Într-o iarnă în care s-a vorbit mai mult de ghiocei și înmugurirea copacilor decât de viscol, ger și zăpadă, o noapte de ninsoare a condus la închiderea drumului ce leagă Păltinișul de Sibiu, iar de aici o serie de acuzații.
Pe de-o parte, oamenii care au investit în Păltiniș, cei din domeniul HORECA, dar și administratorii pârtiilor de schi au cerut socoteală administrației județului. De o zi rară, de iarnă, cu zăpadă din abundență, nu s-a putut bucura decât puțină lume. Societatea care administrează drumul, în schimb, susține că s-a făcut tot ce se putea face, că mai multe utilaje tot nu ar fi dus la evitarea închiderii drumului, iar discuțiile de pe marginea subiectului nu ajută pe nimeni.
”Cum mama mamelor naibii, tu cunoscând prognoza care anunța 50 de cm, nu ai avut deja cu o seară înainte o freză de zăpadă pregătită, sus în Păltiniș sau la Rășinari?”
Andy Fazekas, acționar la Complexul Arena Platoș Păltiniș, a postat pe pagina sa de Facebook un amplu comentariu în care a acuzat conducerea județului, dar și conducerea centrală că sunt deloc interesate de susținerea turismului local.
”Atunci, când vine vorba de turism, am impresia că cei implicați, și aici vorbesc de toți, începând de la nivel local, până sus, la cei de prin birourile ministeriale, au probleme reale în a înțelege fenomenul turismului în general, dar mai ales al celui de iarnă, în special. Acesta ar trebui să fie o mină de aur pentru comunitățile locale, pentru regiuni, sau chiar pentru țară. O sursă de câștig, de bucurie, și de ce nu, de mândrie regională. În România, echivalența turismului înseamnă litoralul Mării Negre, iar cel al sportului înseamnă fotbal. Măcar dacă astea le-am putea face bine, și tot ar fi ceva.
Am impresia tot mai solidă, că la Sibiu, în Sibiul acela care mi-e atât de drag și din perspectiva iernii de pe muntele care ne cade în curte, această echivalență înseamnă doar Târgul de Crăciun (de altfel un eveniment bine organizat și emblematic). Punct. În rest, nu prea contează activitățile de iarnă pe aici prin cetate.
În fine, as dori să rămân mai la subiect.
Am început acest sezon de iarnă incredibil de greu, vremea caldă și lipsa zăpezii naturale au fost pentru noi un coșmar logistic și o mare risipă de resurse financiare. Chiar și așa, am fost printre singurii care la 1 Decembrie am deschis resortul, și am funcționat până acum, fără nicio zi de întrerupere, chiar dacă am avut un număr de clienți incomparabil mai mic față de sezoanele trecute. Adevărul că atunci, când în Sibiu sau prin țară, de Crăciun și Revelion ai 15-18 grade cu plus, nu iți prea vine să te duci la schi. Ok, asta și capriciile unei clime schimbătoare le putem accepta, și totuși putem să rămânem măcar cu satisfacția că nu am cedat lupta. Cumva, fără să ne resemnăm, ne-am adaptat, și așa cum am știut noi mai bine, am mers mai departe, luându-ne la trântă cu toate greutățile”, a scris Fazekas.
Concret, pentru ziua în care Păltinișul a fost blocat, el critică autoritățile că nu s-au pregătit pentru ninsoare, deși prognozele au evidențiat asta cu zile, ore înainte.
”Ziua de ieri (n.r. duminică), care nu a venit in urma unei prognoze greșite și la întâmplare, a fost una de care se știa cam de o săptămână, că va aduce căderi masive de zăpadă pe weekend (atașez și captura de ecran făcută de mine joi). Această zi ar fi fost ziua de vis pentru turiștii care doreau să vină la Păltiniș, o zi cu zăpada perfectă. Ca atare, noi ne-am pregătit pentru acest weekend, mai ales că în ziua anterioară, sâmbăta, a început bine. Deși a nins masiv toată noaptea și a bătut vântul, am muncit fără întrerupere și am deszăpezit parcările și am pregătit pârtiile pentru a primi valul de turiști care credeam că o să vină. (...)
Cum mama naibii să nu reușești să deszăpezești un drum cu asfalt, care nici măcar nu e la altitudinea drumurilor din stațiunile din Alpi, nemaivorbind de cantitățile de zăpadă căzute acolo? Cum mama mamelor naibii, tu cunoscând prognoza care anunța 50 de cm, nu ai avut deja cu o seară înainte o freză de zăpadă pregătită, sus in Păltiniș, sau la Rășinari, freză care e o dotare obligatorie atunci când ninge mai mult de 30-40 de cm!? Și când ajunge, într-un târziu se dovedește că e o mașină de vreo 40 de ani, de fabricație rusească (nu că ar avea importanță) și în loc să o poți folosi instant, mai mult o repari? Cum aia a mă-sii nu montezi, sub forma unor stâlpi flexibili cu cap reflectorizant, sau simpli țăruși, care să marcheze marginea drumului, pentru ca cel care deszăpezește să știe exact până unde să împingă zăpada, mai ales acolo, unde viscolește? Fără acești țăruși, cel care conduce utilajul, garantat că la fiecare trecere se duce tot .ai puțin cu lama în lateral, de frică să nu o lovească. Urmarea, un drum tot mai îngust, chiar dacă ar fi venit si freza, care ar fi avut aceleași probleme”, a mai scris Andy Fazekas.
”Domeniul schiabil Șureanu, unde accesul se face chiar greu, pe un drum forestier de 18 km, foarte virajat, a fost COMPLET deszăpezit încă de la prima oră”
Managerul Complexului Arena Platoș a dat exemplul Domeniului schiabil Șureanu, acolo unde, în aceleași condiții atmosferice, drumul a fost rapid curățat de zăpadă, iar turiștii s-au putut bucura de schi.
„Domeniul schiabil Șureanu, unde accesul se face chiar greu, pe un drum forestier de 18 km, foarte virajat, a fost COMPLET deszăpezit încă de la prima oră, deși a nins și acolo masiv, iar de viscolit nici nu mai amintesc. Și știți cu ce au reușit această performanță? O freză montată pe un Unimog, un autogreder și un buldo-excavator, toate dotate cu lanțuri. Atât. Aici e cuiul lui Pepelea, și poate că asta este diferența și explicația. Și mai e un mic amănunt. Aceste utilaje aparțin celor care dețin domeniul schiabil Șureanu, și au tot interesul să ajungă clienții sus, iar la privat, sloganul nu este lasă că o rezolvăm cumva, pentru că dacă nu funcționează, încercăm altceva. Privatul dacă nu este pe fază și nu produce, atunci este în pierdere și poate să-și închidă afacerea”, a mai scris Fazekas.
”Este ok să nu știi ce să faci, să fi luat prin surprindere, sau să greșești. Cu toții facem asta la un moment dat, dar ne facem mea culpa, și încercăm să nu se mai repete. Sper că la următoarea provocare a iernii treaba să se desfășoare altfel, și atunci promit că voi fi primul care mă voi împiedica de cuvinte laudative” – Andy Fazekas.
”A fost o situație excepțională, a căzut foarte multă zăpadă, mai mult de atât nu se putea face, în orice condiții”
Mihai Lisan, directorul societății Drumuri și Poduri SA a Consiliului Județean, compania care are în administrație DJ 106A Sibiu-Păltiniș, susține că atacurile la adresa instituției pe care o conduce sunt nemeritate, pentru că lucrătorii nu ar fi putut face mai mult, chiar dacă existau mai multe utilaje.
”Decizia de a închide drumul a venit de la poliție, noi nu putem face asta, și s-a dovedit bună pentru că am putut interveni cu utilajele pe drum. Chiar dacă erau mai multe utilaje, tot nu se putea realiza mai mult, într-un timp mai scurt. Noi am început deszăpezirea cu două utilaje, iar apoi au mai venit două, în total au fost patru. A fost o situație excepțională, a căzut foarte multă zăpadă, mai mult de atât nu se putea face, în orice condiții. Trebuie să înțelegem că acestea au fost condițiile meteorologice, ajungea mașina sus în stațiune, iar când cobora deja era un strat de zăpadă de cinci centimetri, asta a fost problema. Chiar dacă aduceam mai multe utilaje, tot această situație ar fi fost în teren”, a declarat Lisan pentru Turnul Sfatului.
”Noi i-am anunțat pe cei de la Arena Platoș, știau care este situația”
Mai mulți sibieni au susținut ideea, practicată în alte zone ale Europei, prin care șoseaua să fie marcată cu bețe, pentru ca în caz de ninsoare abundență drumarii să știe unde se află marginea șoselei și să crească viteza de deplasare.
Lisan susține că pentru situația de duminică aceste bețe ar fi fost inutile.
”Nu cred în această idee de a pune bețe la marginea drumului, pentru a avea un ghidaj asupra șoselei. În situația care a fost acum, dacă aceste bețe ar fi fost din lemn, s-ar fi rupt din cauza greutății zăpezii, nu ar fi rezistat. Dacă mergeți în Păltiniș veți vedea că sunt porțiuni unde pe marginea drumului e zăpadă ce depășește un metru și jumătate. Cât de înalte ar trebui să fie aceste bețe? Dacă ar fi din fier, am vedea că dispar, pentru că asta e situația la noi”, a mai declarat directorul Drumuri și Poduri.
El susține că administratorii pârtiei de schi știau de problemele legate de practicarea drumului. ”Noi i-am anunțat pe cei de la Arena Platoș, știau care este situația. A fost contactat și domnul Fazekas și domnul Georgescu”, spune Lisan.
De cealaltă parte, Fazekas, spune că nu a avut pretenția să fie sunat după incident, important e ca lucrurile să se amelioreze în viitor.
”Nu m-a sunat nimeni, dar nici nu am pretenția asta. Doar trebuie să se gândească ce să mai îmbunătățească pentru viitor”, a punctat Andy Fazekas.
Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download
Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube
Tag-uri: consiliul jduetean , drum inchis la paltinis , drumuri si poduri sibiu , Andy Fazekaș , Paltinis , turisti , Arena Platoș
Vizualizari: 2261
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Zacuscă
Acum 4 ore
ValKer
Acum 4 ore
Ionel Bidoane
Acum 4 ore
Radu G
Acum 4 ore
Emil