Vineri,
04.10.2024
Cer Senin
Acum
17°C

Noile autobuze albastre din Sibiu: 5 îmbunătățiri evidente și câteva detalii care nu ne plac

Noile autobuze albastre din Sibiu: 5 îmbunătățiri evidente și câteva detalii care nu ne plac

În această dimineață au intrat oficial pe traseele din Sibiu noile autobuze Mercedes-Benz. 40 în total, acestea funcționează pe gaz și sunt considerate ecologice pentru că poluează mai puțin decât cele clasice.

Ca să văd cu ochii mei promisiunile Tursib și ale municipalității, m-am urcat astăzi în câteva autobuze noi și m-am plimbat aproape o oră și jumătate prin oraș cu ele. Astfel, am descoperit cinci îmbunătățiri evidente, în comparație cu vechile autobuze care circulau prin Sibiu, dar și câteva detalii care nu mi-au plăcut.

Să începem cu partea bună:

Sunt Mercedes-Benz. Știu că sună a primă impresie de ”cocalar”, dar ce vreau să spun este că reprezintă un produs premium. Asta înseamnă în primul rând un confort suplimentar pentru pasageri, adică cei care plătim bilete. Ca să faceți diferența, urcați-vă într-unul din autobuzele produse la Ciorogârla, care circulă prin Sibiu. Să auziți acolo motor care urlă de te dor urechile, să vedeți tapiserie roasă până la plastic, ori geam care vibrează ca la un concert.

Tehnologia. Nu e ceva SF, dimpotrivă, facilitățile cu care vin noile autobuze sunt banale pentru zilele noastre, doar că nu prea ne-am putut bucura noi de ele. În primul rând, fiecare rând de scaune are port USB pentru încărcarea telefonului. Apoi internetul wireless, exista și înainte însă nu pe toate autobuzele mai funcționează bine. Și nu în ultimul rând, plata wireless, fără bilet. Asta chiar este o premieră și mi se pare foarte ușor de folosit. Apropii cardul, îți spune în două secunde că ai plătit și gata, asta e tot, nu mai trebuie să ții biletul ca să dovedești că ai plătit.

Noile afișaje electronice din stații. Realist vorbind, majoritatea orașelor din România au așa ceva de vreo zece ani, pentru noi reprezintă o premieră. Să ajungi în stație și să vezi exact în câte minute vine autobuzul reprezintă un pas în viitor pentru Sibiu.

Curățenia. Asta vine la pachet cu faptul că sunt noi. Mi-a și zis șoferul, care m-a văzut că fac poze: Să vii peste o săptămână să vezi dacă mai e la fel de curat! Nu știu dacă peste o săptămână, dar în multe autobuze vechi scaunele erau soioase și îmbâcsite. Aici ține mai mult de educația călătorilor, de cât de bine fac angajații Tursib curat în ele.

În final, ne place la noile autobuze că ele aduc un plus de civilizație în Sibiu. Puțin mai mult respect din partea autorităților publice care cheltuie banii contribuabililor pe un produs care face viața mai ușoară și mai frumoasă cetățenilor. Un pic mai mult bun simț din partea călătorilor, care nu mai pun picioarele pe scaune când le văd noi sau nu mai lipesc guma de mestecat pe geam dacă văd că primesc internet gratuit și curent să-și încarce telefoanele.

În definitiv, dacă vrem ca orașul să nu mai fie supraagomerat de mașini care poluează, dacă vrem să ajungem rapid și confortabil de acasă la serviciu, ori în Piața Mare, aceasta ar trebui să fie soluția numărul unu: transportul în comun modern, eficient și relaxant.

Acestea fiind zise, haideți să vedem și câteva aspecte mai puțin plăcute.

Am mers astăzi atât cu autobuzul gol, cât și cu el plin ochi, mai ales la întoarcere pentru că m-am urcat pe traseul 14, care trece pe lângă cimitirul municipal. Duminica, transportul în comun și cimitirul... Înțelegeți voi. Fiind noi, autobuzele albastre au o mulțime de senzori pe ele, cum ar fi cei de la uși. Pentru siguranța călătorilor, dacă există oameni care stau în picioare în raza de acțiune a ușilor, ușile nu se închid. Și dacă ușile nu se închid, autobuzul nu pornește. Puțini oameni înțeleg asta și majoritatea încep să se răstească la șofer: Pleacă, domnule, odată! Ce ne ții aici! Între timp, șoferul bate în butoane ca la păcănele, dar ușile tot nu se închid. A fost nevoie să coboare patru oameni ca să poată pleca autobuzul din stație.

Tehnologia nouă e bună doar dacă este utilă, dacă ajută omul. Altfel, nu-și are rostul. Orarul de circulație al Tursib nu este corelat cu cel din Google maps. În orice oraș din lumea aceasta deschizi telefonul, introduci destinația și îți arată simplu ce autobuz, tramvai, troleu, metrou să iei. În Sibiu una spune în Google Maps și alta e afișat pe hârtiile A4 plastifiate din stații. Și nu, nu toate stațiile vor avea afișaj electronic nou, doar cele din zona centrală sau foarte aglomerate.

Deși a fost duminică, iar traficul prin Sibiu lejer, tot a întârziat autobuzul două minute. Sincer să fiu, două minute nu e mult deloc, dar două minute duminica înseamnă 10-15 într-o zi aglomerată de miercuri, mai ales dimineața la oră de vârf. În comunicatul de presă remis sâmbătă, Tursib-ul spunea că noile autobuze sunt dotate cu GPS, prin urmare pot verifica.

Citește și:

FOTO VIDEO Cele 40 de autobuze ecologice Mercedes intră în circulație în Sibiu, de duminică. Care sunt traseele și despre noul sistem de ticketing

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

13 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Emil

Acum 2 ani

Înveți neamțul sa tragă cu arcul...
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Emil

Acum 2 ani

Nu tot ce e Mercedes e ecologic, dar ce e ecologic e scump. Ex. Mercedes-Benz e-Citaro G.
Raspunde

Călător

Acum 2 ani

Ca să circule ritmic, ar trebui ca prima bandă din cele două -unde există - să fie dedicată doar transportului în comun, ca în alte țări. Altfel, înghesuiala de la orele de vârf va face destul de lentă deplasarea autobuzelor, care nu au cum să se strecoare prin trafic, dat fiind volumul lor. Afișarea programului de călătorie din stații ar trebui să fie chiar în stație, la adăpost, acolo unde e refugiul și unde-s băncile, nu la nu știu câți metri afară. Nu e normal să te deplasezi când plouă, de exemplu, ca să poți consulta avizierul, iar în stație să fie exclusiv reclame. Sper ca măcar în autobuzele acestea camerele video să funcționeze, pentru că s-au tot înmulțit hoții în autobuze, în special pe liniile 1 și 2.
Raspunde

Sibianul calator

Acum 2 ani

Am avut ocazia sa călătoresc și eu astăzi (duminica) cu un astfel de autobuz. Din păcate, am călătorit doar la întoarcere pentru ca spre destinație am fost nevoit sa iau un taxi. Nu aveam în plan taxi-ul dar graficul de circulație a autobuzelor, cel afișat pe panourile din stații și pe internet pe site-ul Tursib, nu are nicio legătură cu sosirea în stații a autobuzelor. Acestea vin când pot, după nicio regula, asa încât dacă ai o ora anume la care vrei sa ajungi la destinație trebuie sa pleci mult mai devreme, fără sa ții cont de o eventuala planificare sugerata de programul de circulație. Autobuzele noi sunt albastre. Da, este o schimbare, nu mai sunt galbene. Materialul cu care sunt tapițate scaunele nu pare a fi de bună calitate: este un material sintetic, ceva gen "silon" puțin mai grosut, care în curând de va toci și se va rupe. Desigur, din neglijenta călătorilor în curand va deveni "soios" astfel încât nu vei mai fi tentat sa te așezi chiar dacă autobuzul este gol. Mi-a făcut impresia ca noile autobuze au și suspensii ceva mai bune astfel încât să nu parcurgi distanta de la ultima ușa la cabina șoferului în fracțiuni de secunda în cazul unei frâne. În afara celor menționate mai sus, nu am constatat nimic nou sau deosebit fata de vechile autobuze. Apreciem, oricum, ca măcar doua - trei săptămâni vom avea autobuze noi, curate, dar am aprecia și mai mult ca ele sa respecte programul de circulație afișat (dacă este cazul sa se ia masuri de organizare a circulației rutiere în oras) și călătorii sa respecte normele elementare de circulație cu mijloacele de transport în comun.
Raspunde

Izabell

Acum 2 ani

Sper ca nu o sa fie si acestea vopsite/colantate cu diverse reclame de prost gust!
Raspunde

Kokos

Acum 2 ani

Wow , deci la minusuri d-l ziarist trece faptul ca autobuzul nu poate pleca din statie cu usile deschise daca cetatenii se inghesuie in usi! Pai asta e de trecut la plusuri , nu la minusuri! Si , tot la minusuri , faptul ca autobuzul a intarziat 2(DOUA) minute! Pai nu stiam ca traim in Japonia ca sa ne legam de o intarziere de 2 minute!
Raspunde

Emil

Acum 2 ani

Primele autobuze ecologice cu numere albe.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Zzx

Acum 2 ani

sunt bombe pe roti, au buteliile cu gaz deasupra, cautati pe google si veti gasi filmulete cu cateva care au luat foc. Au fost multe cazuri in Sibiu de autobuze clasice diesel care au luat foc, sa vedeti nebunie camd ia unul din asta foc. Viitorul e busul electric dar acolo e mai greu sa sifonezi bani.
Raspunde

Albu

Acum 2 ani

O harta cu traseul autobuzului nu au nici pe sit-ul lor TURSIB și voi vreți minuni cu google Maps.. Vine turistul in Sibiu și se uita ca curca-n lemne ca nu știe ce traseu și unde sa ajungă. Rușine pentru Sibiu!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Andrei

Acum 2 ani

E greu cu internetul asta Albule.... Folosește google bine și apar și minunile... Norocul e ca pe Ts poți posta :)) https://tursib.ro/trasee/harta
Raspunde

Cătălin

Acum 2 ani

Ciudată observația cu necorelarea cu Google-Maps. Pe liniile folosite de mine (e adevărat, cu sunt pe rute cu ambuteiaje și la iau aproape de stația de plecare) timpii sunt foarte apropiați de realitate și corespund cu cei afișați. Dar probabil pe liniile care ajung în zona Alba Iulia situația diferă din cauza timpilor în care autobuzul stă blocat. Pe Str.Alba Iulia se impune crearea unei linii doar pentru Bus/Taxi/Uber/Biciclete/Ambulanțe, așa e în țările unde se dorește reducerea deplasării cu mașini.
Raspunde

Laura

Acum 2 ani

Degeaba se schimba autobuzele daca Tursib functioneaza la fel de prost ca inainte. Am renuntat de mult sa ma mai bazez pe programele fictive de functionare ale autobuzelor. Bani vor pe abonamente, dar nu vin la timp, intarzie mereu (cat a fost frig am inghetat in statia de autobuz cu copilul care trebuia sa ajunga la scoala), la abonamente esti restrictionat de data de 1 a lunii (nu ai date flexibile), soferii conduc cum au ei chef, vorbesc la telefon, rateaza statiile.. Transportul public in Sibiu e "de vis".
Raspunde

IOVU

Acum 2 ani

Am ajuns in punctul in care consider ca un taximetrist are mai multa scoala ca un jurnalist. Eu zic ca ne-am descurca la fel de bine (in Sibiu) atat fara jurnalisti, cat si fara politia comunitara.

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus