introdus o bandă alternativă. Ministerul Transporturilor propune acum reducerea benzilor la 3 metri pe porțiunile periculoase, astfel încât pe un sens să poată trece și două tiruri simultan, scrie și digi24.ro.

„În cazuri excepționale, pentru drumurile naționale existente și proiectate, cu acordul Administratorului rețelei de drumuri, din motive de sporire a siguranței circulației în zona intersecțiilor, a trecerilor de pietoni, pe drumurile existente cu 4 benzi de circulație, în zona punctelor periculoase etc., se poate reduce lățimea benzii de circulație de la 3.50 m până la minimum 3.00 m, inclusiv lățimea marcajelor, prevăzându-se măsuri compensatorii corespunzătoare, după caz.” se arată proiect.

Prin această completare se preconizează următoarele avantaje:

Reducerea vitezei de circulație prin efectul fizic de îngustare a benzii pentru prevenirea accidentelor rutiere ;

În zona trecerilor de pietoni prin introducerea unor insule de protecție a pietonilor;

Realizarea unor benzi suplimentare fără exproprieri de terenuri suplimentare în zona intersecțiilor;

Realizarea unor proiecte de siguranța circulației pe sectoarele cu incidență mare a accidentelor (exp. DN 2, sectorul cu 2+1, separatori de sens pe drumurile existente cu 4 benzi de circulație, dublarea marcajului axial tip linie continuă, etc.);

Reglementarea soluțiilor tehnice de siguranța circulației în raport cu instituțiile de verificare și control (I.S.C., A.R.R., Direcția Rutieră);

Adaptarea la teren a soluțiilor tehnice în situații punctuale, acolo unde nu este posibilă o rezolvare conform normelor în vigoare.

Amendamentul pentru modificarea Normelor tehnice privind proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor a fost analizat în ședința Consiliului Tehnico-Economic al C.N.A.I.R.-S.A. și avizat FAVORABIL, conform documentului de avizare nr. 5127/03.12.2020.

foto economedia.ro

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Comentarii

2 comentarii

Rammstein

Acum 3 ani

Eu zic sa facă banda de 1,5m !!.. Mașinile să circule pe cant...

Raspunde

Marius

Acum 3 ani

Logica argumentației cu exista in motivația acestei măsuri. De unde rezultă reducerea vitezei daca reducem lățimea benzii de circulație de la 3,5m la 3m. Autorul articolului ar trebui sa insiste pe aspectul logic (dacă există) al motivației și să amendeze daca acest lucru nu exista. Dacă respectam limitele de viteza constat că prin investițiile care se realizeaza- separatoare , sensuri giratorii nu fac decât să reducă viteza medie de deplasare pe drumurile naționale dar și în localități. Nu se fac investiții care sa asigure atât creșterea acestei vitezei medii cat și bineînțeles creșterea siguranței. Referitor la separatoarele din beton ptr drumurile naționale cu patru benzi am un exemplu practic: DN39A; s-au introdus aceste separatoare fara a efectua lățirea drumului. Nu exista o zona de siguranță între bandă a doua de circulație și acest parapet din beton. In cazul unei depășiri a unui autovehicul lung (TIR, autobuz) și suplimentar sunt niste condiții de vizibilitate redusă: ploaie, noapte, zăpadă exista un risc sporit sa acrosezi acest parapet din beton. Cei care avizează astfel de măsuri ce experiența au în acest domeniu al siguranței circulației? In loc sa folosească sumele investite în aceste separatoare de beton care s-au montat pe câteva zeci de km se realizau piste de biciclete ptr a lega localitățile din zona: Constanța, Lazu,Agigea,Eforie, Tuzla,etc. In același timp puteau folosi fondurile ptr realizarea și a unor trotuare ptr deplasărea pietonala între aceste localități apropiate între ele Constanța-Lazu-Agigea-Eforie-Tuzla sunt situații când circula bicicliști și pietoni pe zona carosabilului. In această zonă - exista liziera și canal pluvial care împiedică deplasarea pietonilor in exteriorul carosabilului). Iluminatul iarăși este o problemă deficitara pe anumite porțiuni f aglomerate de exemplu zona Intersecției Cumpana-localitatea Lazu. Prioritățile sunt aiurea stabilite de oameni care habar nu au de probleme specifice pe fiecare sector de drum!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus