Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunță că nu se vor monta grătare între cele două sensuri de mers, pe viaductul de pe tronsonul 1 al Autostrăzii Sibiu – Pitești, în locul pe unde a căzut și a decedat un bărbat de 48 de ani, la finalul lunii ianuarie.
Explicația dată de ministru ține de faptul că autostrăzile sunt ”rezervate exclusiv circulației autovehiculelor” și că există benzi de staționare de urgență care ar permite un refugiu șoferilor.
Grindeanu a răspuns unei interpelări a senatorului AUR de Sibiu, Adrian Gheorghe Cătană și explică faptul că atât CNAIR, cât și constructorul tronsonului au respectat întocmai legislația.
”Referitor la grătarele menționate vă comunicăm faptul că, la data prezentei, prevederea acestor grătare metalice între structurile gemene la autostradă nu sunt reglementate tehnic de niciun normativ sau standard în vigoare”, se arată în răspuns.
Se precizează că pe tronsonul Sibiu – Boița, în caietul de sarcini, nu s-a prevăzut montarea de grătare metalice între structuri, principalul motiv fiind faptul că nu există o prevedere a unor STAS-uri sau normative care să reglementeze cerințele privind montarea unor sisteme de siguranță ca acestea.
”În privința măsurilor de siguranță care mai trebuie implementate, vă comunicăm faptul că autostrăzile sunt drumuri naționale de mare capacitate și viteză, rezervate exclusiv circulației autovehiculelor, care sunt marcate corespunzător, astfel încât să fie perceptibile de la cel puțin 300 – 500 m distanță.
De asemenea, sunt prevăzute cu benzi de staționare de urgență ce au rolul de a permite autovehiculelor rămase în pană sau șoferilor aflați în dificultate să staționeze în afara căilor de circulație”, se mai precizează în răspuns.
S-a speriat și a sărit în gol, peste parapete
Un bărbat de 48 de ani a murit la finalul lunii ianuarie pe primul și singurul tronson finalizat al autostrăzii Sibiu – Pitești, Sibiu – Boița. Acesta nu a murit în urma carambolului în care au fost implicate 6 autovehicule, accident produs din cauza poleiului, ci pentru că, speriat că vine spre el un autoturism al cărui șofer nu mai putea frâna, a sărit peste parapetele ce separă cele două sensuri ale autostrăzii. Și a căzut în gol, 20 de metri, pentru că acolo nu era montat un grătar de siguranță.
”Se mai montează astfel de grilaje, dar acolo nu era prevăzut în proiect”
CNAIR a precizat și în acel moment că acest element nu era prevăzut în proiectul lucrării și că se montează doar acolo unde te aștepți să existe cel mai mic trafic pietonal sau acolo unde sub pod să existe o altă șosea, clădiri rezidențiale sau orice altceva ce ar putea fi lovit de elemente de caroserie, în urma unui accident.
”Se mai montează astfel de grilaje, dar acolo nu era prevăzut în proiect. Chiar au fost conversații pe această temă, dacă să se monteze, dar în niciun caz nu s-a pus problema să se monteze pe toată lungimea, ci dacă să se monteze la capete, unde încep ele. Dar nici acolo nu era cazul, pentru că singura explicație pentru asta ar fi fost să ne protejeze nouă muncitorii, în caz că se duc să curețe rigolele”, a explicat atunci Robert Elekes, purtătorul de cuvânt al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Brașov, ce aparține de CNAIR.
El a spus că aceste grătare de siguranță sunt montate în România doar la podurile mai scurte.
”Aceste grilaje nu sunt prevăzute în STAS. Se montează, dar doar în zone în care te aștepți să fie trafic pietonal, să spunem așa. De exemplu, la Mureș sunt vreo două astfel de pasaje, dar sunt pasaje mai mici și unde te aștepți să treacă din când în când cineva, sau dedesubt poate e un alt drum, peste care să nu cadă ceva în cazul unui accident. Aici nu era cazul de așa ceva, e departe de orice, nu avea de ce să ajungă acolo pieton”, explică Elekes.
Un specialist în construcția de drumuri a transmis atunci că aceste grătare sunt elemente de siguranță care nu ar trebui să lipsească, chiar dacă există mici șanse ca accidentul din ianuarie să se repete.
”Cel mai probabil nu există acest grilaj nici în proiectul lucrării, însă asta nu înseamnă că nu există un vinovat în toată această poveste. Vorbim de un element de siguranță și este necesar să existe chiar și acolo unde tu crezi că poate nu trece nimeni. Iată că a trecut la două luni de darea în folosință și o persoană a murit din cauza asta”, spunea constructorul.
Asociația Pro Infrastructură a cerut autorităților, după accidentul de pe viaductul Tălmăcel să ia măsuri și să monteze grătarele de protecție.
„Al doilea mort prin cădere în gol de pe pod! CNAIR, deșteptarea! Duminică seara, pe Autostrada A1 Sibiu-Boița, un șofer oprit pe un viaduct din cauza unui accident în lanț întâmplat noaptea a sărit peste parapet ca să evite a fi lovit, neștiind că dedesubt este un hău. Este al doilea accident de acest tip după cel de pe Autostrada A3 Turda-Gilău din 2018. În condițiile în care numărul de victime pe autostradă este foarte mic, este prea mult să avem două decese cauzate doar de o simplă proiectare deficitară. Soluția salvatoare este simplă și este implementată DEJA de CNAIR la UNELE poduri. Exemplu, pe Autostrada A3 lângă Târgu Mureș: un grilaj (grătar) care împiedică astfel de căderi, instalat între sensuri”, a scris atunci Pro Infrastructură pe pagina de Facebook.
Sursa foto: Facebook / Pro Infrastructură
Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download
Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube
Tag-uri: gratar de protectie , tronsonul sibu - boita , a murit un om , viaduct , autostrada , autostrada Sibiu - Pitești , gratar
Vizualizari: 1559
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Till Eulenspiegel
Acum 2 ore
Omu`
Acum 2 ore
Javert
Acum 2 ore
Drumul catre sec.xix
Acum 2 ore
Hermann Stadt