63 de mii de urmăritori într-un an și postări care au generat un impact de milioane de vizualizări. Acesta ar fi rezumatul scurt al paginii de Facebook Brateiu Traditional Handmade Copper Art. Creată în pandemie din nevoia de a duce mai departe tradiția și de a vinde produsele pe care romii din Brateiu le creează, pagina a devenit în scurt timp una virală, un instrument care reușește să facă cunoscut oamenilor din țară și din străinătate un meșteșug practicat de timpuriu de romii din Brateiu. O simplă postare generează mii de like-uri, iar într-un singur an live-urile făcute aici au ajuns la un impact de 25 de milioane de oameni. Despre trecerea de la vânzarea la târguri la cea online, dar și despre cum i-a ajutat digitalizarea am vorbit cu meșteșugarul Traian Căldărar din Brateiu.
Pandemia a oprit orice fel de evenimente și implicit i-a oprit și pe romi să-și facă cunoscute oamenilor produsele. Dar pentru că orice situație dificilă are o soluție, romii din Brateiu au găsit-o rapid.
„Înainte de pandemie eram obișnuit să merg prin toate orașele, la expoziții cu vânzări organizate de consilii județene, primării, asociații, în toate orașele din România. În momentul în care a venit pandemia și s-a instalat acea stare de urgență, evenimentele nu s-au mai organizat.
Am stat și ne-am gândit la ce era de făcut în acea situație. Singura modalitate de a avea venituri era asta, eu să merg la aceste evenimente și oamenii să cumpere. Nemaiputând face acest lucru, am intrat într-un colaps, nu știam ce să fac. Am vorbit cu mai mulți prieteni, secretari de stat din București, cu care m-am consultat și am găsit soluții pentru ca eu și comunitatea să ajungem la oameni”, a povestit Traian pentru Turnul Sfatului.
A urmat un curs de antreprenoriat online
Următorul pas pe care l-a făcut Traian a fost să urmeze cursuri de antreprenoriat online, alături de peste alți 50 de participanți din mai multe țări din Europa.
„M-a contactat o platformă, Reddit, și mi-a propus să fac o școală de antreprenoriat. Zis și făcut, am făcut o școală de antreprenor în online, a durat opt luni și am luat locul trei în Europa.
Cei care ne-au școlarizat ne-au ajutat apoi să ne promovăm în online. Scopul principal a fost să ajungem noi la oameni, dacă eu nu mai puteam să ajung fizic la oameni, trebuia o modalitate, iar singura modalitate era să ajungem prin facebook.”
Un influencer a ajuns la Brateiu
Apoi, platforma le-a propus participanților să-i sprijine prin vizita unui influencer celebru. Pe ultima sută de metri a cursului, Traian a fost de acord să fie promovat, iar în scurt timp, vloggerul clujean Mircea Bravo a ajuns la Brateiu.
„Când l-am văzut la poartă nu-mi venea să cred. Eu avusesem deja pagina mea de facebook făcută, mă ajutaseră niște prieteni să o fac. Încercam să fac live-uri, dar intrau foarte puțini oameni, cinci oameni, zece oameni. În momentul acela, când el a venit, i-am arătat tot ce facem, mi-a pus câteva întrebări tăioase, iar eu am fost foarte sincer, fără să evit absolut nimic. Impactul pe care l-am avut odată cu filmarea a devenit dintr-o dată ceva foarte plăcut, m-am simțit foarte bine, a ieșit ceva deasupra așteptărilor mele. Acele două videoclipuri, pe care Mircea le-a postat în două etape, au cumulat un milion 400.000 de vizualizări.
Mi-a promovat pagina pe Youtube la el și din acel moment pagina a crescut de la o mie de oameni la zece mii de oameni. Pagina noastră are în jur de un an și jumătate. Am devenit prieten cu Mircea și îmi doresc să mai filmez împreună cu el pe viitor. Și publicul meu și publicul lui cer aceste lucruri”, a detaliat Traian.
Live-uri, poze și comunicare cu oamenii
Între influencer și Traian s-a creat de atunci o legătură deosebită. Mircea l-a îndrumat să intre live, să le arate oamenilor ce face, acela a fost momentul în care pagina a avut o creștere deosebită.
„De acolo a fost scânteia care a făcut să mă ocup de mediul online. La început, când intram live, intrau 100 - 150 de oameni, după aceea, cu cât intensificam live-urile, arătam oamenilor în fiecare zi cum fac anumite produse, din ce în ce mai mulți aveam oameni pe live, cel mai mult am avut în jur de câteva mii. Impact al paginii, avem în jur de 25 de milioane de oameni care au ajuns la live-uri. Sunt videoclipuri care au trecut de 1,5 milioane de vizualizări, dar impactul este de patru milioane.”
În prezent, cei de la Reddit au în grijă pagina de facebook pe care Traian postează constant ținându-și comunitatea zilnic la curent cu tot ceea ce face. Între timp, a dezvoltat și un cont de tik-tok, unde a strâns o comunitate de peste 70.000 de oameni. Meșteșugarul rom explică faptul că publicul cuprinde de la tineri, până la oameni de 80 de ani, persoane de toate vârstele și din domenii variate de activitate
Pentru comunitate
Între timp, s-a dezvoltat și un site pe care romii din Sibiu, dar și din întreaga țară își pot pune la vânzare produsele.
„Nu aveam alternativă pentru că situația pandemică m-a învățat să fac altceva decât ceea ce sunt obișnuit să fac. Când avem de lucru, nu sunt prezent acolo, doar eu, Traian, cel care lucrează, mai sunt și alți băieți pentru că deja încet lucrurile s-au extins. Sunt oameni care-mi cer mai multe produse deodată și nu le pot face, atunci normal că le întind mâna de ajutor altora pentru a face și ei bani. Scopul meu este să ajut comunitatea astfel încât dacă va veni mâine poimâine o altă pandemie, va fi o altă stabilitate pentru mine”, spune acesta.
„Ținta mea este să clădesc o perspectivă și un drum pentru generația care vine în spatele meu”
Pagina crește, iar planurile de viitor sunt mari pentru că Traian vrea să deschidă un drum pentru generația care vine din urmă.
„Ea este pe un trend ascendent. În următoarea perioadă vor apărea alte filmări cu alte vedete, cu alți oameni din România. În trei, patru ani vreau să adun câteva sute de mii sau chiar poate milioane de oameni în jurul meu. Ținta mea este să clădesc o perspectivă și un drum pentru generația care vine în spatele meu. Copiii mei, nepoțeii mei, să le fie mult mai ușor decât mi-a fost mie. Este un început pe care l-am clădit încet și sigur și va avea roade la momentul în care eu nu o să mai pot activa.
Este un meșteșug pe care îl mâncăm pe pâine, de mici copii învățăm asta. Eu lucrez de la vârsta de 13 ani. Îmi aduc aminte când am vândut primul meu cazan și aveam banii mei munciți de mine. Eram așa de bucuros pentru că mi-am cumpărat de Paști prima mea pereche de pantofi noi”, concluzionează Traian.
Sursă foto: Brateiu Traditional Handmade Copper Art
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 5353
Ultimele comentarii
Acum 6 ore
Ron
Acum 7 ore
Mariana Deacu
Acum 7 ore
BittDanman
Acum 7 ore
Gheo Poplaceanul
Acum 7 ore
Gheo Poplaceanul