Proiectul Variantei Ocolitoare Sud Sibiu (VOSS) este finalizat și supus consultărilor publice: pentru locuitorii municipiului Sibiu a fost publicată varianta Planului Urbanistic Zonal, iar la Agenția de Mediu - memoriul de prezentare și planul de încadrare - în vederea obținerii acordului de mediu. Documentele conțin descrieri detaliate ale viitorului traseu, inclusiv în ceea ce privește intersecțiile pe care le va avea cu actualele drumuri naționale sau județene, dar și siturile arheologice peste care va trece.
Memoriul de prezentare a proiectului „Construire varianta ocolitoare Sibiu sud” a fost publicat de Agenția pentru Protecția Mediului Sibiu la sfârșitul săptămânii trecute, acesta fiind depus în vederea obținerii acordului de mediu. Proiectul propune realizarea traseului care va ocoli municipiul Sibiu pe partea de sud, acesta urmând să facă legătura între Autostrada A1 (prin DN7H) în partea de Vest a Sibiului și DN1(E68) în partea de sud-est.
Conform Certificatului de Urbanism emis de Consiliul Județean Sibiu, terenurile peste care va fi construită VOSS sunt situate în intravilanul și extravilanul localităților Sibiu, Șelimbăr, Cisnădie, Rășinari, Poplaca, Cristian și Șura Mică.
Memoriul depus la APM Sibiu descrie detaliat proiectul – de la caracteristici tehnice, la cele legate de protecția mediului. Astfel, varianta ocolitoare va fi un drum național de clasa tehnică II (drumuri naționale europene cu patru benzi de circulație și separator de sensuri). Printre altele, acest lucru înseamnă că viteza de proiectare va fi de 80 - 100 km/h; partea carosabilă va avea două căi unidirecționale a câte 3,50 m lățime; separator fluxuri de circulație: 3 m etc.
„Traseul pornește din apropierea nodului rutier la autostradă (Șura Mică) pe DN7H. Traseul străbate o zonă cu terenuri agricole, supratraversează DN1 prin intemediul unui pasaj racordat pe toate direcțiile cu bretele, traversează Râul Cibin printr-un pod și Calea Ferată CF 200 prin intermediul unui pasaj, intersectează DJ 106R care leagă Municipiul Sibiu de localitatea Poplaca, parcurge traseul pe lângă Rezervația Naturală Dumbrava din zona comunei Rășinari, intersectează DJ 106A care leagă Municipiul Sibiu de localitatea Rășinari, intersectează DJ 106D care leagă Municipiul Sibiu de Cisnădioara, intersectează DJ 106C care leagă Municipiul Sibiu de Cisnădie, străbate o zonă cu terenuri agricole paralel cu Râul Seviș până la intersecția cu E 68 (în zona intersecției cu strada Mihai Viteazul) de pe teritoriul comunei Șelimbăr” - este descrierea din memoriul de prezentare.
Iată pe scurt, principalele amenajări și construcții:
✓ lungimea de cca 21,390 km;
✓ categorie tehnică II;
✓ două benzi pe sens cu lățimea de 3,50 m fiecare;
✓ parapet metalic marginal și parapet axial din beton;
✓ noduri rutiere, poduri, pasaje iluminate;
✓ panouri fonoabsorbante pe zonele limitrofe zonelor de locuit și padurilor;
✓ 7 intersecții amenajate cu sensuri giratorii sau noduri rutiere din care 2 noduri supratraversează și cursuri de apă
✓ 1 pasaj rutier peste calea ferată;
✓ 8 poduri peste cursuri de apă, din care 2 sunt combinate cu noduri rutiere;
✓ 7 pasaje peste drumuri locale;
✓ 1 pasaj peste V.O.S.S. pentru traversarea unui drum local;
✓ 2 viaducte peste văi;
✓ 1 viaduct peste zona de protecție sanitară, combinat cu pod peste curs de apă;
✓ 1 loc de parcare pe fiecare sens;
✓ drumuri de acces la terenurile agricole.
Suprafaţa de teren propusă pentru ocupare definitivă în vederea construirii variantei ocolitoare este aproximativ de 137,354 ha.
Detaliat, proiectul prevede că un număr total de 22 poduri, pasaje, viaducte și podețe:
În documentul depus la APM Sibiu se menționează că VOSS nu este localizată în arii naturale protejate, dar se regăsește în proximitatea ariei naturale protejate de interes național RONPA0723 Parcul Natural Dumbrava Sibiului.
VOSS nu trece printre urși?
Memoriul descrie tipurile de lucrări pentru protecția mediului ce se propun a fi realizate, cu precizarea că „proiectul nu se regăsește în fond forestier și nu necesită defrișări”.
Lucrările la care se referă autorii memoriului sunt montarea de panouri fonoabsorbante: „În cadrul evaluării impactului asupra mediului se vor detalia locațiile, lungimile și înălțimea panourilor în funcție de condițiile locale”, scrie în proiect. Totodată, în cadrul evaluării impactului asupra mediului se va analiza necesitatea instalării unor panouri anticoliziune.
În ceea ce privește lucrările de amenajări peisagistice, proiectul prevede plantări de fâșii verzi de protecție / bariere tehnice izolatoare de-a lungul căilor rutiere majore, fără a periclita vizibilitatea la trafic. „Insulele centrale ale noilor sensuri giratorii sunt prevăzute a se îmbraca cu sol vegetal, înierba, și planta arbuști”.
Interesante sunt și mențiunile cu privire la traversările de animale. Deși Sibiul este o zonă în care periodic se semnalează prezența urșilor, la subcapitolul „Coridoare ecologice” din document scrie că „zona studiată nu se regăsește pe coridoarele de deplasare ale carnivorelor mari, în zonele lor permanente de distribuție. Se va analiza în cadrul evaluării impactului asupra mediului”.
În schimb, sunt descrise supratraversările pentru faună, care permit deplasarea animalelor deasupra căii de transport, precum și subtraversările pentru faună.
„Supratraversările multifuncționale precum poduri pentru drumuri județene/ locale, forestiere sau agricole pot asigura o îmbunătățire a funcției de conectivitate ecologică prin adăugarea unei benzi de vegetație. Aceste benzi favorizează deplasarea animalelor și pot fi utilizate de nevertebrate, vertebrate mici, carnivore și, ocazional, de ungulate. Pasajele ajustate în acest mod pot contribui semnificativ la reducerea efectului de barieră. Prin soluțiile tehnice propuse se va asigura menținerea conectivității faunei sălbatice”.
„Viaductele sunt poduri mari care trec peste văi. Parametri de bază pentru asigurarea conectivității ecologice sunt: dimensiunile deasupra standardului privind migrația animalelor, suprafața naturală de sub pod, suficientă lumină pentru vegetație și posibilitatea integrării adecvate a structurii în împrejurimile sale. Datorită acestor parametri, viaductele permit conectarea unor ecosisteme întregi fiind adecvate pentru deplasarea tuturor grupurilor de specii, de la nevertebrate la mamifere mari. Elementul principal al optimizării constă în păstrarea unei benzi cu suprafață naturală pentru facilitarea migrației animalelor. Prin proiect au fost propuse 3 viaducte care vor asigura permeabilitatea infrastructurii de transport”.
Totodată, datorită studiilor istorice, au fost identificate aproape 20 de situri arheologice, așezări romane sau daco-romane, fortificații etc. pe lângă care va trece VOSS. Traseul se suprapune cu unele dintre acestea: așezarea Coțofeni de la Cisnădie; amenajarea hidroedilitară – Alter Kanal – Canalul Vechi – Canalul Gura Râului – Sibiu; precum și cu așezarea romană de la Cristian, care se află la estul localității pe malul Cibinului („posibil da” fiind mențiunea din memoriu).
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: voss , Varianta Ocolitoare Sud Sibiu
Vizualizari: 5129
Ultimele comentarii
Acum 20 minute
Sibian
Acum 1 oră
Z
Acum 2 ore
Mda, ipocritii continua cu minciunile
Acum 3 ore
Gen
Acum 4 ore
Eu