Duminică,
14.09.2025
Cer Senin
Acum
23°C

Panouri fonoabsorbante, supra și subtraversări pentru animale, suprapunerea cu situri: detalii despre Varianta Ocolitoare Sud Sibiu

Panouri fonoabsorbante, supra și subtraversări pentru animale, suprapunerea cu situri: detalii despre Varianta Ocolitoare Sud Sibiu

Proiectul Variantei Ocolitoare Sud Sibiu (VOSS) este finalizat și supus consultărilor publice: pentru locuitorii municipiului Sibiu a fost publicată varianta Planului Urbanistic Zonal, iar la Agenția de Mediu - memoriul de prezentare și planul de încadrare - în vederea obținerii acordului de mediu. Documentele conțin descrieri detaliate ale viitorului traseu, inclusiv în ceea ce privește intersecțiile pe care le va avea cu actualele drumuri naționale sau județene, dar și siturile arheologice peste care va trece.

Memoriul de prezentare a proiectului „Construire varianta ocolitoare Sibiu sud” a fost publicat de Agenția pentru Protecția Mediului Sibiu la sfârșitul săptămânii trecute, acesta fiind depus în vederea obținerii acordului de mediu. Proiectul propune realizarea traseului care va ocoli municipiul Sibiu pe partea de sud, acesta urmând să facă legătura între Autostrada A1 (prin DN7H) în partea de Vest a Sibiului și DN1(E68) în partea de sud-est.

Conform Certificatului de Urbanism emis de Consiliul Județean Sibiu, terenurile peste care va fi construită VOSS sunt situate în intravilanul și extravilanul localităților Sibiu, Șelimbăr, Cisnădie, Rășinari, Poplaca, Cristian și Șura Mică.

Citește și: Varianta finală a traseului pentru centura ocolitoare sud este pe lângă pădure. CNAIR despre finanțare: „proiectul este în evaluare”

Memoriul depus la APM Sibiu descrie detaliat proiectul – de la caracteristici tehnice, la cele legate de protecția mediului. Astfel, varianta ocolitoare va fi un drum național de clasa tehnică II (drumuri naționale europene cu patru benzi de circulație și separator de sensuri). Printre altele, acest lucru înseamnă că viteza de proiectare va fi de 80 - 100 km/h; partea carosabilă va avea două căi unidirecționale a câte 3,50 m lățime; separator fluxuri de circulație: 3 m etc.

„Traseul pornește din apropierea nodului rutier la autostradă (Șura Mică) pe DN7H. Traseul străbate o zonă cu terenuri agricole, supratraversează DN1 prin intemediul unui pasaj racordat pe toate direcțiile cu bretele, traversează Râul Cibin printr-un pod și Calea Ferată CF 200 prin intermediul unui pasaj, intersectează DJ 106R care leagă Municipiul Sibiu de localitatea Poplaca, parcurge traseul pe lângă Rezervația Naturală Dumbrava din zona comunei Rășinari, intersectează DJ 106A care leagă Municipiul Sibiu de localitatea Rășinari, intersectează DJ 106D care leagă Municipiul Sibiu de Cisnădioara, intersectează DJ 106C care leagă Municipiul Sibiu de Cisnădie, străbate o zonă cu terenuri agricole paralel cu Râul Seviș până la intersecția cu E 68 (în zona intersecției cu strada Mihai Viteazul) de pe teritoriul comunei Șelimbăr” - este descrierea din memoriul de prezentare.

Citește și: Consilierii județeni se întreabă unde va fi legătura centurii de sud cu Șelimbărul. ”E deja în dezbatere publică”

Iată pe scurt, principalele amenajări și construcții:

✓ lungimea de cca 21,390 km;

✓ categorie tehnică II;

✓ două benzi pe sens cu lățimea de 3,50 m fiecare;

✓ parapet metalic marginal și parapet axial din beton;

✓ noduri rutiere, poduri, pasaje iluminate;

✓ panouri fonoabsorbante pe zonele limitrofe zonelor de locuit și padurilor;

✓ 7 intersecții amenajate cu sensuri giratorii sau noduri rutiere din care 2 noduri supratraversează și cursuri de apă

✓ 1 pasaj rutier peste calea ferată;

✓ 8 poduri peste cursuri de apă, din care 2 sunt combinate cu noduri rutiere;

✓ 7 pasaje peste drumuri locale;

✓ 1 pasaj peste V.O.S.S. pentru traversarea unui drum local;

✓ 2 viaducte peste văi;

✓ 1 viaduct peste zona de protecție sanitară, combinat cu pod peste curs de apă;

✓ 1 loc de parcare pe fiecare sens;

✓ drumuri de acces la terenurile agricole.

Suprafaţa de teren propusă pentru ocupare definitivă în vederea construirii variantei ocolitoare este aproximativ de 137,354 ha.

Detaliat, proiectul prevede că un număr total de 22 poduri, pasaje, viaducte și podețe:

În documentul depus la APM Sibiu se menționează că VOSS nu este localizată în arii naturale protejate, dar se regăsește în proximitatea ariei naturale protejate de interes național RONPA0723 Parcul Natural Dumbrava Sibiului.

VOSS nu trece printre urși?

Memoriul descrie tipurile de lucrări pentru protecția mediului ce se propun a fi realizate, cu precizarea că „proiectul nu se regăsește în fond forestier și nu necesită defrișări”.

Lucrările la care se referă autorii memoriului sunt montarea de panouri fonoabsorbante: „În cadrul evaluării impactului asupra mediului se vor detalia locațiile, lungimile și înălțimea panourilor în funcție de condițiile locale”, scrie în proiect. Totodată, în cadrul evaluării impactului asupra mediului se va analiza necesitatea instalării unor panouri anticoliziune.

În ceea ce privește lucrările de amenajări peisagistice, proiectul prevede plantări de fâșii verzi de protecție / bariere tehnice izolatoare de-a lungul căilor rutiere majore, fără a periclita vizibilitatea la trafic. „Insulele centrale ale noilor sensuri giratorii sunt prevăzute a se îmbraca cu sol vegetal, înierba, și planta arbuști”.

Interesante sunt și mențiunile cu privire la traversările de animale. Deși Sibiul este o zonă în care periodic se semnalează prezența urșilor, la subcapitolul „Coridoare ecologice” din document scrie că „zona studiată nu se regăsește pe coridoarele de deplasare ale carnivorelor mari, în zonele lor permanente de distribuție. Se va analiza în cadrul evaluării impactului asupra mediului”.

În schimb, sunt descrise supratraversările pentru faună, care permit deplasarea animalelor deasupra căii de transport, precum și subtraversările pentru faună.

„Supratraversările multifuncționale precum poduri pentru drumuri județene/ locale, forestiere sau agricole pot asigura o îmbunătățire a funcției de conectivitate ecologică prin adăugarea unei benzi de vegetație. Aceste benzi favorizează deplasarea animalelor și pot fi utilizate de nevertebrate, vertebrate mici, carnivore și, ocazional, de ungulate. Pasajele ajustate în acest mod pot contribui semnificativ la reducerea efectului de barieră. Prin soluțiile tehnice propuse se va asigura menținerea conectivității faunei sălbatice”.

„Viaductele sunt poduri mari care trec peste văi. Parametri de bază pentru asigurarea conectivității ecologice sunt: dimensiunile deasupra standardului privind migrația animalelor, suprafața naturală de sub pod, suficientă lumină pentru vegetație și posibilitatea integrării adecvate a structurii în împrejurimile sale. Datorită acestor parametri, viaductele permit conectarea unor ecosisteme întregi fiind adecvate pentru deplasarea tuturor grupurilor de specii, de la nevertebrate la mamifere mari. Elementul principal al optimizării constă în păstrarea unei benzi cu suprafață naturală pentru facilitarea migrației animalelor. Prin proiect au fost propuse 3 viaducte care vor asigura permeabilitatea infrastructurii de transport”.

Totodată, datorită studiilor istorice, au fost identificate aproape 20 de situri arheologice, așezări romane sau daco-romane, fortificații etc. pe lângă care va trece VOSS. Traseul se suprapune cu unele dintre acestea: așezarea Coțofeni de la Cisnădie; amenajarea hidroedilitară – Alter Kanal – Canalul Vechi – Canalul Gura Râului – Sibiu; precum și cu așezarea romană de la Cristian, care se află la estul localității pe malul Cibinului („posibil da” fiind mențiunea din memoriu).

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 5129

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

20 comentarii

Noaptea mintii si risipirea banului public

Acum 2 ani

INEPTIA asta de varianta de centura pare ca vrea sa mearga mai departe. Chiar nu se gaseste nimeni sanatos la cap in administratia locala sau mai sus, sa zica stop si sa caute o varianta mai eficienta ?? Cati soferi din zona ciresica au sa prefere sa faca 50km zilnic in loc de 8 km? Adica 250 km/saptamana, adica min. 1000 km/luna, adica vreo 70 litri lunar. Si apoi cati sibieni (NU Cisnadieni) au sa foloseasca centura ?? Vedeti harta, centura asta stupid desenata, e la ani lumina distanta de ORICE CARTIER al Sibiului, asadar Sibiul o sa ramana in continuare sufocat de masini.
Raspunde

Gheorghe ion

Acum 2 ani

Ok, sper sa nu imi iau mult hate, dar intreb si io ca omu': pe unde sa o faca? Ce alta solutie ar fi? Daca dăștepții astia prima data ridica cartiere si abia apoi fac drumuri.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Ghitza

Acum 2 ani

Sa inteleg ca masina ta consuma mai putin prin oras decat in exterior? Pe exterior ai un consum constant aproximativ 5-6l/km, iar pe interior ai pe undeva 8-9l/km, ca unul nu pleaca incet de pe loc plus ambreiajul uzat ca stai cu piciorul pe el. Din ce am inteles vor fii poduri la intersectiile cu drumurile comunale, deci vei merge dintr-o bucata dintr-o parte in alta. De ce nu este convenabil? Doar ca vrei sa fii impotriva?
Raspunde

Elzoroaba

Acum 2 ani

Centură = ocolire. Ca și comparație, centura Nuernbergului are 56 km
Raspunde

@Elzoroaba

Acum 2 ani

compari mere cu pere. Nuremberg e de cel putin 4x mai mare decat Sibiul. Centura lui este de fapt trecerea Autostrazilor A3 si A6 – relativ tangent la oras. Dar acea centura ARE TRAFIC! Ce trafic o sa colecteze centura asta inutila? Valurile de masini ce vin zilnic din Paltinis?? Ca majoritatea rasinarenilor si poplacenilor merg la munca cu autobuze dedicate. Iar Selimbarul are deja centura pe autostrada. Asadar potentiali client ai centurii stupide sunt cativa locuitori din arhitectilor care pleaca/merg acasa la ora de varf si sunt dispusi sa ocoleasca. O centura scurta – singura varianta cu tunel, trebuie sa fie aproape de oras si va colecta trafic = singura optiune fezabila.
Raspunde

Sibian

Acum 2 ani

Nu înțeleg de ce se insistă cu executarea acestei lucrări care nu rezolvă nici una dintre probleme:nici pentru localitățile tranzitate,nici pentru varianta de ocolire(varianta existentă e foarte bună) și cu atât mai puțin pentru descongestionarea traficului din Sibiu și împrejurimi. Este o lucrare amplă și INUTILĂ! Cu sumele colosale de aici se pot face lucrări utile și benefice sibienilor!Nu trebuie să se insiste pe ambițiile politice ale unora.Nu văd de ce ne mai cer părerea:nu au ținut cont niciodată de părerea altora!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Bambolero

Acum 2 ani

Și care-ar fi problemele care nu le rezolvă? V-a asmuțit 2 ani de la ferma de postaci să trollați că trebuie centură, acum că se face, de ce se face. Ipocriților
Raspunde

Till Eulenspiegel

Acum 2 ani

Au ramas Geiger si Total NSA fara contracte?
Raspunde

Corina

Acum 2 ani

Un comentariu inspirat, bravo! Doar că..inutil, ca și comentul meu..
Raspunde

Daniel Ungulatu

Acum 2 ani

Este foarte greu de crezut ca s-ar putea realiza acest drum, în mare parte inutil, fără nici un fel de defrișări în zona Parcului Natural Dumbrava , cât de util va fi este foarte greu de preconizat însă pitorescul zonei va fi distrus iremediabil cu siguranță . Ce nu se înțelege este ca cei care merg zi de zi la serviciu prin oraș nu o fac doar ca nu au alternative ci și pentru ca au alte treburi ( lasa copiii la școală, mers la spital,diverse activități) neavând cu siguranță nici un chef ca în loc de 10 km sa facă 50 km. Cine sta în Arhitecților nu o face ca vrea sa stea în Cisnădie
Raspunde

Gigi

Acum 2 ani

variante mai citave: - drum legatura c cisnadiei / c dumbravii (scoala de caini) - drum legatura c cisnadiei / selimber (pe la troita) - drum legatura strand - turnisor - nu gluma actuala printre case/cale ferata - drum legatura metro - c surii mici - drum legatura c surii mici - tineretului toate astea sunt pe camp. fara traversari, fara probleme arhitecturale, la 10 % din pretul celei de mai sus. noi suntem in stare sa facem 2 poduri in oras (de ani de zile nimic peste c ferata /cibin) daca e prea simplu nu e bine... vrem complicat ca nu ne doare gura si oricum nu mai suntem noi la butoane cand/daca se termina asta e din ciclul "sibiul construieste aqua park:)))"
Raspunde

T.

Acum 2 ani

Ar trebui doar un tunel de 1,5 km de la scoala de caini pana in poligon. Si astfel s-ar colecta mult mai mult trafic, inclusiv din V. Aurie, Turnisor, Arhitectilor, Ciresica si Hipodrom - mai ales daca se face si legatura Dedeman - Arhitectilor. Dar de ce sa construim ceva util cand putem arunca banul public pe apa sambetei fara a raspunde pentru asta in fata nimanui?? Ce asteptari poti sa ai de la Cimpean si sau fodor ???
Raspunde

Andreia

Acum 2 ani

Pe la școală de câini ar însemna apoi sa între prin Valea Aurie și sa sufoce singurul cartier mai puțin poluat Sibiului și sa creeze disconfort locuitorilor acestuia. Drumul respectiv este îngust cu 2 benzi. Nu consider ca este o varianta viabila.
Raspunde

Dan

Acum 2 ani

Trist este ca in orasul asta subdezvoltat crunt dpdv al infrastructurii, au trebuit sa treaca 30 de ani sa se faca un drum nou – in Campsor – si nici asta nu se facea daca nu se lucra la poduri. Iar cum cand s-ar gasi bani de drum nou, intentia e de a-l face la naiba in praznic unde nu ajunge sibianul decat o data pe luna poate. Centura, in forma asta, va ramane neciurculata, iar orasul va ramane sufocat in continuare de masini.
Raspunde

Un sibian

Acum 2 ani

În NICIUN caz traficul nu justifică DOUĂ benzi pe sens!
Raspunde

Un sibian

Acum 2 ani

Măcar segmentul după Arhitecților până în drumul Poplăcii ar fi suficient O BANDĂ PE SENS.
Raspunde

Sdgfy

Acum 2 ani

ce nu inteleg este este pentru ce este nevoie de 3m de zona despartitoare intre cele doua sensuri de mers? nu era ok doar niste parapeti cum este spre vestem poate un pic mai inalti? sau daca tot fac atata spatiu, sa faca acolo pista de biciclete cu niste subtraversari in anumite zone sau supratraversari si ar fi mai util acel spatiu...
Raspunde

Pt Sibiu

Acum 2 ani

Sper sa fie gata cât mai repede !!! Nu va mai aberați cu tot felul de tâmpenii. Este foarte necesară. Traficul greu nu mai are ce caută in oraș !!!
Raspunde

Sb

Acum 2 ani

Inteleg drum din Cristian in Poplaca, inteleg legatura din Calea Cisnadiei in Selimbar, restul doar strica o zona verde si cu potential de dezvoltare mai cu cap. Pare drum dedicat pentru Cartirul arhitectilor, cum s-a mai spus e greu de crezut ca va fi folosit cat sa merite investitia. Daca leaga Calea Cisnadiei de intrarea pe Centura Nord intai, o sa se vada in ce masura vor alege oamenii sa ocoleasca prin afara orasului si daca are sens si restul Centurii Sud.
Raspunde

Rosu

Acum 2 ani

Pana s-o gate, comustibilul va fi 20 ron/l, iar masinile electrice si le vor permite numa bogatanii. M-as mira sa mai aiba architectii atatea masini.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus