Duminică,
15.09.2024
Innorat
Acum
9°C

Ingineria bate arheologia. CNAIR: Autostrada Sibiu – Pitești nu distruge castrele romane. Sunt deja distruse de localnici

Ingineria bate arheologia. CNAIR: Autostrada Sibiu – Pitești nu distruge castrele romane. Sunt deja distruse de localnici

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunță printr-un clip video, postat pe Facebook, că vestigiile romane de pe Valea Oltului nu vor fi afectate de construcția autostrăzii Sibiu – Pitești. Afirmația vine să limpezească situația, după ce arheologi vâlceni au sesizat că traseul ar putea afecta unele vestigii. În plus, spun cei de la CNAIR, mare parte din vechile castre sunt distruse, iar pietrele din ziduri sunt acum parte integrată din alte construcții, iar altele, pe post de linii de hotar, mutate de mult timp de localnici.

Ce spun vâlcenii

Specialiștii din Vâlcea susțin că se impune sprijinul Ministerului Culturii pentru cercetarea arheologică a urmelor Imperiului Roman de pe Valea Oltului.

„Castrele de la Racovița vor fi afectate de cercetările preventive cu ocazia realizării proiectului autostrăzii. Este nevoie de sprijinul Ministerului Culturii pentru a se efectua cercetarea arheologică în prealabil prin alocare de fonduri”, a recunoscut directorul Direcției Județene de Cultură Vâlcea, prof. dr. Florin Epure, citat de Adevărul.

În nordul județul Vâlcea, în Țara Loviștei, există nenumărate dovezi de locuire a acestei zone din cele mai vechi timpuri. Despre „Calea Mare” sau „drumul bătrânesc al Loviștei” se spune că era mai vechi decât „Calea lui Traian” pe care au trecut armatele romane în drumul lor spre Sarmisegetuza, scriu jurnaliștii de la Adevărul.

autostrada, sibiu, pitesti, boita, porr, finalizare

Pe aici se circula până să fie construit drumul de pe Valea Oltului, în forma și traseul pe care noi le cunoaștem astăzi, de către austrieci, sub numele de Via Carolina, în secolul al XVIII-lea.

În timp ce „Calea Mare” lega partea nordică a Vâlcii de Curtea de Argeș, „Calea lui Traian” lega aceeași zonă de sudul județului. Viitoarea Autostradă Sibiu – Pitești se suprapune pe un culoar format din aceste drumuri.

”Autostrada Sibiu-Pitești e toată în lucru”. Construcția întregii autostrăzi s-ar putea încheia peste 5 ani

La 20 de kilometri depărtare de cel mai cunoscut castru roman din Vâlcea, „Arutela” din Călimănești - Căciulata (singurul reconstituit parțial), în comuna Racovița regăsim ruinele a două castre. Praetorium I și Praetorium II sunt monumente istorice din categoria valorică A, datând din secolele II – III, Epoca Romană.

Potrivit directorului Direcției de Cultură Vâlcea, prof. dr. Florin Epure, au fost construite de soldaţii din „Numerus burgariorum et veredariorum Daciae Inferioris”,  o unitate unică în imperiu care se ocupa atât cu paza turnurilor – puncte de supraveghere pe Valea Oltului, cât și cu serviciile poștale. Unul dintre castre a fost distrus în mare parte de apele Oltului.

Un alt castru în Defileul Oltului este cel de la Boița - Sibiu. În „Caput Stenarum” s-au descoperit cărămizi care poartă ştampila Legiunii a XIII-a Gemina şi monedele de la Marc Aureliu. Situat la 1 km depărtare de gura Pasului Turnu Roşu, castrul avea o deosebită importanţă, atât pentru apărarea graniţei Provinciei Dacia Inferior cât şi pentru supravegherea pasului din interiorul arcului carpatic şi a drumului care se bifurca aici.

autostrada, sibiu, pitesti, finalizare, termen, bani, tronsonul 1, sibiu boita,

CNAIR: ”Pilele viaductului se vor realiza prin fundare indirectă, astfel încât vibrațiile să nu afecteze zidurile”

Arheologii Institutului de Arheologie "Vasile Pârvan" și din cadrul Biroului Situri Arheologice al CNAIR s-au deplasat în teren pentru a verifica dacă informațiile documentate și semnalate de Comisia LIMES cu privire la prezența unor vestigii romane pe sectiunea 2 a Autostrazii Sibiu-Pitești ar putea determina întârzieri în realizarea proiectului de infrastructura rutieră, anunță compania de autostrăzi.

Citește și: VIDEO Au început lucrările la Tronsonul 2 de pe Autostrada Sibiu – Pitești. Se fac foraje și se construiesc drumurile spre zonele forestiere

”Este vorba de urme săpate in stâncă și care ar fi fost folosite pentru drumul roman și o peșteră antropică de mici dimensiuni. Urmele semnalate nu au fost identificate la faza Studiului de fezabilitate, deoarece ampriza autostrăzii se află în partea superioara a versantului. Castrul roman de la Racovița, cel mai apropiat monument istoric de traseul autostrăzii, va fi afectat doar vizual de obiectivul de infrastructură rutieră, deoarece în această zonă se va realiza un viaduct a cărui lungime a fost prelungită tocmai pentru a nu impacta structura castrului. De asemenea, pilele viaductului se vor realiza prin fundare indirectă astfel încât vibrațiile să nu afecteze zidurile rămase în elevație”, transmite CNAIR.

Urmele castrului roman din Racovița (Vâlcea) Sursa foto: Captură video

”Nici localnicii din zonă nu au avut grijă de această comoară și au fost afectate zidurile castrului de lucrări agricole și de lucrări la garduri pentru limitarea proprietăților”

Specialistul adus de compania de autostrăzi să vorbească despre acest subiect confirmă această situație.

Carmen Bem Miu spune că așa cum s-au făcut ultimele modificări, nu sunt afectate castrele și în acest moment, se face doar o verificare asupra unor amplasamente despre care înainte nu se știa absolut nimic.

”Autostrada trece prin partea superioară a acestui versant și, prin urmare zona aceasta din partea superioară nu este afectată. În acest moment nu putem vorbi de nicio lucrare blocată. Sunt colegii de la Institutul de Arheologie Vasile Pârvan din București care realizează diagnosticul arheologic inclusiv pe acest teren pentru verificarea potențialului arheologic al zonei. În situația în care nu au fost identificate situri la momentul realizării Studiului de fezabilitate, această metodă a diagnosticului arheologic intrusiv, este cea mai bună metodă pentru a releva prezența sau absența siturilor arheologice și de asemenea să demonstreze dacă sunt probleme mai târziu. Lucrările la autostradă pot fi demarate după finalizarea proiectului, așa cum arată situația”, spune ea.

Explică faptul că lucrările ar fi blocate din cauza castrului din Racovița (Vâlcea) e o temă falsă.

”Este o teorie falsă, deoarece castrul de la Racovița, așa cum a fost identificat în proiectul pe care l-am elaborat, a ținut cont de acest aspect și va fi afectat doar ca vizibilitate, ca să spunem așa, dar ca integritate fizică, nu. Va fi un viaduct pe zona aceea cu coloane realizate prin forare indirectă, astfel încât să nu fie afectată structura castrului.

Mai mult, nici localnicii din zonă nu au avut grijă de această comoară, ca să spunem așa, și au fost afectate zidurile castrului de lucrări agricole, de lucrări la garduri pentru limitarea proprietăților. Autostrada e cel mai mic pericol care poate afecta integritatea fizică a castrelor de pe Limes”, a mai spus Carmen Bem Miu.

Citește și: De ce sunt în întârziere lucrările la tronsonul cinci al autostrăzii Sibiu-Pitești

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Vizualizari: 56848

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

9 comentarii

Emil

Acum 1 an

Persista cateva reconstituiri. N-a mai ramas nimic din castrele romane originale sau forturile cu pichetele austr-ungare.

Raspunde

Armenciu Nicolae

Acum 1 an

Alte piedici care vin să bage județul Vâlcea in umbra civilizatiei, întorcându-se in timp şi nereușind să dezvolte o infrastructură sănătoasă. Ba le strică somnul gândacilor, ba se strică un zid construit de romani.

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Aci Duțu

Acum 1 an

putlerii vor să împiedice cu orice preț dezvoltarea infrastructurii de transport în România. Vom face autostrada

Raspunde

Rob

Acum 1 an

Greșit. Stăpânii tăi lgbtq+ nu vor. Că nu au niciunul de câștigat dacă brusc, un mare port cu legătură în Asia devine foarte bine legat de restul Europei. Ți-aș zice să gândești, dar știu că nu poți așa că scriu pentru alții. Dacă portul Constanța va fi legat cu infrastructură foarte bună de zona Euro, o iau în barbă olandezii și germanii cu tot ce înseamnă transport maritim dinspre Asia. Ăla e motivul pentru care nu vom intra nici în Schengen.
Raspunde

EL

Acum 1 an

"Domnii" de la cultură acum s.au trezit, până acum nu s.a distrus nimic!
Raspunde

Vic

Acum 1 an

Ce sa zic! Cei de la cultura își iau salariile degeaba! Este de-ajuns sa vedem starea deplorabila a sitului din centrul vechi. O ruina abandonată. Și mai spun ca le pasa!
Raspunde

Tudor

Acum 1 an

Acest minister al inculturii este interesat de istoria acestei tari numai în momentul când cineva dorește sa construiască ceva în tara asta, pe banii celor implicați în proiecte. In rest, cetățenii sunt de vina ca nu conservă siturile arheologice, ei nu au responsabilități. Trebuie revizuita de urgenta legislația referitoare la aceste situri, sa nu suporte întreprinzătorul toate costurile acestor descărcări arheologice și printre altele sa suporte și salariile acestor inbuibati de prin muzee care primesc salarii fabuloase, iar siturile dacice sunt în paragina. Sa vă fie rușine!!
Raspunde

NC

Acum 1 an

Nu am nimic cu istoria și cultura. Dar nici sa ramai în ani dinainte de era noastră nu se poate. Multe lucrări esențiale, ba chiar vitale pentru actuala civilizație au avut de suferit pentru lilieci, ursi, șopârle, cimitire de mii de ani sau trei bolovani rămași de la către romane, care pana la apariția lucrărilor de infrastructura au fost ignorate total zeci și sute de ani, și brusc un amnezic de la un departament local se trezește din visare și începe sa plângă cu lacrimi de crocodil de grija unor amintiri. Lumea nu poate trai cu nostalgia trecutului și nici nu se justifica economic alocarea unor fonduri și amânarea cu zeci de ani a unor lucrări de infrastructura pentru potcoave de cai morti!
Raspunde

Dan

Acum 1 an

La fiecare kilometru de autostrada se gaseste cate o cioacă de facut bani, cand autostrada va deveni prioritară pentru interesele unor preapotenti de talie transnationala fac pariu ca se va construi si peste noapte si peste cadavre daca va fi nevoie, pana atunci ne delectam pe banii nostri cu mistoul grobian al unora. Pai pe Valea Oltului, la Gura Lotrului sa taiat la fier vechi un pod de fier pt tren, care era si functional declarat monument, si nu s-a sesizat nimeni ......
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus