Doi antreprenori locali acuză Primăria Sibiu de faptul că noul sistem prin care se închiriază spațiile destinate vânzării de înghețată din zona centrală a municipiului nu e transparent și că ar putea favoriza societatea la care acționari sunt fiul și soțul viceprimarului Corina Bokor.
Conform procedurii aplicate din acest an, cine dorește să închirieze spații, intră online în perioada 06.03.2023 (de la ora 09:00) - vineri 10.03.2023 ( până la ora 24:00) și se programează pentru verificarea dosarului. Dacă dosarul e corect întocmit, primesc pozițiile în funcție de ora la care au primit programarea, pe principiul ”primul venit, primul servit”.
Oamenii de afaceri spun că în prima zi, de la ora 9, în primele minute, sistemul nu a oferit spații de timp disponibile pentru programare, iar în momentul în care în final se încarcă pagina cu programarea, deja primele poziții sunt ocupate.
Ei spun de asemenea că firma familiei Bokor a depus dosar pentru autorizarea a două locații, dintre care unul vizavi de Împăratul Romanilor. ”La 9:50 au avut o programare pentru locația de vizavi de Împăratul Romanilor și la 10:20 pentru locația de la nr. 39”, spun oamenii de afaceri.
De cealaltă parte, Mihai Bokor spune că sunt acuzații false, în primul rând nu s-a înscris decât la un spațiu, iar pe de altă parte, nici e nu e mulțumit cu actualul sistem.
”Pare destul de sigur că problema există și nimeni nu ia nicio măsură”
Antreprenorii invocă faptul că aplicația online prin care se pot înregistra dosarele nu funcționează în primele minute de la lansarea procedurii, lăsând loc altor persoane să „prindă” spații mai bune.
Informația a fost preluată și de omul de afaceri Ciprian Faraon, care, într-o postare pe Facebook, atrăgea atenția asupra unor posibile conflicte de interese.
”De câțiva ani, înteleg, planează suspiciunea conflictului de interese asupra unor persoane din conducerea primăriei, interese care satisfac afacerile familiilor acestora sau ale unor apropiați ai acestora, cu privire la acordarea autorizațiilor pentru desfășurarea activităților de comerț stradal.
În regulament se vorbește despre o selecție pe criterii calitative în detrimentul celor cantitative, despre o selecție unitară bazată pe criterii obiective, corecte, echitabile și fără echivoc, însă tocmai sistemul folosit de funcționarii primăriei este cel care contrazice cele menționate în regulament. Principiul este primul venit, primul servit, cu alte cuvinte cel care reușește să apese ”Enter” cel mai rapid este și cel care reușește contractarea”, a notat Faraon.
El susține că sistemul e lipsit de transparență și atrage suspiciuni.
”Conform antreprenorilor, la fiecare utilizare a sistemului informatic, indiferent ce regulament deservește, generează suspiciuni de fraudă, sistemele electronice cad subit, iar după reluarea funcționării sistemului locurile apar ocupate. Sper din tot sufletul ca cei din administrația publică să nu invoce nevoia de digitalizare a anumitor procese, ascunzându-se în spatele acestui deziderat, pentru că nu soluția este greșită ci faptul că deși sunt sesizați de nefuncționalitatea sistemului, așa cum a fost gândit, cei din primărie continuă să-l folosească făra a interveni. Dincolo de lipsa de transparență și încurajarea unor politici concurențiale neloiale, cred că sunt afectate dreptul la libera concurența si egalitatea de șanse.
Nu dețin elemente incriminatorii asupra unor funcționari ai primariei, nu știu dacă vorbim de lipsa de profesionalism sau conflictul de interese, însă pare destul de sigur ca problema există și nimeni nu ia nicio măsură. Sub nicio formă nu aș permite astfel de abordări în Primaria Sibiului, dacă aș conduce această instituție. De multe ori, din nefericire, poziția unor funcționari, de prea multă vreme agățați de o funcție, conduce la abuzuri sau la lipsă de viziune, cetățeanul de rând fiind primul afectat.
Sper într-o intervenție a doamnei primar, apreciindu-i corectitudinea și seriozitatea”, a mai scris Faraon.
”Această aplicație online elimină orice suspiciune de influențare a procesului de adjudecare în favoarea unui anumit comerciant”
Primăria Sibiu susține că acest sistem prin care se fac rezervări online pentru depunerea dosarelor a fost adoptat tocmai pentru a nu se mai ajunge la acuzații de conflict de interese.
”În cazul acțiunii din 6-10 martie 2023, firma care asigură mentenanța - Mindsoft - a verificat funcționarea aplicației și a confirmat că aceasta a operat în mod corespunzător. De asemenea, reprezentanții Serviciului Public de Administrare a Domeniului Public au verificat funcționarea aplicației în momentul demarării acțiunii și deschiderii calendarului de programări. Faptul că cetățenii au făcut rezervări confirmă că aplicația a funcționat. În ceea ce privește cazul semnalat dumneavoastră, vă rugăm să ne transmiteți mai multe detalii privind erorile reclamate de cetățean pentru a putea analiza punctual.
Subliniem că această aplicație online elimină orice suspiciune de influențare a procesului de adjudecare în favoarea unui anumit comerciant (inclusiv posibile conflicte de interese), asigurând transparența și echitatea în aceste demersuri printr-un proces automat și computerizat de înscriere”, precizează Mirela Gligore, purtătorul de cuvânt al Primăriei Sibiu.
”Dacă toată lumea ar fi ca soția mea și ca doamna Fodor ar fi foarte bine în țara asta”
Deși nu sunt spuse cu subiect și predicat oficial, acuzațiile ating de fapt familia viceprimarului Corina Bokor. Soțul acesteia și fiul lor conduc societatea Tadibo TDB care de mai mulți ani primește autoriații de la primărie pentru a vinde înghețată în zona centrală.
Contactat de Turnul Sfatului, soțul Corinei Bokor a spus că sistemul este cât se poate de transparent, iar afacerile sale se derulau dinainte ca soția sa să ajungă viceprimar al Sibiului.
”Eu nu face afaceri de acum, ci de foarte mult timp. Am baruri, am avut și striptease și cluburi, sunt un om de afaceri, totul e legal, transparent. Nu am datorii la stat, am o singură firmă cu copilul meu. Soția mea e viceprimar, într-adevăr, dar n-am afaceri cu statul. Dacă toată lumea ar fi ca soția mea și ca doamna Fodor ar fi foarte bine în țara asta”, a spus Mihai Bokor.
El precizează că societatea pe care o conduce are un singur stand de înghețată. ”Este un singur spațiu, atât. Să probeze dacă vorbesc! Restul sunt luate de alții, unul din Alexandria, altul de nu știu unde. Suntem într-o relație de amiciție, dar noi nu avem decât un singur stand”, a mai spus el.
În plus, apreciază, Mihai Bokor, nici el nu este mulțumit de felul în care se desfășoară acum procedeul de închiriere a spațiilor.
”În primul rând, s-a mărit prețul de la 2 lei, la 6 lei, nu știu pe ce criterii. Apoi eu nu sunt de acord cu varianta primul venit, primul servit. Corect ar fi fost licitație deschisă, așa cum se procedează în toată lumea. Dacă îți place prețul mergi, dacă nu, nu. Dar și aici cu un depozit generos, pentru a evita situațiile în care vin unii doar să strice licitația”, explică Mihai Bokor.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Vizualizari: 7572
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Kukuruku
Acum 4 ore
Vlad christian
Acum 4 ore
Victor
Acum 5 ore
Steve
Acum 5 ore
Gabytza Gabor