Luni,
18.08.2025
Partial Noros
Acum
16°C

Tronsonul 2 din Sibiu – Pitești urmează să fie ”descărcat” de istorie. „Castre romane afectate de autostradă”

Tronsonul 2 din Sibiu – Pitești urmează să fie ”descărcat” de istorie. „Castre romane afectate de autostradă”

Castrele romane din Defileul Oltului, care fac parte din Limes Alutanus, granița de est a Daciei Romane, vor crea probleme constructorului turc ce va executa tronsonul 2 al Autostrăzii Sibiu – Pitești, între Boița și Cornetu, spun specialiști citați de Adevărul.

Surprizele de care pot avea parte constructorii încep cu „Caput Stenarum” – castrul de la Boița (Sibiu) și continuă cu castrele vâlcene de la Câineni (Pons Vetus), Titeşti, Perișani, Copăceni şi Racoviţa (Praetorium I și Praetorium II) din Racovița.

Citește și: ”Autostrada Sibiu-Pitești e toată în lucru”. Construcția întregii autostrăzi s-ar putea încheia peste 5 ani

Pe Lotul II Boița – Cornetu este în derulare în acest moment studiul geotehnic care se va finaliza la începutul anului viitor și pe baza căruia vor fi demarate lucrările de construcție. Până atunci se recoltează probe de pe șantier în urma forărilor demarate prin munții care străjuiesc Valea Oltului.

Următoarele faze necesare proiectării și premergătoare autorizației de construire se referă la descărcarea și diagnosticul arheologic al șantierului, a anunțat coordonatorul de șantier Asocierea MAPPA - CENGIZ, Bogdan Alexandru, într-o prezentare a lucrărilor.

„Castre romane afectate de autostradă”

Specialiștii din Vâlcea susțin că e nevoie de sprijinul Ministerului Culturii pentru cercetarea arheologică a urmelor Imperiului Roman de pe Valea Oltului.

„Castrele de la Racovița vor fi afectate de cercetările preventive cu ocazia realizării proiectului autostrăzii. Este nevoie de sprijinul Ministerului Culturii pentru a se efectua cercetarea arheologică în prealabil prin alocare de fonduri”, a recunoscut directorul Direcției Județene de Cultură Vâlcea, prof. dr. Florin Epure.

În nordul județul Vâlcea, în Țara Loviștei, există nenumărate dovezi de locuire a acestei zone din cele mai vechi timpuri. Despre „Calea Mare” sau „drumul bătrânesc al Loviștei” se spune că era mai vechi decât „Calea lui Traian” pe care au trecut armatele romane în drumul lor spre Sarmisegetuza.

Pe aici se circula până să fie construit drumul de pe Valea Oltului, în forma și traseul pe care noi le cunoaștem astăzi, de către austrieci, sub numele de Via Carolina, în secolul al XVIII-lea.

În timp ce „Calea Mare” lega partea nordică a Vâlcii de Curtea de Argeș, „Calea lui Traian” lega aceeași zonă de sudul județului. Viitoarea Autostradă Sibiu – Pitești se suprapune pe un culoar format din aceste drumuri.

Construcții ridicate de o unitate unică, romană

La 20 de kilometri depărtare de cel mai cunoscut castru roman din Vâlcea, „Arutela” din Călimănești - Căciulata (singurul reconstituit parțial), în comuna Racovița regăsim ruinele a două castre. Praetorium I și Praetorium II sunt monumente istorice din categoria valorică A, datând din secolele II – III, Epoca Romană.

Potrivit directorului Direcției de Cultură Vâlcea, prof. dr. Florin Epure, au fost construite de soldaţii din „Numerus burgariorum et veredariorum Daciae Inferioris”,  o unitate unică în imperiu care se ocupa atât cu paza turnurilor – puncte de supraveghere pe Valea Oltului, cât și cu serviciile poștale. Unul dintre castre a fost distrus în mare parte de apele Oltului.

Un alt castru în Defileul Oltului este cel de la Boița - Sibiu. În „Caput Stenarum” s-au descoperit cărămizi care poartă ştampila Legiunii a XIII-a Gemina şi monedele de la Marc Aureliu. Situat la 1 km depărtare de gura Pasului Turnu Roşu, castrul avea o deosebită importanţă, atât pentru apărarea graniţei Provinciei Dacia Inferior cât şi pentru supravegherea pasului din interiorul arcului carpatic şi a drumului care se bifurca aici.

Între „Pons Vetus” și „Caput Stenarum” se bănuiește că a mai existat un castru - „Poarta lui Traian”, în zona Râu Vadului.

Deși descoperite în urmă cu un secol, și cercetate parțial în urmă cu patru - cinci decenii, nici până astăzi, castrele romane nu au putut fi incluse în circuitele turistice pentru a fi promovate ca atare. Unele sunt fie încă sub pământ, fie distruse de furia naturii sau de mâna omului, ori se confruntă cu probleme de natură juridică.

Autostrada Sibiu - Pitești va lega sudul țării de Transilvania și de frontiera vestică. Tronsonul peste Carpați va avea o lungime de peste 122 de kilometri și va costa 13,56 miliarde de lei (fără TVA), fonduri europene nerambursabile. Reprezintă cel mai ambițios și mai important proiecte de infrastructură rutieră din ultimii 30 de ani din România.

Secţiunea 2 Boiţa-Cornetu. Termen de execuție 2027. Costă aproape un miliard de euro

Contractul de execuție a fost semnat pentru acest tronson de autostradă la mijlocul lunii februarie, lucrarea urmând a fi executată de Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS - Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret.

Secțiunea Boița – Cornetu va costa aproape un miliard de euro (4,250 miliarde lei, fără TVA), finanţarea urmând să fie asigurată din fonduri europene.

Cu o lungime de 31,33 km, Secţiunea Boiţa-Cornetu trebuie finalizată în anul 2027, asocierea de antreprenori turci având la dispoziţie 18 luni pentru proiectare şi 50 de luni pentru execuţie, scrie Agerpres.

Pe traseul acestei secţiuni, care face parte din coridorul 4 Pan-European, vor fi construite: 49 de poduri şi viaducte, 7 tuneluri cu lungimi cuprinse între 250 metri şi 1.590 metri (lungime totală de 4.920 m), un ecoduct pentru mamifere mari în zona localităţii Lazaret, panouri fonoabsorbante în zonele în care traseul trece în apropiere de localităţi sau de arii protejate şi aliniamente de arbori în dreptul localităţilor, pentru reţinerea poluanţilor atmosferici.

Conform CNAIR, durata de garanţie a lucrărilor este de 120 de luni.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

Bogdan

Acum 2 ani

Nu cred ca in germania, austria, franta, italia sau alte tari unde s-au construit autostrazi nu au trecut prin arii protejate, situri arheologice, poate unele descoperite la sapaturi sau alte piedici care se regasesc in NUMAI in romania, sa fim seriosi aici este vorba NU SE VREA, avem iesire la marea neagra si taiem creanga la alti cu iesire la alte marii.
Raspunde

Emil

Acum 2 ani

Pentru afaceri au aprobat tacit demolarea sau distrugerea monumentelor istorice si de arta inscrise pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO.
Raspunde

Aci Duțu

Acum 2 ani

nu există nici un obiectiv în VL sau SB pe lista UNESCO. Fake news, mârțoagă
Raspunde

Ghiță

Acum 2 ani

Omul nu știe ce vorbește. Autostrada nu trece prin castre, acestea sunt jos in defileu nu pe ductul autostrăzi
Raspunde

Aci Duțu

Acum 2 ani

exact. Știu de cele de la Căineni, pomenite de-avalma în articol, care sunt la 11 km de viitoarea autostradă. Dar bratu citează o comandă politică, îl provoc să scrie un articol despre siturile pomenite, cu distanța față de autostradă. Nu mai înghițiți Țaluziile' nedocumentate.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus