Sâmbătă,
23.08.2025
Innorat
Acum
14°C

Spațiile de coworking în Sibiu: un business instabil, dar cu sentiment de comunitate. „Clientul sibian e unul foarte specific”

Spațiile de coworking în Sibiu: un business instabil, dar cu sentiment de comunitate. „Clientul sibian e unul foarte specific”

Spațiile de coworking din Sibiu, care este utilizat cel mai des de freelanceri contra unei sume de bani pentru a munci, reprezintă businessuri instabile din cauza fluctuației clienților. Cu toate acestea, ele sunt locuri în care se creează mici comunități, iar cei care le gestionează spun că pun la dispoziție pe lângă anumite servicii de birou, și consultanță. Chiar și așa, pentru a fi rentabil financiar, un spațiu de coworking are nevoie de mai mulți metri pătrați.

În vara anului trecut, la Promenada Mall a fost inaugurat un spațiu de coworking, care era pus la dispoziția utilizatorilor în mod gratuit. Era primul din Sibiu de unde se putea lucra gratuit. „Era”, pentru că de câteva luni acesta a fost închis. 

Spațiul de co-working se afla la etajul 2 al centrului comercial, în zona restaurantelor. Zona era luminată natural, spațiul fiind poziționat lângă terasă. Printre facilitățile oferite se numărau prize de curent și acces gratuit la rețeaua de WiFi internă, dar și scaune confortabile și chiar o canapea. În total, acesta dispunea de 20 de locuri. 

Deși atunci, în iulie 2022, reprezentanții Promenada spuneau că „feedbackul este unul foarte bun, zilnic mulți tineri vin și lucrează de aici, optând pentru un mediu neconvențional de muncă”, astăzi în locul lui se află o cafenea. Reprezentanții centrului comercial nu ne-au răspuns dacă motivul închiderii spațiului ține de rațiuni economice sau de altceva.

Pentru a afla dacă afacerile cu spațiile de coworking în Sibiu sunt profitabile și dacă mai este loc în Sibiu de acestea, am contactat mai mulți administratori de astfel de locații. Doi dintre ei au acceptat să ne răspundă la întrebări.

Ioana Pasc, specialist marketing și PR, în prezent parte din echipa Impact Hub Bucharest, a fondat în mai 2020, în plină pandemiei Nook, un spațiu de coworking tip boutique, adică cu puține locuri - 12 locuri în acest caz. În acel moment nu mai exista niciun alt spațiu de coworking în Sibiu. Spune că „afacerea merge binișor”, în ultimul an rata de ocupare fiind de peste 90%. 

„Spațiul de coworking - un proiect de suflet, apoi o afacere”

„În acest moment, avem un singur birou disponibil (...) După ce lucrurile s-au mai liniștit post-pandemie, aș putea spune de la finalul lui 2021, nu am mai avut probleme cu gradul de ocupare. 2020 și prima jumătate a lui 2021 au fost însă niște perioade foarte dificile, la limita supraviețuirii afacerii și cu bani aduși de acasă”, adaugă Ioana Pasc.

De aproape un an și jumătate, tânăra sibiancă s-a mutat la București, administrarea de la distanță fiind pentru ea în acest moment cea mai mare provocare: a automatizat totul, încât poate controla de la distanță accesul, alarma, camerele video sau temperatura, însă nu e același lucru. „Partea de hosting/ community management să zic așa, adică a fi zilnic cu și între persoanele care lucrează de la Nook, nu poate fi suplinită de la distanță. În trecut obișnuiam să organizăm prânzuri împreună, mici întâlniri de comunitate care contează foarte mult într-un astfel de proiect, chiar și evenimente, de la workshop- uri, la teambuilding-uri, expoziții foto și de artă, ateliere creative etc. Spațiul funcționează optim și în lipsa mea, membrii devin între timp prieteni, un sentiment de comunitate există, dar nu la aceeași intensitate sau dinamism ca atunci când cineva se ocupă dedicat de asta”, explică Ioana. Rămâne însă neclintită satisfacția personală: „Pentru mine Nook este în primul rând un proiect de suflet, abia pe locul doi îl privesc că pe o afacere. Iar de ceva timp a devenit și o afacere de familie, întrucât mama e persoana care mă ajută cu partea de curățenie și mentenanță în lipsa mea, iar pentru asta sunt foarte recunoscătoare”.

Jumătate din clienți nu sunt din Sibiu

Mutarea din Sibiu a fost motivul pentru care Ioana a renunțat la abonamentele de scurtă durată și le-a păstrat pe cele lunare. „Cu alte cuvinte, considerentul nu a fost lipsa cererii pentru abonamente de scurtă durată, ci cel de eficientizare a proceselor și considerente administrative/ logistice. În trecut am oferit o paletă largă de abonamente: de la cele clasice de o zi, la abonamente flexibile de 20 ore pe care le puteai folosi cum aveai nevoie, abonamente de o săptămână, lunare, zile gratuite de test etc. Am studiat mult piața de coworking la nivel național (și nu doar) și mi-am dorit ca Nook să ofere abonamente diverse și complete, întocmai ca un spațiu de dimensiuni mari de coworking din Cluj sau București”, ne-a explicat Ioana Pasc.

În prezent, cei mai mulți care vin la Nook activează în domeniul IT, urmat îndeaproape de resurse umane, marketing, chiar și design de interior, arhitectură, traduceri sau imobiliare. „Recent s-a alăturat comunității primul coach. O altă observație interesantă de-a lungul anilor e că peste 50% dintre clienți nu sunt din Sibiu - sunt fie turiști/ nomazi digitali, fie persoane proaspăt mutate la Sibiu din București, Cluj sau din afara țării”, ține să menționeze fondatoarea spațiului.

În Sibiu există mai multe spații de coworking pentru cei care lucrează de la distanță, pentru liber profesioniști sau pentru cei care practică profesii liberale. Cel puțin șase astfel de locații, conform Sibiu City App, aplicația oficială a Municipiului Sibiu.

Coworkingul, ca activitate socială

Ingenius Hub Sibiu este unul dintre acestea. Administratoarea spațiului, Cristina Cummings-Toma, precizează că e vorba de o întreprindere socială cu obiect de activitate spațiu de coworking. Acesta a apărut „din dorința de a ne pune la dispoziție antreprenorilor la început de drum expertiza pe care o avem în consultanța de business”. 

„Întreprinderile sociale au două obiective, unul social și unul for profit. Practic, din profitul pe care îl generează spațiul de coworking îl reinvestim în acordarea de servicii de coworking sau consultanță de business antreprenorilor aflați la început de drum și care încă nu își permit să plătească pentru aceste servicii. Spațiul îl oferim gratis și ONG-urilor, feelancerilor care fac evenimente non-profit. Prin urmare, nu scontăm neapărat profitul, ci suficiente încasări cât să plătim salariile personalului, chiria, utilitățile și serviciile gratuite”, ne explică Cristina Cummings-Toma.

La Ingenius Hub Sibiu sunt 14 posturi de lucru, iar tarifele sunt pe zi, pe săptămâna și pe lună: de la 60 lei/zi/persoană și până la 500lei/lună/persoană.

Și la Ingenius Hub cei mai mulți clienți sunt din IT. „Am avut perioade în care am fost full house. Acum avem două firme ca rezidenți permanenți. Au fost și antreprenori și freelanceri străini”.

Întrebate care sunt motivele invocate cel mai des de cei care renunță să mai utilizeze spațiul de coworking, atât Ioana Pasc, cât și Cristina Cummings-Toma au invocat timpul scurt petrecut în Sibiu în cazul străinilor sau găsirea unui loc de muncă permanent.

„Motivele invocate cel mai des, din partea celor care renunță la abonamentele Nook, sunt nevoia unui spațiu mai mare pentru echipa proprie, mutarea din oraș/țară, începerea unui job la o companie care deține deja un birou fizic sau dorința de a fi parte dintr-o comunitate antreprenorială mai mare, mai efervescentă”, a explicat Pasc.

„Concurenta a crescut in ultimul timp. Avem în Sibiu câteva spații foarte frumoase, nișate. E un business greu după părerea mea cu fluctuații mari în ceea ce privește numărul de clienți. Am avut două firme mari, ca rezidenți, care și-au amenajat propriile spații de birouri. Au stat la noi până au crescut și nu au mai avut loc. Străinii pleacă și vin. Avem clienți care lucrează de la noi câteva săptămâni pe an, pleacă, revin.  Sunt antreprenori, IT-iști, specialiști în vânzări care lucrează remote și pur și simplu vin în Sibiu să schimbe peisajul - lucrează o perioadă de 1-2 luni și pleacă mai departe”, adaugă și Cummings-Toma.

„De asta e și foarte instabil business-ul. Nu te poți baza pe clienți recurenți. Sunt perioade cu trafic mai scăzut, iarna în special”, conchide administratoarea Ingenius Hubs.

La Ingenius Hub Sibiu lucrează cinci angajați, în timp ce în funcție de proiecte și de contractele care se ivesc - formare, consultanță pe zona de fonduri europene, organizare evenimente - apar și colaboratori de scurtă durată.

În ceea ce privește rentabilitatea afacerii, Ioana Pasc de la Nook concluzionează că modelul de business are nevoie de o nouă abordare.

„Firma e pe profit, da, dar nu se poate trăi din asta, cel puțin nu dintr-un spațiu de coworking cu 12 locuri. E mult de discutat aici. Ca model de business, pentru ca un spațiu de coworking să fie cu adevărat rentabil trebuie să aibă o capacitate mare, de zeci/sute de locuri de lucru, și - ideal - să ofere și servicii complementare, precum închirierea unor săli pentru evenimente sau de meeting, să dispună de o cafenea, un bistro, servicii de masaj etc. Nook nu e încă acolo, dar hei, visurile sunt mari și îndrăznețe, poate în viitor va fi!”

„E loc de adus concepte inovatoare în comunitatea sibiană”

Tânăra crede că cererea la nivel local există, chiar dacă mult mai timid decât în orașele cu adevărat efervescente precum București, Cluj, Iași. „Însă cred că e loc de construit aici, de adus concepte noi, inovatoare în comunitatea sibiană, dar cu răbdare și perseverență. Clientul sibian e unul foarte specific, care are nevoie să testeze de mai multe ori până se convinge, iar afacerea să reziste o perioada mai lungă pe piață ca să îi câștigi încrederea. Iar asta o spune o sibiancă 100%, născută și crescută aici. 

Dar viitorul cu siguranță acesta e: munca hibrid, de acasă și, alternativ, dintr-un spațiu de coworking/birouri care să răspundă unor standarde înalte și nevoii de flexibilitate cerută de angajați – toate cercetările și studiile de piață ne arată asta. Angajații nu mai sunt dispuși să se întoarcă la a munci exclusiv din birourile fizice ale companiilor, cinci zile pe săptămână, iar spațiile de coworking oferă soluția ideală în acest caz”, spune Ioana Pasc. 

Sursa fotografii: Paginile de Facebook a Nook și Ingenius Hub Sibiu

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

4 comentarii

@@@

Acum 2 ani

Vax! Poti lucra la biblioteca si nu te costa decat abonamentul 30 de lei pe an sau pe 2 ani. Lumina, caldura, internet, toaleta...
Raspunde

Corbul

Acum 2 ani

Evident, dar spatiile de genul sunt menite pentru a alina singuratatea unui job "work from home" si a promova networkingul intre oameni. Ambele aspecte ce nu pot fi realizate la biblioteca in conditia regulii privind linistea. Nu mai zic de intalnirea cu un client pentru o prezentare.
Raspunde

AlisonBurgers

Acum 2 ani

Tu vorbesti de parca oamenii astia sunt fara adapost. Ei pot lucra bine mersi de acasa. Si vezi ca la biblioteca nu poti vorbi la telefon, sau nu ar trebui sa poti. Sau tu asa faci ?
Raspunde

Denisa only good vibes

Acum 2 ani

Oameni minunati! Creeaza o lume mai buna lucrand la laptop, biciclind pana la aceste spatii frumoase, savurand o cafelatee si un smoothie de mazare super sanatos! Doamne, cat de frumos e Sibiul cu tinerii antreprenori care vor schimba aceasta tara medievala!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus