Joi,
30.06.2022
Cer Senin
Acum
28°C

48,5 mil. de euro: Aeroportul Sibiu se extinde cu un mega-șantier, pe care călătorii îl vor simți o singură zi

48,5 mil. de euro: Aeroportul Sibiu se extinde cu un mega-șantier, pe care călătorii îl vor simți o singură zi

Autoritățile județene anunță semnarea contractului de proiectare și execuție a lucrărilor de extindere a Aeroportului Internațional Sibiu, contract care trebuie încheiat într-un an și jumătate.

Semnarea contractului a avut loc miercuri, 22 iunie, cu asocierea condusă de societatea sibiană Con-A și completată de bucureștenii de la Bog`art și UTI Facility Management. 203,8 milioane de lei, la care se adaugă TVA, este valoarea contractului (valoare majorată înainte de semnare cu 9,99%, detalii aici).

În primele patru luni de derulare a contractului va trebui finalizat proiectul tehnic și obținute toate avizele necesare, execuția lucrărilor urmând să se încheie cel mai târziu pe 31 decembrie 2023. Termenul nu este unul negociabil, având în vedere că investiția este cofinanțată din fonduri europene nerambursabile accesate cu condiția ca proiectul să fie încheiat până la finele anului viitor.

Terminalul existent va fi extins cu două clădiri noi cu parter, mansardă și etaj retras care vor fi ridicate de o parte și de alta a actualei construcții. În final, terminalul va avea o suprafață utilă 22.400 mp (față de aproape 9.000 de mp în prezent), cu șase filtre de securitate, șapte automate pentru self check-in, zece ghișee de check-in cu operator (unul alocat VIP) și șapte porți de îmbarcare. Proiectul implică și dotarea terminalului extins ”cu cele mai noi tehnologii”, precum și remodelarea circulațiilor: accesul în Aeroport urmează să fie făcut din sensul giratoriu amplasat între șoseaua Alba Iulia și strada Europa Unită.

Viitorul terminal ar urma să poată procesa un flux de călători de 2,5 milioane de călători pe an, în condițiile în care după restricțiile din pandemie, estimările sunt că traficul pe AIS va ajunge la 1,3 milioane de pasageri pe an în 2030.

extindere aeroport sibiu

Parcarea aeroportului urmează reamenajată și extinsă în etape viitoare

Promisiunile antreprenorilor

Liderul de asociere, Con-A, a participat și la prima modernizare a aeroportului sibian, cea începută în 2006 și în urma căreia a aeroportul primit statutul de ”internațional”. ”Pentru mine și pentru Con-A este o zi importantă. Bucuria este dublă: atât pentru firmă, cât și pentru mine, ca cetățean al Sibiului, pentru că știm ce înseamnă dezvoltarea unui aeroport. În 2006, când am lucrat la actualul terminal, după darea acestuia în funcțiune investițiile au crescut foarte mult în Sibiu. Fiecare investitor străin se uită dacă acolo unde vrea să dezvolte există autostradă, există aeroport, dacă are un mediu de afaceri primitor. Noi, după 2006, am construit peste 20 de fabrici în Zona industrială vest și în continuare construim”, a declarat Mircea Bulboacă, președintele grupului de firme Con-A.

Omul de afaceri sibian a arătat că termenele contractuale sunt extrem de strânse, proiectul fiind practic deja în întârziere, iar pentru a fi sigur de respectarea termenelor a găsit că o variantă solidă este asocierea cu cei de la Bog`art și UTI, care au colaborat recent în proiectul aeroportului de la Brașov. ”Având în vedere termenul scurt, complexitatea, faptul că se lucrează în timp ce Aeroportul funcționează, toate acestea ne-au condus la ideea că un consorțiu va face mai mult decât o singură companie. Responsabilitatea pentru asocierea noastră este grozavă și ne dăm seama de acest lucru. Va trebui în patru luni să facem proiectarea în detaliu. Este nevoie de o colaborare puternică. Asigur conducerea CJ Sibiu, a Aeroportului, că ne vom implica puternic”, a adăugat Bulboacă.

Citește și Aeroportul Sibiu a înregistrat peste 75.000 de pasageri în primul trimestru, locul 6 în țară. După Suceava, înaintea Bacăului

Atât el, cât și Sorin Greu, directorul general al Bog`art au pus accentul pe importanța muncii din următoarele patru luni. Mai ales că în acest termen trebuie obținute și avizele necesare de la instituțiile de stat. O proiectare riguroasă va permite planificarea din timp a necesarului, astfel încât să nu existe sincope de furnizare a materialelor.

mircea bulboaca con-a

Mircea Bulboacă, președintele grupului de firme Con-A

”Proiectarea este perioada cea mai importantă, pentru că aici trebuie să conlucrăm noi și beneficiarul cu toți cei de la care trebuie să obținem avize. Va fi o perioadă foarte intensă de muncă și decizii care trebuie luate rapid. Această perioadă se va termina cu un grafic riguros pentru execuție. Acum cred că suntem deja cu câteva luni în urmă. Tocmai de aceea că am venit cu atâta experiență, pentru a face lucrurile să funcționeze”, a spus Mircea Bulboacă.

”Apreciez foarte mult munca pe care au depus-o atât cei de la Consiliul Județean, cât și reprezentanții Aeroportului, pentru că nu e ușor să aduci în oraș o investiție de câteva zeci de milioane de euro. De aceea, finalizarea trebuie să fie de succes. Suntem obligați. Cred cu tărie că lucrurile vor funcționa bune și Sibiul va avea și alte proiecte de anvergură”, Mircea Bulboacă, președintele grupului Con-A

Reprezentanții UTI Construction Facility au arătat că în cadrul proiectului, pe aeroportul din Sibiu vor fi aduse echipamente de ultimă generație specifice acestui domeniu, echipamente care deocamdată nu există pe alte aeroporturi din România.

Trafic închis o singură zi

Șantierul nu ar trebui să reprezinte un disconfort foarte mare pentru pasageri. Potrivit antreprenorilor, traficul aerian ar urma închis pentru o singură zi, în a doua parte a anului viitor.

”Efectul acestui șantier va fi extrem de redus asupra călătorilor. În detaliu va fi cunoscut după elaborarea detaliilor de execuție. Va fi o singură zi în care aeroportul va fi închis anul viitor”, arată Marius Gîrdea, directorul general al Aeroportului Internațional Sibiu.

Citește și Va afecta Sibiul deschiderea Aeroportul din Brașov? József Váradi, CEO-ul Wizz Air: ”Avem un interes real pentru fiecare aeroport din România”

Pregătiți pentru scumpiri

Pentru a acoperi cheltuielile acestei investiții (valoarea totală a proiectului este de 272 de milioane de lei), Aeroportul sibian a accesat un credit de 33 de milioane de lei, cu care să acopere partea de cofinanțare în valoare totală de aproape 79 de milioane de lei.

Iar semnarea contractului vine în contextul unei piețe a materialelor de construcții și echipamentelor cu salturi spectaculoase ale prețurilor în ultima perioadă. ”În ultimii doi ani ne-am confruntat cu o creștere majoră a prețurilor la construcții. În acest moment simțim o stagnare, estimăm o stagnare a prețurolor cel puțin până la finele anului”, arată Sorin Greu, directorul general al Bog`art.

Daniela Cîmpean, președinta Consiliului județean Sibiu, arată că există acoperire pentru eventuale viitoare scumpiri, fiind accesat în acest sens un credit de la BCR cu o dobândă de 0,63% pe an. ”Este o perioadă provocatoare. Pot apărea tot felul de neprevăzute, iar istoria recentă ne-a arătat acest lucru. Cred că orice autoritate responsabilă își asumă astfel de riscuri și se pregătește pentru a o putea preîntâmpina. Suntem pregătiți să susținem o astfel de creștere și nu doar pentru această investiție. Împrumutul a fost contractat tocmai pentru a susține diferențele de preț, împrumut accesat în condiții foarte avantajoase, cu o dobândă de 0,63%, de la BCR. Cred că este cea mai mică dobândă obținută de o autoritate publică locală”, a arătat Cîmpean.

Marius Gîrdea, directorul general al AIS, Daniela Cîmpean, președinta CJ Sibiu și Mircea Bulboacă, președintele grupului de firme Con-A

Ea a arătat că traficul aerian își revine rapid, în acest moment fiind la 87% din perioada similară anului 2019, înainte de pandemie. Și mai important, finanțarea nerambursabilă accesată nu va mai fi disponibilă în viitor. ”Activitatea desfășurată de aeroport este în continuă dezvoltare. Viitorul sună bine și atunci această nevoie de dezvoltare a infrastructurii este necesară pentru a putea asigura servicii de calitate pentru mai mulți pasageri pe Aeroportul internațional Sibiu. Este un moment pe care ne bucurăm că am reușit să îl fructificăm, pentru că aeroporturile nu vor mai beneficia de fonduri nerambursabile pentru dezvoltare. Deci este ultimul tren pe care l-am prins”.

Citește și Aeroportul sibian se extinde cu 44 de milioane de euro: terminal pentru 2,6 mil. de pasageri, pistă pentru aeronave mari

cum va arata aeroportul din sibiu extinderecum va arata aeroportul din sibiu extinderecum va arata aeroportul din sibiu extinderecum va arata aeroportul din sibiu extindere

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

7 comentarii

Petrică

Acum 1 săptămână

Haideți să vă explic eu cum stă treaba. Știrea a apărut la fix pentru a distrage atenția de la concursurile de mâine pentru posturile de director. În realitate CJ și conducerea aeroportului au deja numerele câștigătoare, concursurile fiind de ochii lumii, având un singur candidat(ă) pe fiecare post de director. Mai mult, au fost făcute deja rezervările la restaurant pentru petrecerea din week-end. Felicitări sibieni! Cineva se uită cu dispreț la voi de fiecare dată.
Raspunde

Marius

Acum 1 săptămână

noul terminal va permite accesul direct in aeronava ? Din articol nu reiese aceasta importanta facilitate.
Raspunde

Mai Petrica

Acum 1 săptămână

Sigur s-a vorbit si la Bruxelles pentru sincronizare ca finantarea sa ia fata concursului/sau a mai-stiu-ce-alte-stiri-ascunse! Daaahh In loc sa ne bucuram ca nu vom mai sta ca 'dobitoacele' in 10mp de terminal actual, ca ne mai modernizam si noi aici in 'satul' nostru, mai bine sa cautam barnele. Nu ne mai vindecam.
Raspunde

Ion

Acum 6 zile

Nu ne mai vindecăm de concursuri aranjare și totuși ne așteptăm că lucrurile să meargă bine.Concursurile se aranjează pentru ca cei incompetenți sa ocupe locurile pe care nu le merită.
Raspunde

Coca

Acum 1 săptămână

Aeroportul din Brasov, nimeni nimic de ce oare? Toate orasele mici au aeroport , cui nu-i place acest oras ?
Raspunde

Xxx

Acum 6 zile

Normal era că aeroportul sa se extindă cu un nou terminal....o noua pistă .. etc! Probabil e singurul aeroport din lume care se extinde cu un nou șantier!!!! Așa scrie in titlu!!! La ce poate sa folosească un șantier unui aeroport? Ne poate spune T.S.???
Raspunde

Laura

Acum 6 zile

Eu sunt optimista, sunt niste imbunatatiri necesare
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus