Miercuri,
04.12.2024
Light Intensity Drizzle
Acum
1°C

Al treilea lucru „de bine” despre autostrada Sibiu – Boița, explicat de constructori: n-a costat „niciun leu în plus”. „De rău”: exproprierile nu sunt plătite

Al treilea lucru „de bine” despre autostrada Sibiu – Boița, explicat de constructori: n-a costat „niciun leu în plus”. „De rău”: exproprierile nu sunt plătite

Pe lângă faptul că a fost finalizat înainte de termen și cu o garanție dublă față de cea uzuală, lotul de autostradă a ajuns să coste la final cât scria în contractul semnat inițial, în aprilie 2019. Deschis circulației în 15 decembrie 2022, lotul de autostradă dintre Sibiu și Boița a fost recepționat în cursul zilei de joi „fără nicio obiecție”. Cu toate că exproprierile nu au fost nici acum achitate.

Primul lot deschis circulației pe cea mai așteptată autostradă din România, cea dintre Sibiu și Pitești, a fost recepționat la terminarea lucrărilor în cursul zilei de joi, 27 aprilie 2023. „Procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor a fost semnat fără niciun fel de obiecție”, anunță Cosmin Muscalu, din partea TPF Inginerie SRL – Septembrie Consulting SRL, asocierea care a asigurat serviciile de supervizare a lucrărilor.

”Lotul de autostradă a fost dat în exploatare cu patru luni și jumătate mai repede, iar constructorul s-a înscris în valoarea din contract, deci nu a fost plătit nici măcar un leu peste”, a completat Muscalu, în cadrul conferinței care a marcat finalizarea proiectului, organizată în cursul zilei de vineri. Cu alte cuvinte, românii angajați în cadrul Porr Construct SRL, au finalizat cei 13,17 km de autostradă cu suma de 612.647.863,28 de lei, la care se adaugă TVA, stabilită în contractul semnat în urmă cu patru ani.

Citește și Imaginile care arată cum s-a construit Viaductul Tălmăcel. Astăzi se deschide Sibiu – Boița

Explicațiile

Echipa care a finalizat mai repede tronsonul de autostradă pentru care a oferit un termen de garanție de zece ani (dublu față de termenele oferite de obicei în infrastructura rutieră) este cea care a lucrat și pe lotul 4 al autostrăzii Sebeș – Turda.

Chiar dacă relativ scurt, tronsonul de autostradă a intrat în lucrări tocmai când izbucnea pandemia de Covid-19 și a fost finalizat cu un război la granița cu România, pe seama căruia numeroși constructori au pus scumpiri și întârzieri în furnizarea materiilor prime.

Cei de la Porr Construct spun că au reușit să încheie contractul înainte de termenul de 28 mai 2023 prin faptul că proiectarea (care avea 12 luni alocate) s-a încheiat mai repede, iar pe parcursul execuției s-au organizat bine și chiar au lucrat eficient cu autoritățile. „Exemplu de colaborare bună cu autoritățile? Am fost ajutați să rezolvăm problemele locale despre accesul la terenuri”, arată Vlad Oțet, manager de proiect din partea antreprenorului general.

Cât privește încadrarea în bugetul inițial, în condițiile în care toate prețurile din construcții „au explodat”, după cum se plâng alți antreprenori, cei de la Porr Construct spun că s-au pregătit cu materiale din timp. ”După semnarea contractului, am avut materialele cumpărate din timp. Am făcut un efort financiar achitând aceste materiale în avans, înainte de a fi puse în operă, dar astfel am achiziționat mare parte din necesar, din timp, fiind depozitat fie la noi pe șantier, fie la furnizori”, mai descrie Vlad Oțet.

Fierul beton sau materialele necesare pentru zidurile de sprijin ori gabioane sunt printre materialele date drept exemplu de achiziții în avans.

Citește și Au terminat toată autostrada înainte de termen și cu garanție dublă: joi are loc recepția la terminarea lucrărilor pentru Sibiu – Boița

Statul: n-a plătit exproprierile

Un cumul de experiențe birocratice greu de înțeles a dus la situația în care – deși pe autostrada în discuție se circulă de mai bine de patru luni – nici acum oamenii din Boița, de exemplu, nu și-au primit banii aferenți exproprierii terenurilor pe care a fost construită autostrada.

Citește și Încep exproprierile la autostrada Sibiu - Boița. 5 milioane de lei pentru 1,25 milioane mp de teren

Cele aproximativ cinci milioane de lei oferite de stat „sunt consemnate la CEC, pe numele fiecăruia”, după cum au arătat reprezentanții CNAIR prezenți la conferința de vineri. Doar că mai lipsesc niște acte. 

„Nemulțumirea noastră este că acești cetățeni nu au fost despăgubiți, deși au trecut patru ani. Sperăm ca anul acesta să se întâmple și acest lucru, am avut o ședință pe acest subiect în ianuarie. Noi, Primăria Boița, când primim acea decizie o vom contesta în instanță. 60 de bani pe mp este o sumă prea mică”, a declarat Nicolae Cocoș, primarul comunei Boița.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

1 comentarii

Vicent

Acum 1 an

Statul roman cel mai mare infractor în construcții ilegale. O tras o sosea pe proprietate privata. Mai mult oamenii plătesc încă impozite pe terenurile respective. PSD plus PNL egal PCR

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus