De cinci luni ar fi trebuit finalizată o actualizare a devizului general, pe baza căreia să fie demarate procedurile pentru reluarea lucrărilor la ruina Palatului Justiției, șantier părăsit de mai bine de doi ani. Și la care lucrările au început de 11 ani.
Ilustru exemplu de nepăsare și incompetență birocratică, sediul Tribunalului și Judecătoriei Sibiu de pe bulevardul Victoriei face obiectul unui contract pentru actualizarea studiului de fezabilitate și, în principal, a indicatorilor tehnico-economici. Mai simplu spus, o actualizare a costurilor estimate pentru finalizarea acestui interminabil șantier, pornind de la o expertiză tehnică realizată anul trecut asupra ruinei părăsite din centrul Sibiului.
Contractul pentru actualizarea acestor date a fost semnat în 9 septembrie 2021, cu firma Conpac Arhitect SRL din Cluj-Napoca, iar termenul de finalizare era de două luni de la data semnării. Nici acum, la mai bine de șapte luni de la încheierea contractului, clujenii n-au mai livrat documentele pentru întocmirea cărora au cerut 101.000 de lei. Motivul principal invocat: constructorii și furnizorii de materiale au refuzat să le transmită oferte de preț.
”Din diverse motive invocate de prestator (infectări personal cu Covid, personal insuficient) şi în special datorită faptului că acesta nu a primit oferte pentru manoperă / materiale etc, în baza cărora să poată estima valorile reale actualizate ce fac parte din devizul general de lucrări, termenul de predare a fost astfel, în mod repetat, prelungit. Termenul estimat de predare este 18 aprilie 2022”, răspundeau înainte de Paști reprezentanții Tribunalului Sibiu, pentru cititorii Turnul Sfatului.
Rătăciți prin birocrație
Chiar și după finalizarea actualizării studiului de fezabilitate, lucrurile nu se vor urni foarte rapid în ceea ce privește ruina la care singurii care se mai uită zilnic sunt paznicii angajați. Administrația Tribunalului Sibiu, în responsabilitatea căreia a fost transferat proiectului reabilitării Palatului Justiției, are bani pentru reluarea lucrărilor, dar nu suficienți.
Ca să îi fie alocați bani suficienți, mai întâi va trebui adoptată o hotărâre de Guvern pentru actualizarea indicatorilor tehnico-economici. Hotărâre adoptată pe baza unui proiect care să fie elaborat de Ministerul Justiției, proiect care așteaptă după actualizarea studiului de fezabilitate care trebuia finalizată din luna noiembrie a anului trecut. În aceste condiții, reprezentanții Tribunalului consideră că licitația pentru angajarea unui nou constructor ar putea fi lansată în a doua parte a acestui an.
”Procedurile de achiziţie în vederea atribuirii contractelor necesare continuării lucrărilor de investiţie vor fi demarate după aprobarea noilor indicatori tehnico-economici ca urmare a actualizării studiului de fezabilitate şi rectificarea în consecinţă a bugetului şi a obiectivului de investiţie, respectiv în semestrul II al anului curent”, se mai arată în răspunsul transmis în atenția cititorilor Turnul Sfatului.
De fapt, nici dacă va fi lansată o licitație pentru angajarea unui constructor nu este foarte clar. Și asta deoarece, părăsit din 2011, șantierul are nevoie de reproiectare. Iar lucrările pentru reproiectare ar putea fi realizate într-un contract separat sau în cadrul aceluiași contract care prevede și execuția. Care variantă va fi aleasă (proiectare și execuție împreună sau separat) nu este o decizie luată, deocamdată. ”Se va analiza la momentul demarării procedurilor de achiziţie dacă este oportună sau nu includerea reproiectării şi execuţia lucrărilor în cadrul unei singure proceduri de atribuire”, răspund reprezentanții Tribunalului Sibiu.
Doar consolidări
În cursul lunii mai a anului trecut, reprezentanții Tribunalului Sibiu au reușit să primească - în urma unui contract semnat cu Stigma Building Management SRL, din Brașov – o expertiză tehnică a ruinei părăsită în centrul orașului. Conform căreia, în afară de consolidarea clădirii istorice a Palatului Justiției, nici celelalte două clădiri prevăzute în curte nu au un avans demn de luat în seamă. ”Din expertiza tehnică realizată în anul 2021 reiese că au fost realizate doar lucrări de consolidare, astfel: lucrările de consolidare ale corpului principal de clădire sunt finalizate, iar pentru corpurile B şi C sunt executate lucrările de infrastructură / rezistenţă în proporţie de 71%”.
Până în 2019, când a fost reziliat și al doilea contract pentru finalizarea reabilitării și modernizării Palatului Justiției, în acest obiectiv au fost investiți aproximativ 25 de milioane de lei. Cea mai mare parte (peste 23 de milioane) sunt bani împrumutați de Ministerul Justiției de la Banca Mondială.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: cand va fi gata tribunalul sib , santier parasit tribunalul sib , lucrari tribunalul sibiu , palatul justitiei sibiu
Vizualizari: 5365
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Periscop
Acum 4 ore
Excelent +1
Acum 4 ore
Bastiu
Acum 4 ore
Aci Duțu
Acum 5 ore
Emil