Consiliul Județean a semnat un al treilea act adițional la contractul de întocmire a studiului de fezabilitate pentru varianta ocolitoare sud a municipiului Sibiu, act adițional în urma căruia întreaga documentație întocmită începând cu anul 2021 trebuie refăcută.
Încheiat în vara anului 2021, contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate necesar unei centuri ocolitoare sud a Sibiului nu este finalizat nici în ziua de azi: la mijlocul lunii trecute, conducerea Consiliului Județean (CJ) Sibiu a semnat un al treilea act adițional, prin care prețurile cresc cu mai bine de 21%, iar termenul de finalizare este prelungit de la doi ani și jumătate la cinci ani.
„Prin actul adițional, prețul convenit pentru îndeplinirea contractului se suplimentează cu suma 717.900 lei, fără TVA, reprezentând contravaloarea serviciilor de actualizare studiu de fezabilitate, rezultând un preț al contractului de 4.105.660 lei, la care se adaugă TVA”, se arată în anunțul publicat de CJ Sibiu prin intermediul Sistemului electronic de achiziții publice, în data de 17 martie 2025. Anunțul mai prevede sec faptul că termenul contractului se modifică din 22 în 60 de luni.
Solicitați de redacția Turnul Sfatului, reprezentanții CJ Sibiu arată că actul adițional are două principale obiective: refacerea întregului proiect prin redimensionarea de la patru, la două benzi de circulație (câte una pe sens) și împărțirea proiectului pe etape. Răspunsul transmis în atenția cititorilor Turnul Sfatului pune pe seama reprezentanților Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) necesitatea acestor modificări.
„Actul adițional semnat pentru actualizarea studiului de fezabilitate al «Variantei ocolitoare Sibiu Sud» a devenit necesar în urma reanalizării documentației în cadrul Consiliului Tehnico-Economic al CNAIR. Principalele actualizări prevăzute sunt: considerarea elementelor geometrice reglementate pentru trafic mediu, conform încadrării într-un drum de clasa tehnică III, cu două benzi de circulație; amenajarea intersecțiilor la nivel, în conformitate cu nivelul de serviciu reglementat; posibilitatea unei etapizări sau lotizări a proiectului pentru o implementare mai eficientă; refacerea culoarului de expropriere aferent drumului cu două benzi de circulație”, se arată în răspunsul transmis de CJ Sibiu în atenția cititorilor Turnul Sfatului.
Inițial trebuia să fie gata din 2022
Lansat în urmă cu mai bine de cinci ani de către CJ Sibiu, proiectul unei centuri ocolitoare sud a Sibiului a ajuns la faza de întocmire a studiului de fezabilitate în iulie 2021. Atunci a fost semnat contractul cu asocierea formată din firmele bucureștene Beta Cops și Total Road, termenul inițial de realizare fiind de 14 luni, iar valoarea – de 3,08 milioane de lei, la care se adaugă TVA.
După opt luni a fost semnat primul act adițional, în baza căruia în cadrul aceluiași contract a fost realizat și planul urbanistic zonal. Ca urmare a acestei suplimentări, contractul a fost prelungit cu opt luni, iar valoarea i-a fost indexată cu 305.000 lei, la care se adaugă TVA. În luna decembrie a anului 2022, perioada contractului a fost prelungită cu alte opt luni, până în august 2023.
Tot anul 2023 a fost, mai apoi, „umplut” cu dezbateri: în fiecare din cele șapte localități al căror teritoriu ar urma traversat de către traseul propus pentru centura ocolitoare sud a Sibiului au fost organizate dezbateri, în cadrul procedurii de obținere a avizului de mediu. Și au creat multe tensiuni printre sibieni aceste dezbateri, mai ales în rândul locuitorilor Rășinariului, care au apelat inclusiv la persoane cunoscute la nivel național pentru a-și exprima opoziția față de acest proiect.
În 2023, sute de sibieni au participat la dezbaterile organizate pe tema centurii ocolitoare sud a Sibiului. Sursa foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului
La finalul anului 2023, CJ Sibiu a mai anunțat obținerea acordului de mediu pentru proiectul centurii de sud, a aprobat în plenul deliberativului județean studiul de fezabilitate, după care peste subiect s-a așternut liniștea. O liniște care n-a deranjat autoritățile din București, care ar fi trebuit să fie partenere în acest proiect (conform unui memorandum semnat în 2020, CJ Sibiu se ocupa de întocmirea documentațiilor prealabile, iar Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, ar fi asigurat acces la finanțare). În vara anului 2024 (anul „super-electoral”), nici ministrul Transporturilor, nici directorul CNAIR nu știau mai nimic despre studiul de fezabilitate al centurii ocolitoare sud a Sibiului, pe care conducerea CJ Sibiu îl anunța trimis la București de mai bine de șase luni.
Zero lei
La fel ca și în 2024, și pentru anul în curs bugetul de stat adoptat de Parlament nu prevede alocări pentru proiectarea și execuția unei variante ocolitoare sud a Sibiului.
Conform studiului adoptat în decembrie 2023, centura ocolitoare sud are un traseu proiectat la 21,39 km, care străbate teritoriul localităților Șura Mică, Cristian, Poplaca, Rășinari, Sibiu, Cisnădie și Șelimbăr. Investiția este estimată la 2,8 miliarde de lei fără TVA (sau 3,3 miliarde de lei cu TVA), iar banii ar fi trebuit asigurați nerambursabil prin Programul Transport 2021-2027.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: centura ocolitoare sud sibiu , Varianta Ocolitoare Sud Sibiu , Consiliul Judetean Sibiu , studiu de fezabilitate
Vizualizari: 9952
Ultimele comentarii
Acum 8 ore
Till Eulenspiegel
Acum 8 ore
Bdbbsbs
Acum 8 ore
Till Eulenspiegel
Acum 8 ore
Newman
Acum 9 ore
Sibiu.Adrian